Druif
04-10-2013 om 09:47
Rolbevestiging
In Volkskrant las ik dit
http://tinyurl.com/qx3yask
http://tinyurl.com/ommkqpd
Tussen mijn oudste en jongste dochter zit tien jaar en ik zie dat het rolbevestigende in de maatschappij veel groter is geworden. 17 jaar geleden kon ik voor mijn dochter 'neutrale' kleding kopen. Kleding die zowel voor jongens als voor meisjes geschikt is. Voor mijn tweeling van 7 lukt dat nu nauwelijks meer.
Dat ergert mij enorm. Maar mensen realiseren zich niet (of wel?) hoe veel die rollenpatronen in onze maatschappij nog leven.
De scheikunde lerares van mijn dochter (vwo 6) spreekt in de klas van twee manieren van rekenen. 'Meisjesrekenen' en wiskundig en natuurkundig rekenen. ?!?!?
Wat vinden jullie hiervan? Herkennen jullie dit? En doen jullie er bewust wat mee, in de opvoeding van de kinderen?
Vera*
05-10-2013 om 15:52
Houten bedje
Bij de Ikea een grenen bedje met beddengoed voor 12.95
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40086351/
Zelfs het beddengoed is uniseks.
neteret mut
05-10-2013 om 17:20
lol vera
je bent me net voor, had voor de zekerheid de Ikea site nog nagekeken voor ik reageerde. Dat bedje hebben ze al jaren, voor 1 van mijn dochters (nu 16 en 18) hebben we het indertijd gekocht (toen nog zonder beddengoed want dat moest los gekocht en vonden we te duur)
Maaike
05-10-2013 om 17:36
Leuk sprookjesboek
Er was een leuk sprookjesboek, waarbij de sprookjes door een schrijfster waren 'vertaald'.
Al de domme prinsesjes werden slim: de prinses op de erwt was geen zeurderige zeikerd, maar een vrouw die wist wat ze wilde en rustig aan gaf dat haar bed niet lekker lag.
Dus de daden van de sprookjesfiguren werden op een feministische manier uitgelegd. Ik ben even de schrijfster en de titel vergeten en kan dus geen link vinden. De schrijfster is in een ver verleden volgens mij verbonden geweest aan het tijdschrift Genoeg.
Mocht ik er nog op komen, dan meld ik me weer.
Of herkent iemand anders het op grond van deze warrige omschrijving?
Dalarna
05-10-2013 om 17:52
kaaskopje
Er was iets weggevallen toen ik de zin veranderde, ik bedoelde de tijd dat jouw dochters kind waren
Dalarna
05-10-2013 om 17:56
Mario
Temet, je zoon met Mario laten spelen is natuurlijk echt helemaal fout.... nergens kom je zo'n domme vrouw tegen als die prinses Peach, zodra die haar neus buiten de deur steekt wordt ze alweer ontvoerd door Bowser en consorten en moeten de loodgieterbroertjes haar weer redden!
Rosa van der Zanden
05-10-2013 om 18:11
Maaike
Babette Cole, prins Assepoets. Ooit bij de Hema gekocht.
skik
05-10-2013 om 19:21
Maaike, nog een leuke versie van Assepoester
De prins ziet er lekker uit, maar blijkt toch niet zo'n leuke man, dus Assepoester wil liever een aardige man. http://home.deds.nl/~sprookjes/Assepoester.html
skik
Maaike
05-10-2013 om 21:51
De Kikkerkus
Dankjewel Rosa en Skik!
Ik ga op zoek/kijken naar jullie tips.
