Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MRI

MRI

06-08-2009 om 16:34

Scholen langer dicht ivm Mexicaanse griep?

Het verlengen van de zomervakantie is een van de opties die worden bestudeerd om verspreiding van de Mexicaanse griep zoveel mogelijk tegen te gaan.
Een woordvoerder van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft dat donderdag gezegd.

In de regio Noord beginnen de scholen 17 augustus weer. Juist kinderen en jongeren blijken tot nu toe gevoelig voor het virus."

Alus nu.nl

Wat vinden jullie?

MariaRosa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bang voor griep

Bang voor griep

06-08-2009 om 17:07

Werkt niet

Lijkt me ook niet dat dat werkt. Waar moeten de kinderen van werkende ouders dan heen? Met zijn alle naar de opvang?

En voor hoe lang zouden ze dan dicht moeten blijven ?

Zelf werk ik momenteel niet. Ik ga morgen een week op vakantie (nederland) En daarna mag ik weer verder met mijn driewekelijkse chemo. Waardoor ik extra vatbaar ben voor griep. Dus voor mezelf zou het wel handig zijn als ik mijn kinderen thuis kon houden en niet elke middag het schoolplein op moet.
Maar ja als je boodschappen enz doet kom je toch ook tussen de mensen.

reina

reina

06-08-2009 om 17:42

Onzin

titel zegt genoeg ....

Kiki

Kiki

06-08-2009 om 19:09

En dan lekker met zijn allen naar de bso

dat heeft echt nut dan. Gelukkig is het alweer achterhaald.

Ik ben wel bang voor mijn baby die ik verwacht in oktober en voor mijn zoontje die dan 20 maanden is.
Iemand enig idee, wanneer ze gaan vaccineren en kunnen zulke kleine kinderen ook al gevaccineerd worden?

Ik heb zelf nog nooit van mijn leven griep gehad en mijn man ook niet, dus voor mezelf maakt het niet zo uit

Merel78

Merel78

06-08-2009 om 20:07

Hmmm

Ik krijg het ook wel een beetje benauwd...want, 12 weken zwanger en bij ons op het werk is het eerste slachtoffer gevallen hoorde ik vandaag. Geen idee of dat in de vakantie was of dat die persoon aan het werk ook was (dat scheelt natuurlijk nogal), maar toch...Bij ons hebben ze nu een heel protocol gemaakt en zo, overal staat van die bacteriele zeep, ik krijg d'r wel de kriebels van. Als je het krijgt, hoe gevaarlijk zou het zijn voor een zwangerschap??

