Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2017 om 10:26

Opvoeding jongen/meisje en seksuele intimidatie


Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2017 om 10:02

Wat uitstraling betreft

moet ik opeens aan het fenomeen 'pesten' denken. Ik zie wel eens meisjes en vrouwen vertellen dat ze slachtoffer zijn of waren van pesten. Als ik me even verplaats in de pesters komt het sporadisch voor dat ik énigszins begrijp waarom zo'n meisje of vrouw slachtoffer heeft kunnen worden. Het komt vaker voor dat ik ontzettend verbaasd ben. Gewoon leuke vlotte meisjes, qua uiterlijk zou ik werkelijk niet weten wat in haar uitstraling dan de oorzaak is van dat zij uitgerekend het mikpunt is (geworden). Oké, soms wat bescheiden, niet de grootste kenau's die je tegen kunt komen. Maar dat mag toch geen excuus zijn dat uitgerekend zij eruit gepikt wordt?

Het kan honderd keer waar zijn dat met een cursus 'hoe schakel ik een enge man uit' (ik praat aldoor vanuit de vrouw, maar je mag alles omdraaien en er mannen van maken die slachtoffer zijn) wat steviger overkomt en ook daadwerkelijk kunt zijn, maar ik blijf dat een verkeerd uitgangspunt vinden. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid bij potentiële slachtoffers. En waar ik dus zo boos over wordt als ik vrouwen op tv #MeToo onderuit zie halen, is dat ik vind dat zij de vrouwen en meisjes die wat kwetsbaarder zijn niet steunen, maar juist verkondigen dat het toch écht niet anno 2017 is dat vrouwen zich niet kunnen verweren als ze in de knel komen. "Het zijn de jaren '50 toch niet!" Nee, het is inderdaad 2017 en nee, meisjes en vrouwen worden over het algemeen niet meer klaargestoomd om zich enkel en alleen verdienstelijk te kunnen maken in het huishouden en het behagen van haar man met als tegenprestatie dat die man haar moet beschermen tegen de boze buitenwereld. Maar testosteron maakt kennelijk anno 2017 nog steeds hetzelfde los in mannen als toen ze nog met lendendoekjes voor hun zaakje door de struiken renden voor een stukje vlees. En ik zou het héél erg anno 2017 vinden als die mannen al van jongsaf aan zouden leren hoe ze daarmee om moeten gaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2017 om 10:16

Maar Marsy

Natuurlijk dragen de dingen die je aandraagt bij tot een zekere mate van 'bescherming' tegen grensoverschrijdende ervaringen. En in zekere zin is het prima om jezelf zo voor te breiden op dingen zoals jij doet. Maar dan nog hè....is het verwijtbaar als anderen dat niet doen of niet kunnen zoals jij?

En jouw ene dochter, die bevriest als haar overkomt wat jou en jouw assertieve dochter vast niet overkomt, hoe zie je dat dan? Roept ze het over zichzelf af omdat ze niet zo'n sterke en assertieve uitstraling heeft als jullie? Heeft ze daarin een verantwoordelijkheid?

En niet geloven in wrong time wrong place.... dat vind ik net zo naïef als denken dat je niet door de regen overvallen kunt worden omdat je de weersvoorspelling goed in de gaten houdt. Of dat je gezond zal blijven als je gezond leeft. Het kan altijd anders gaan dan zou moeten, er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Er kan altijd iemand zijn die sterker is dan jij. En met andere intenties. En die kan daar zijn als jij daar bent. Of je kind, assertief of niet.

Voor de duidelijkheid, met wat ik hier zeg over 'wrong time, wrong place' zeg ik niet dat ik in angst leef of vind dat het leven angstig is. Integendeel. Ik bedoel er alleen mee dat ik denk dat je te zeer het gevoel hebt dat je dingen om je heen kunt beïnvloeden. Ook zeg je dat jij en je dochters niet 100% beschermd zijn, het afwijzen van de wrong time wrong place gedachte lijkt het gevoel te geven dat je toevalligheden bijna uitsluit.

