Brianna F
25-10-2012 om 12:46
Sint cadeaus
Ben ik de enige die steil achteroverslaat van cadeaus die voorgesteld worden voor de sint. Net nog in de rubriek basisschool. Een Ipod. Ik heb eens op de site gekeken, de goedkoopste is 150 euro.
Ik zou het me best kunnen veroorloven, maar nog in geen 150 jaar zeg. Als je daaraan begint, worden de cadeaus alleen maar duurder. Ik vind het eigenlijk niet normaal. Zijn er meer die er zo over denken?
krin
25-10-2012 om 13:20
Brianna
Dat de cadeaus dan alleen maar duurder kunnen worden, lijkt me niet noodzakelijkerwijs het geval. Ze kunnen ook stabiel rond de 150 blijven liggen, nietwaar? En 'niet normaal', tja. Wat is normaal. Ben jij (of ik) een krent omdat jij bij 50 euro of minder blijft steken? Ik vind van niet. Ieder z'n meug, zei de boer, en... affijn.
Voor mij is een sinterklaascadeautje het middel, niet het doel, eigenlijk. En als gevolg daarvan, plus mijn ingebakken krenterigheid en mijn ingebakken neiging om voor heel veel mensen een cadeautje te kopen, wordt het nooit schreeuwend duur (voor één persoon, dan. Alles bij elkaar soms wel). Maar dat is mijn Sinterklaasgedachte. Hoe een ander die bebaarde grijsaard uit Spanje beleeft, daar ga ik niet over en daar vind ik niet zoveel van.
Hanne.
25-10-2012 om 13:33
Niet mee eens
Ik ben het absoluut niet met je eens dat als je nu 150 euro uitgeeft het daarna alleen maar duurder zou worden. Waarom?
Drie jaar geleden heb ik voor m'n verjaardag een nieuwe fiets gekregen. De cadeautjes zijn daarna zeker niet duurder geworden. Dit jaar was het een boek van een tientje.
Eerlijk gezegd zou ik niet meer weten hoeveel geld ik vorig jaar aan sint (en/of verjaardag) heb besteed. Het is een combi van wat het kind graag wil, wat ik leuk/nuttig vind en wat bruin op dat moment kan trekken.
Net als bij verjaardagsfeestjes/verjaardagscadeautjes zal het vast per persoon verschillen wat je wil en kan uitgeven. Of 150 euro veel is kan en moet iedereen voor zich bepalen. Ik kan niet in een ander z'n portemonee en z'n uitgavepatroon kijken. De een geeft 1x per jaar een cadeau van 150 euro en verder niets. De ander geeft tussendoor regematig een cadeautje van een tientje en eens per jaar een groot cadeau van 30 euro. Wat is het verschil?
Brianna F
25-10-2012 om 13:57
Tja
Ik vind het voor kinderen belangrijk dat ze leren sparen voor iets groots en niet zo maar zonder meer krijgen. Zo leren ze de waarde van dingen kennen en waarderen ze deze des te meer. Ik vind 150 euro nl. echt veel geld voor een cadeau, ongeacht of je het makkelijk kunt missen of niet.
krin
25-10-2012 om 14:15
Tja
Het een sluit het ander niet uit, volgens mij. Je kunt je kind die Porsche geven en haar zelf laten sparen voor het zeewaardig jacht.
Fiorucci
25-10-2012 om 14:35
Ik vind het ook veel geld hoor Brianna, het bedrag wat je noemt is hier altijd voor onze drie kinderen het totale feestdagenbudget!
Carolien
25-10-2012 om 14:59
Mee eens
ja vind het ook veel en niet nodig, ik geef max 60 euro per kind uit voor Sint.
maar goed, het blijft natuurlijk ieders eigen keus, hoewel het soms best even slikken is als buurmeisje veel grotere (duurdere) kado's krijgt...
gelukkig hier ook nog zat gezinnen in de buurt met vergelijkbare budgetten.
Kaaskopje
25-10-2012 om 15:00
Ik vind het ook veel
Ik verbaas me ook over wat er over de toonbank gaat met de feestdagen. Maar dat wil niet zeggen dat wij het nog nooit gedaan hebben. Een dochter heeft wel eens een iPod voor dat bedrag gehad en de andere dochter iets anders van gelijke waarde. Maar dan krijgen ze meteen de toevoeging dat ze dat voor het jaar erop niet wéér mogen verwachten. Onze financiële situatie kan per keer verschillend zijn tenslotte.
