Pham
09-05-2012 om 17:14
Schoolreisje buitenland en busmaatschappij
Weet niet waar ik het moet plaatsen, volgens mij hier.
Mijn zoon, groep 5 gaat dinsdag aanstaande samen met groep 4 naar duitsland (Wunderland - kalkar)op schoolreisje.
Rondom de identiteitsbewijzen is veel te doen, school wil copieën van alle kinderen en hebben en gaf daar als reden voor zeker te willen weten dat elk kind een legitimatie bij zich heeft omdat ze naar het buitenland. Ik heb aangegeven dat copieën niet rechtsgeldig zijn en je er problemen mee kan krijgen.
Vandaag werd ik op het hart gedrukt toch echt een copie in te leveren omdat de busmaatschappij dit de school verplicht. Anders zou de chauffeur de grens niet over mogen! De juf wist niet welke maatschappij rijd voor het schoolreisje (zij zit ook niet in de organisatie).
Nu is mijn vraag, is het normaal dat een busmaatschappij cpopiën van de passagiers heeft als er naar het buitenland gegaan wordt? de school vertrouw ik inmiddels niet meer....
Groetjes Pham
Ps. Mijn zoon krijgt natuurlijk wel gewoon zijn identiteitskaarts mee.
Fransien
09-05-2012 om 17:35
Zou het kunnen
Dat de busmaatschappij bij kinderen weet dat er altijd wel eentje zijn id-kaart of paspoort vergeten is/kwijt raakt in de bus/kwijt raakt in het pretpark/zomaar niet kan vinden (terwijl het ondertussen in z'n jaszak zit) enz. De douane schijnt binnen europa niet zo moeilijk te doen als er een kind z'n id kwijt is geraakt tijdens zo'n evenement maar er wel een kopie is (van horen zeggen op het schoolplein).
Sancy
09-05-2012 om 20:00
Pham
Lees eens:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html
Het mag niet als reisdocument gebruiken worden. Daarmee is het nut van een kopie vervallen. De busmaatschappij heeft dan aan naw-gegevens met een geboortedatum en eventueel paspoort- of identiteitskaartnummer.
Tango
09-05-2012 om 20:48
Gewoon?
Pham, je schrijft: Mijn zoon krijgt natuurlijk wel gewoon zijn identiteitskaarts mee.
Zo gewoon zou ik dat dus niet vinden. Ik zou er nou niet echt blij van worden als mijn kind in groep 4 of 5 een identiteitskaart mee zou moeten nemen op schoolreis. Ten eerste zou ik er 1 aan moeten schaffen en ten tweede kan dat ding ook nog kwijtraken tijdens het schoolreisje.
mirreke
09-05-2012 om 20:57
Busmaatschappij
Moet dat missch voor de registrarte vd passagiers, in het geval er wat gebeurt.
Verder moet de school (juffen) gewoon zelf de id-kaarten of paspoorten van de kinderen bij zich bewaren.
mirjam
Pham
09-05-2012 om 23:18
Reactie
gewoon had tussen haakjes gestaan. Ik ben al langer met school aan het dimdammen over dit onderwerp. School geeft geen, summiere of tegenstrijdige informatie over de identiteitsbewijzen. Ik heb school schriftelijk te kennen gegeven dat ik ervan uit ga dat zij zorg dragen voor de documenten en zo niet ik hen aansprakelijk stel voor het gedoe. Er is ouders niet eens toestemming gevraagd om de kinderen mee te nemen naar het buitenland!!!!
Vandaag kwam het verhaal dus dat de kopiën (waarmee ze eerder nog met de kinderen weg wilden) waren voor de busmaatschappij. De juf van mijn zoon vertelde dat zij niet wist met welke maatschappij ze rijden. Anders had ik het bij die maatschappij rechtstreeks gevraagd. Hoop er morgen achter te komen.
Ik vind het nogal wat om dat soort dingen mee te geven, vooral omdat mij nu nog steeds niet duidelijk is waar het kopie voor moet dienen! Wat wil de busmaatschappij dan? Lijkt mij dat een namenlijst met geboortedatum ook voldoet.
Pham
mirreke
10-05-2012 om 10:33
Kan een verplichting zijn
Wie weet is het wel eens misgegaan bij de lijst met namen, staat er bv. de achternaam van de (gescheiden) moeder, terwijl het kind officieel de achternaam van de vader heeft, bijvoorbeeld.
Kortom, ik kan mij zomaar voorstellen dat het voor de busmaatschappij een vereiste is, hetzij van overheidswege, hetzij intern.
En verder, nogmaals, vind ik het niet meer normaal (en gewoon ) dat de school zorgdraagt voor de id-bewijzen van de kinderen.