Merel

Asa Torell

Asa Torell

06-08-2009 om 20:36

Merel

Dit zegt het RIVM:
(zie http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/faq-zwangerschap.jsp )
Niet helemaal geruststellend voor je denk ik, maar natuurlijk is de kans op complicaties gewoon heel klein!!
*Loopt mijn ongeboren kind risico als ik Nieuwe Influenza A (H1N1) krijg?
Er is weinig informatie over de effecten van de Nieuwe Influenza A (H1N1) bij zwangeren. Andere griepvirussen geven geen verhoogde kans op aangeboren afwijkingen. Wel heeft de moeder een iets grotere kans op complicaties van de griep, zoals longontsteking. Aangeraden wordt om medicijngebruik tijdens de zwangerschap, dus ook van antivirale medicijnen, altijd te bespreken met uw huisarts of gynaecoloog.
*Loop ikzelf extra risico als ik tijdens de zwangerschap Nieuwe Influenza A (H1N1) krijg?
Een zwangere vrouw heeft niet meer kans om besmet te raken. Wel heeft die een iets grotere kans op complicaties, zoals longontsteking. Dat geldt zowel voor de gewone seizoensgriep als voor Nieuwe Influenza A (H1N1). Er zijn aanwijzingen dat zwangere vrouwen in vergelijking met andere mensen een grotere kans hebben op een ernstig verloop van influenza. Dat geldt mogelijk ook voor Nieuwe Influenza A (H1N1). Het is daarom belangrijk om bij griepverschijnselen direct telefonisch contact op te nemen met uw huisarts. Deze beslist dan of u virusremmers mag gaan gebruiken.
*Stel dat ik besmet raak tijdens mijn zwangerschap, mag ik dan wel virusremmers slikken?
Er is weinig bekend over de mogelijke effecten van virusremmers op het ongeboren kind. Bij normale seizoensgriep wordt het gebruik van virusremmers bij niemand voorgeschreven, dus ook niet bij zwangere vrouwen. Omdat er nu sprake is van een pandemie, wegen volgens het Europese Geneesmiddelenbureau (EMEA) de voordelen op tegen de nadelen. Aangeraden wordt om medicijngebruik tijdens de zwangerschap, dus ook van antivirale medicijnen, altijd te bespreken met uw huisarts of gynaecoloog. Ook als u denkt zwanger te zijn, of als u zwanger wilt worden, moet u medicijngebruik altijd overleggen met uw huisarts. De arts beslist of u antivirale medicijnen mag gaan gebruiken.
*Ik ben zwanger. Kan ik wel op vakantie naar een land waar Nieuwe Influenza A (H1N1) veel voorkomt?
Als u op vakantie gaat naar een land waar veel Nieuwe Influenza A (H1N1) voorkomt, loopt u kans op een infectie met Nieuwe Influenza A (H1N1). U zult zelf de afweging moeten maken of u dit risico wilt nemen. Áls u gaat neem in ieder geval goede voorzorgsmaatregelen om besmetting zo veel mogelijk te voorkomen. Denk daarbij aan handen wassen en gebruik van papieren zakdoekjes. En vermijd contact met mensen die griep hebben.
*Ik ben zwanger. Kan ik uit voorzorg virusremmers krijgen als ik op vakantie ga naar een land waar de griep is geconstateerd?
Nee. Het middel oseltamivir (productnaamTamiflu) wordt niet preventief voorgeschreven en wordt alleen gegeven aan mensen die Nieuwe Influenza A (H1N1) hebben.
*Mag ik gevaccineerd worden tegen de gewone seizoensgriep nu ik zwanger ben?
Haalt u elk jaar een ‘gewone’ griepprik omdat u tot een risicogroep behoort? Dan kunt u dat ook doen tijdens uw zwangerschap.

Die vakantie

mag van mij best verlengd worden! Al denk ik niet dat het veel helpt, extra vakantie is prima!

mirreke

mirreke

07-08-2009 om 09:45

Nou, ik hou mijn hart vast

Bij ons (Dl) zijn ze dit nog wel aan het overwegen, en ik lees af en toe dat er 'deskundigen' zijn die er een voorstander van zijn. En hoewel ik het heel gezellig vind met iedereen thuis vind ik het gewoon belachelijk. Een hele milde infectie, die je volgens mij juist beter in de zomertijd kunt doormaken dan in de gure herfst/wintertijd wanneer er nog veel meer bacteriën rondwaren. Ik vind dat het gevaar ervan volledig uit zijn verband wordt gerukt.
En bovendien hoelang moet je een vakantie dan verlengen? Een week, tekort, onzin, pas bij enkele maanden heeft het zin, en komt het dan niet alsnog met een vloedgolf...
En dan, hoe zit dat met de lesstof, en wat doe je met je werk...? Het schijnt ook nog eens heel erg veel geld te kosten (is in Engeland berekend) en dat kan in deze tijd de economie er niet nog eens bij hebben.
In Nederland zijn ze lekker nuchter, maar in Dl hebben ze over infecties en doktersbezoeken vaak heel andere ideeën dan ik, en een eventuele verlenging van de vakantie vind ik een onzalig idee!!!

Het is een lichte griep

begrijp ik nu, ok dan ga ik mij er niet druk om maken, dat overleven we hier wel.