Aagje

Donna

Donna

25-10-2017 om 10:32

Maar Marsy

Je lijkt te zeggen dat je wel weet dat je altijd pech kunt hebben, maar dat je dit gegeven simpelweg weigert te accepteren. Eigenlijk het omgekeerde van wat Kaaskopje zegt: ik weiger te accepteren dat je als vrouw weerbaarder moet worden, terwijl de verantwoording bij de handtastelijke medemensen ligt. Ik neig zelf meer naar het tweede, alhoewel ik denk dat het ook niet verkeerd is een meisje te leren hoe ze zo'n vieze vent effectief van zich af kan slaan.

Li

Li

25-10-2017 om 10:41

Kaaskopje

Mooi gezegd! Ik dacht ook net aan pesten en aan het geneuzel van scholen dat het slachtoffer maar wat weerbaarder moet worden, in plaats van dat ze de pesters opvoeden.

lieverdje

lieverdje

25-10-2017 om 10:53

precies Kaaskopje

Kaaskopje:
"moet ik opeens aan het fenomeen 'pesten' denken. Ik zie wel eens meisjes en vrouwen vertellen dat ze slachtoffer zijn of waren van pesten. Als ik me even verplaats in de pesters komt het sporadisch voor dat ik énigszins begrijp waarom zo'n meisje of vrouw slachtoffer heeft kunnen worden. Het komt vaker voor dat ik ontzettend verbaasd ben. Gewoon leuke vlotte meisjes, qua uiterlijk zou ik werkelijk niet weten wat in haar uitstraling dan de oorzaak is van dat zij uitgerekend het mikpunt is (geworden). Oké, soms wat bescheiden, niet de grootste kenau's die je tegen kunt komen. Maar dat mag toch geen excuus zijn dat uitgerekend zij eruit gepikt wordt?"

Ik denk dat dat vergelijkbaar is. Ik ben blij dat jij het zegt, want ik dacht al wel aan die vergelijking, maar ik dacht, ik plaats hem maar niet.....dan krijg ik helemaal iedereen over me heen Ik denk ook wel eens bij kinderen die gepest worden, "kan me ergens wel voorstellen hoe dat gebeurt". Ze hebben net het verkeerde aan, sociaal niet helemaal handig, stellen zich te kwetsbaar op.

Wat ik dus bedoel met dat je naar jezelf moet kijken, als je meermaals gepakt wordt (gepest of sexueel benaderd), is dat je blijkbaar iets over je hebt dat je makkelijk slachtoffer wordt. Niet dat je ineens populair of kuis moet worden, maar voor je eigen welzijn. Dat je uitzoekt waarom jou dit aldoor overkomt. Met die mannen die menen dat ze alles mogen doen moet het zeker afgelopen zijn. Natuurlijk. Maar dat slachtofferschap, daar schieten we ook niks mee op.

"Roept ze het over zichzelf af omdat ze niet zo'n sterke en assertieve uitstraling heeft als jullie? Heeft ze daarin een verantwoordelijkheid?" Mwah, wel een beetje. Ik vind wel dat je voor jezelf moet opkomen, een ander doet dat niet voor je. Natuurlijk kan je een keer iets overkomen, en als je iets heel ergs is overkomen dan is het een ander verhaal. Daar is ook helemaal geen discussie over wat mij betreft. Maar dat geklaag van "mijn baas zit altijd aan mijn billen"... sorry hoor. Daar kan ik heel slecht tegen. Als jij daar geen zin in hebt dan zeg je dat tegen die baas. En als hij doorgaat rapporteer je zijn gedrag en klaag je hem desnoods aan. Het is maar je baas, en hij zit fout, jij niet. Daar moet je niet bang voor zijn, als je zelf een zuiver geweten hebt. Wat maakt, dat jij toch in je billen laat knijpen? Waar zit het hem in dat jij denkt dat hij dat mag doen? Toch een kwestie van opvoeding misschien?

lieverdje

lieverdje

25-10-2017 om 10:55

Li, pesters

"Mooi gezegd! Ik dacht ook net aan pesten en aan het geneuzel van scholen dat het slachtoffer maar wat weerbaarder moet worden, in plaats van dat ze de pesters opvoeden."

Nee, niet in plaats van. Allebei. Je doet jezelf als slachtoffer geweld aan door erop te wachten tot de pester is opgevoed.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2017 om 11:02

Blaming the victim

Dat is uiteindelijk wat je doet Lieverdje.