Ineens wist ik het weer: het was Lisette 't Hooft met De Kikkerkus:
http://www.bol.com/nl/p/de-kikkerkus/1001004001837031/
krin
06-10-2013 om 10:58
Nabrander
In dit interview worden een paar van de hierboven ter sprake gekomen vragen beantwoord en twijfels weerlegd.
http://www.lettoysbetoys.org.uk/interview-with-neuroscientist-cordelia-fine/
Temet
06-10-2013 om 20:58
sprookjes
Ik las vroeger graag sprookjes en ben toch redelijk terechtgekomen. Neemt niet weg dat ik toch maar tegen mijn dochter gezegd heb dat als een wildvreemde kerel zomaar vanuit het niets tegen haar zegt dat-ie met haar trouwen wil, dat géen goed idee is.
Ïk wilde ook al zeggen dat Ikea inderdaad mooi neutrale poppenbedjes heeft. Sowieso is het speelgoed van Ikea niet stereotiep en zijn niet alle poppendingen per se roze. En dan is alles iha ook nog redelijk geprijsd.
Kaaskopje, jouw betoog komt er volgens mij een beetje op neer dat het allemaal reuze meevalt want je kan toch heus wel dingen vinden die niet... Enzovoort. Zal best. Maar je moet er wel je best voor doen. Je moet van het gebaande pad af. Of naar Ikea. En vroeger was het gebaande pad dus niet blauw/roze. Daar gaat het mij om.
Ten Broeke heeft trouwens wel wat teweeggebracht. Hoorde gisteren ook al iemand over dat stuk praten. En in het nrc een mooie column van Bas Heijne waarin er ook aan gerefereerd wordt (lees m, hij is me ook om andere redenen uit het hart gegrepen: http://www.nrc.nl/heijne/2013/10/06/ik-ben-goed/)
Groeten,
Temet
Evanlyn
07-10-2013 om 00:18
Roze en jongensgedrag
Dat roze gedoe is nog vrij onschuldig vergeleken met dit artikel:
In dat artikel wordt Angela Crott (niet toevallig een moeder van alleen maar jongens) er weer eens bijgehaald. "Jongensgedrag" wordt veel te snel bestempeld als ADHD (net alsof een beetje psych zich daarvoor zou lenen). En ze zijn "sufgejuft".
Als moeder van een kwa-meisje vind ik dit echt discriminerend. Laatst werd ze weer de klas uitgestuurd omdat ze de jongen naast haar een klap had gegeven. Waarom hebben we het niet over het feit dat àlle kinderen wat minder op braafheid beoordeeld moeten worden? En dat puberen moet mogen, tot zittenblijven aan toe, zonder meteen af te stromen en je toekomst verpest te zien door gebrek aan braafheid?
O ja, en aan het eind van het artikel komt gauw nog even de aap uit de mouw: dat het toch juist die jongens zijn die innovatieve dingen verzinnen, van hen moeten we het juist hebben, en niet van die zoete meisjes die alleen maar netjes doen wat ze gevraagd wordt. Gaaap... ik wil mijn moeder terug en alle andere feministes van de tweede golf. Die hadden hier direct gehakt van gemaakt.
Nou ja, mijn moeder wil ik dan ook nog wel om andere redenen terug...
Evanlyn
07-10-2013 om 01:22
Sneeuwwitje
En ik heb een versie van Sneeuwwitje gelezen waarin Sneeuwwitje de prins beschuldigde van het sexueel misbruiken van een meisje terwijl zij in coma lag. Ze realiseerde zich dat het niet om uiterlijke schoonheid gaat, verzoende zich met de stiefmoeder en samen stuurden ze de prins weg. Ook een mooie!
