Kaaskopje
13-11-2008 om 12:14
Pieker pieker... pleegkind
Manlief gaat gillen als hij mijn vraag ziet, maar het laat me opeens niet meer los. Afgelopen week liet ik zomaar eens een ballonnetje op over hoe hij op dit moment denkt over een pleegkind. We zijn járen geleden wel eens naar een voorlichtingsavond geweest en ik vond ons er toen niet rijp voor. Nu vraag ik me af of je er werkelijk ooit rijp voor bent en het niet gewoon 'moet' doen als je er open voor staat. Maar er zijn in mijn ogen zoveel haken en ogen dat dat mij bij voorbaat al ontmoedigt. Ten eerste werken we nu allebei zo goed als volledig en ik ben niet van plan dat te minderen, ten tweede hebben we een huis wat niet echt ingesteld is op meer dan 2 kinderen en ook van dit huis wil ik geen afscheid nemen voor een pleegkind en ten slotte natuurlijk: welk impact heeft het op het gezin als er een 'vreemd' kind bij komt wat een verleden heeft?
Nadrukkelijk: het zijn slechts vragen en absoluut nog geen vast plan Ik heb het er met mijn oudste dochter over gehad, gewoon eens polsen hoe het daar valt en die sprong meteen van opwinding op en neer. Maar ja... de realiteit hè...
Massi Nissa
15-11-2008 om 20:28
Geen verwachtingen hebben
Hoi Kaaskopje, ik ben opgegroeid met pleegbroertjes en -zusjes die elkaar opvolgden. Mijn ouders hebben van alles gedaan, van jarenlang twee zusjes in huis hebben tot om het weekend een meisje uit weer een ander pleeggezin en van driejarigen tot tieners. Uiteindelijk waren en zijn het meestal tieners die niet meer thuis kunnen wonen. De jongen die er nu woont heeft een supergoede klik met mijn jongste broer, ze zijn onafscheidelijk en ik zie deze jongen nog wel tot zijn achttiende blijven. Andere jongens gingen minder goed tot ronduit slecht. Ik herinner me nog een jongen die bewusteloos in een bunker werd gevonden na een overdosis (woonde dus indertijd officieel bij mijn ouders). Er was ook ooit een zeer criminele jongen, overigens de beminnelijkheid zelve, heel gek. En wat meiden die over het algemeen goed meedraaiden, misschien omdat er ook altijd wel een baby of peuter in huis rondliep.
Moraal: elk kind is anders, neem NOOIT een pleegkind omdat je verwachtingen hebt: het is zo gezellig, dan heeft X (eigen kind) iemand om mee te spelen, het huis is nu zo leeg, ik mis invulling in mijn leven, ik wil iets terugdoen omdat we het zo goed hebben. Dat zijn allemaal verwachtingen en invullingen waar zo'n kind geen boodschap aan heeft. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat jij (Kaaskopje) dergelijke gedachtes koestert. Ik zeg het maar omdat een pleegkind in de eerste plaats net als elk ander mens goede en minder leuke kanten heeft, en dat ALS de klik waar Dropke het over heeft al komt, en die moet dan van beide kanten komen, dan duurt dat best lang.
Ik zou het trouwens wel doen, terwijl ik weet dat het kan verkeren.
Groetjes
Massi
Massi Nissa
15-11-2008 om 20:30
Ahum (ot)
"Ik zeg het maar omdat een pleegkind in de eerste plaats net als elk ander mens goede en minder leuke kanten heeft, en dat ALS de klik waar Dropke het over heeft al komt, en die moet dan van beide kanten komen, dan duurt dat best lang."
Mag ik deze zin dan meteen maar nomineren voor Kromste, Minst Leesbare Formulering van de Maand?
Groetjes
Massi
Asa Torell
15-11-2008 om 20:44
Massi
Wat moet je er dan wel van te voren over denken, als je al die verwachtingen uit jouw megazin beter niet kunt hebben? Volgens mij blijft er niet zo veel over .
Ik denk trouwens dat hetzelfde ook wel (ok in mindere mate) voor eigen kinderen geldt - maar dat het het beste werkt om je er wel een bepaalde voorstelling van te maken. Dat is toch ook onvermijdelijk, en anders heb je ook geen kader om er over te denken. En dan tegelijk te beseffen, dat het evengoed heel anders kan gaan.
Massi Nissa
16-11-2008 om 14:20
Asa
Tuurlijk, jezelf er voorstelling van maken is onvermijdelijk. Ik wilde gewoon benadrukken dat het pleegkind van die voorstelling geen weet heeft en er verder ook weinig mee kan. Ik denk dat baby's en peuters weer een ander verhaal zijn, die hobbelen toch gezellig mee met wat volwassenen doen, denken en voorleven. Bij oudere kinderen is dat veel lastiger.
En ik wil juist niet mensen van het idee afbrengen, misschien heb ik het toch wat te negatief gesteld. Als je er geen wonderen van verwacht en er zo blanco mogelijk instapt, kan het ontzettend goed uitpakken.