Ook al kunnen we meevoelen en misschien soms zelfs zien dat sommigen vatbaarder zijn voor pesterij of intimidatie/misbruik enz., de eerste en grootste verantwoordelijkheid voor dat gedrag ligt toch echt bij de pester, intimideerder (zeg je dat zo?) of misbruiker. Het moet niet uitmaken wat voor kleren, uitstraling, of wat dan ook iemand heeft. Niets, helemaal niets mag aanleiding zijn om te pesten, te intimideren, grensoverschrijdend gedrag te hebben. Niets.

Aagje

Niki73

Niki73

25-10-2017 om 11:05

Uitstraling

Ik heb een zachtaardig karakter en dat straal ik blijkbaar ook uit. En ja, ik ben in het verleden vreselijk bepoteld en zelfs meermaals verkracht (binnnen een relatie). Maar ik wil niet als een boze, chagrijnige kenau over straat lopen, ik weiger! De wereld is een stuk mooier als je hem zonnig tegemoet treedt. Ik ga niet veranderen in iets wat ik niet ben omdat een voorbijganger denkt dan misbruik van mij te kunnen maken. Kom nou zeg! Laat hij maar veranderen!

Ik heb mijn dochter die nu net naar de middelbare school gaat, verteld over incidenten in het openbaar vervoer. Ik heb haar vooral gezegd dat ze het op een krijsen mag (moet!) zetten als er iemand aan haar zit. Ze is goed van de tongriem gesneden, dus ik vermoed dat ze haar mond ook wel verbaal open zal trekken, maar ik heb haar gezegd dat als ze dat eng vindt, ze niemand hoeft te beschuldigen, gillen is genoeg want dan gaat iedereen kijken en houdt die persoon wel op. Overigens heb ik haar, en mijn oudere zoon destijds ook, gezegd dat de herrieschoppers meestal achterin de bus zitten dus dat het veiliger is voorin te zitten/staan. Dat ze een ander plekje moeten zoeken als de sfeer akelig wordt. Dus ja, ik heb mijn beide kinderen gewaarschuwd. Akelig, maar nodig.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2017 om 11:05

En ja

Het gebeurt en het is niet mogelijk de pester op te voeden. En je kunt naar jezelf kijken om te bezien of je vanuit jezelf de situatie kunt beïnvloeden. Maar dat betekent niet dat je zelf verantwoordelijk bent voor het pesten. Dan keer je het om.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2017 om 11:08

Of het andere afkeurenswaardige gedrag

waar het hier over gaat. Pesten kwam er later bij. Maar het is een goede vergelijking.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2017 om 11:14

Overigens

Probeer ik wel degelijk mezelf weerbaar op te stellen en mijn kinderen zo op te voeden. En ik probeer goed situaties in te schatten en mijn kinderen dat ook te leren. En ik ben daarin denk ik erg voorzichtig in, ga denk ik meer situaties uit de weg dan menig ander hier.
Maar eigenlijk is het van de gekke dat het nodig is.

En andersom zal ik niet denken: als het je overkomt heb je het zelf ergens niet goed gedaan.
De ander had het verkeerde gedrag moeten laten.

Aagje

Half a twin

Half a twin

25-10-2017 om 11:41

rapporteren ja natuurlijk maar soms wordt er niets mee gedaan

Quote van Lieverdje
=Maar dat geklaag van "mijn baas zit altijd aan mijn billen"... sorry hoor. Daar kan ik heel slecht tegen. Als jij daar geen zin in hebt dan zeg je dat tegen die baas. En als hij doorgaat rapporteer je zijn gedrag en klaag je hem desnoods aan. Het is maar je baas, en hij zit fout, jij niet.=

Nadat mijn collega meer dan 1 keer ergens graaide waar het niet hoorde en ik zeker wist dat ik het mij niet inbeeldde, dat ik het niet uitlokte ben ik naar de leidinggevende gegaan. Helaas een man die (bleek achteraf) ook niet geheel van onbesproken gedrag was. Die wuifde mijn probleem weg, met een ach kan gebeuren. Toen ik de collega een bloedneus sloeg kreeg ik op mijn kop, foei zo gaan we niet met elkaar om.
Ik ben vervolgens wel maatregelen gaan nemen om niet nog een keer slachtoffer te worden.
Dat is toch niet zoals het hoort? Een leidinggevende zou ieder signaal serieus moeten nemen en dat gebeurde toen niet en zo te horen nu nog steeds niet.

