Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

06-03-2011 om 22:26

Politie, bureau halt, om een dwaze actie

Mijn 16-jarig neef liep op een doordeweekse nacht samen met een goede vriend op weg naar huis. Onderweg kregen zij het melige plan om een vogelhuisje te verplaatsen van de ene tuin, naar de andere tuin. Terwijl zij dit plan aan het uitvoeren waren, heeft iemand hen bezig gezien en de politie gebeld. Terwijl vriend met het vogelhuisje van tuin A naar tuin B liep, arriveerde de politie met maarliefst 3 busjes!! Beide jongens zijn in de boeien geslagen en in elk een ander busje naar het politiebureau gebracht, alwaar zij verhoord werden en de ouders uit bed konden worden gebeld.
Wat er precies zou gaan gebeuren was op dat moment nog niet duidelijk, maar inmiddels hebben ze een uitnodiging ontvangen voor bureau Halt, waar hij 3 keer zal moeten verschijnen. De aanklacht is diefstal.
Nu vraag ik mij af, in hoeverre je hier als ouder nog tegenin zou kunnen gaan en ook, in hoeverre dat raadzaam is. In mijn beleving is het verplaatsen van een vogelhuisje naar de buurtuin, gewoon een ouderwetsche schelmenstreek, waar een ferm “Hé gasten, kap daar es mee!!” afdoende was geweest. Het geboeid en gescheiden van elkaar afvoeren, vind ik nogal over de top. Drie dagen papier prikken daar nog eens bovenop vind ik ook nogal ehm... veel gedoe.
Op deze manier is het voor ouders toch haast ondoenlijk om de politie en de gang naar bureau Halt als een serieuze zaak te presenteren? Is dit nou een kwestie van billen branden en oparen zitten? Of zou mijn zus beter nog eens een gesprekje kunnen voeren met de politie over de gang van zaken? Is voor laten komen nog een optie? Zou een rechter hiervan ook niet vreselijk met zijn hoofd gaan schudden?
Wie weet meer?
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-03-2011 om 22:30

Hmmm

Was het een voor- of een achtertuin? Vanuit voortuinen vind ik het nog wel een ludieke actie, hoewel ik me kan voorstellen dat de bewoners zich hier heel geïntimideerd door voelen. Als het achtertuinen waren, betreft het gewoon huisvredebreuk en ernstige aantasting van de leefomgeving van de bewoners. Dat mag wel bestraft worden.

cqcq

cqcq

06-03-2011 om 22:32

't zal je vogelhuisje maar zijn

Laat hij blij zijn dat hij er zo afkomt met alleen maar bureau halt. Ik zou me daar als ouder niet mee bemoeien (behalve dan dat kindlief thuis ook nog een preek zou krijgen!).

Emmawee

Emmawee

06-03-2011 om 22:38

Voortuin

Ze hoefden de tuin niet in, stond min of meer aan de straat.
En nee, blij zijn ze niet.
Groeten, Maw.

Kan me niet voorstellen

dat ze hiervoor 3 dagen moeten papierprikken oid. Dat vind ik buiten alle proporties. Zowel het bellen van de politie (alsof die niets beters te doen hebben) als het ingrijpen van oom agenten vind ik overdreven. En als mijn vogelhuisje, tuinkabouter, bloempot morgen bij de buren staat, ach wat is daar nou zo erg aan.

Overleggen

Ik bespreek regelmatig met zoon dat we in een tijd leven waarin de repressie tegen kinderen over de top is. Maar wel een feit.
Wat ik zou doen. Bespreken met zoon. Of je neemt de maatregelen als een vent of we laten het voorkomen. Kan zijn dat de rechter je gelijk heeft maar je kunt ook verliezen. In elk geval heb je dan je punt gescoord.

