Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Silsil

Silsil

13-01-2016 om 06:35

Ruimte voor keizersnede onder dwang. Mag je een vrouw dwingen een keizersnee te ondergaan?


Discussie bij HIV

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hiv/Hiv_en_zwangerschap
Volgens het RIVM kan de overdracht van moeder op kind grotendeels worden uitgesloten door tijdig met antivirale middelen te beginnen. Alleen als de medicatie niet aanslaat wordt een keizersnede geïndiceerd.

http://vorige.nrc.nl//wetenschap/article1857624.ece/Overlijdenskans_bij_keizersnee_drie_tot_vijf_keer_hoger
Een keizersnede heeft namelijk ook een verhoogd overlijdensrisico en risico op ernstige complicaties.

Niet voor niets is vastgelegd dat je daar zelf over dient te beslissen of je medische handelingen toestaat. Uiteindelijk neem je een risico, hoe goed dat ook afgewogen wordt. Jij draagt daar de consequenties van.

Jezelf in toom houden

Skik "Ik vind dat er sprake is van twee lijven, twee volwaardige mensen dus, wanneer de baby buiten de baarmoeder levensvatbaar is."

Ik vind dat een moeilijk standpunt omdat het rekbaar is. Met dat standpunt is abortus al snel moord. Met dat standpunt zijn zwangeren al snel vatbaar voor beperkende maatregelen wegens het recht van de vrucht waar dan weer een ander beroep op doet.

In de VS is abortus al snel moord zeker in de ogen van conservatieve rechters en jury. Ik weet niet wat de juridische consequentie zal zijn als die vrouw inderdaad voor een dubbele moord word veroordeeld. Maar ik vrees het ergste, voor vrouwen.

"Als je min of meer a terme aan het bevallen bent van een levensvatbaar kind"
Dat is niet het moment waartoe de betekenis van die 2 lijven zich toe beperkt.

Laten we wel wezen: die keizersnede is ooit bedacht om het belang van het kind boven dat van de moeder te laten gaan, naar het oordeel van omstanders (moeder had niks te zeggen). Moeder was per definitie kansloos in de handen van de kinderredders van destijds: alles in het belang van de Keizer. Ook het moment van moeder open maken natuurlijk.

" Ik snap namelijk heel goed dat er enerzijds drammerige gynaecologen zijn (niet zeuren mevrouwtje, laat mij maar even, ik weet wat goed voor u is) en er anderzijds vrouwen zijn die in bevallingsstress niet meer goed kunnen nadenken"
Dat kan niet de situatie zijn waar men het over heeft. Wie zou voor die situatie verzinnen dat de vrouw tegen haar wil wordt opengesneden, terwijl er meestal toch een partner is met wie de kwestie wel rustig doorgesproken kan worden?. Een bevallingscodicil zou minstens de helft van de schrijnende gevallen het hoofd moeten kunnen bieden en zou bovendien de kwestie tot de bevalling beperken.

Er is meer nodig om te wensen het recht te hebben het ongeboren kind van buitenaf te beschermen tegen de onverstandige moeder die niet goed kan nadenken.

Daar kun je ook eerlijk over zijn: die wens bekruipt iedereen wel eens. Een rokende of drinkende of overvolle zwangere, of juist een graatmagere gomasio-eter met een stevige mening over de farmaceutische industrie en haar alternatieven.

Precies die herkenning maakt dit soort ideeën tricky. Voor je het weet val je ervoor.
Mensen elkaars vrijheden gunnen vereist voortdurend dat je jezelf in toom houdt: ogen dicht, niet me bemoeien.

Grens

"Ik vind dat een moeilijk standpunt omdat het rekbaar is. Met dat standpunt is abortus al snel moord. Met dat standpunt zijn zwangeren al snel vatbaar voor beperkende maatregelen wegens het recht van de vrucht waar dan weer een ander beroep op doet."

Het slippery slope argument kwam ook aan de orde tijdens de totstandkoming van de euthanasiewetgeving. Trek dan een grens. Abortus mag tot 24 weken. Noem alles er na levensvatbaar.

"Laten we wel wezen: die keizersnede is ooit bedacht om het belang van het kind boven dat van de moeder te laten gaan, naar het oordeel van omstanders (moeder had niks te zeggen)." Ja. En nu is nu. Gelukkig is er wel wat veranderd in de positie van de vrouw sinds het Romeinse Rijk.

"n de VS is abortus al snel moord zeker in de ogen van conservatieve rechters en jury. Ik weet niet wat de juridische consequentie zal zijn als die vrouw inderdaad voor een dubbele moord word veroordeeld." Dat wordt ze niet, want daar staat ze niet voor terecht. Je kan wel 30 jaar gevangenisstraf krijgen voor een miskraam met 24 weken, maar je mag de dood van een levensvatbare baby veroorzaken en alleen terecht staan voor een onrechtmatige zwangerschapsbeëindiging. In de VS heerst een vreemde moraal: zwangerschap is heilig, een baby kan verrekken. Een foetes is belangrijker dan een kind. Kijk maar naar fervente pro-lifers die geen moer geven om baby's die al geboren zijn: geen zorg, geen eten, geen steun, geen onderkomen voor kinderen van moeders die het niet rond kunnen breien. Maar het ongeboren prille leven moet kvoste wat kost beschermd worden. Al ben je hersendood, pril zwanger en wil je familie je conform je wens gewoon begraven, je zal de zwangerschap uitdragen en bevallen. Al lig je al 10 jaar in coma maar raak je zwanger door verkrachting, die zwangerschap moet en zal doorgaan. Moeten we de VS met hun zwangerschapsverering en minachting voor het leven buiten de baarmoeder als referentiekader nemen voor dit debat? Ik weet dat ik de VS zelf in de discussie heb gebracht, maar om aan te tonen hoe (wat mij betreft) omgekeerd de situatie daar is.

"Wie zou voor die situatie verzinnen dat de vrouw tegen haar wil wordt opengesneden, terwijl er meestal toch een partner is met wie de kwestie wel rustig doorgesproken kan worden?." Ik hoop dat je dan bedoelt dat de arts de partner kan overtuigen zodat die op zijn beurt de zwangere weer kan overtuigen en niet dat de partner toestemming geeft of weigert voor een keizersnee.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2016 om 19:31

Toch vraag ik me af

waarom een vrouw een keizersnee zou weigeren als er écht iets ernstigs aan de hand is. Zou zo'n vrouw ook weigeren als haar blindedarm eruit moet?
En ik zit toch ook met de vraag vanaf welk punt je iemand mag veroordelen voor het bewust negeren van een deskundig oordeel met de dood van het kind tot gevolg. Een vrouw onder dwang een keizersnee laten ondergaan, gaat misschien te ver, maar een kind min of meer bewust laten overlijden vind ik toch ook vreselijk. Ik ben érg blij dat ik dit soort keuzes nooit hoef te maken.

Ik weet wel dat ik er zélf niet mee zou kunnen leven als mijn kind door mijn weigering zou overlijden.Of tenminste... als die voorspelling wordt gedaan en dat ook uit zou komen. Dan sla je je toch voor je kop?

Tja Kaaskopje

Ik denk zelf dat het je gepresenteerd wordt als een vrouw die willens en wetens haar kind het risico laat lopen dood te gaan. Maar in werkelijkheid gaat het over meningsverschillen over zaken en misschien een enkele vrouw die in paniek raakt. In de meeste gevallen goed glad te strijken met gesprekken of door te accepteren dat er een iets ander risicoprofiel op zit dan je zelf als gynaecoloog zou wensen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.