Aagje

"Natuurlijk dragen de dingen die je aandraagt bij tot een zekere mate van 'bescherming' tegen grensoverschrijdende ervaringen. En in zekere zin is het prima om jezelf zo voor te breiden op dingen zoals jij doet. Maar dan nog hè....is het verwijtbaar als anderen dat niet doen of niet kunnen zoals jij?" >>> NEE NATUURLIJK NIET! Ik zeg ook niet dat het verwijtbaar is, ik zeg dat de kans dat je 'gepakt' wordt bij de een groter is dan bij de ander.

"En jouw ene dochter, die bevriest als haar overkomt wat jou en jouw assertieve dochter vast niet overkomt, hoe zie je dat dan? Roept ze het over zichzelf af omdat ze niet zo'n sterke en assertieve uitstraling heeft als jullie? Heeft ze daarin een verantwoordelijkheid?" >> Nee, ik zie dat als mijn verantwoordelijkheid. Ze roept het niet over zichzelf af, dat doet niemand. Maar de kans dat haar iets overkomt, schat ik wel groter in. En dus vertel ik haar hoe te handelen en overweeg ik ernstig om haar op zelfverdediging cursus te doen.

"En niet geloven in wrong time wrong place.... dat vind ik net zo naïef als denken dat je niet door de regen overvallen kunt worden omdat je de weersvoorspelling goed in de gaten houdt. Of dat je gezond zal blijven als je gezond leeft. Het kan altijd anders gaan dan zou moeten, er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Er kan altijd iemand zijn die sterker is dan jij. En met andere intenties. En die kan daar zijn als jij daar bent. Of je kind, assertief of niet." >> Ik geloof niet in willoos slachtoffer zijn, dus je kan in wrong time en wrong place zijn, maar dat kan je ook voorkomen. Een totaal ander voorbeeld: tijdens voetbalrellen in Rotterdam heel lang geleden, (ergens jaren 90) was er een kennis. Zij liep daar op hakken tussen het publiek, de ME voerde een charge uit en zij stond dus echt in wrong time in wrong place. Zij vertelde mij dat ze niet wist dat ze zo hard kon rennen op hakken en dat ze voortaan veel eerder uit een bedreigende situatie weg zou gaan, ze voelde al aankomen dat het niet goed ging en toch bleef ze staan kijken. Ik zal mijn dochters dus ook leren dat zij bij het gevoel: dit is niet veilig, weg moeten gaan.

"Voor de duidelijkheid, met wat ik hier zeg over 'wrong time, wrong place' zeg ik niet dat ik in angst leef of vind dat het leven angstig is. Integendeel. Ik bedoel er alleen mee dat ik denk dat je te zeer het gevoel hebt dat je dingen om je heen kunt beïnvloeden. Ook zeg je dat jij en je dochters niet 100% beschermd zijn, het afwijzen van de wrong time wrong place gedachte lijkt het gevoel te geven dat je toevalligheden bijna uitsluit." >> ik bedoel vooral dat ik weiger in angst te leven want je kan als vrouw altijd in the wrong time en wrong place zijn. Dan moet ik in iedere situatie dus bang zijn dat mij iets overkomt en dat doe ik niet. Ik let dus wel degelijk op mijn omgeving en probeer in te schatten of het nog veilig is. Net zo goed dat ik, sinds de brand in Volendam altijd kijk waar de nooduitgang is als ik in drukke uitgaansgelegenheden ben.

Dus een stuk bewustwording is belangrijk als het gaat om je eigen veiligheid, dat doe je bij brand, met je spullen om te voorkomen dat het gejat wordt en ook bij de omgang met andere mensen (mannen én vrouwen).

