Damajo@
08-11-2009 om 09:13
Pas op met chocoladesigaretten!
Wat ik al jaren roep blijkt ook onderzocht te zijn. Helaas nog niet met het gewenste effect.Lees dit even en help de chocoladesigaret uit de winkels te bannen. Niet meer kopen dus.
"CHOCOLADESIGARETTEN LEREN KINDEREN ROKEN:
Snoepgoed in de vorm van sigaretten leert kinderen dat roken sociaal acceptabel is. De stap naar ‘echt’ roken is dan gemakkelijker.
In 2002 adviseerde het Europees Parlement voor een verbod op productie, invoer en verkoop van eetwaren en speelgoed in de vorm van tabaksproducten. De Wereldgezondheidsorganisatie pleitte in 2003 voor eenzelfde verbod. De adviezen zijn echter opzij gelegd en daarom zitten er in de zak van Sinterklaas naast pepernoten, chocoladeletters en marsepein nog steeds chocoladesigaretten, al heten ze tegenwoordig vaak ‘chocoladesticks’.
Winkelketen Jamin biedt tevens een uitgebreid pakket snoepgoed in de vorm van tabaksproducten aan. Behalve chocoladesigaretten zitten in dit pakket een pakje ‘shag’ (met ‘super zwaar gepofte rijst’), een speelgoedaansteker en een speelgoedpijp. Wat heeft dit nog met het Sinterklaasfeest te maken? Het lijkt eerder te gaan om een beginnen-met-roken pakket voor kinderen. Op het pakje ‘shag’ staat zelfs de tekst ‘Goedgekeurd door Sint Nicolaas’.
Uit Amerikaans onderzoek van Klein en collega’s blijkt dat kinderen die chocoladesigaretten ‘opsteken’ een grotere kans hebben later te gaan roken.
Op het pakje ‘shag’ staat zelfs de tekst ‘Goedgekeurd door Sint Nicolaas’Het idee hierachter is dat kinderen door dergelijk snoep- en speelgoed roken sneller als sociaal acceptabel gedrag zien. De stap naar ‘echt’ roken is dan gemakkelijker.
Uit een kritische analyse van diverse bedrijfsdocumenten blijkt dat zowel de tabaks- als de zoetwarenindustrie in de VS snoepsigaretten ziet als een effectieve manier om toekomstig rookgedrag bij kinderen te promoten. Sterker nog, de mogelijk schadelijke gevolgen die snoepsigaretten op het latere rookgedrag van kinderen hebben is door de zoetwarenindustrie zelfs doelbewust uit de publiciteit gehouden.
In de zoetwarenindustrie is men veelal van mening dat het verbieden van chocoladesigaretten erg betuttelend is en dat kinderen die een chocoladesigaret hebben ‘opgestoken’ vast niet eerder gaan roken. Dat standpunt is net zo naïef als een kind dat gelooft in het bestaan van Sinterklaas "
bron: Volkskrant 30-11-2008
maan.
08-11-2009 om 09:36
En de variatie..
De variatie op de chocoladesigaret heb ik afgelopen zomer gezien.. de kinderen kwamen terug van schoolreis en een groepje kids had op schoolreis 'speelgoedsigaretten' gekocht.. van die dingen die er uitzien als een echte sigaret en als je ze in je mond stopt dan gaan ze 'gloeien' alsof ze echt zijn..
(helaas werden alle vooroordelen weer bevestigd.. juist die kinderen van wie je zo'n aankoop zou verwachten liepen er ook mee rond).
Amanda
08-11-2009 om 10:29
Gewoon nieuwsgierigheid
(helaas werden alle vooroordelen weer bevestigd.. juist die kinderen van wie je zo\'n aankoop zou verwachten liepen er ook mee rond).
Alle vooroordelen, of gewoon die van jou?