Kobalt

Kobalt

06-03-2011 om 23:15

Onveilig

Twee straten verderop is er een doorgaande weg. Je moest eens weten wat een schade de bewoners daar hebben van zulk soort langslopende jongeren. De ene keer is het een buxus in een bloembak die in de sloot wordt gegooid, de andere keer worden auto's besmeurd, een keer hebben ze bij iemand plantjes uit de voortuin gegraven, de volgende keer is het teakhoutenbankje dat op een schuurtje van een buurman wordt gegooid. Als je daar woont, is dat echt niet grappig, maar voel je je onveilig.
Ik begrijp wel dat het voor die jongens een leuk grapje leek, maar voor anderen voelt dat misschien wel heel anders. Als de politie gebeld wordt, dat er wéér jongelui dingen kapot lopen te maken, komen ze hier ook met overwicht die lui oppakken. Niet omdat het ene wat ze doen nu zo verschrikkelijk is, maar omdat het een van de vele incidenten is.

dc

dc

06-03-2011 om 23:19

Bovendien

Zou ik me ook onveilig voelen als er een paar lange slungelige pubers in mijn tuin zouden staan. Je weet toch niet of ze een grapje uithalen, of aan het kijken zijn hoe ze naar binnen moeten komen?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2011 om 23:29

Als hij superdapper is

gaat hij naar de betreffende huizen toe met een bos bloemen en biedt zijn excuses aan. Heeft de eigenaar van het vogelhuisje een aanklacht ingediend? Zo ja, dan zou de bos bloemen met excuses misschien kunnen helpen om die weer in te laten trekken. Je weet maar nooit.
Ik vind dit eigenlijk ook in de categorie schelmenstreken vallen. Ik vraag me alleen wel af hoe groot dat vogelhuisje is. Als tijdens het verplaatsen tijd was voor de buur, die de politie heeft gebeld, om te bellen en vervolgens de rit van de politiewagens naar 'de plaats delict' dan was het niet zomaar een kwestie van éven verplaatsen, dan hebben ze daar aardig wat tijd staan 'dollen'. En dat kan in het donker best eng zijn voor de bewoners van die huizen. Ik ben me 's nachts een keer rotgeschrokken omdat een grapjas opeens een brul gaf voor mijn keukenraam. Heel geinig hoor, maar ik had mijn hart in mijn keel. Je zou denken dat jongens van 16 jaar en ouder zich dat ondertussen wel zouden realiseren, maar dat is dus niet zo. Om die reden vind ik het dus wel goed dat je neef de consequenties nu gepresenteerd krijgt, maar ik vind 'diefstal' wat misplaatst en zou 1 keer naar Halt voor een officieel 'foei jongens!' passender vinden.

Eens kaaskopje

Zoon excuses laten aanbieden voor de overlast. Hij zal toch moeten begrijpen dat wat voor hem een leuk grapje lijkt, inderdaad voor de mensen waar het om gaat overlast is.

Fiorucci

Fiorucci

07-03-2011 om 07:18

Nou...

Ze zijn natuurlijk net op het verkeerde moment betrapt, namelijk tijdens het wegnemen van het vogelhuisje. Dat wekt toch de indruk van diefstal. Dus dat verklaart wel het politieoptreden. En dat mag overdreven lijken, ach, ze zijn 16, maar hier worden inbraken gepleegd door 14 jarigen....echte inbraken. Dus ik begrijp jouw reactie volledig,hoor, maar de reactie erop ook wel.

Tineke

Tineke

07-03-2011 om 09:32

Goed zo

Zo begon het hier in de straat ook. Wat spulletjes van de ene tuin naar de andere brengen. Ach, kattenkwaad. Toen de buurt het zat werd, werd de politie gebeld. Maar ach, kattenkwaad. Politie deed dus niks. Maar het kattenkwaad werd beetje bij beetje erger. Die jongens hadden de grootste lol én ze hadden blijkbaar vrij spel. En alle buurtbewoners waren bang. Het is echt niet grappig om iedere ochtend bang te moeten opstaan, om te zien wat er nu weer weg is, verplaatst is, kwijt is. De laatste actie van deze jongens was dat ze tuinbeeldjes weg haalden om vervolgens door autoruiten heen te gooien. Ook mijn auto was slachtoffer.
Daarna zijn de jongens vrij gauw gepakt en hebben ze al hun kattenkwaad bekend. Dit had voorkomen kunnen worden als ze in het prilste begin al opgepakt en gestraft waren. Maar dat gebeurde niet, en dus dachten ze dat ze alles konden maken.

Dus ik zeg: goed zo,smoor dit soort wangedrag maar in de kiem, dat is voor iedereen beter.