Donna

Donna

25-10-2017 om 11:42

Lieverdje

Je kunt toch alle verantwoordelijkheid bij de dader leggen en toch zelf maatregelen nemen om risico's kleiner te maken? Zo vind ik bij een inbraak de inbreker 100% dader en de bewoners 100% slachtoffer. Toch doe ik de deur op slot. En kan ik me voorstellen dat je of iemand bij wie vaker ingebroken wordt, beveiligingsadvies geeft. Nu is dat in deze kwestie een stuk ingewikkelder, want je mag van iemand niet verwachten zichzelf geweld aan te doen en daarmee niet langer zichzelf te zijn. Daar zou de wereld trouwens ook bepaald niet op vooruit gaan... Dus ik snap jouw argumenten wel, maar denk dat het in de praktijk gewoon niet werkt. Als mensen voor een wat kleiner risico zichzelf moeten opgeven, wordt het offer simpelweg te groot.

Donna

"Je lijkt te zeggen dat je wel weet dat je altijd pech kunt hebben, maar dat je dit gegeven simpelweg weigert te accepteren. Eigenlijk het omgekeerde van wat Kaaskopje zegt: ik weiger te accepteren dat je als vrouw weerbaarder moet worden, terwijl de verantwoording bij de handtastelijke medemensen ligt. Ik neig zelf meer naar het tweede, alhoewel ik denk dat het ook niet verkeerd is een meisje te leren hoe ze zo'n vieze vent effectief van zich af kan slaan."

Ik denk inderdaad dat je assertief moet zijn en jezelf moet kunnen verdedigen als dat nodig is ja. Tegenover mannen én vrouwen, want ik ben ook wel lastig gevallen door vrouwen, niet op seksueel gebied, maar wel agressief benaderd omdat ik 'verkeerd keek'. Maar zoals ik al zei: kan ik weinig aan doen!

Lou

Lou

25-10-2017 om 11:47

Precies aagje

"Maar eigenlijk is het van de gekke dat het nodig is. En andersom zal ik niet denken: als het je overkomt heb je het zelf ergens niet goed gedaan."

Nog even over de vergelijking met pesten: mijn dochter werd gepest op school en haar werd therapie aangeraden. Mijn eerste reactie was woest: met háár is vloekvloek niets mis! Iemand zei: dat klopt, maar zíj is nu ongelukkig. En therapie kan háár helpen.

Dus ja, het is van de gekke dat het nodig is, maar het is wel zo. Dat betekent geenszins dat het je eigen schuld is als je iets overkomt als pesten of seksuele intimidatie.

Half a twin #133

Zo hoort het inderdaad niet, je leidinggevende hoort je te beschermen. Als hij dat niet doet, dan zou ik weer een stap hoger gaan of een vertrouwenspersoon zoeken of een andere baan zoeken.

Ik vind de vergelijking met pesten ook passend: de gepeste roept het niet over zich af, de gepeste is niet degene die assertief moet worden en de pester is degene die heropgevoed moet worden. Dat is het zelfde voor vrouwen. Waarbij ik wel vind dat je als gepeste/vrouw zelf wel maatregelen kan nemen, ook door bijvoorbeeld weg te gaan.

Liz

Liz

25-10-2017 om 11:53

pesten

Ik ben zelf ook pestslachtoffer. En heb meerdere malen met seksuele intimidatie te maken gehad en met vervelende dronken mannen tijdens het uitgaan die me in mijn borsten kont en kruis hebben gegrepen. Zo vaak dat ik er niet eens meer van opkijk. Gelukkig wordt dit met klimmen der jaren minder. Ik ga graag naar rock concerten, en ik heb ook al eens gehoord dat ik het dan opzoek.

Als ik dit zo lees, dan zou dat zomaar door mezelf kunnen komen.

Ik ben zoals ik ben. Als kind werd mij ook verteld dat ik het pesten zelf uitlokte. Ik was een van de slimsten van de klas en was daar trots op, dan riep ik hardop in de klas dat ik een 10 had, totdat ik gepest werd. Heel erg gepest, en de meester van de klas moedigde het gewoon aan. Ik ben meermalen in elkaar geslagen en toen ik een keer terugmepte moest ik nablijven.

Ik vind van mezelf dat ik een lief en open karakter heb (ondanks dat pesten), ik ben zo iemand die met iedereen een praatje houdt en altijd vriendelijk blijf. Zo ben ik gewoon en ik wil dat niet eens veranderen. Ik straal ook iets vriendelijks uit.

