Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

06-03-2011 om 22:26

Politie, bureau halt, om een dwaze actie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

08-03-2011 om 14:57

Te snel geklikt

Volgens mij was dat ooit ook het doel van taakstraffen, mensen confronteren met waarom het niet leuk was wat ze gedaan hadden, bijvoorbeeld omdat het zoveel energie kost om de rotzooi weer op te ruimen. (los natuurlijk van de bezuinigingen destijds).

Fiorucci

Fiorucci

08-03-2011 om 15:25

Mirreke

Je weet niet wat er op dat moment speelt in de wijk. Als er,zoals in onze wijk overvallen/inbraken worden gepleegd door pubers, is het toch niet raar dat de politie inzet op die manier. Ze zijn immers gezien op het moment dat het vogelhuis van A naar B wordt gebracht. Ik ben he-le-maal met je eens dat wat kattekwaad snel, soms te snel wordt gezien als criminaliteit. Maar soms kun je de omstandigheden gewoon tegen hebben.

Fiorucci

Fiorucci

08-03-2011 om 15:28

En mirreke nog een keer

" Maar dat is nou het euvel: jongeren zijn niet erg sterk in emphathie, die voelen niet aan dat het anderen angst kan aanjagen. "
Oh ik denk dat ze dat best kunnen begrijpen, maar zich dat achteraf pas bedenken, impulsief gedrag he.

T&T

T&T

08-03-2011 om 15:46

Nou, stiekem lachen dan

Mijn kinderen zijn nog wat jonger, maar ook die zoeken natuurlijk wel eens de grenzen op met kattekwaad. Dat ik dan soms stiekem sta te lachen mogen ze natuurlijk niet zien, ze worden er wel degelijk serieus op aangesproken, want ze zoeken een grens! en die vinden ze dus ook, bij mij.
Ik heb als puber ook behoorlijk mijn grenzen gezocht, en naar mijn eigen mening had ik ook erg strenge ouders. Achteraf hoor ik (ja, pas na mijn 30ste toen ik zelf al kinderen had) dat ze er vaak smakelijk om konden lachen. Dat is toch heel gezond denk ik,
Tess

mirreke

mirreke

08-03-2011 om 17:25

Fiorucci, ik denk dat pubers het kunnen leren

als je het uitlegt. Ik denk dat uitleg en confrontatie met wat er precies gebeurt veel beter werkt dan straf. En dan ook nog eens veel herhalen. Maar het is echt de tijdgeest nu: lik op stuk beleid, in de boeien, de straffen moeten hoger, enz.
OOk in een wijk waar het uit de hand is gelopen denk ik niet dat je erg veel oplost met alleen maar straffen. Je zult uiteindelijk partijen tot elkaar moeten brengen, en dat lukt niet met harde straffen, dan krijg je alleen maar meer verharding en verzet...

Fiorucci

Fiorucci

08-03-2011 om 19:10

Mirreke

In een wijk waar het uit de hand loopt... hmm, dat is hier niet eens echt het geval hoor, maar er zijn veel inbraken, en in de stad in het algemeen ook wel inbraken door pubers. Maar de politie sluit dus niet uit dat een puber een inbreker kan zijn. En dan snap ik wel een beetje dat je een melding serieus neemt en zo'n jongen als potentiele inbreker meeneemt. Daarmee zeg ik niks over hoge straffen enzo, daar denk ik zelf genuanceerder over dan de huidige tendens.