Ff bellen

Ik zou geloof ik even een advocaat bellen. Van gewoon bellen gaat niet meteen de meter lopen. Zoek even op advocatenkantoren bij jou in de buurt en zoek er eentje die adverteert met rechtshulp voor minvermogenden (en die strafrecht doen natuurlijk), die zijn niet zo geneigd je meteen het vel over de oren te halen. Gewoon bellen en vragen of je even wat mag vragen Kan je meteen vragen of hiervoor een toevoeging (gefinancierde rechtshulp) verstrekt wordt. Ik weet wel wat van toevoegingen, maar bitter weinig van strafrecht, vandaar dat ik je niet van dienst kan zijn hier.

Groeten,

Temet

Ken net zo'n verhaal

Ik ken een vergelijkbaar verhaald. Betreft tweelingbroer van vriendin van oudste (+enkele vrienden, geloof totaal 4 man). Jongens gaan naar huis, na uitgaansavond. Komen langs voortuin met grote trampoline (zo een van 3 meter, in ieder geval errug groot, bijna voortuinbedekkend..) En springen erop.Met z'n vieren. Beginnen daarna ook nog een voorstelling van kijk ik kan dit (doet salto voor) en kijk ik kan dat...terwijl er ondertussen nog wat jongelui die voorbij kwamen bleven staan kijken.
Politie kwam (vrij snel) en heeft de 4 opgepakt en zelfde verhaal verder. Ook met meerdere busjes (maar ik ging er altijd van uit dat dat was omdat ze niet wisten wat het precieze aantal jongelui was...) en ook aangemeld bij Halt.
Ouders waren er ook niet helemaal mee eens. Schijnt dat de bewoners váák last hebben van 'overspringende jongeren' op hun trampoline en vandaar hun snelle actie van politie bellen, dat deze jongens dat nu net voor de eerste keer deden (wat ze beweren en ondersteunt door het gros van de jongeren die hen kent...) doet er dan niks aan af. Zijn verder ook keurige doodgewone jongens.
groeten albana
(die toen die trampoline dáár werd ingebouwd al meteen dacht wat ónhandig!! De voortuin ligt aan de doorgaande route van busstation naar treinstation/centrum, dus er lopen áltijd véél mensen op weg naar...Er zit alleen een ieniemieniehegje om de tuin, verder is ie vrij 'open' zeg maar...)

koentje

koentje

07-03-2011 om 12:05

Het enige

wat gevraagd wordt van deze jongeren is respect voor andermans eigendommen en het niet betreden van andermans ruimte.
Prima dat ze daarvoor gepakt worden!

Kaaskopje

Ik vind jouw voorstel heel goed, k vind het ook een schelmenstreek. Kan me wel voorstellen dat ze zoiets in een melige bui verzinnen en niet helemaal aan de consequenties denken. Dat de politie met drie busjes komt vind ik zwaar overdreven.
Muizemeis

Emmawee

Emmawee

07-03-2011 om 16:17

De meningen zijn verdeeld...

Ik heb geen idee hoe e.e.a. precies is verlopen. Wel kan ik me voorstellen dat de politie dinsdagnacht niet zoveel te doen heeft en snel ter plaatse kan zijn. Misschien al in de buurt was? Geen idee.
Ik snap jullie nuancerende opmerkingen wel. Als die mensen aan de lopende band gerotzooi voor hun huis meemaken, word je het een keer zat. Wij hebben hier voor de deur ook een soort hangplek. Ik haal daar mijn schouders over op, maar als er moedwillig zaken gesloopt worden, is mijn tolerantie ook snel weg. Ik snap dan wel dat de politie wordt gebeld. Dat ze dan snel komen is alleen maar goed. Met drie busjes vind ik wel wat overdreven, maar ok.
Waar ik als ouder een probleem mee zou hebben, is het geboeid afvoeren. Ik vind dat nogal wat, eigenlijk. En wat de straf bij Halt betreft... volgens mij zit ons rechtssysteem toch niet zo in elkaar dat je bestraft kunt worden voor de daden van anderen?
Goed idee Temet, om even te informeren bij een advocaat.
Groeten, Maw.