En ik heb een best vrouwelijke uitstraling, heb ook een vrouwelijk figuur (taille borsten heupen). Nooit om gevraagd maar ook dat is blijkbaar een uitnodiging. Ik ben sinds een paar jaar ook gestopt met mezelf als hobbezak aan te kleden. Een jurkje staat me gewoon leuk. En ja ik maak me ook wel eens leuk op. Jee zou dat eigenlijk niet uitlokken zijn?

Ik heb nu wel heel kort haar, en dat zou zomaar kunnen helpen, besef ik nu.
Hoewel er ook een hele Facebook pagina is geweid aan vrouwen met kort haar de grond in trappen. Eigenlijk is dat ook intimidatie. Ik heb daar (met lang haar nog wel) eens een melding bij Facebook over gemaakt, maar zolang er geen bloot op staat mag alles geloof ik.

Ik baal behoorlijk dat ik door mijn uiterlijk en karakter dan blijkbaar een potentieel slachtoffer ben. Ik kan daar niet zoveel aan doen. Wil ik ook niet.
Ik leef graag in een wereld waar ik mezelf mag zijn. En als ik dat zo lees allemaal dan moet je blijkbaar niet zeiken als mensen je lastigvallen op een manier waar ik ongelukkig van word.

Nu kun je ook wel gaan zeggen dat mannen die graag overheersen/ roepen/ betasten dit nu eenmaal ook als karakter hebben, maar ik vind van niet.
Ik val niemand lastig met mijn zijn. Zij wel.

lieverdje

lieverdje

25-10-2017 om 11:56

Aagje

"Ook al kunnen we meevoelen en misschien soms zelfs zien dat sommigen vatbaarder zijn voor pesterij of intimidatie/misbruik enz., de eerste en grootste verantwoordelijkheid voor dat gedrag ligt toch echt bij de pester, intimideerder (zeg je dat zo?) of misbruiker. Het moet niet uitmaken wat voor kleren, uitstraling, of wat dan ook iemand heeft. Niets, helemaal niets mag aanleiding zijn om te pesten, te intimideren, grensoverschrijdend gedrag te hebben. Niets."

Nee, dat mag niet, maar het is wel zo. Google maar eens op 'slachtofferschap van pesten' of 'slachtofferschap van seksueel misbruik' en je komt verschillende wetenschappelijke artikelen tegen over persoonlijk kenmerken die het risico daarop vergroten. Ik verzin het niet, het is een gegeven.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2017 om 12:12

Lieverdje

Pesten en ongewenst gedrag zal waarschijnlijk door een vergelijkbaar mechanisme geactiveerd worden. Laten zien wie de baas is. Of: beter jou pesten, dan gepest te worden. Of: als wat me toekomt zich niet vrijwillig meldt, dan pak ik het gewoon. Of misschien ook: jaloezie, het niet kunnen verkroppen dat de ander op bepaalde vlakken positieve(re) eigenschappen heeft en dat beeld willen beschadigen. Of: als iemand zich op een bepaalde manier gedraagt, dan is het toch niet vreemd dat ik daar gebruik van maak? Hoe dan ook, er zit een verkeerde motivatie achter.

Li, pesters

"Mooi gezegd! Ik dacht ook net aan pesten en aan het geneuzel van scholen dat het slachtoffer maar wat weerbaarder moet worden, in plaats van dat ze de pesters opvoeden."

Nee, niet in plaats van. Allebei. Je doet jezelf als slachtoffer geweld aan door erop te wachten tot de pester is opgevoed.===

Mensen zijn niet van nature slachtoffer. Iemand wordt ook niet als pester geboren. Maar feit is dat de pester of seksueel intimiderende eerst moet pesten of intimideren, om een ander tot slachtoffer te maken. Het is dus niet een kwestie van wachten tot de pester is opgevoed, want daar is het al te laat voor. Feit blijft dus dat de focus moet liggen op het voorkómen van pesten, ongewenste seksuele intimidatie, aanranding en verkrachting door kinderen al jong te leren dat niets een excuus is om dat gedrag te vertonen. Pesten krijgt al veel aandacht, op basisscholen vooral. Wat mij betreft wordt dat doorgetrokken naar het VO gecombineerd met aandacht en discussies rond ongewenst gedrag op seksueel vlak. Misschien moeten ze die weerbaarheidstraining opnemen in wat 'lichamelijke opvoeding' heet. Laat klasgenoten maar met elkaar oefenen. Helaas merk je dat pestprogramma's het probleem niet de wereld uit helpen, maar beter iets dan niets.