Wel 'vervelend' wordt het als straks echt 1 op 3 ziek thuis ligt nu we net uit de recessie beginnen te krabbelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 14:25

Gek idee

In ons gezin hebben we nog niet vaak te maken gehad met 'echte' griep. Ik, uitgerekend met de eeuwwisseling, maar verder niet. Ik vind het een gek idee dat de kans nu wel heel groot is dat een van ons er statistisch gezien mee te maken zal krijgen. Ik maak mijn borst maar nat.

Jacoline29

Jacoline29

07-08-2009 om 14:42

Sms jes

Ik kreeg gisteren een leuk sms over de mex. griep.

Hallo,
Ik kom je plagen,totdat je in bed beland,in bed geef ik je een paar hele heten nachten.
groetjes,de mexicaanse griep.(was uitgebreider,even ingekort)
Al die rompslomp eromheen,1 dode dit,gevallen dat.Hebben ze geen ander nieuws?oh nee,klopt,het is komkommertijd.

Ik maak me echt geen zorgen,heb in denemarken met duizenden andere in legoland gestaan,ben nu ruim 2 weken verder geen griep oid niks.
overdrijven is ook een vak.
enne mijn kinderen staan ook als 1e in de rij (risicogroep)en 65+ natuurlijk,maar de mexicaanse griep maakt juist slachtoffers onder voornamelijk de jongeren van pakweg 15-30 jaar.dus inenten zal dan lijkt mij als 1e bij de grootste getroffen groep gebeuren.Maar dat weet ik niet.is ook maar gissen van mijn kant af

Gallifrey

Gallifrey

07-08-2009 om 15:08

Begrijp het idee wel

Op zich begrijp ik het best waarom ze overwegen om de scholen langer dicht te houden. Het gaat er al lang niet meer om om het virus tegen te houden, dat lukt niet meer. Wat hiervan de bedoeling is is om de griepgolf wat af te zwakken en uit te smeren. Ten eerste is het dan beter te behappen voor de huisartsen en ziekenhuizen. Ten tweede kunnen dan meer mensen profiteren van het griepvaccin dat nu nog gemaakt moet worden.
Ik erger me eerlijk gezegd een beetje aan het gemak waarmee mensen zeggen dat je er geen last van krijgt als je maar gezond bent. Je zal maar ziek zijn of een gezinslid hebben dat net nu ernstig ziek is. Als we er met z'n allen voor kunnen zorgen dat een groter percentage van deze mensen gevaccineerd is voordat ze besmet worden dan is dat toch heel wat waard?
Ik weet zelf niet of ik nu een voorstander ben van deze voorgestelde maatregel of niet. Ik ben geen expert. Ik ben blij dat alle mogelijkheden serieus overwogen worden. Verder verbaas ik me er best over hoeveel mensen zo'n uitgesproken mening hebben over zo'n complex onderwerp.

groeten,
Gallifrey

Jacoline29

Jacoline29

07-08-2009 om 15:36

reina

reina

07-08-2009 om 16:33

Gallifrey

"Verder verbaas ik me er best over hoeveel mensen zo'n uitgesproken mening hebben over zo'n complex onderwerp." Ik vind het onderwerp niet complexer dan bijv "inentingsactie, ja/nee", daar heeft men toch ook een mening over? En hierover kun je zoveel informatie lezen. Het is een "als ---, dan ----, en in dat geval kan het---"-verhaal , met zoveel alsen maak ik me niet druk. Natuurlijk maak je je ongeruster als je bijv een kind hebt dat in de risicogroep valt of ernstig ziek is, maar dan maak je je ook zorgen over de gewone influenza, over 'gewone' kinderziektes etc. en die zorgen zijn dan even reeël.

Gallifrey

Gallifrey

07-08-2009 om 17:03

Ik maak me wel druk over alsen...

