tonny
31-01-2012 om 20:41
Praktische handigheidjes
Volgens mij is het weleens eerder aan de orde geweest, maar vooruit. Welke praktische handigheidjes moet je kind leren?
Elders las ik over bandenplakken als iets wat je niet hoeft te kunnen. Nou nee, als je nooit fietst (school op loopafstand, verder alles met OV of auto) is dat geen eerste levensbehoefte.
Maar wat allemaal wel?
Komt het uit henzelf of ga je als ouders actief aan de slag? Wanneer, en wie (welke ouder) doet wat?
Vertigo
31-01-2012 om 20:52
Aha
Ok:
-sparen
-baantjes uitproberen
Of is dit te figuurlijk?
Verder:
- wel band plakken
- pluggen boren en schroeven erin: dingen kunnen ophangen
- spulllen terugleggen na gebruik, heeeel handig
-Kattenbak verschonen
- ramen lappen
- stofzuigen
- met naald en draad overweg kunnen
- groenten kunnen koken
Ik krijg er zin in dat ze voor dat alles groot genoeg zijn, haha!
Dendy Pearson
31-01-2012 om 20:54
Ehm
Mijn dochter(9) kan knopen aanzetten. Toen ze laatst met een bloesje zonder knoop aankwam heb ik het haar zelf laten doen. Vindt ze ook leuk hoor.
En de dienstregeling op een station lezen. Het gele bord bij het perron zeg maar. Ik ben een spoordochter, dus ik kan dat voor mijn gevoel mijn hele leven al. Maar ik ken werkelijk volwassenen die er niets mee kunnen. Dus nu mijn dochter zelf wel eens met de trein gaat, leer ik haar ook hoe dat werkt. Voor het geval ze een halte te vroeg uitstapt ofzo. Ze vindt het trouwens nog best moeilijk.
En hoe gereedschap werkt. Mijn man heeft veel gereedschap en doet ook veel zelf. Logisch dat de kinderen meekijken en meehelpen. Dat begint spelenderwijs, maar dochter kan inmiddels best met een schroevendraaier en tang overweg.
Zelf bandenplakken vind ik heel gewoon. Heb ik dochter ook al geleerd. Maar ik ken idd mensen die daarvoor naar de fietsenmaker gaan.
Dendy
Tango
31-01-2012 om 21:40
Dendy (ot)
Reist jouw dochter van 9 alleen met de trein? Ik zat me nou juist laatst af te vragen of dat nog wel kan, kinderen van die leeftijd alleen met de trein laten reizen. Ik deed het zelf vroeger ook, maar tegenwoordig hoor je soms zulke vreemde verhalen. Ik denk dat mijn dochter van 10 het ook best zou willen. Zelf naar opa en oma bijvoorbeeld.
Dendy Pearson
31-01-2012 om 22:17
Tango
Het gaat wel over een overzichtelijk tráject zonder overstap. Ik vind juist de sprintertreinen zo overzichtelijk geworden, ipv die donkere coupes van vroeger waar van alles in kan gebeuren zonder dat iemand wat ziet.
Meike
01-02-2012 om 08:07
Zet me wel aan het denken
Dit zet me wel aan het denken! Ik doe te weinig hieraan. Ok, ze hebben beiden (bijna ) hun typdiploma en ik doe dappere pogingen om ze te leren koken. Jongste helpt wel eens met bezine tanken, telt dat ook? Ik had nl ooit een vriendin die niet wist hoe dat moest. Maar ik ga maar eens een project maken van het doen van de was. Dat vind ik ook wel een noodzakelijke basis vaardigheid.
Karin*
02-02-2012 om 11:11
Wat ik ze zou willen leren...
Koken, gaten boren, spijkers inslaan, muur witten, behangen,knopen aanzetten, zomen, reis plannen en opzoeken hoe je er moet komen, kaart lezen, band verwisselen (auto) en band plakken (fiets), wassen, uitkomen met je geld.
Dat zijn de dingen die ik kon toen ik op kamers ging en die lijken me handig om door te geven. Gelukkig heb ik nog een paar jaar...
M Lavell
02-02-2012 om 11:58
Niet gillen, maar blazen
Ik zit al een paar dagen te verzinnen hoe het ook alweer was. Zoon ging met zijn vriendin samenwonen in een deel van ons huis. Eigen huishouding.