lieverdje

lieverdje

25-10-2017 om 12:17

Liz

"Ik baal behoorlijk dat ik door mijn uiterlijk en karakter dan blijkbaar een potentieel slachtoffer ben. Ik kan daar niet zoveel aan doen. Wil ik ook niet.
Ik leef graag in een wereld waar ik mezelf mag zijn. En als ik dat zo lees allemaal dan moet je blijkbaar niet zeiken als mensen je lastigvallen op een manier waar ik ongelukkig van word."

Dat is -heel bot gezegd- dan jouw keuze. Ik ben ook mezelf, geen groepsdier, nooit populair geweest. Ik zou best heel graag bij een groep horen.... maar tot dusver geen groep gevonden die mij past. Daar kan ik over gaan zeuren, maar dat helpt niet. Ik zou kunnen nagaan wat ik moet veranderen/opgeven om wel bij een groep te horen, maar ja. Wil ik dat?

Jij kiest ervoor om te blijven in een wereld waarin je niet jezelf mag zijn, zoals je dat noemt. Of je past je niet aan, zodat je lastig gevallen blijft worden. Je kunt ook naar jezelf kijken en misschien iets (hoeft niet veel te zijn, wellicht) aan jezelf veranderen zodat je niet meer lastiggevallen wordt. Je zegt dat mensen wel tegen je gezegd hebben dat je het opzoekt.... Zo ook dat korte haar. Ik kijk niet op Facebook of er iemand is die commentaar heeft op mijn soort kapsel of kleding.
Jij vraagt je af of je iets uitlokt door leuke jurkjes te dragen. Ik draag ook jurkjes, ondanks mijn grote boezem. Daar krijg ik een heel enkele keer een opmerking over, maar ja. Enigszins uitdagend kun je het ook wel noemen, een jurkje met een decolleté. Ik wil zelf dat jurkje aan en ik ben trots op mijn boezem, dus ik beschouw zo'n opmerking maar als een compliment in de zin dat ik er aantrekkelijk uitzie. Stel dat men mij in de borsten gaat knijpen vanwege dat jurkje, dan zou ik dat jurkje misschien niet meer aantrekken in die situatie. En misschien is zo'n jurkje ook niet in alle gelegenheden gepast, dat kan ook nog. Denk daar eens over na.

lieverdje

lieverdje

25-10-2017 om 12:26

Kaaskopje

"Maar feit is dat de pester of seksueel intimiderende eerst moet pesten of intimideren, om een ander tot slachtoffer te maken. Het is dus niet een kwestie van wachten tot de pester is opgevoed, want daar is het al te laat voor. Feit blijft dus dat de focus moet liggen op het voorkómen van pesten, ongewenste seksuele intimidatie, aanranding en verkrachting door kinderen al jong te leren dat niets een excuus is om dat gedrag te vertonen."

Ik zeg toch ook nergens dat dat niet moet? Waar iedereen over valt is dat ik zeg dat er iets in een slachtoffer is dat hem/haar vatbaar maakt. En dat je daar als slachtoffer zelf iets aan kunt doen. Dat dat heel onrechtvaardig is, vind ik ook. Maar het is niet anders. En ik vind (mijn mening, en die mag ik hebben volgens mij) dat je er niets aan hebt om het slachtoffer te gaan uithangen in de media.

Liz

Liz

25-10-2017 om 12:39

Lievertje

Dacht je nou echt dat ik daar nooit over na had gedacht?

En dat ik dit soort opmerking (ja je maakt zelf die keuze om zo te blijven?) nooit heb gehoord...

Ik vind het triest dat de wereld zo in elkaar steekt. En ik heb besloten er niet in mee te gaan. Ik heb dan ook allang geaccepteerd dat het gebeurt, maar ben het er daarom nog niet mee eens!