Temet
07-10-2013 om 09:51
Evanlyn
Ik heb je link niet nagelezen maar ik kan wel zo'n beetje raden wat erin staat. Ik krijg er ook altijd een beetje rode vlekken van in de nek. Net zoals die artikelen waarin benadrukt wordt dat het toch zo vreselijk belangrijk is dat er meer mannen op scholen en in de kinderopvang werken want die vrouwen willen alleen maar knippen en plakken en die mannen doen ruwe spelletjes en zijn niet zo risicomijdend, en trouwens, moeders zijn ook veel te bangig en te beschermend en vaders durven kinderen veel vrijer te laten. Ik moet dan altijd op mijn tong bijten om niet heel hard AAAARGH!! te roepen, omdat ik thuis in een vrijwel voortdurende discussie ben verwikkeld met mijn partner (man) voor wie het woord 'overbeschermend' zo ongeveer is uitgevonden. Gezien onder andere het feit dat hij erin geslaagd is bij mij twee kinderen te verwekken ga ik er desondanks van uit dat hij toch echt een man is.
Groeten,
Temet
Yura
07-10-2013 om 10:40
Niet gezien
Ik had de folder zelf niet gezien, gelijk bij het oud papier. Die leeftijd zijn ze hier te boven. Maar ik zag wel de betreffende pagina afgedrukt in het AD en dat was inderdaad wel heel erg jaren 50. Ik merk ook een teruggang tov de tijd dat ik zelf op de middelbare school zat. Kijk alleen al eens naar de media, de gefixeerdheid op uiterlijk, met programma's over topmodellen, maar ook de muziek en videoclips, je mag vrouwen tegenwoordig gewoon bitch noemen en kijk eens naar rolmodellen als Rihanna en Miley Cirus, daar word je toch niet vrolijk van. Ook schrik ik ervan hoe de rolverdeling in huis is bij de generaties na mij. Lees maar eens op het viva-forum, ook bij twintigers doet de vrouw nog altijd de hoofdmoot, zeker als er kinderen komen. Ik verbaas me daar ook altijd erover hoeveel verdriet sommige meiden kunnen hebben over 1 of andere vreemdgaande loser en dat ze alles doen om hem terug te krijgen. Dan denk ik: wake up, je hebt als vrouw in deze tijd echt niet koste wat het kost een man meer nodig hoor.
Aan de andere kant zitten er tegenwoordig meer meisjes op de universiteit dan jongens en bij mijn kinderen op het vwo zijn de jongens bijna een bezienswaardigheid.
Anienom
07-10-2013 om 10:44
Bart Smit
Het ter discussie stellen van de Bart Smit folder als het om seksestereotiepen gaat en de opvoeding hierin, sorry, maar dat vind ik een uitgangspunt dat thuishoort bij een werkstuk maatschappijleer op de middelbare school. Het is een leuk klein voorbeeldje, maar in de echte discussie kunnen we toch wel bedenken dat het hier om een RECLAMEfolder gaat en niet om een opvoedboek. De folder is niet het 'probleem', maar slechts een weergave hiervan. Om die reden kan ik mij niet druk maken om het feit dat er ook een duidelijke scheiding is tussen meisjes- en jongensspeelgoed in de winkels. De detailhandel volgt de vraag van het publiek. Dat is in de zelfde categorie 'heupbroeken zijn in' en je kunt ineens niet anders meer krijgen en ook de nieuwe herfstkleuren staan mij niet aan trouwens. Het maakt zoeken moeilijker, dat is alles.
Het was mijn eerste kennismaking met A. ten Broeke (P&W) en ik kon haar eigenlijk al niet meer serieus nemen. Overigens, de hele discussie leeft niet zo heel erg bij mij hoor. Ik profiteer heel erg van het feminisme dat gelijkheid voor mij heeft bewerkstelligd. Gelijkheid in keuzevrijheid te verstaan. Dus als ik met mijn roze schortje achter het aanrecht wil staan, dan doe ik dat lekker
Evanlyn
07-10-2013 om 12:29
Temet
Tja, als je twee kinderen verwekt bij een vrouw val je inderdaad door de mand: een man! Overbeschermend of niet.
Ik hou trouwens enorm van fikkies stoken, bomen klimmen en voetballen. Ook wel van vechten, toen ik er de leeftijd voor had.