Ze liepen voortdurend tegen ongemakjes aan die mij herinnerden aan mijn eigen onhandigheidje. Als de dag van gisteren herinner ik het me, al weet ik niet meer hoe oud ik was. Ik stond in de keuken en had melk op gezet. Ineens begint het over te koken. Ik gillen. Moeder kijkt, draait blazend het gas uit (waarop de melk zich magisch in het pannetje terug drong) en zegt: "Dan moet je niet gillen, maar blazen".
Hoewel schoondochter tegen andere dingetjes aanliep dan mijn kinderen, bleek het toch (ook bij mijn kinderen) steeds te gaan om dit soort details.
Zo raakte ze de eerste keer in lichte paniek omdat de wasmachine het niet deed. Ze had het deurtje dicht gedaan, maar er gebeurde niks. "Je moet 'm wel aan zetten" was de wijze les van zoon.
Dat was nieuw voor haar. Thuis had moeder het altijd zo klaar gezet dat ze alleen haar was er maar bij hoefde te gooien. Deurtje dicht, klaar.
Er kwamen er meer, al ben ik de leukste natuurlijk vergeten.
Droger: vilters schoonmaken.
CV: niet aan de radiatoren draaien.
Fietsband: ook de buitenband checken op spijkers oid.
Achteruit versnelling: kijk op de knop van de versnellingspook
Postzegel: _rechts_ boven
Stofzuiger zuigt niet: stofzuigerzak verwisselen
Sla verlept: uit het plastic zakje halen en dan pas in de koelkast.
Warm buiten: ramen dicht houden
Van die dingen dus. Alsof we het ze maar half verteld hadden al die jaren.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
02-02-2012 om 12:56
Miriam
Wij hebben in ons huis hetelucht verwarming dus mijn dochters zijn niet opgegroeid met radiatoren, maar waarom mag je niet aan de radiator zelf draaien als je de temperatuur wilt bijstellen? De temperatuur kan toch per kamer anders gewenst zijn?
Warm buiten, ramen dicht is iedere zomer weer zo'n onderwerp wat hier voorbij komt. Dat is mijn schuld. Als de mussen van het dak vallen wil ik evengoed de ramen open hebben. Ik vind het in de zomer juist zo heerlijk om álles open te zetten. De geur, de geluiden van buiten... zomer!
M Lavell
02-02-2012 om 12:59
Open deur
IJskast uit?: deur open zetten!
Dochter kwam na zeevaart thuis, was vriendje al vertrokken. Die had keurig alles uitgezet en afgesloten, maar de deur van de koelkast was wel dicht.
Daar woonde een kolonie, gétver. En ik mocht het schoonmaken, want dochter had haar hand gebroken.
Overigens is dit dan weer typisch zoiets wat je moet herhalen: Thermoskan omspoelen en dop eraf laten. Kaastrommeltje omspoelen en open laten drogen.
Wasmachine/droger klaar, deurtje open laten!
Jemig!
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
02-02-2012 om 13:01
Kaaskopje:"maar waarom mag je niet aan de radiator zelf draaien als je de temperatuur wilt bijstellen?"
Omdat die andere radiator dan extra hard gaat loeien om de temperatuur toch nog op thermostaatniveau te krijgen.
Als je het warm hebt, moet je de thermostaat lager zetten.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
02-02-2012 om 13:44
Miriam, ik wil er geen discussie van maken hoor, maar ik geloof dat ik er toch anders over denk. Zolang de deur van een vertrek gesloten blijft, heeft de temperatuur van dat vertrek niet echt invloed op de algemene temperatuur in huis. Ik had vroeger bij mijn ouders thuis wel een radiator aan de muur en als het in de huiskamer behagelijk was, was het in mijn kamer soms te warm en dan deed ik er toch een graadje af. Later op mijn tweekamerflat hetzelfde. Het woonvertrek lekker warm, de slaapkamer een tandje frisser.