Natuurlijk is er heel veel onzeker over deze griep. En er zijn ook maatregelen die doorslaan. In sommige landen mogen geen varkens meer ingevoerd worden, dat slaat waarschijnlijk helemaal nergens op. Ook in Nederland kunnen uiteraard maatregelen genomen worden die nergens op slaan en daar mogen we best kritisch op letten.
Maar ook al is er nog zoveel onzeker, ook op basis van onzekerheden kun of moet je soms beslissingen nemen. En het lijkt er nu op dat deze griep iets minder onschuldig is dan de "gewone griepen". De mortaliteit is misschien bijna een halve procent, dat is veel hoger dan normaal. Verder is er nog geen vaccin, dat betekent dat er nog geen mensen beschermd kunnen worden. Ik vind dat eng. Niet voor mij en mijn gezin, wij zullen dit zeer waarschijnlijk wel overleven. En inderdaad kun je aan van alles doodgaan. Maar als je naar heel Nederland kijkt vind ik het wel eng. Hier gaan mensen aan sterven die misschien gered kunnen worden als we de verspreiding van het virus een beetje kunnen remmen. Hoe groot dat effect is kan ik niet overzien. Gelukkig zijn er mensen die daar meer verstand van hebben. Maar ook voor hun is dit lastig en er zit waarschijnlijk een heel grote marge tussen het worst-case en best-case scenario. En dan moet er daarna een totaal absurde afweging gemaakt worden tussen de te verwachten hoeveelheid slachtoffers en de verwachte economische schade (wat natuurlijk ook belangrijk is). Ik snap dat het heel moeilijk is om daar iets zinnigs over te zeggen, maar toch ben ik echt blij dat er mensen zijn die daar serieus, onafhankelijk (dat hoop ik....) en met zoveel mogelijk verstand van zaken naar kijken.

Gallifrey

Gallifrey

07-08-2009 om 17:40

Volgens mij zijn hier nog geen echte voorstanders

Behalve Geerke dan, maar die geniet, denk ik, gewoon heel erg van de vakantie...
Maar even serieus, het zou toch een oplossing KUNNEN zijn? Wel een met veel grote nadelen en een hele hoop huis-tuin-en-keuken-gedoe (ik moet er persoonlijk niet aan denken). Maar het zou een effect kunnen hebben en dan mag het wat mij betreft best overwogen worden. Er spelen toch ook andere belangen dan alleen die van de ouders die straks misschien een hoop moeten regelen?
Het sluiten van bedrijven gaat natuurlijk veel verder. Veel bedrijven zijn onmisbaar en als veel ouders thuis moeten oppassen dan hebben ze een groot probleem. Maar misschien is dat probleem kleiner dan wanneer veel mensen tegelijk ziek zijn. Nogmaals: het is, voor mij als leek, totaal koffiedik kijken, maar wat mij betreft moet alles bespreekbaar zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-08-2009 om 18:17

Flauwekul

Beetje flauwekul om de scholen dicht te doen. Uiteindelijk gaat het om een griepje. De griep heeft ook wel eens in de klas van mijn dochter gehuist, juf zat een week met een handvol kinderen die niet ziek waren. Na die week was iedereen gewoon weer beter.
Volgens mij kunnen we die griep maar gewoon laten komen, dan hebben we het maar gehad. Mensen die er echt doodziek van kunnen worden, worden dit ook van een gewone griep. De gewone griepprik helpt daar ook niet altijd tegen en dus zullen veel chronisch zieken er dan toch ook aan moeten geloven.

Dendy

Gallifrey

Gallifrey

07-08-2009 om 18:33

Ongelofelijk!

Weer zo'n reactie: "Volgens mij kunnen we die griep maar gewoon laten komen, dan hebben we het maar gehad. Mensen die er echt doodziek van kunnen worden, worden dit ook van een gewone griep. De gewone griepprik helpt daar ook niet altijd tegen en dus zullen veel chronisch zieken er dan toch ook aan moeten geloven."
Het lijkt wel alsof ernstig zieke mensen al afgeschreven zijn. Ik kom deze reactie overal tegen en vind hem zo erg. Als er iets ergs gebeurt met iemand hier van het forum dan staat iedereen paraat met warme woorden en zelfs met daden. En terecht, prachtig vind ik dat. En nu hoor ik overal zo'n fatalistische onverschilligheid. Is dat omdat we nog geen namen kennen? Je zal maar net nu een kind of familielid hebben dat ernstig ziek is of die net nu een lage weerstand heeft. Over een paar weken is er waarschijnlijk een vaccin dat veel van deze mensen kan redden. Het is toch heel veel waard om die griepgolf zoveel mogelijk uit te stellen? En natuurlijk niet ten koste van alles, ook andere belangen spelen een rol. Maar over deze onverschilligheid kan ik me echt opwinden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-08-2009 om 19:14