Kobalt

Kobalt

08-03-2011 om 19:29

Agenten

Verplaats je eens in die agenten. Als ze die pubers op moeten pakken, hebben ze geen idee wat die pubers aan het doen zijn. Ook pubers die op het boevenpad zijn, (wel of niet onder invloed van drank en drugs), zullen zeggen dat ze onschuldig zijn en niets doen. Hoe kunnen die agenten weten dat dit slechts kwajongens zijn?
Daarbij kun je nog optellen dat bijvoorbeeld in ons niet al te kleine dorpje in het midden van het land, er gemiddeld vijf tot zes keer per jaar agenten en brandweerlieden bedreigd en aangevallen worden door pubers. Dan is er bijvoorbeeld sprake van twee surveillerende agenten, die een jongen aanspreken op bijvoorbeeld wildplassen, spugen, drinken op straat of vandalisme (zoals in dit voorbeeld) en dan ontaard dat in een opstootje (vriendjes zijn er snel bij), waarbij de agenten beledigd en bedreigd worden. Of de brandweer rukt uit om een in de brand gestoken papiercontainer te blussen en wordt bekogeld met bierflesjes. Ik zou ook liever met drie busjes komen, als ik een agent was.
Het is natuurlijk triest, dat dit soort dingen niet meer door een vriendelijke oom agent met een waarschuwende vinger opgelost kunnen worden, maar ik vind het niet overdreven dat de politie kiest voor eigen veiligheid en voor zekerheid.

Tinus_p

Tinus_p

09-03-2011 om 10:15

Mirreke, ene doen, andere niet laten

mirreke:
'OOk in een wijk waar het uit de hand is gelopen denk ik niet dat je erg veel oplost met alleen maar straffen. Je zult uiteindelijk partijen tot elkaar moeten brengen, en dat lukt niet met harde straffen, dan krijg je alleen maar meer verharding en verzet..."
Nogmaals, je kunt hete ene doen, en het andere niet laten. In dit opzicht dient straffen bovendien een dubbel doel: het geeft de grenzen aan, niet allen aan de betrokken 'daders' zelf, maar ook aan de omgeving (hier: andere pubers) -dit hoort niet.

mirreke

mirreke

09-03-2011 om 11:07

Ja maar tinus

DAt is dus die ontwikkeling die ik heel eng vind worden: je straft, je geeft likopstukbeleid, enz enz, voor de OMGEVING! Erg eng, want waren we het er ooit niet over eens dat het gesundenes Volksempfinden helemaal zo gezond niet is?
Vroeger/ah was er wel begrip voor, er is niet voor niets jeugdrecht. En ouders zijn niet voor niets verantwoordelijk (financieel geloof ik) tot je 21 bent (en hier in Duitsland zelfs tot je 25e!!). Maar nu een beetje coulance voor typische puberstreken...
Ik zeg niet dat het allemaal maar moet mogen, maar wel dat je er anders mee zou moeten omgaan, wel degelijk grenzen ed, geen gedrag uit de hand laten lopen. Omdat er vroeger te relaxed mee is omgesprongen betaalt de jeugd van nu de prijs...

NaShA

NaShA

09-03-2011 om 11:35

Vroeger

kwam ook gewoon de veldwachter om de schavuiten vermanend toe te spreken voor hun schelmenstreken

Daarna een aantal jaren vrijheid blijheid en wellicht is het daar mis gegaan. Een agent van nu dwingt op een of andere manier geen enkel respect meer af.

Maar nogmaals, we kennen alleen de beschrijving van Emmawee en weten niet wat er verder allemaal achter steekt. Misschien is het inderdaad een opeenstapeling van jarenlang geteister door een groep, niet deze jongens, maar was dit nu net de druppel....We weten het niet en ja, dat is dan zeer spijtig voor deze jongens, maar nogmaals, je hebt gewoon met je maat 43 uit andermans tuin te blijven!

Emmawee

Emmawee

09-03-2011 om 11:46

Aanvullende informatie

Ik reageer later nog wel inhoudelijk, maar het vogelhuisje stond zodanig, dat de mannen niet de tuin ín hoefden. Het stond met één paal in de grond, nog vóór een hegje, langs de stoep. Het was een kwestie van 'omhoog eruit trekken', dat was het probleem niet. De moeite zat hem erin om het huisje in de andere tuin (niet de directe buren, maar een stukje verderop) weer in de grond te krijgen.
Nu moet ik mijn toekomstige pubers naar het zwembad brengen. Groeten! Maw.