Ik zie overigens niet wat er verkeerd zal gaan als een kind eens vreselijk verwend wordt met een duur cadeau. Als je voor de rest laat merken dat dat 'bijzonder' is en niet vanzelfsprekend, dan blijft de noodzaak om te sparen bestaan als kind iets anders duurs wil hebben.
amk
25-10-2012 om 15:26
Verschilt per feest
voor sinterklaas vind ik dit een enorm bedrag. Ik kom voor mijn ene kind niet boven de 25 euro uit en dat is inclusief schoenkado's.
Voor kerst komt daar dan nog 15 euro bij. Maar voor een verjaardag kan het soms idd wel rond de 100 zijn.
Ik verbaas mij er ook over, maar vooral in de zin "hoe slecht gaat het dan toch met Nederland dat we dat soort dingen nog steeds in grote getalen kopen kunnen."
Hoe een ieder zijn geld uit geeft moeten ze zelf weten, alleen dan niet lopen klagen dat alles zo duur is terwijl je wel veel geld aan relatieve luxe uit geeft.
Carthy
25-10-2012 om 15:38
Tja
Zelf doen we dat niet, zulke dure cadeaus maar ik kan werkelijk niet wakker van liggen. In mijn omgeving zijn er ook wel eens mensen die zich er over verbazen en gek genoeg vooral mensen die het makkelijk kunnen doen. Terwijl diezelfde mensen wel 4x per jaar op vakntie gaan en dan niet eens kamperen bij de boer maar verwegistanvaknaties. Ik heb er een keer een opmerking overgemaakt omdat desbetreffende moeder het belachlijk vond dat Pietje van de buren een WII kreeg van de sint (Pietje geloofde niet meer trouwens) toen ik zei dat ze zelf in de kerstvakantie naar Amerika ging vond ze dat anders. Wat ja, zei gaven hun kinderen ervaringen mee. Huh, is het dan niet belangrijk dat het kind het waarde van het geld voor die reis ziet?
skik
25-10-2012 om 15:56
Sparen
"Ik vind het voor kinderen belangrijk dat ze leren sparen voor iets groots en niet zo maar zonder meer krijgen."
Maar als een kind iets groots koopt van bij elkaar gespaard zakgeld, dan heeft dat kind dat zakgeld toch ook zonder meer gekregen? En dan is het maar net hoeveel zakgeld je kind krijgt.
Ik sta wel eens verbaasd over vierjarigen die zelf inline-skates van hun zakgeld hebben gekocht, achtjarigen met een bij elkaar gespaarde DS of tienjarigen die van hun zakgeld een laptop hebben gekocht.
Mijn negenjarigen krijgen een euro per week. Die zullen daarvan niet zo gauw een Ipod touch kunnen kopen, daar moeten ze 5,5 jaar voor sparen. Zij sparen voor een doos Lego. En een Ipod zouden ze zomaar voor Sint of verjaardag kunnen krijgen. En dat betekent weer niet dat het het jaar daarop nog groter en duurder zou moeten worden. 'T is maar net wat op dat moment door hen gewenst en door ons wenselijk geacht wordt.
skik
Maylise
25-10-2012 om 16:11
Geen probleem
150 euro is veel geld uiteraard maar ik heb er geen principieel bezwaar tegen om zoveel geld uit te geven voor verjaardagen/sinterklaas/kerst. Dat houdt natuurlijk niet in dat we ook altijd elk jaar zulke bedragen uitgeven. Ik leg elke maand wel geld opzij voor cadeautjes zodat het bedrag wat verdeeld is over het jaar. Soms krijgen ze een duurder cadeau en soms ook iets (veel)goedkoper. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met hoe ruim onze financiele situatie is.
Toen we een aantal jaar heel krap zaten gaf ik uiteraard kleinere cadeaus. Toen kregen ze zeeman/action/kruidvat cadeautjes. Nu we het financieel weer ruimer hebben kan er weer wat meer vanaf zoals grote legodozen of computerspelletjes. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik ook perse meer uit hoef te geven.
Verder vind ik de leeftijd ook wel uitmaken. Voor kleine kinderen kun je meer leuke goedkope cadeautjes vinden dan voor oudere kinderen.