Mijn dochter (destijds 14) is met school op uitwisseling naar Istanbul gegaan. Kinderen toch al redelijk groot, maar de school heeft de id-bewijzen bewaard en de kinderen met een kopie op stap gestuurd. Zo raken de kinderen de id-kaarten/paspoorten niet kwijt, en als er wat gebeurt kunnen ze toch vrij makkelijk via de docenten worden achterhaald.
Overigens denk ik dat de kans dat een dergelijke schoolbus vol kids wordt gecontroleerd vrij klein is, (ik woon vlakbij Kalkar, en hoewel er bij de grensovergang achter Arnhem best vaak wordt gecontroleerd zijn ze eigenlijk altijd gericht op zoek naar een bepaald profiel), er komen regelmatig bussen vol naar 'Kernwasser Wunderland".
M Lavell
10-05-2012 om 12:30
Nee, kan niet, mag niet
De busmaatschappij mag geen kopiën paspoort hebben, tenzij op alle exemplaren het BSN wordt doorgekrast.
Het is een warrig verhaal. Ik zou het niet meegeven.
Overigens lijkt het me tamelijk onwaarschijnlijk dat er bij controle aan de grens ook persoonsgegevens gecontroleerd worden. De grenzen zijn al een tijdje open. Punt 3: bestaat er wel ID plicht in Duitsland? (volgens mij niet).
Groet,
Miriam Lavell
mar
10-05-2012 om 13:00
Zou het niet...
gewoon zijn dat de busmaatschappij een lijst met officiele namen en geboortedata wil hebben en dat de legitimatiebewijzen daartoe het makkelijkste middel zijn?
En dit alleen voor het geval er iets gebeurt zodat de identificatie gemakkelijker is?
Desalniettemin, controle of niet, een ID naar het buitenland is verplicht.
MariaR
10-05-2012 om 13:17
Tja
Ik reisde laatst met mijn kind van 10 van Belgie naar Nederland. voor het eerst sinds jaren kwam paspoortcontrole (douane of politie). Ik had ook het paspoort van mijn kind bij me maar dat hoefden ze niet te zien. 'we controleren alleen personen boven de twaalf jaar' zei men.
Anne
10-05-2012 om 14:02
Nee dat is niet logisch mar
Sommige reizen over de grens zijn maar 50 km maar binnen nederland wordt veel verder gereist en daar hoeven ze niet zo'n lijst te hebben. Net alsof er in nl geen ongeluk kan gebeuren?
MariaR
10-05-2012 om 18:36
Tirza
Ik zou eigenlijk niet meer weten hoe dat ging. Ik zei zelf moet je het van haar ook zien? Misschien vroeg die douane toen zelf wel 'hoe oud is tie?" Of hij zag het uit zich zelf. Mijn kind zag er toen echt niet uit als twaalf.
mar
10-05-2012 om 20:40
Anne
Het gaat niet om de afstand, maar het feit dat het een internationale reis is.
Overigens gelden voor groepsvervoer (wat een schoolreis is) weer andere regels dan voor vakantiereizen ("losse' vakantiegangers)
mar
10-05-2012 om 20:44
Sktb
Informeer eens bij de Stichting Keurmerk Touringcar bedrijf. Als de school met een organisatie gaat die daar bij aangesloten is (is wel te hopen, anders zou ik mijn kind sowieso niet mee laten gaan), volgen het touringcarbedrijf die regels. De regelgeving van SKTB loopt natuurlijk synchroon aan de wettelijke regelgeving.
Internationaal vervoer is anders dan inlands vervoer en er gelden andere regels. Het zal mij niet verbazen als het zelfs per Europees land verschillend is.
mirreke
11-05-2012 om 09:10
Duitsland ausweispflicht
Voor Duitsers vanaf zestien jaar, voor burgers van de EU bestaat de plicht een id of paspoort mee te voeren.
Overigens worden mijn kinderen (zoon van 13, dochter van 15) net zo gemakkelijk gecontroleerd in de bus, terwijl ze nog geen 16 zijn (maar ja, wel buitenlander, dus dan moet het sowieso als je over de grens reist).
Ik denk ook niet dat een buschauffeur zin heeft in een welles-nietes discussie met een Duitse politiebeambte. Duitse politiebeambten voeren geen discussies, die stellen.
mirreke
11-05-2012 om 09:12
En een link
http://de.wikipedia.org/wiki/Ausweispflicht
Je krijgt een kind van bv. 8 jaar niet mee over de grens als je toevallig wordt gecontroleerd en je hebt het id van dat kind niet bij je.
Bij ons is dat lekker lastig in het grensgebied, ga vaak zat met iemands kind naar bv een speeltuin in Nederland, of gewoon even boodschappen doen. Altijd id mee.