Fiorucci

Fiorucci

09-03-2011 om 12:12

Tinus

Heel veel pubers hoef je niet gelijk hard te straffen. Een goed gesprek en vermaning is echt voldoende bij hen.
Die pubers hebben gewoon de pech dat er een kleine groep is die het verknald voor de rest. Mijn oudste zoon vroeg zich af waarom hij zo in de smiezen gehouden wordt als hij winkelt. Hij wordt er echt niet goed van, komt gewoon zijn inkopen doen zonder ook maar iets van plan te zijn. Maar hij heeft de schijn gewoon tegen, puur vanwege zijn leeftijd.

NaShA

NaShA

09-03-2011 om 13:36

Precies

er moet meer zijn, en sowieso zal er wellicht in die buurt, in die straat al meer ellende zijn geweest...

Tinus_p

Tinus_p

10-03-2011 om 09:47

Mirreke likopstuk

mirreke:
"DAt is dus die ontwikkeling die ik heel eng vind worden: je straft, je geeft likopstukbeleid, enz enz, voor de OMGEVING! Erg eng, want waren we het er ooit niet over eens dat het gesundenes Volksempfinden helemaal zo gezond niet is?"
Nou, dat vind ik wat overtrokken hoor.
Ik denk dat likopstukbeleid is voor zowel dader als omgeving effectief is. Het gaat er daarbij niet om dat je straf straft (juist niet), maar dat je duidelijk aangeeft dat bepaald gedrag niet getolereeerd wordt. Zodat dader het niet nog eens doet, maar ook anderen niet op het idee komen om dat eens te doen.

Emmawee

Emmawee

10-03-2011 om 23:08

Reacties

Ookwel:"Ik vind het wel opvallend dat je zonder de feiten te kennen de politie zeikers noemt."
Nee... hier begrijp je me verkeerd. Ik vind de politie zeikerd noch eikels. Ik denk alleen dat mijn neef en zijn vriend inmiddels wel een dergelijke opvatting hebben. En ik vind dat niet gunstig.
Cqcq vindt dat de jongens iets van de straf moeten leren. Dat vind ik ook, maar ik betwijfel sterk of deze aanpak het juiste effect heeft.
Zoals Tinus zegt: "Straf is doordebankgenomen geen bijzonder effectieve manier om op te voeden, maar soms buitengewoon nuttig zodra er sprake is van grensoverschrijdend gedrag." Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar straf blijkt dan vooral 'buitengewoon nuttig' als dit in verhouding is tot de overtreding.
Ik snap ook wel dat als de politie moet komen, dat ze dan ook moeten optreden. Ik kan je alleen wel vertellen dat het voor deze jongens best heftig was om geboeid afgevoerd te worden. Daar wordt hier vrij luchtig over gedaan, maar dat is best een straf hoor, voor jongens die denken met een geintje bezig te zijn. Ik denk dan dat het punt dan wel is gemaakt. DIT MAG NIET! Ook niet voor de gein. Noteer hun gegevens en laat ze ophalen door hun ouders, met de boodschap dat ze er bij een volgende keer minder makkelijk vanaf komen. Dan zit de schrik er bij deze jongens echt wel in. Dat noem ik leren van straf.
Dat Halt er nog eens overheen moet, vind ik echt overdreven en werkt volgens mij bij de jongens in de hand dat ze het vooral een hele hoop gezeik vinden. Immers, als de straf te groot is in verhouding tot de overtreding, dan zal een mens zich eerder keren tegen de straffer, dan dat ze geneigd zullen zijn hun gedrag aan te passen. En ja, dit geldt gewoon voor mensen, niet alleen voor pubers.
Ookwel: "Je wéét niet wat er gebeurd is. Je zou ook kunnen vertrouwen dat de meeste agenten echt niet meteen de handboeien te voorschijn halen bij een onschuldig grapje."
Wat ik weet, weet ik van mijn zus. Zij heeft haar zoon van het politiebureau gehaald en daar uit de mond van de agent gehoord wat ik jullie vertel. Je zou er ook op kunnen vertrouwen dat wanneer de aanklacht anders zou zijn (en hun gedrag dus heftiger) dan ik hier heb beschreven, dat mijn zus niet zo verontwaardigd zou zijn.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.