Mijn zoon heeft ook zo´n ding. Nou weet ik natuurlijk niet of hij het jochie is waarop jouw vooroordelen zijn gestoeld. Maar dat zou betekenen dat jij nu al aan het kind kunt zien wie er straks gaat roken. En heb je dan ook een zelfde beeld van de volwassen roker?
Ik heb vroeger gerookt, doe het al jaren niet meer, maar zo´n chocolade sigaretje. Als ik daar voor de gein een trekje aan neem, dan voelt het net als echt roken!
Weg dus inderdaad met die dingen, het is nergens goed voor. Maar vergeet niet dat kinderen gewoon nieuwsgierig zijn naar dat soort dingen. Het net echte nepsigaretje dat kan gloeien geeft 2 dagen plezier. Nee nietwaar, 1. En dan ligt ie bij de andere rommel in de kamer. Dat zal bij heel veel kinderen zo werken hoor, niet alleen bij de kinderen `bij wie je zo´n aankoop zou verwachten`.
Amanda
Maxime.M
08-11-2009 om 12:41
Nee onzin
Hoi,
Nee hier geloof ik niets van hoor. Ik heb zelf vroeger ook altijd chocolade sigaretten gekregen, mijn ouders rookten. Roken viel toen nog in de catergorie 'erg stoer' (marlboro reclames) en ik ben zelf nooit gaan roken. Dus ik geef mijn kinderen zonder problemen chocoladesigaretten hoor, waarvan ze er dan even aan eentje zogenaamd gingen roken (voor een seconde of 5) om ze vervolgens binnen een paar minuten achter elkaar opeten. Mijn zoon heeft trouwens ook eens van die nep sigaretjes gekregen die gloeien en waar rook uit komt. Ik ben trouwens wel benieuwd wie of wat Maan bedoelt met : (helaas werden alle vooroordelen weer bevestigd.. juist die kinderen van wie je zo'n aankoop zou verwachten liepen er ook mee rond)
Maxime
Maxime.M
08-11-2009 om 12:50
Hmm trouwens
Nog even over die sigaretten. Ik ben inderdaad van mening dat het geen kwaad kan, maar eigenlijk klopt het niet helemaal als je er goed over nadenkt. Tegenwoordig met het anti-rook beleid is het natuurlijk wel vreemd dat er nog chocolade sigaretten en shag wordt verkocht voor kinderen. Maar tja... dan is het ook vreemd dat er nog steeds speelgoed wapens enzo worden verkocht. Toch?
Kinderen zien het denk ik zelf meer als het nadoen-spel van volwassenen.
Maxime
Guinevere
08-11-2009 om 13:15
Vies
Ach, die chocoladesigaretten zijn gewoon niet te vreten, dus er is geen enkele reden om zoiets aan een kind te geven. Geef dan gewoon iets van goede chocola! Mijn eigen zoon gaat dat echt niet waarderen, zo'n pakje viezig bruin spul in witte kokertjes. En roken vind hij ook al niet stoer...
Chantelle
08-11-2009 om 13:51
Absurd
Ik vond het altijd al absurd dat hele chocoladesigarettengebeuren. Heb ze nooit gekocht en zal dat ook nooit doen. Ik zal ook geen neppistool voor de kinderen kopen.
Kiki
08-11-2009 om 14:00
Ooo gelukkig, toch nog de schuld van mijn ouders
Ik ben niet zwak van geest
Ach wat een onzin, mijn man is anti-rook en ik bezwijk iedere keer weer. (rook momenteel niet)
Beide hebben chocoladesigaretten in schoenen gehad en bovendien had mijn man nog rokende ouders daarbij, dus hij kon het echt imiteren.
Niet alle kinderen die een pistooltje krijgen schieten later iemand neer.