Met de heteluchtverwarming die wij hebben hetzelfde. Als de deur dicht is en ze hebben het te warm, kunnen ze het verwarmingsgat wat dichter draaien, zodat er minder warmte binnenstroomt. Met open deur heeft dat geen zin, want dan gaat de thermostaat inderdaad bijverwarmen.
sinas
02-02-2012 om 13:54
als je een knop hebt met temp. of getallen, dan kun je inderdaad de knop wat lager zetten als je het warm hebt. Maar hoe dat zit met die oude knoppen, zonder aanduiding behalve een + en -, dan zou het verhaal van Miriam best weleens kunnen kloppen.
M Lavell
02-02-2012 om 14:38
In de huiskamer
Klopt hoor Kaaskopje, in je slaapkamer (afgesloten ruimtes) kun je aan de radiator draaien. Het ging om de huiskamer/open keuken.
Groet,
Miriam Lavell
rodebeuk
02-02-2012 om 16:52
Haha
De dingen die Mirjam opnoemt zijn juist zo basic dat de lezers moeite hebben om zich in de adolescent te verplaatsen. Op het idee om de radiator pal naast de thermostaat laag te draaien komen volwassenen niet meer.
Kaaskopje
02-02-2012 om 16:58
Rodebeuk
Gebeurt dat dan wel eens? Ik bedoel: een radiator náást de thermostaat?
M Lavell
02-02-2012 om 17:58
Precies
Zo is dat Rodebeuk. Maar erger nog: je komt ook niet op het idee om het uit te leggen. Denk je dat je zelfstandige kinderen op de wereld hebt gezet, krijg je dat weer
Zij:"Mam, kan ik mijn huur ook per sms opzeggen?"
Ik:"Wat staat er in je contract?"
Ze draagt op plechtige toon voor:"Opzeggen van de huur 1 maand vooruit via aangetekende brief".
Ik:"Voilá, je antwoord"
Zou ik -zou _ik_ - dan echt te weinig aandacht aan formaliteiten hebben besteed?
Ach welnee. Ene oor in, andere uit.
Groet,
Miriam Lavell
Valkyre
02-02-2012 om 19:45
Mijn man
Had ook al die kleine dingen niet geleerd. En ook nog eens geen oog voor detail (net als zijn moeder overigens). Dus wel leren stofzuigen, maar nog nooit stofzak en filters vervangen. Wel de was doen, maar die nogal opgefrommeld op het rek hangen. Wel de vaatwasser in- en uitpakken, maar niet de filters legen en schoonmaken. Wel de wc-pot borstelen en de bril schoonmaken, maar niet het lichtknopje, wasbakje, doortrekding, wandtegels, buitenkant pot, vloertegels.
Ik zie hier een schone taak voor mij in de opvoeding van Spruitje...
groet, Valkyre
Rafelkap
02-02-2012 om 19:51
Stoppen
Wat ik oudste zou willen leren is : nieuwe stoppen indraaien (moest ik leren in studentenhuis, nooit zo'n ding gezien, wist niet van het bestaan af), verder alles wat ik weet (dus moet hij mij leren banden plakken schaam schaam)
Van jongste zijn mijn eisen laag, ben al blij als ik hem kan leren geen luier in de w.c. te gooien.
Kiki
02-02-2012 om 20:37
Lol, het gros van de dingen die jullie noemen kan ik niet
en heb ik ook nooit geleerd. Ik heb nog nooit een band geplakt, ik heb nog nooit een schroef ergens ingedraaid of een gaatje geboord, Olie pijlen? ik weet niet eens hoe de motorkap open gaat, Ik weet niet waar wij ons gereedschap bewaren en of we wel gereedschap hebben.
Ik wist trouwens nog wel wat een stoppenkast was Rafelkap, niet wat ik er mee aan moest.
Dus mijn man heel geduldig uitleggen hoe je controleerde hoe een stop kapot was en hoe de aardlek werkte.
Daarna ging ik op missie naar de Gamma om nieuwe stoppen te kopen, immers hoeveel stoppen konden er zijn. Kon vast niet missen. Ik was even verbijsterd toen ik stellage na stellage met stoppen in soorten en maten zag en ben toen rechtsomkeert gegaan.