Sinterklaas doen we nu geen gelovigen meer hebben meer voor de gezelligheid en de surprises dus kleine en grappige cadeautjes. Met kerst geven we wat duurdere presentjes maar het hoeft niet enorm prijzig te zijn. Toen we nog wel sinterklaas gelovigen hadden kregen ze dan ook wel duur speelgoed. Nu ligt de focus anders en zou ik dus geen ipod geven of zo. Echter met een verjaardag zou een ipod wel een optie kunnen zijn als de omstandigheden daar naar zijn.
mix
25-10-2012 om 18:08
Als het kan
als het er af kan en ik wil, dan kan het er af en doe ik het, zo niet dan niet.
Waar er eens wat jaren terug een WII werd gegeven, worden er dit jaar 5 kadootjes van rond de 10 euro gekocht.
Ik kan er niet mee zitten wat mensen wel of niet doen, iedereen heeft zijn of haar eigen redenen en leermomenten hebben we het hele jaar door.
Manda Rijn
25-10-2012 om 21:39
Hier geen vast budget
en het maakt mij niet uit wat een ander doet, misschien krijgen die kinderen alles in 1 klap voor het hele jaar en leven ze erg zuinig naar sinterklaas toe. Je moet niet vergelijken denk ik. Ik heb ook kennissen die heel karig zijn en het idee 'kadootjes zijn niet nodig, het gaat om de sfeer en de gedachte' erg ver doorvoeren.
In ieder geval heb ik vandaag voor de jongste een 2e hands speelhuis voor in de tuin gekocht, 65 euro, daar moet ik dan zelf nog een dak, fundering en 2 zijkanten voor maken + alle leuke dingen die erbij kunnen (gordijntjes, deurbel etc). Ik denk bij elkaar op minstens 100 euro voor alleen dat speelhuis uit te komen, dus best duur maar daar gaat jaren mee gespeeld worden. En dat ding staat er al gedeeltelijk (vandaag heeft ze een brief gekregen van piet dat hij alvast wat kwijt moest en dat mama hem wel in elkaar gaat zetten voor sinterklaasavond, niet ideaal maar ik vond hem op marktplaats en moest het hebben).
Voor de oudste heb ik nu 30 uitgegeven, schleich stal gekocht ook 2e hands, daar zal ze heel blij mee zijn want ze wist dat die te duur was en dus niet zou krijgen. En dan nog andere dingen voor haar, ook zo'n 100 euro in totaal denk ik.
Trix
25-10-2012 om 21:59
Tja
Ik probeer voor alle kinderen ongeveer evenveel uit te geven en kom elk jaar per kind op ongeveer ?100 tot ?120 uit. Dat vind ik meer dan genoeg. Maar ja, toen werd ik ineens totaal verrast door de Sint met een iPad, daar sta je dan met je redelijk verantwoorde Sint-uitgaven. Ik was er trouwens niet minder blij om
wil40
25-10-2012 om 22:08
Een mens moet eens gek kunnen doen
Juist omdat onze zoon de waarde van het geld goed kent, zuinig is en zijn geld verantwoord uitgeeft vinden wij het leuk om heel af en toe hem te verrassen met een duur cadeau.
Of dat voor de Sint is, zijn verjaardag of een andere gelegenheid maakt mij niet veel uit. Zo ga ik zelf ook met mijn geld om. Ik kan gerust maanden lang heel spaarzaam zijn en dan "zomaar" een parfum kopen van 100 euro. Geld uitgeven aan overbodige luxe. Geld is ook om leuke dingen van te doen en mijn zoon soms schandelijk verwennen vind ik leuk. Het blijven wel uitzonderingen, zolang hij dat begrijpt is het toch prima?
Kaaskopje
25-10-2012 om 22:27
Wil
Ik denk dat het met een kind bij dit soort gelegenheden ook makkelijker is om eens uit de band te springen. Als ik met Sinterklaas een keer 'wild' wil doen, dan moet dat in tweevoud om het eerlijk te houden. En dan loopt het aardig op.
wil40
25-10-2012 om 22:58
Kaaskopje
Ook met 2 kinderen zou ik precies hetzelfde doen Kaaskopje. Dat is toch ook geen elftal? Als het kan kan het, kan het niet dan houdt het op toch? Dan wordt het 1x in de 2 jaar of 1x in de 3 jaar. Ik zei ook dat het hier net zo goed uitzonderingen zijn.
Met 2 kinderen heb je weer het voordeel, vooral als het 2 kinderen van hetzelfde geslacht zijn, dat je veel dingen kan doorschuiven in de loop der jaren.