Ik ben het wel eens met Guinevere, vieze troep geen enkele reden om het aan je kinderen te geven. Geef liever een goede, fair trade, chocoladereep
Maylise
08-11-2009 om 14:46
Vreemd fenomeen
Ik heb chocolade sigaretten altijd vreemd gevonden. Ten eerste zijn die dingen helemaal niet lekker. Ten tweede is het een enorm gedoe om dat papiertje er af te krijgen zodat je in de helft van de gevallen die gore chocolade met papier eet. Ten derde vind ik het heel vreemd om snoep aan te bieden in de vorm van sigaretten Of kinderen er wel of niet sneller van gaan roken weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat chocolade sigaretten en shag wel meehelpen aan een beeldvorming rond roken waarin roken wordt gezien als acceptabel en misschien zelfs stoer. Ik snap ook niet zo goed dat met de veranderende inzichten rond roken chocolade sigaretten nog wel en masse worden gekocht. Vroeger was het tenslotte bij uitstek iets wat je aan kinderen gaf omdat ze nog niet oud genoeg waren voor "the real deal".
Ik heb overigens wel eens chocolade sigaretten voor de kinderen gekocht. Ik heb er ook geen enorm principiële bezwaren tegen maar ik vind het bestaan van snoep in de vorm van sigaretten wel een vreemd fenomeen. Het is ook zeker niet iets wat ik vlug zou kopen voor een klein kind.
Maylise
Pham
08-11-2009 om 15:37
En de munten dan
Hoe zit het dan met chocolademunten....geld wordt verslonden door het op te eten.
Zo kun je overl wel ergens achter zoeken.
Gr Pham
Triple
08-11-2009 om 15:44
Wat een onzin
Kinderen gaan echt niet roken van zo'n chocoladesigaretje hoor! Nou is die 'chocola' inderdaad extreem smerig, maar dat is dan ook de enige reden dat ik ze niet aan mijn kinderen zou geven.
Hier 'roken' de kinderen regelmatig spercieboontjes, reepjes wortel, koolrabi, etc. en dat spoort tot nu toe vooral aan tot het eten van groente. Gezonde hobby dus dat 'roken'.
Mijn ouders rookten beiden 10 pakjes sigaretten per week. Natuurlijk ook in huis, in de auto en mijn moeder zelfs in bad en tijdens het tandenpoetsen (!). Zodoende heb ik er zo'n gruwelijke hekel aan gekregen dat ik er zelf nooit aan ben begonnen. Maar een chocoladesigaret of ander nep-rokertje mag best!
Kaaskopje
08-11-2009 om 17:50
Ach
ik denk dat kinderen het allemaal eens gehad moeten hebben. Dan is het nieuwtje ervan af, dan weten ze dat die chocola een stuk minder lekker is dan een letter, volgend jaar weer iets anders. Mijn kinderen roken overigens ook niet, ondanks de chocoretten.
Tegen speelgoedpistolen heb ik iets meer principieel bezwaar, maar ik zou het nooit ontmoedigen als kinderen zelf iets tot pistool bestempelen. Een takje bijvoorbeeld. Dat jongens elkaar willen beschieten hou je niet tegen, maar ze moeten daar wat mij betreft dus maar creatief mee omgaan.
Maxime.M
08-11-2009 om 18:21
Haha berber
Herkenning! Ik at die chocoladesigaretten ook met papier en al op, dat gepiel om dat papier eraf te krijgen duurde mij te lang. En dan inderdaad hield je dan een bruine bonk papier over om weg te gooien (yek) en inderdaad is het geeneens lekkere chocolade. Maar toch... het had als kind meer aantrekkingskracht om die sigaretjes of een chocolade sinterklaas of piet te krijgen met dat mooie glanzende papier erom dan een goede (fairtrade) chocolade reep ofzo.
Als kind zie, en proef je dat gewoon nog niet zo... het gaat vooral ook om de buitenkant/ de verpakking. Ik kon ook reuze verdrietig zijn als mijn sinterklaas al een deuk of breukje had.