Terpi

Terpi

07-03-2011 om 16:22

Drie keer halt

Zal geen 24 uur werkstraf zijn, dat allereerst. Als het een eerste 'vergrijp' is zal het zijn eenmaal gesprek, eenmaal een excuusbrief oid schrijven naar de bewoners en eenmaal een werkstuk maken over buurtoverlast of diefstal of veiligheid, in elk geval iets aan het vergrijp gerelateerd.
Daarnaast ben ik het er mee eens dat een 16jarige zou moeten weten dat het misschien voor hen een onschuldig geintje was maar voor de buurtbewoners iets heel anders kan betekenen. Ik ben al jaren slachtoffer van pestgedrag in mijn buurt, met bedreigingen en vernieling aan mijn huis aan toe. Als hier zelfs de krantenjongen maar besluit om vlak langs mijn raam naar het volgende huis te lopen (in plaats van tuin uit, volgende tuin in zegmaar) schrik ik en sta ik op scherp omdat ik me onveilig voel in mijn eigen huis.
Sommige geintjes moet je gewoon niet willen uithalen, al denk je nog dat het zo lollig is moet je op een gegeven moment/leeftijd ook kunnen bedenken hoe je een ander er leed of schade kan berokkenen.

Sja

Misschien stond het vogelhuisje wel heel diep in de grond en hebben ze lang moet wrikken om het ding los te krijgen?
Ik heb hier laatst in mijn portiek meegemaakt dat al mijn voordeurspulletjes door het hele portiek stonden en een mandje met plant was in geen velden of wegen te bekennen.
Ik was absoluut not amused zeg maar.
Het mandje met plant stond een dag of 3 later opeens weer voor mijn deur, toch spijt gekregen?
Ik vind gewoon dat iedereen met zijn handen van andermans spullen af moet blijven.
Kan me best voorstellen dat het gezien wordt als kattenkwaad maar nu was het een vogelhuisje of mandje met plant zoals bij mij, de volgende keer halen ze je hele tuin overhoop of stelen je brievenbus.
Waar trek je dan de grens?

cqcq

cqcq

07-03-2011 om 20:29

En vooral niet bagatelliseren

Hoe verwacht je anders dat je neef hier van wat gaat leren? Hij mag blij zijn dat hij ervan af komt met een halt-strafje.

NaShA

NaShA

07-03-2011 om 20:55

Ik ben vast een kreng van een moeder

maar mijn kinderen weten, als ze iets uitvreten waar de politie aan te pas komt, dat ze dan zelf de gevolgen daarvan moeten dragen. Het zou zomaar kunnen dat ik ze lekker een nachtje op het bureau laat. Ik geloof dus ook niet in een beetje kattenkwaad in dit geval...En inderdaad, kinderen zien hun eigen aandeel vaak heeeeeeel anders....hoe dan ook, slikken, op de blaren zitten en als de wiedeweerga excuses gaan aanbieden! Hier had ik ze al aan de haren naar dat adres toegesleept!

Emmawee

Emmawee

07-03-2011 om 21:59

Blij

Cqcq, je zegt nu al voor de tweede keer dat hij blij mag zijn. Maar waarom eigenlijk? Hij is niet blij. Hij heeft iets stoms gedaan en is betrapt. Hij had geen kwaad in de zin, maar heeft de gevolgen niet goed overzien. Niet voor de eigenaar van tuin en vogelhuisje, niet voor zichzelf. Hij heeft zich als een puber gedragen en hee... hij ís ook een puber!! Maar hij is geen crimineel.
Jahaa, ik bagatelliseer wel, want ik voed hem niet op, dus dat scheelt. Maar mocht ik met Stoffer over zo'n 8 jaar in eenzelfde schuitje belanden, dan zal ik lachen om hun komische bedoelingen, uitleggen welke last mensen hiervan kunnen ervaren, en strikt zijn in de grenzen: "Je moet van de spullen van iemand anders gewoon afblijven."
Cqcq zegt: "Hoe verwacht je anders dat je neef hiervan wat gaat leren?". Maar ik vraag me dat nu juist heel erg af. Ik denk dat pubers veel meer kunnen leren op het moment dat ze zichzelf enigszins begrepen voelen. Dat ze dan ook meer bereid zijn zelf begrip op te brengen voor de mensen die overlast hebben ervaren.
Ik denk dat ze nu vooral hebben geleerd dat daar een stelletje z**kerds woont, dat vanachter de gordijntjes naar de politie gaan bellen. En dat de politie helemaal een stelletje **kels is, dat blijkbaar niets beters te doen heeft dan grappenmakers in de boeien te slaan. Ik bedoel maar: zo'n interventie leidt nogal af van wat er nu werkelijk aan de hand was.
Ik zou zelf denk ik kiezen voor: billen branden, blaren zitten. En ik vind het heel goed idee van die bos bloemen. Maar als Stoffer geboeid wordt afgevoerd, dan zou ik van de politie wel willen weten waarom dat nodig was? Je zou inderdaad gaan vermoeden dat er dan meer aan de hand zou zijn geweest. En dat is nu in elk geval niet bekend.
Groeten, Maw.