Groetjes
Massi
Asa Torell
16-11-2008 om 20:58
Ja groot gelijk
Verwachtingen zijn ook vast een grote valkuil hierbij. (zoals jij dus uit ervaring heel goed weet). Maar ik moest er ineens aan terugdenken, hoe ik 15 jaar geleden naar west-afrika op vakantie ging en expres heel erg mijn best had gedaan om helemaal niks te verwachten, want het was op zo'n verre reis altijd zo anders dan je verwacht had men mij verteld. Ik was zo blanco, dat ik mijn ervaringen echt helemaal niet kon plaatsen, en daardoor best in de war raakte van de hele reis. Sorry, lichtelijk off-topic, maar sindsdien probeer ik toch expliciet een soort verwachting van alles te hebben, inclusief de gedachte dat het vast niet zal uitkomen.
Kaaskopje
17-11-2008 om 00:26
Geen verwachtingen
In principe heb ik ook geen speciale verwachtingen, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn beeld wat beïnvloed is door wat je er van meekrijgt via de televisie, waardoor ik toch een beetje het gevoel krijg dat je je borst nat moet maken als je een pleegkind in huis haalt. Maar dat hoeft toch niet zo te zijn?
Minet
17-11-2008 om 09:12
Het hoeft niet kaaskopje
Maar een kind dat uit huis wordt geplaatst heeft veel meegemaakt. Dingen die jouw kinderen nooit meegemaakt hebben, denk daarbij aan ernstige ziekte/overlijden van een ouder, drankmisbruik, drugsmisbruik, psychische stoornissen van een ouder, mishandeling, verwaarlozing, etc. etc. Zaken die een stevige invloed hebben op de ontwikkeling/vorming van een kind.
Een kind wordt nl. niet uit huis geplaatst omdat het zweetvoetjes heeft, nee, er is echt iets aan de hand!
Natuurlijk zijn er ook kinderen die, en dan is het meestal tijdelijk, uit huis worden geplaatst op verzoek van de ouder(s) omdat deze ouder door omstandigheden zelf besloot dat het voor het kind beter is dat het tijdelijk elders verblijft. Bij deze kinderen gaat het meestal niet om zwaardere problematiek die al veel langer duurt, dan krijg je dus tijdelijk een kind in huis dat met wat geluk makkelijk meedraait in jouw gezin.
Wij zijn crisispleeggezin geweest voor een nichtje, toen 9 jaar, dat onderdak moest hebben tot er een definitief pleeggezin voor haar was gevonden. Enkele weken woonde ze bij ons, heel zware weken, zeker omdat we niet wisten hoelang ze zou blijven, en je toch alles moet regelen voor dit kind. Nu komt ze nog regelmatig een weekend logeren, omdat haar pleegouders tijd voor zichzelf nodig hebben. Als familie zijn wij, mijn ouders, mijn zus en broer voor haar 'weekendpleeggezin'. Zij groeide namelijk op bij een ouder met ernstige psychische problematiek. De andere ouder werd ernstig ziek toen het kind 5 jaar was, en overleed toen ze 8 was. Hechtingsproblematiek is hiervan het gevolg, dat dagelijks merkbaar is in de omgang met haar.
Succes met de overweging of je wel/geen pleegkind onderdak gaat bieden. Ik heb oprechte bewondering voor mensen die dat kunnen!
Groetjes, Minet
geennaam
17-11-2008 om 11:08
Kaaskopje
Hoi Kaaskopje,
we zijn een crisisgezin en we hebben alleen plaatsingen van 0-3 jaar. en het is beslist niet zo dat het altijd zwaar is om een kindje op te vangen maar vaak hebben ze op zijn minst een hechtingsprobematiek en dat , vind ik persoonlijk, ook het meeste inpact op je gezin hebben.
Nooit geweten bv dat een 3jarige zo bedreven kan zijn in mij op dekast krijgen zeg!
Reflectie op je eigen handelen is onontbeerbaar als pleeggezin! net als bij eigen kinderen eigenlijk.
Ik moet zeggen dat wij ook er ook zijn ingestapt met "we weten het nog niet zeker" en geduurdende de cursus erachte kwamen wat we wilden en konden.
daarbij stel je samen met pleegzorg je 'aanbod' op wat het meest passend is bij jou situatie. Zo heb ik een bv een leeftijdgrens aangegeven.
Ik wewrk inderdaad niet maar ik weet dat dat zeker niet een noodzaak is voor pleegzorg, hoewel het voor crisis wel praktisch is.
Succes met je beslissing
Kaaskopje
18-11-2008 om 00:30
Mooie reacties
Ik vind dit draadje mooie reacties opleveren. Bedankt daarvoor. Ik laat mijn gedachten er nog een poosje over gaan. Ons huis is nog niet geschikt voor een extra bewoner, mochten we serieus stappen willen nemen dan wordt dat niet eerder dan volgend jaar zomer of herfst. Nogmaals bedankt voor jullie verhalen en advies.