De grens voor "wild" doen ligt bij iedereen ergens anders, ongeacht hoeveel kinderen dat je hebt. Misschien heeft de buurvrouw 3 kinderen en 2 flinke salarissen en moet ik met 1 kind rondkomen in de bijstand.
wil40
25-10-2012 om 23:01
Hetzelfde als mix dus
Het gaat hier dus hetzelfde als bij Mix, geen idee hoeveel kinderen ze heeft.
Hanne.
25-10-2012 om 23:34
Meerdere kinderen
Ook met meerdere kinderen kan je jezelf best uitspattingen veroorloven. Mijn kinderen krijgen zeker niet altijd voor exact het zelfde bedrag cadeautjes. Ze krijgen wat ze leuk vinden en/of waar ze behoefte aan hebben.
Ik ga mijn peuter niet voor 150 euro spullen geven die zij niet nodig heeft omdat haar zus toevallig een ds voor haar verjaardag heeft gekregen. Zij wil graag een paraplu en een hallo kitty computer. Ben ik voor 4 tientjes klaar. Moet ik er dan voor 110 euro spullen bij gaan zoeken?
Kaaskopje
26-10-2012 om 00:11
Wil
Ik denk dat ik zélf met een kind net even makkelijker een duurder cadeau zou geven. Als ik voor 1 kind 100 euro beschikbaar zou hebben, zou ik voor twee kinderen 50 euro beschikbaar hebben.
Ik beschuldig je toch niet van onverantwoord geefgedrag?Ik zeg alleen maar dat als ik een keer uit de band spring met een cadeau van 150 euro voor het ene kind, ik het eerlijk vind om het andere kind ook diezelfde waarde te geven. En dat zal ik dus niet zo gauw doen.
Ik heb eigenlijk nooit doorgeschoven. Behalve kleding dan, maar door de totaal andere bouw van beide dochters, viel er niet veel door te schuiven. Dat ik niet zo heb doorgeschoven, zal mijn afwijking weer zijn. Als ik iets aan een kind heb gegeven is en blijft het van dat kind. Tot dat kind aangeeft het kwijt te willen. Zo heeft mijn dochter haar mini Baby Born popjes nog. Ze vindt het nog steeds zonde om weg te doen.
Kaaskopje
26-10-2012 om 00:17
Hanne
Zolang een kind de waarde van geld niet kent, maakt het natuurlijk niet uit. Maar je kunt een ouder kind die de waarde van geld wel kent (vind ik) niet een dure ds geven en zijn broer of zus afschepen met een cadeau van 50 euro.
Fred de Velde
26-10-2012 om 01:33
Afschepen.
Mij ouders hebben een filosofie dat als ze wat leuks zagen voor 1 kind, dat ze het gewoon kochten.
De volgende keer kreeg het andere kind dan weer wat. Waren ze ook heel duidelijk over tegen ons. Heb ik nooit oneerlijk gevonden.
Maylise
26-10-2012 om 01:47
Min of meer gelijk
Ik probeer met kerst wel iedereen ongeveer voor hetzelfde bedrag te geven. Er mag best wat verschil tussen zitten maar niet dat de een een Ipod krijgt bijvoorbeeld en de ander een puzzel. Dat vind ik persoonlijk gewoon niet zo leuk.
Bij een groot leeftijdsverschil is het wel anders. Toen we nog babies/peuters hadden kregen die vaak veel minder. We hadden al zoveel speelgoed en kleertjes dat het echt niet nodig was. Ik heb wel eens oud speelgoed van de zolder opnieuw ingepakt voor een peuter. Kind had het toch niet door en was er even blij mee. Dus dan kan het inderdaad wel voorkomen dat het ene kind voor een 10 euro wat krijgt en de ander voor 100 euro.
Nu ze allemaal ouder zijn probeer ik het wel gelijker te houden. Het mag natuurlijk best wat verschillen maar wel redelijk in dezelfde richting.
Voor verjaardagen maakt dat me minder uit omdat ze niet allemaal tegelijk jarig zijn dus dan valt het minder op. Dat kan best het ene jaar wat duurder voor de een dan voor de ander uitvallen.
Met kerst en sinterklaas geef ik wel voor iedereen ongeveer hetzelfde uit.
Hele dure dingen geef ik trouwens eerder collectief. Zoals de Wii bijvoorbeeld en de Nintendo DS. Die zijn hier als algemeen cadeau gekomen. Voor grotere cadeaus vind ik dat een prima oplossing. De wii hebben ze niet eens met de kerst gekregen. Die heb ik tussendoor gegeven. Dat is ook af en toe leuk om te doen.