Maxime
Guinevere
08-11-2009 om 21:31
Pedagogische chocosigaretten
Die chocoladesigaretten zijn dus eigenlijk heel pedagogisch verantwoord! Ze zijn zóóóó vies, daarna raak je gegarandeerd nooit meer een echte sigaret aan!
reina
08-11-2009 om 22:20
Aha!
Nu weet ik waarom ik het zo moeilijk vind vegetarisch te blijven eten: ik kreeg van mijn oma elk sinterklaasfeest een suikerbeest kado en die vónd ik lekker! Gelukkig gaf ik mijn kinderen nooit marsepeinen hamburgers, die ik soms zag liggen, anders waren ze vast junkfoodfans geworden. Ik vind het overtrokken, hoor, chocoladesigaretten bestaan al zolang ik me kan herinneren (en da's lang!), ik kan me niet voorstellen dat een kind dáárdoor gaat roken!
Antirook
08-11-2009 om 23:21
En toch
Ik geloof het onderzoek ook niet zo. Maar toch vind ik het vreselijk om te zien dat kinderen met (nep)sigaretten lopen. De mijne krijgen ze niet.
Antirook
maan.
09-11-2009 om 11:31
Mijn vooroordelen..
Oei ik geloof dat mijn vooroordelen wel wat reacties hebben opgeroepen..
Om een situatieschets te geven zonder teveel in detail te willen treden, hier op school is een groepje leerlingen uit één klas en daar is altijd wel wat mee aan de hand (vechten, grotebekken, weglopen tijdens overblijf, diverse problemen in de klas enz enz) dus toen dat groepje al stoer nep-rokend de schoolreisbus uit kwam verbaasde het mij eigenlijk niet.. Bij dit groepje was de nepsigaret de perfecte accessoire..
En ja er liepen ook andere kinderen met die sigaretten maar dan niet met zo'n houding als dit specifieke groepje.
MM.
10-11-2009 om 09:39
Potloden (ot)
We hebben hier ooit zo'n pakje in huis gehad en tot mijn verbazing stond er op de sigarettendoosjesachtige verpakking '10 crayons chocolat'. Politiek correcte chocopotloden!
MM
Minet
10-11-2009 om 10:40
Jamin
Gisteren bij de Jamin even goed gekeken naar de chocosigaretten, en ja hoor, ook daar heten ze nu Crayons
dirksmama
11-11-2009 om 07:14
Traditie
Wat mij betreft zijn chocoladesigaretten net als chocolademunten en fondant kikkers en muizen gewoon snoepgoed die traditioneel bij Sinterklaas horen. De rest van het jaar koop je ze niet, krijg je ze niet en eet je ze niet.
Ik denk dat een al dan niet rokende omgeving meer invloed heeft op het toekomstige roken van je kind dan snoepgoed dat eens per jaar in de schoen zit.
Rembrand
11-11-2009 om 10:46
Voorbeeldfunctie.
Mijn kinderen zien mij dagelijk roken ( voor de goede orde, nooit binnenshuis ) en hebben incidenteel chocoladesigaretten gehad toen ze klein waren. Ze speelden nooit dat ze aan het roken waren en tot nu toe rookt er niet één. ( terwijl er twee van de drie boven de veertien jaar zijn ).
M.
Caillic
11-11-2009 om 20:01
Maar toch
Leuke tradities en nostalgie, maar zou niet iedereen gaan steigeren als bij Jamin gezellige chocolade spuit-en snuifsetjes lagen?
Nou ja, de Jip en Janneke-champagne doet het hier met hoogtijdagen ook erg goed. Is dat niet hetzelfde? En toch komen die nepsigaretten er hier niet in. Net als echte, trouwens.
Annet
11-11-2009 om 22:12
Met koud weer wordt hier elke dag gerookt
Als het een koude nacht is geweest, dan kun je 's morgens roken. Dus zoon van 7 rookt dan onderweg een sigaret. Daar heeft hij alleen zijn vingers en de koude lucht voor nodig. Dat zijn heeeeeel veel winterochtenden.