Kaaskopje
07-10-2013 om 13:16
Yura
Dan denk ik: wake up, je hebt als vrouw in deze tijd echt niet koste wat het kost een man meer nodig hoor.===
Zuiver op deze uitspraak reagerend, moet ik je natuurlijk gelijk geven. Maar ik vind het ook niet kloppen om ze te verwijten dat ze zich mét man gelukkiger voelen. Het wake up, zit 'm vooral in dat ze moeten beseffen dat ze beter verdienen dan een vent die zijn vriendin bedriegt. Maar gezien de verhalen hier op OO, mag je die wake up bij elke generatie leggen. En dat verdriet... ach, ik ben ook jong geweest. De meeste gedichten die ik geschreven heb ik die tijd stonden vol drama. Sinds ik mijn man heb leren kennen heb ik geen dramagedicht meer geschreven. Ruim 28 jaar inmiddels
Dat de rolverdeling voor de jongere generatie toch voor een groot deel nog bestaat uit vrouw/huishouden en man/het zwaardere werk, geeft misschien ook aan dat de generaties tussen de jaren '60 en 2000 hier te geforceerd mee om hebben willen gaan. En daar is ook het een en ander positief door veranderd, maar blijkbaar heeft de generatie die nu vers gaat samenwonen e.d. met ouders die uit de 'revolutie'-tijd komen geen voordelen gevonden in het feminisme. Leuk en aardig dat je je als vrouw alleen kunt redden en een boor moet kunnen hanteren, maar waarom móet dat? Wat ik vooral zie bij de twintigers van nu is dat ze zich vrouwelijk willen voelen en daardoor af en toe in het 'vrouwtjes'-patroon vervallen, maar ondertussen wel degelijk hun mannetje staan.
Temet
07-10-2013 om 14:42
Druif, hij is goed!
Erg fraaie column van Willem Bosch, waarnaar Druif verwijst. Zo leuk dat ik een citaatje niet kan weerstaan:
"En daaroverheen komt Paulien Derwort, die het heeft over 'oerinstincten.' Een sluimerende gedachte dat gelijkwaardigheid tussen man en vrouw een decadent principe is dat stiekem tegennatuurlijk is. Een argument waarmee je niet moet aankomen als het over, bijvoorbeeld, homo-emancipatie gaat. Alsof we niet al duizenden jaren vooruitgang boeken die in principe tegennatuurlijk is. Alsof mijn oerinstincten me één reet kunnen schelen. Ik eet magnetron-maaltijden, verdomme"
Groeten,
Temet
dirksmama
08-10-2013 om 04:39
Inderdaad temet
Erg herkenbaar, man is van het 'mutsen op, jas aan, uitkijken', ik ben van her 'klim eens in die boom'
Toen ik kind was was Pippi Langkous een rolmodel, en luisterden ouders naar de mening van Annie M.G.
Kinderen van nu mogen zo weinig 'ondeugend' zijn...mijn kinderen hebben nog nooit zelf een fikkie kunnen stoken!
Ik pleit voor een complete Disney-boycott en meer Astrid Lindgren en Annie M.G. Schmidt in het dagelijks leven.
Kaaskopje
08-10-2013 om 11:37
Dirksmama
Je hebt toch wel mogelijkheden om kinderen fikkie te laten stoken? Al is het maar in een vuurkorf in de tuin. Niet hetzelfde als ergens 'in the wild' natuurlijk, maar dat was in mijn jeugd ook al niet de bedoeling.
En mijn dochter klom op het dak van de school en banjerde in de nieuwbouw van de school. Mag niet, ik heb dan ook pedagogisch verantwoord met mijn wijsvinger gewapperd, maar voor de rest... vooral doen. Alles waarin mijn dochters dapperder waren dan ik, heb ik met een praatje van 'kijk je wel uit' in stilte positief gevonden.
Anonymized User
08-10-2013 om 12:21
Disciminerend..