Tussendoor cadeautjes geef ik trouwens niet zo vaak omdat ik het niet leuk vind om voor de een wat te kopen en de ander niet. Als ik wat leuk zie koop ik het wel maar dan bewaar ik het voor een of andere gelegenheid. Maar zoals met de wii is het natuurlijk anders als het meer een algemeen cadeau is.
liora
26-10-2012 om 08:28
Skik
Mijn 9-jarige krijgt 5 euro per maand. Daarnaast krijgt hij soms van zijn oma nog 50 euro (1 of 2 keer per jaar). Soms verdient hij wat op koninginnedag... Zo krijgt hij het wel bij elkaar!
Liora
wil40
26-10-2012 om 08:55
Kaaskopje
Gezinnen in mijn omgeving met meerdere kinderen schuiven wel heel veel door en gelijk hebben ze. Kindermeubilair, speelgoed, spelletjes en puzzels, fietsen, buitenspeelgoed , veel gezamenlijke cadeau`s zoals (spel)computer,sportkleding, schoeisel en kleding,leesboeken en vooral alle babyspullen waar alleen het hoognodige wordt bijgekocht bij de komst van een 2e kind. Ik heb ook alles aangeschaft maar dan voor èèn kind en enkele jaren later alles weggeven aan een moeder die haar 4e kindje kreeg en graag "nieuw" wilde. Eigenlijk gaat het nu nog steeds zo. Enkele dingen bewaar ik maar het meeste waart overal rond.
Ik begrijp wel wat je bedoeld met de rekensom over de 100 euro die je dan moet verdelen tussen 2 kinderen. Maar ik kan dan wel het budget bijstellen naar 200 euro. Of ik zou wachten tot de verjaardagen om het bedrag te kunnen verdelen over een langere periode. Als ik iets in mijn hoofd heb wat ik graag wil geven dan komt het er, al duurt het misschien wat langer. Ik begrijp dat dat misschien een luxe positie is.
Mijn zoon heeft voor zijn verjaardag een duur cadeau gekregen en begrijpt heel goed dat de maand December dan minder spectaculair zal zijn.
Vic
26-10-2012 om 10:38
Tja
Ik houd me niet zo bezig met hoeveel anderen uitgeven aan hun cadeaus. De enige met wie ik afspraken maak is mijn zusje, omdat we gezamenlijk vieren en willen dat alle kinderen ongeveer even veel krijgen. Mijn oudste krijgt dit jaar iets minder cadeaus, omdat mijn hele budget voor haar is opgegaan aan 1 cadeau. Meestal geef ik ca. 40-50 euro uit aan een groot cadeau en dan nog wat kleine dingetjes erbij. Totaal ca. 70 euro per kind. Ik vind dat best veel, en ik vind december ook echt een dure maand. Mijn ouders en zusje geven ook nog een cadeautje aan mijn kinderen (en v.v.), en mijn ouders kopen daarnaast de halve Action leeg. Erg leuk, zo'n berg pakjes.
Annet
26-10-2012 om 10:46
Ik koop gerust cadeaus van verschillende waarde
Dit hebben we altijd gedaan, net zoals het uitkwam. Kinderen zijn nu 10 en 14. Ik heb nooit commentaar gehad.
Wel was het bij jongste belangrijk dat zijn cadeau even groot (of beter nog groter) was als dat van zijn zus. Dan gaat het dus om de omvang, niet om de prijs. Dit speelde rond 3-7 jarige leeftijd.
Wij vieren het ook met zus. We spreken af dat alle kinderen evenveel cadeaus krijgen, de prijs spreken we niet af. Volgens mij krijgen haar kinderen duurdere cadeaus. Ook daar hoor ik mijn kinderen niet over.
albana
27-10-2012 om 09:05
Waarom niet samen?
Over dure kado's met Sinterklaas...Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Bij uitzondering dan wel. Altijd héél veel en heel duur, zou ons ding niet zijn. Dan verwachten ze het op den duur ook.
Doorgaans is/was hier het Sintbudget beperkt. Als het eens 40 euro was, was het veel en daar zaten dan ook nog 'nuttige kado's' (pyama's of sokken) bij ook.