Zowel zoon als dochter (12) vinden roken vies. Maar dat betekent niet dat zij roken en allerlei andere slechte dingen wegstrepen om na te spelen. Doen alsof is heel wat anders dan in het echt. Dus ze spelen piraatje, cowboy, wegpiraat, boef, politie, spookje, etc. Alles niet voor het echie. En daar hoort roken ook bij.
De chocoladesigaretten komen er hier hoogstens 1x per jaar binnen, met Sinterklaas. Maar dat is inderdaad niet omdat ze zo slecht zijn voor de jeugd maar omdat ze zo vies zijn.
Ik zag nu bankbiljetten bij de Aldi. Misschien dat ze daar rijk van worden in de toekomst. Dat lijkt me een heel goede investering.
maggietel
12-11-2009 om 09:52
Chocolade munten
En de chocolademunten dan??, gaan ze daar meer en teveel geld door uitgeven?? Ik vind het echt een onzin onderzoek. Dan is er bij ieder snoep wel iets te verzinnen. Snoep kersen, aardbeien, perziken en banaantjes mogen dan ook niet meer want dan denken ze dat het net zo gezond is als echt fruit. En al die beesten (kikkers, biggen, apenkoppen ed.) wat voor rare ideeën krijgen ze daar dan wel niet van. Nee, sorry maar in mijn ogen is het geneuzel.
reina
12-11-2009 om 09:57
Ja maggietel
Vroeger zag je veel van die choclade- en suikergoedwiegjes, daardoor hadden de mensen vroeger meer kinderen dan nu.
Puck2
12-11-2009 om 10:19
Onbegrijpelijk dat ik nog zo goed terecht ben gekomen
Als kind vond ik chocoladesigaretten reuze stoer en net als de kinderen van Annet rookten wij ook op koude ochtenden op weg naar school. De kauwgomsigaretten met echte rook kocht ik vaak van het weekelijkse snoepdubbeltje dat wij kregen. Roken vind ik overigens nog steeds ongelooflijk smerig Chocolademunten kregen we altijd in onze schoen en ik heb nog steeds geen gat in mijn hand en de suikergoedwiegjes die we wel eens kregen heeft er niet voor gezorgd dat ik 6 kinderen heb gekregen. Ben ik nu een wereldwonder ofzo?
Volgens mij is het een onzinnig verhaal en ik ga er in ieder geval niet in mee.
ChrisH
12-11-2009 om 11:12
Verbod onzin, maar...
Het gaat mij te ver om chocoladesigaretten te verbieden. Ik denk ook dat wel of niet roken in de directe omgeving veel meer invloed heeft op het rookgedrag later.
Maar het feit dat chocoladesigaretten bestaan, is omdat roken ooit zo algemeen was (en algemeen aanvaard) dat de commercie er brood in zag om ze te maken. En die werkelijkheid is nu toch wel even anders, want veel minder rokers en roken inmiddels al heel lang 'not done'. Wat mij betreft mogen die dingen dus een langzame dood sterven.
Chris
maggietel
12-11-2009 om 12:30
Dat is wat anders
die chocoladesigaretten mogen wat mij betreft ook de winkel uit. Ik mis er persoonlijk helemaal niets aan. Maar de reden zoals hier boven in het onderzoek vind ik veel te ver gaan. Geldverspilling dergelijke onderzoeken.
Amanda
12-11-2009 om 19:01
Schoen zetten
Ik heb mijn kinderen (boven de 10) onlangs beloofd dat ze hun rijbewijs krijgen als ze niet zullen gaan roken voor ze 18 zijn. (En dat ik ze wat doe als ze daarna nog beginnen).
Komt nu dank zij dit draadje het lumineuze idee op om ze zaterdag hun schoen te laten zetten. Krijgen ze chocoladesigaretjes en zo'n marsepeinen rijbewijs. Ah ja het hoort gewoon echt bij sint hoor.
Amanda