cqcq

cqcq

07-03-2011 om 22:18

Jeugdstrafrecht/amk

Blij omdat hij niet naar de jeugdrechter hoeft, dat er blijkbaar geen melding bij het amk gedaan is (is in sommige regio's standaard bij jongeren die bij de politie in aanraking komen).

Waar hij nu vooral last van heeft is mijns inziens familie om hem heen die het bagatalliseert i.p.v. mensen die hem de kant laten zien van de slachtoffers.

(en ja als het mijn tuin of mijn kind geweest was, lijkt straf me ook gepast)

T&T

T&T

08-03-2011 om 10:33

Tja, wie zijn billen brand...

moet toch echt op de blaren zitten... Ik zou het laten afhandelen door de politie, en bureau halt dus. Dan nemen ze dit tenminste serieus, ik weet uit ervaring dat dit soort geintjes steeds gemakkelijker overgaan naar serieuzere zaken als vernielingen, de volgende keer wordt er een plant uit de tuin getrokken, een bankje vernield, etc. ze denken er gewoon niet bij na op die leeftijd. Maar dit akkefietje zet ze toch wel aan het denken!
Maar tja, wat ik er zelf van vind? ik kan er wel mee lachen )) maar nogmaals, als je dit soort geintjes uithaalt kun je ook gepakt worden.
groetjes, Tess

NaShA

NaShA

08-03-2011 om 11:00

Ik kan er niet mee lachen...

want waar trek je de grens? Wanneer is het nog kattekwaad en wanneer niet meer? als je als ouder dan ook nog gaat lachen, bagataliseert en hooguit zegt : FOEI....nou sorry, daar leert je kind niks van! Als het echt een ingegraven vogelhuis is geweest (want anders is het in 10 seconden verplaatst) dan is er wel meer beschadigd geraakt in die tuin. Neem daar nog even een zooitje maat 42/43 bij die door de perken heen heeft lopen stampen! Nou, als bewoner is het dan echt geen grapje en als ouder zou ik ook behoorlijk pissed zijn als mijn kinderen zoiets doen. Ik leer ze nu al dat ze niet in de tuinen van de buren rond moeten lopen, tenzij de buren er toestemming voor geven....
Jong geleerd is oud gedaan...

Tinus_p

Tinus_p

08-03-2011 om 11:23

Kattekwaad juist reden voor straf

Emmawee:
"Cqcq zegt: "Hoe verwacht je anders dat je neef hiervan wat gaat leren?". Maar ik vraag me dat nu juist heel erg af. Ik denk dat pubers veel meer kunnen leren op het moment dat ze zichzelf enigszins begrepen voelen. Dat ze dan ook meer bereid zijn zelf begrip op te brengen voor de mensen die overlast hebben ervaren."
Je creëert hier een tegenstelling die niet echt bestaat. Opvoeden bestaat uit allebei: zowel begrip tonen als grenzen stellen. Straf is doordebankgenomen geen bijzonder effectieve manier om op te voeden, maar soms buitengewoon nuttig zodra er sprake is van grensoverschrijdend gedrag.
Ja, het is (waarschijnlijk) kattekwaad, maar juist dat is een reden om zonder veel hartzeer te straffen. Daarmee is namelijk wel even de grens aangegeven: Dit mag niet, doe het niet meer -en daarna zand erover.

Waar ik heel hard om moet lachen

Dat is het feit dat ze met heel veel tamtam zijn opgepakt!
Als het één van mijn eigen zoons zou betreffen zou ik daar nog een schepje bovenop doen: eigen schuld dikke bult!
Daarnaast vraag ik me wel af wat een 16-jarige doordeweek 's nachts buiten doet. Die moet toch op tijd naar bed omdat er de volgende dag weer school is?