Maar toen ik zoveel jaar in dienst was op mijn werk kreeg ik bol.com-bonnen (collega's ) en geld kado (baas). En eigenlijk wilde ik een Wii. En niet alleen voor mezelf, daar konden we best allemaal mee doen. En het was nog vlak voor Sinterklaas ook. Kwam dat even leuk uit...dus zat er in de zak van Sinterklaas een Wii met daarop al onze namen...en een gedicht over 'samen doen' en ook nog 3 spelletjes, voor de kinderen beiden 1 en voor mama dus. De Wii was toen net uit en kostte best veel en inclusief de spelletjes was het iets van 380 euro (of nog iets meer? Ben het even kwijt..). En nog wat flutkado's om de zak een beetje te vullen (vooral 1 euro dingen en nuttige zaken die ze toch nodig hadden). En zo konden ze beiden op school, toen er werd gevraagd wat ze gehad hadden zeggen dat ze een Wii hadden gehad. Daar kwamen best reacties op van : "Wauw...."
Ik zou niet zo snel oordelen...je weet niet hoe die mensen in het dagelijks leven staan, of ze dat vaker doen (hier nooit, dat is volgens mij de enige keer dat we zo extreem veel geld investeerden in Sint) en wat hun budget is en of er nóg iets achter zit (zoals in ons geval mijn jubileum).
groeten albana
Valkyre
28-10-2012 om 08:49
Niet te vergelijken
Wij vieren Sint groots met mijn moeder en soms zus en gezin (voor ons budget dan, rond de 70 euro denk ik, afh van onze financiele situatie op dat moment, incl de obligate nieuwe flanelken pyjama en sloffen oid). Door oma, pardon, Sint, krijgt hij dan meestal een berg kleine dingetjes. Met kerst krijgt Spruitje van de duitse grootouders vaak een flink cadeau, maar van ons dan alleen nog een kleurboek en een nieuw pak stiften ofzo. Het hangt er ook erg vanaf wat Spruitje op dat moment interessant vindt/nodig heeft (fiets).
Maar ieder gezin is anders, de situaties zijn niet te vergelijken. Mijn zus en zwager hebben meer te besteden dan wij; hun kinderen hebben dan ook een Wii en beiden een DS of hoe zo'n ding ook heet. Wij hebben dat allemaal niet. Maar als we 't geld hadden, zouden we dat ook misschien wel kopen hoor. Leven en laten leven. Ik denk dat zij hun kinderen ook zeker wel leren wat de waarde van geld is; mijn neefje en nichtje sparen regelmatig voor dingen van hun zakgeld, terwijl Spruitje, die het met minder zakgeld en cadeau's moet stellen, elke binnengekomen 50 cent weer zo snel mogelijk uit wil geven... Kwestie van aanleg, denk ik.
Valkyre
Yaron
30-10-2012 om 16:10
Geen vast bedrag
Wij hebben geen vast bedrag voor de Sintuitgaven, we hebben vier kinderen tussen 2 en 10 jaar en ik probeer wel het hele jaar door al wat kleine cadeautjes in te kopen voor in de schoen of voor pakjesavond. Waarschijnlijk krijgen de oudste 2 samen een cadeau en de jongste 2 ook. Dat zal met elkaar wel zo'n 200 euro zijn, verder krijgen ze dan nog wat kleine dingetjes, de jongsten bijvoorbeeld vouwblaadjes en andere knutselspulletjes en voor de oudsten weet ik het nog niet, zij geloven niet meer in de Sint en dan is het gemakkelijker als ze wat minder krijgen. Het totale bedrag zal denk ik op 250 euro komen voor ons alle zes, man en ik kopen ook altijd een paar kleine cadeautjes voor elkaar. Wel probeer ik elk jaar speelgoed te verkopen waar ze te groot voor zijn, meestal hou ik daar zo'n 100 euro aan over, dus zijn we ongeveer 150 euro kwijt dit jaar. Wij hebben bijvoorbeeld wel een WII, maar die is door de oudsten en ons samen betaald en niet voor Sinterklaas. En voor verjaardagen hebben we geen vast bedrag, één van de kinderen kreeg dit jaar een nieuwe (Marktplaats) fiets van 125 euro, een ander kreeg skeelers voor 35 euro en de jongste kreeg een duplo huis (van Marktplaats) van 25 euro. Daar letten wij en de kinderen dus niet op, soms krijg je dus een duur cadeau en een andere keer is het weer goedkoper, maar net wat de jarige wil en wat wij willen geven (de felbegeerde I-pad kregen ze dus niet).