Mijn man vroeg achterdochtig, toen ik hem in mijn zwangerschapsverlof belde of wij een hamer hadden, wat ik daarmee moest. Toen ik hem uitlegde dat ik de achterwand van de speelgoedkast wilde vasttimmeren smeekte hij me te wachten tot hij thuis was, zo weinig vertrouwen heeft hij in mijn kluskunsten.
De man van Stedin was verbijsterd dat ik niet wist waar de gasmeter was "uhm, die hebben we wel geloof ik, maar waar weet ik niet"
Maar goed, mijn broertje ging het huis uit en had een krantenabonnement en internet geregeld. Helaas had niemand hem verteld dat borden en kopjes en pannen ook nodig waren.
Het is allemaal goed gekomen uiteindelijk. Ik ben gewoon heel goed in filteren, dingen die me niet interesseren komen bij mij niet binnen, vandaar dat ik hier 8 jaar kan wonen en geen idee hebben waar de gasmeter zich bevindt. Ik ben gelukkig verder wel decoratief
krin
02-02-2012 om 21:29
Voorlopig
zou ik al blij zijn als meneer mes en vork correct leerde hanteren, over praktische handigheidjes gesproken. Maar goed, in het grotere geheel. Veel van wat al genoemd is zou ik hem proberen te leren, dus wassen, koken, kleine dingen repareren (inclusief eerste hulp bij computerongelukken, al vermoed ik dat dat semi-vanzelf gaat lukken).
Ik zou hem in elk geval aanraden eerst alleen te gaan wonen, echt alleen, zodat hij alles een keer aan de hand heeft gehad voordat hij een partner vindt om zich achter te verschuilen. Daar heb ik in elk geval redelijk klussen van geleerd, door het wel te moeten kunnen omdat ik niet altijd iemand kon laten komen.
bibi63
02-02-2012 om 21:47
Wat wel grappig is (en misschien ook wel verhelderend)
Ik heb van huisuit weinig 'handigheidjes' geleerd. Heb wel eens meegekeken met koken en wellicht eens boontjes afgehaald. Maar dat was het. Er is mij verder niets specifieks geleerd door m'n ouders. Ik ging jong samenwonen (19 jaar, direct vanuit huis). Vanaf dag 1 moest ik dus een 'huishouden bestieren'. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit een probleem is geweest. Het begon met huisje verven (samen met partner natuurlijk), spulletjes uitzoeken en zodra je er ging wonen: wassen, koken, schoonmaken, financien regelen enz. De klus dingen heeft mijn partner altijd gedaan, dus daar heb ik ook toen niets van meegekregen, dat was 'zijn' ding. Een jaar of 8 later gingen we uitelkaar en ging ik alleen wonen. En daar moesten in dat huisje natuurlijk ook wat 'mannenklussen' gebeuren. En, precies hetzelfde, je gaat het gewoon doen en het lukt ook gewoon (plankje ophangen aan tegeltjes muur, gordijnrails ophangen, kasten in elkaar zetten). Een aantal jaar later heb ik m'n huidige man ontmoet. En.......... ik doe nooit meer dergelijke 'mannenklussen'. Sterker nog, ik ben eigenlijk vergeten dat ik dat eigenlijk best wel kon...
Gr. Bibi
tonny
02-02-2012 om 22:05
'heb je dan nooit gekeken...'
... hoe ik dat deed,' kon mijn moeder bij zulke praktische dingsigheidjes licht verwijtend zeggen.
Nee. Daar let je als kind niet op. Ook niet als je 16 of 18 bent. Het is het huishouden van je ouders, als alles maar loopt en jij nu en dan braaf doet wat er wordt opgedragen, dan voel je je al een voorbeeldig kind
Ik krijg nu weleens een sms-je 'Hoe kan ik lekker rode kool klaarmaken' en dan put ik mij uit in goeie raad
Chippie
02-02-2012 om 23:57
Hier
Hier ook zo'n luiwammes die geen mannendingen kan. Ik heb werkelijk waar nog nooit een boormachine in mijn handen gehad, muren gesausd, behangen, olie gepeild of zelfs maar ruitenwisservloeistof bijgevuld. Maar er komt ongetwijfeld een dag dat ik toch eens moet gaan uitvinden waar wat in moet qua auto. Dat komt vast goed. Net zoals ik mezelf heb leren strijken, koken, schoonmaken, treinschema's lezen. Oh ja, ik heb al heel vroeg geleerd dat je een lekke band naar de fietsenmaker brengt omdat 1 gaatje het begin van het einde is en er meestal gewoon een nieuwe band op moet.