Gr. Poezie.

mirreke

mirreke

08-03-2011 om 13:34

Past binnen de tijdgeest

Aan de ene kant wordt steeds meer bekend over het puberbrein. Dit is een prima voorbeeld van zo'n puberactie, en dan ook nog een typische jongenspuberactie, niet verder denken dan je neus lang is, en deze actie is ook best wel humor, vind ik zelf tenminste. Dus je zou denken dat er wat meer tolerantie komt voor pubers met hun puberbrein. Maar tegelijkertijd neemt de tolerantie voor gekke acties af, omdat de angst toeneemt, vooral ook door de media en de terreurangst die inmiddels overal heeft postgevat.
Eigenlijk vind ik dat er gewoon ruimte en begrip moet zijn voor puberale acties. Maar zelf ook aangestoken door het wantrouwen denk ik dat ik idd ook niet zo vrolijk ben als ik gerommel in mijn voortuin hoor. Ik denk alleen dat ik dan mijn kop uit het raam steek en wat roep, in plaats van direct de politie te bellen; omdat ik sowieso al geneigd ben om zelf op pubers en jongeren toe te stappen.
Ik zou denk ik als ouders toch proberen mijn mening over het geheel aan de politie te presenteren. En ik zou zoonlief idd excuses laten aanbieden, zodat het ook voor de betreffende mensen weer in proportie komt. En ik zou zoonlief uitleggen dat dit soort acties bij anderen heel anders overkomt, maar dat zal hij nu ook wel doorhebben.
Mijn dochter (toen 11) heeft helemaal zonder erbij stil te staan ook eens een stel behoorlijk angst aan gejaagd. Zij had nl. samen met een stel kinderen uit haar klas een soort spel waarbij ze als ze fietsend langs een bepaalde paal fietsten waar ze elke dag langskwamen op weg naar school, ze daarop probeerden te spugen. Deden de jongens uit haar klas, en op een gegeven moment deed iedereen dat. Het stel dat achter die paal woonde (stond vlak naast/voor een raam van een huis) dachten dat zij bespuugd werden door mensen uit de wijk, omdat ze ook al problemen met buren hadden, en elke keer klodders spuug op het raam vonden. Enfin, het is uiteindelijk opgelost omdat de mensen op aanraden van de politie, een webcam hadden geïnstalleerd. Het bleek een misverstand te zijn, bloemetje gebracht, iedereen blij, en mensen enorm opgelucht.
Laatst was ook op de radio dat vrijwel alle lastige jongeren later een normaal rustig en gesetteld leven gaan leiden (onderzoek). Nu krijg je als zo'n jongere direct een crimineel stempel, zie daar nog maar eens vanaf te komen.

mirreke

mirreke

08-03-2011 om 13:40

Grappig

trouwens, dat nu iedereen het eens is met het oppakken met veel tamtam en in de boeien geslagen (eigen schuld dikke bult). Ik vind het persoonlijk enorm overdreven.
Of eigenlijk niet grappig, het illustreert wat ik zeg, dat de heersende opinie behoorlijk is omgeslagen.

Overdreven (mirreke)

Ja, natuurlijk is dat overdreven, daarom is het ook zo grappig!
Zelf heb ik weleens ('s nachts) "lolbroeken" in mijn achtertuin gehad die van een stel tegels een cirkel op mijn grasveld hadden gelegd. Geen haar op mijn hoofd die eraan heeft gedacht de politie te bellen, maar echt leuk vond ik het niet.

Gr. Poezie.

mirreke

mirreke

08-03-2011 om 14:55

Tuurlijk is het niet leuk

Maar dat is nou het euvel: jongeren zijn niet erg sterk in emphathie, die voelen niet aan dat het anderen angst kan aanjagen.
Als je er objectief naar kijkt is het natuurlijk wel als een grap bedoeld, zo'n cirkel in het gras. Wie weet was het wel een literaire verwijzing
Ik denk dat de jongens meer gebaat zijn bij een goed gesprek met uitleg dat dit niet als humor wordt ervaren, bij die mensen langsgaan met een bloemetje, helpen het vogelhuisje weer goed neer te zetten ed, dan bij in de boeien geslagen te worden afgevoerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.