Marjoleine64
12-05-2012 om 20:28
Hier andersom...
VO-school gaat dinsdag met 2 brugklassen technasium op excursie naar Technopolis in Brussel. Dit werd precies een week van te voren aangekondigd, zonder enige melding van noodzaak van ID/kaart of paspoort... En op mijn vraag daarover is tot nog toe niet gereageerd. Sommige van die kinderen hebben misschien niet eens een eigen ID-kaart, simpelweg omdat de aanvraag nu zo krankzinnig lang duurt... Binnen NL hebben deze 12-13 jarigen dat ook nog niet nodig tenslotte.
Vorig jaar is het met oudste wel ruim op tijd aangekondigd, maar ook toen zonder enige sprake van ID-kaart of paspoort. We hebben hem toen een kopie van zijn paspoort meegegeven voor het geval dat, en dat doen we nu ook maar weer met jongste.
Marjoleine
Pham
13-05-2012 om 09:25
Het is gebed zonder eind
Nu met de directeur gepraat. Hij geeft aan dat de kopiën dus NIET voor de busmaatschappij zijn. Busmaatschappij wil alleen een lijst met namen, geboortedata en bsn. School heeft al deze gegevens dus die maken daarmee een lijst voor de busmaatschappij. De kopiën zijn dus toch om met kinderen de grens over te gaan....directeur geeft aan dat hij mij gelijk geeft dat volgens hem het niet mag, maar hij gaat ervan uit dat de organisatie van het schoolreisje het wel nagezocht heeft........als ik daarheen ga wijst iedereen naar elkaar maar komt er geen antwoord......ik ga dus maar op mijn eigen gevoel af....gewoon eigen ID mee. Moeder van een vriendje van zoon gaat mee en zij beheert ID.
Pham
neteret mut
13-05-2012 om 12:59
Marjoleine
Het is maar een klein detail en niet van belang voor de discussie verder, maar Technopolis is in Mechelen en niet in Brussel.
Pham
16-05-2012 om 00:18
Vandaag geweest
en gelukkig is alles goed gegaan....alle kinderen weer heelhuids terug en verder geen trammelant met de papieren.....we hebben het weer gehad voor een jaar....
Zoon heeft genoten!
Pham
skik
16-05-2012 om 09:56
Waar ik nou benieuwd naar ben...
Zaten er gordels in de bussen? Ik kan me er zo over verbazen dat er door scholen, ouders en busmaatschappijen zo laconiek over het al dan niet aanwezig zijn van gordels. Toen ik in de mr zat had ik gevraagd waarom er geen gordels in de bus zaten bij de kleuters die ca. 20 km. reisden om bij hun schoolreisbestemming te komen. De schoolreiscommissie had wel gevraagd om bussen met gordels, maar die bleken dan pas op de dag zelf niet beschikbaar te zijn en daar heeft niemand toen een probleem van gemaakt. Ik vroeg of ze voor het volgende jaar er op zouden staan bussen met gordels te hebben, maar toen is het weer niet gelukt. Ik weet van de regels, gordels moeten gedragen worden als ze er zijn, kans op een boete bij niet-dragen, maar gordels zijn niet verplicht. Ik snap ook best dat busmaatschappijen niet gemotiveerd zijn om gordels te installeren. Maar ik snap niet dat scholen eisen dat er bussen met gordels ingezet worden.
skik
Ilva
16-05-2012 om 13:38
Hier
Vorig jaar ging ik mee met de kinderen op schoolreis en toen zaten er wel gordels in de bussen. We zo prettig, ze blijven ook veel meer zitten denk ik. Volgende maand gaan ik weer mee (ik wilde eigenlijk niet maar goed, ik werd gevraagd door de leraar) en dan hoop ik toch wel dat de gordels er weer inzitten.
krin
16-05-2012 om 13:42
Gordels
Ik las nav dat ongeluk iets over gordels in bussen. Omdat de stoelen veel stugger zijn zouden ze juist meer gevaar opleveren ipv bescherming te bieden. Ik weet alleen helaas niet meer hoe het precies zat.
Egel
16-05-2012 om 16:50
Verplicht in dld
In Duitsland is het verplicht gordels te dragen in touringcar-bussen, begreep ik.
Ik ken een leraar die er enorm veel moeite voor moest doen om pubers zover te krijgen bij een reisje naar Dld....dat verliep niet goed.
Rieneke van der Graaf
16-05-2012 om 22:02
Vandaag geweest
Ik ben vandaag ook met het schoolreisje mee geweest. De bus waar ik in zat had gordels, en die moesten verplicht om. En aangezien alle bussen van dezelfde maatschappij waren, verwacht ik dat dat voor elke bus gold.