Tinus_p
22-09-2008 om 10:00
Pro-ana sites
Ik weet niet of deze al langsgeweest, maar dan toch:
http://www.ouders.nl/mopi2008-pro-ana.htm
em de petitie
http://www.axci.nl/?ln=ned&id=2043
'Scarlet Hemkes voert actie tegen 'pro-ana' sites. Dat zijn websites waar vaak zeer jonge meiden informatie vinden die hun eetstoornis eerder bevorderen dan bestrijden, zoals tips om over te geven en te laxeren. Hemkes, zelf strijdend tegen anorexia, wil een petitie aanbieden aan de Tweede Kamer. Ze roept ouders op om deze petitie online te tekenen.' etc etc
Nou ben ik hier op een bepalade manier voor, vooral omdat ik die dunne modelletjes maar eng vind -je moet wel iets vast kunnen houden
Maar tegelijk:
Op basis waarvan verbied je die sites? En hoe controleer je dat? Er was toch iets met vrijheid van meningsuiting?
Dito met dunne meisjes op glossy's en graatmagere catwalkmodellen: Hoe doe je dat?
wil40
29-09-2008 om 21:00
Margreet/ schop
Wat komen woorden op papier ( computer) soms erg zwart/wit over hè? Het blijft soms lastig om op schrift te verwoorden wat je precies bedoeld. En ik wil juist graag dat je inziet dat ik "die schop onder de kont"niet zo letterlijk bedoel. Niet in de zin van: Er is niks aan de hand, kom van die bank af en we gaan een eindje wandelen en dan is het weer over. De schop is bedoeld als zetje. Daar heb ik misschien een beter woord? Een zet in de richting van mogelijke genezing/oplossingen. Het samen doen, helpen, en misschien iemand voor het blok zetten. "We gaan nu hulp zoeken, want zo gaat het echt niet goed, er moet nù iets gebeuren." De schop is niet arrogant bedoeld.
Margreet
29-09-2008 om 21:09
Wil
Kijk, als je bedoelt, van 'we gaan samen zoeken wie jou kan helpen' dan zouden we ws hetzelfde doen voor een naaste.
wil40
29-09-2008 om 21:10
Margreet/relatie redden
"Je wilt die ander gelukkig zien.Houd er maar mee op hoor. Gaat je niet lukken....". "Maar laat je er niet door verleiden te denken dat de patiënt zich er wel overheen kan zetten".
En je mededelingen dat je depressies aan de psychiaters moet overlaten en een leek zich er niet mee moet bemoeien.
Dat gaf mij de indruk dat je het logisch vindt dat depressieve mensen geïsoleerd raken. Ik denk juist dat die houding mensen van je vervreemd. Ik kies voor niet loslaten en me er wel mee bemoeien. Het gevoel geven dat ik iig moeite wil doen om ze te begrijpen.Al heb ik er de balle verstand van, zullen we maar denken. Jij gaf me de indruk dat vechten zinloos is, een leek begrijpt de patiënt toch niet. Begrijpen we elkaar nu beter?
wil40
29-09-2008 om 21:12
Margreet
We gaan samen zoeken wie jou kan helpen...Ja. En als die persoon blijft zitten op die bank. Week in, week uit, maand in, maand uit. Weigert hulp en je ziet iemand wegkwijnen, wat dan?
Margreet
29-09-2008 om 22:51
Wil
Jarenlang heb ik bijvoorbeeld de vriendin bijgestaan die borderline was en zware depressies had. Wanneer ging ze proffesionele hulp zoeken? Toen ik het en haar losliet. Pas toen ging ze de deskundige hulp aanvaarden. Overigens bedankte ze me laatst nog dat ik het aan haar zelf had overgelaten op een gegeven moment (ik moest wel door andere omstandigheden). Daardoor was ze nu een stuk verder gekomen (via het deskundige circuit dus).
Maar Wil, ik houd ook hier, met deze discussie op. Het is duidelijk dat de soep van 'ze moeten een schop onder hun kont' niet zo heet gegeten wordt en dat je ook slechts hulp wilt bieden. Nou als dat verder niet arrogant bedoeld is, ga ik er verder niet over en is discussieren over de finesses voor mij verspilde energie.
Zorg goed voor jezelf
Margreet