Ik vind het inderdaad regelrecht discriminerend. De jongens zijn genieen/uitvinders, de dames kleuren braaf binnen de lijntjes maar vertonen geen échte intelligentie..
Zo komt het in elk geval op mij over.
En voor al die mensen die roepen dat die ophef nergens over gaat... Zou dat ook zo zijn als ze een een katoenmandje en een ketting, of een set trommels met een donker kindje aan prezen?
dirksmama
09-10-2013 om 06:48
Kaaskopje, wel met mij
Ze hebben het wel met mij gedaan.
En ze zitten gelukkig op scouting.
Maar ik kon als kind naar de nieuwbouw of de sloop of het park, met een aardappel van thuis gewoon helemaal op eigen initiatief vuur maken, klimmen, bouwen, sloen, planten uittuinn vn sloophuizen halen, etc.
Vera*
09-10-2013 om 13:48
Blij met huis van opa en oma
Opa en oma hadden een boerderij met veel grond, waaronder veel bos en 'grachten' plus een eiland. De kinderen konden daar geweldig hun gang gaan met hutten bouwen van takken, bomen klimmen, een dam maken in de gracht, stoeien, rollen en vallen in de giga hoeveelheid dor blad, in de sloot glijden of vallen en bovenal heel heel erg vies worden.
Voor een weekend gingen er rustig zes broeken mee voor het buitenspelen. Als er nog maar één broek over was moesten ze verplicht binnen blijven totdat wij weer naar huis gingen ))
Toen de buitenspeeltijd ongeveer voorbij was zijn opa en oma verhuisd.
Kaaskopje
09-10-2013 om 19:20
Dirksmama
Nou planten uit de tuin halen bestaat nog hoor En mijn dochter heeft ook heerlijk in de nieuwbouw naast ons huis rondgestruind. Dat hoor je als moeder natuurlijk pas als de nieuwbouw klaar is.
Temet
09-10-2013 om 21:00
Kaaskopje
Ik bewaar nog mooie herinneringen aan 'avonturen' in de Bergermeer-in-aanbouw (je kent die wijk ongetwijfeld), maar zoiets is de jeugd van tegenwoordig meestal niet meer gegund: de meeste bouwplaatsen, ook de grote, zijn omgeven door een hoog hek. Nou is daar best wat voor te zeggen (een neef van mij is nog eens bij een bouwterrein in drijfzand beland - het liep gelukkig goed af) maar ergens is het ook wel jammer.
Groeten,
Temet
Kaaskopje
10-10-2013 om 12:29
Temet
Ja die wijk ken ik zeker
Ik vind het wel zo prettig dat bouwterreinen niet goed bereikbaar zijn voor kinderen. Misschien jammer voor alles wat je daar kunt doen, dat wel. Dat mijn dochter op de bouwplaats van het nieuwe gebouw naast ons huis kon komen, was ook alleen omdat ze het hek niet om ons huis konden zetten, we woonden dus min of meer op de bouwplaats.
Roefel heeft als kind Huiswaard vanuit zijn voorraam (bijna dan) uit de polder zien oprijzen. Kun je nagaan hoeveel groter de stad is geworden sinds jullie jeugd
Stenna
27-10-2013 om 01:22
kan nog goed komen
ik was in de jaren 70, dus met genoeg tegentrends om me heen, een zeer meisjemeisje. Altijd met poppen in de weer, taalde niet naar lego, diepste wens was lakschoentjes (die ik niet kreeg van mijn werkende, tamelijk geemancipeerde moeder). Toch ben ik gaan studeren, in beta richting, en heb ik altijd gewerkt (vrijwel fulltime) en carriere gemaakt. En heb ik nu heel weinig stereotype vrouwendingen in me (geen hakken, geen zorgend beroep, hekel aan zeuren, kletsen, winkelen, handwerken, bloemschikken, schoonmaken). En een hekel aan roze. Dus het kan nog goedkomen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.