Dat is geen onverschilligheid!

Maar nuchterheid!!! Ik word zelf inmiddels doodmoe van al die mensen die denken dat we straks met bosjes doodgaan. Dat is niet zo!!!
Heel goed om rekening te houden met mensen voor wie deze griep wel gevaarlijk kan zijn. Laten we dat ook doen. Dus even wat minder intiem zijn met elkaar bijv. Ik neem aan de de risicogroepen zelf ook al wel voorzichtig zijn. Maar om hier nou een heel land voor plat te leggen???

mirreke

mirreke

07-08-2009 om 19:51

Gallifrey, 'gewone' griep veroorzaakt 1000 doden

op jaarbasis.
Dat is nou eenmaal zo, elk jaar weer gaan er mensen aan de griep dood.
Nu is er een andere griep, een zomergriep, de mexicaanse griep, en die veroorzaakt ook een paar doden, tot nog toe. Het is een zeer milde griep die alleen heel erg besmettelijk is. Maar mensen zijn er veelal maar zo'n drie dagen ziek van.
En ja, soms heb je al een ernstige infectie, krijg je deze griep eroverheen, bv. in het ziekenhuis, en dan bezwijk je. Dat gebeurt. Mensen sterven ook aan een longontsteking...
Het angstige van deze griep, voor zover ik uit alle informatie begrijp, is dat men grote angst heeft dat deze muteert en gevaarlijker wordt, juist omdat hij zo besmettelijk is. Want de vogelgriep (weet je nog?) die wel vrij dodelijk is, is weer niet zo besmettelijk.
Mijn misschien wel naïeve gedachte is: als nou zoveel mogelijk mensen deze milde variant krijgen, hebben ze tenminste wat antistoffen tegen de eventueel gevaarlijke variant die zich nog moet ontwikkelen...

Dendy

De berichten die ik gehoord heb, behelzen niet zozeer dat we straks met bosjes tegelijk doodgaan (om eerlijk te zijn heb ik dat nog helemaal nergens gehoord), maar meer dat er zoveel mensen tegelijkertijd ziek zijn dat de samenleving erdoor ontwricht wordt. De Mexicaanse griep lijkt voorlopig veel besmettelijker dan gewone griepvarianten (die overigens ook wat meer voorstellen dan "een griepje"). Als er een halve schoolklas een keertje niet is, is dat misschien gewoon grappig. Als de helft van de docenten uitvalt, wordt het al lastiger. Maar als bijvoorbeeld ook een derde van de politiemensen en brandweer ziek is, de helft van het personeel van bedrijven die toch ook moeten doordraaien, dan kunnen we wel degelijk forse problemen verwachten, lijkt me.

reina

reina

07-08-2009 om 19:58

Gallifrey

Niemand zegt dat het niet gevaarlijk is voor zieken en zwakkeren en dat dat niet heel verontrustend is, maar dat is bij elke andere griep ook het geval, dan worden er toch ook geen scholen gesloten? En dan nog, alle kinderen binnen houden, winkels dicht etc etc., het is geen haalbare kaart, het is schijnveiligheid. Heeft niets met onverschilligeheid te maken, maar met reeël zijn. Ik heb idd artsen gesproken die zeiden dat we het beter een klein beetje nu kunnen krijgen, dan zijn er antistoffen aangemaakt. Of dat klopt weet ik niet, daar heb ik geen verstand van.