Mijn kinderen koken wel eens, maar niet echt om dat nu als vaardigheid mee te geven. Zit me nu te bedenken; hij wilde laatst de wc schoonmaken en toen heb ik hem geleerd dat het wel zo fris is om in de goede volgorde te werken...Misschien gaat hij dat onthouden?!
Kaaskopje
03-02-2012 om 00:48
Chippie
Sinds wanneer is de muur verven een mannending? Mijn man vindt het vréselijk om te doen.
Aan een band plakken heb ik mij ook nog nooit gewaagd. Mijn man heeft het zichzelf wel aangeleerd, om de kosten te drukken, maar zodra die kosten niet zo'n punt meer waren gingen we weer vrolijk naar de fietsenmaker.
Kaaskopje
03-02-2012 om 00:52
Tonny
Toch denk ik dat ik veel opgestoken heb door alleen te kijken. Ik had nog nooit zelf een 'papje' gemaakt voor in de andijvie, of om ragôut mee te maken en toch kan ik het. Omdat ik wist hoe mijn moeder dat deed. Gehaktballen, nooit geleerd, maar ik kon het wel. De was doen, idem dito, gaatje boren... enzovoorts. Ik heb het meeste eigenlijk zelf onder de knie gekregen met wat basiskennis door afkijken.
albana
03-02-2012 om 08:47
Mijn broertje
Belde mij toen hij opzichzelf ging wonen om de haverklap op. Zo had hij de spagetti ongekookt in de saus gedaan herinner ik me. En tja toen ging de saus aanbranden en toen belde hij mij dus. Dat werd patat dus die dag.
Ook was het een openbaring voor 'm dat je stamppot in 1 pan kan koken, inclusief worst. Dát was nog 's slim van mij bedacht, dat scheelde ook enorm in de afwas Maar die worsten moesten toch in 'ruim water'? Ja broertje en wat zit er bij die groente een aardappels in? Gut ja.
Na het kado doen van het blue-band kookboekje werd het stukken beter.
groeten albana
Hanne.
03-02-2012 om 09:16
Gebruiksaanwijzing.
Volgens mij is de beste basis vaardigheid die je een kind kan meegeven om gebruiksaanwijzingen te kunnen begrijpen.
Als je dat kan kan je zelf je IKEA kast in elkaar zetten, de spagetti koken, de (af)wasmachine bedienen, en indien nodig ook zelf even opzoeken hoe je de olie peilt.
Hanne.
03-02-2012 om 09:17
Spaghetti
ps: spaghetti ongekookt in de saus kan op zich prima. Lasagna is niet anders dan pasta die in de saus gaar wordt.
M Lavell
03-02-2012 om 09:51
Nieuw uitvinding
Tonny, ik vrees dat wij niet opgelet hebben bij het voordoen. Je doet het kennelijk maar half voor.
Zo heb ik er bijvoorbeeld alles aan gedaan om helder te maken dat het _niet_ het huishouden van de ouders is, maar van ons allemaal. Mijn kinderen doen hun eigen was al sinds ze 11 zijn en hebben altijd gewoon meegdraaid.
Eén dingetje is me niet opgevallen en dat is dat ik zelf kennelijk toch steeds die stofzuigerzak vewisselde (en overigens allerhande ander onderhoud aan apparaten). Misschien heb ik dat nog wel eens mopperend gedaan 'hoe kan dat nou, is dat ding alweer vol'.
Zo moeten die blinde vlekken ongeveer ontstaan.
En dan is er ook nog de tijdgeest. Zo struikelen ze over alles dat functioneert op de wijze van voor de elektronische ontsteking. "Hoe krijg ik de gijser aan?' "Heb je lucifers?"
Uitvinding, die stokjes!
Omgekeerd overigens, lees ik van nieuwe apparaten nooit een manual. Ik raak ze niet aan. Ik nodig mijn kinderen uit en die installeren en verfijnen binnen een poep en een scheet.
Heerlijk!
Groet,
Miriam Lavell