mirreke

mirreke

07-08-2009 om 20:15

Bovendien kost het enorm veel geld

al die thuiszittende werknemers met hun kinderen die niet naar de buitenschoolseopvang kunnen (want als je niet naar school kan kan de BSO natuurlijk ook niet) omdat ze daar een milde griep zouden kunnen krijgen. En hoe lang duurt dat dan? Een week, een maand, twee maanden, tot na de winter... Kinderen een week langer thuis houden heeft totaal geen zin, dan zou het veel langer moeten zijn, als het al helpt. Dat geloof ik dus echt niet. Dan komt het gewoon een jaar later, die griepgolf gaat door.

mirreke

mirreke

07-08-2009 om 20:22

Oh en intenten

gebeurt in Dld maar bij hooguit dertig procent van de bevolking, oa chronisch zieken en dikke mensen (omdat zij een grotere kans lopen op ernstiger complicaties). Deels vanwege de kosten, maar ook vanuit een altruïstische standpunt, in armere landen moet ook entstof beschikbaar zijn en als het rijke westen alles wegkoopt is voor hen niets beschikbaar.
Ik snap dan weer niet waarom ze niet alle kinderen tot 18 jaar inenten...

tonny

tonny

07-08-2009 om 21:58

Wat zijn eigenlijk de bijwerkingen van het inenten?

Zijdelings werd in de krant genoemd dat bijwerkingen soms hinderlijker zijn dan de griep zelf. Maar wat zijn die bijwerkingen?

Tonny

Tijgeroog

Tijgeroog

07-08-2009 om 22:10

Jongeren

Jacoline29: "maar de mexicaanse griep maakt juist slachtoffers onder voornamelijk de jongeren van pakweg 15-30 jaar.dus inenten zal dan lijkt mij als 1e bij de grootste getroffen groep gebeuren."
Voor zover ik weet worden jongeren vooral getroffen omdat er relatief veel Mexicaanse griep voor komt in Spanje. En dat is precies waar heel veel jongeren op dit moment op vakantie gaan of net zijn geweest, dus zij hebben door de vakanties een groter risico om het op te pikken.
Ze zijn er mi dus niet vatbaarder voor, en na de vakantieperiode zal dit effect ook wegebben (maar misschien dat er nog wat groepen besmet raken in een discotheek of op Lowlands)

tonny

tonny

07-08-2009 om 22:22

Nou, ik ben benieuwd

een van mijn zoons geniet nu van het vakantieleven in Albufeira (als ik het goed schrijf). Geen Spanje, maar ook veel mensen bijeen.

Maarja, straks in de disco of in het OV heb je evenveel kans.

He, dan kan ik weer over die fiets gaan beginnen (OV0discussie elders). Fietsen goed tegen griep

Tonny

Balletmama76

Balletmama76

07-08-2009 om 22:22

Bijwerkingen inenting

Ik heb vandaag ergens gelezen, dat het vaccine op dierlijke kankercellen gefokkt wordt en sommige artsen zijn dus bang, dat het kankerbevorderend kan zijn.

Ik weet het ook niet, hoor - andere berichten zeggen, dat het vaccin gewoon in speciaal gekweekte eieren gefokkt wordt.

Sancy

Sancy

07-08-2009 om 23:20

Tijgeroog

"Voor zover ik weet worden jongeren vooral getroffen omdat er relatief veel Mexicaanse griep voor komt in Spanje."
Deze groep van 15 tot 30-jarigen werden al significant vaker getroffen voordat de vakantieperiode begon.

reina

reina

08-08-2009 om 00:28

Sancy

Er zijnook deskundigen die zeggen dat deze groep (15-30) het meest getroffen is omdat zij relatief veel reizen, veel in grote mensenmassa's zijn ( feesten etc), klinkt me logisch in de oren.

Bastet

Bastet

08-08-2009 om 07:53

Ja,maar

Dat zou dan met elke griep zo moeten zijn,en dat is dus niet het geval!
groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.