Dat van die Facebookpagina wist ik en ben ik gaan kijken omdat een ander die ik ken me daarop wees en daar heel erg mee zat. Ze had haar moeder erop ontdekt, en niet op zo'n leuke manier.
Ik heb haar toen geholpen met uitzoeken wat ze kon doen om die foto te laten verwijderen. Is niet eens gelukt (ze wilde niet dat haar moeder het zou weten, en dus konden ze niks doen).

Het idee dat er mensen zijn die zoiets maken kan mij wel van mijn stuk brengen; waarom zijn er mensen die willekeurige andere mensen kapot willen maken? Dat geldt voor pesters en mensen die #I have.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2017 om 12:41

Lieverdje

'Google maar eens op ....... ik verzin het niet, het is een gegeven'

Ja! En dus?????

Daaruit volgt onontkoombaar de conclusie dat een groot deel van verantwoordelijkheid uiteindelijk toch ligt bij de gepeste/misbruikte? Die had houding en gedrag moeten aanpassen om het niet te laten gebeuren?
Gek, ik vind dat de verantwoordelijkheid eerst en alleen ligt bij degene die gedrag vertoont dat verkeerd en ongewenst is.

Aagje

Half a twin

Half a twin

25-10-2017 om 13:11

Door deze zinnen Lieverdje

Quote Lieverdje
==Ik ben ook mezelf, geen groepsdier, nooit populair geweest. Ik zou best heel graag bij een groep horen.... maar tot dusver geen groep gevonden die mij past. Daar kan ik over gaan zeuren, maar dat helpt niet. Ik zou kunnen nagaan wat ik moet veranderen/opgeven om wel bij een groep te horen, maar ja. Wil ik dat?

Jij kiest ervoor om te blijven in een wereld waarin je niet jezelf mag zijn, zoals je dat noemt. Of je past je niet aan, zodat je lastig gevallen blijft worden. Je kunt ook naar jezelf kijken en misschien iets (hoeft niet veel te zijn, wellicht) aan jezelf veranderen zodat je niet meer lastiggevallen wordt.==

Leg je toch de schuld weer bij de lastig gevallene, het slachtoffer.
Ze hoeft (misschien maar een beetje) zichzelf te veranderen om niet meer lastig gevallen te worden.
We leven toch niet meer in de jaren 50? Waar je tijdens de seksuele voorlichting (als je die al kreeg) op jonge leeftijd als vrouw te horen kreeg dat je moest oppassen voor mannen die je konden bezwangeren.
Toen ik wist dat collega L voornamelijk zijn .u. achterna liep in het contact met vrouwelijke collega's ben ik wel gaan zorgen dat hij mij niet meer zo makkelijk kon grijpen, door het magazijn alleen binnen te gaan met een dienwagen die ik met kracht door het pad kon duwen om mij te verdedigen.
Mijzelf veranderen, door me anders te kleden, anders te praten en geen lippenstift meer te gebruiken of zo is nooit in mij opgekomen. Ik ben wie ik ben en daar hebben anderen het mee te doen. Mij ongewenst aanraken op plekken die niet horen mag niet als ik mezelf ben en ook niet als ik verander om maar geen slachtoffer te worden.

Lieverdje

Lieverdje

25-10-2017 om 13:17

Aagje

Neee...... dat maak jij er weer van: een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt bij de gepeste/misbruikte.

Maakt dat de verantwoordelijkheid bij de dader ligt dat het slachtoffer niets moet te doen om te voorkomen dat ze nog eens slachtoffer wordt? Nouja, niets 'moet' natuurlijk, maar dan moet je ook niet zeuren. En dan hangt het allemaal af van in welke mate, hoe oud je was dat het gebeurde.... etc.

Als je bent verkracht/aangerand is het wat anders, maar gisteravond ging het in Nieuwsuur bijvoorbeeld een hele tijd over ongewenste aanrakingen. Tot een hand op een schouder leggen aan toe. Als je dat niet leuk vindt en je durft er niks van te zeggen, dan moet je écht aan je assertiviteit werken, in plaats van #metoo roepen en zeggen dat je baas aan je zit. Daar heb je echt zelf ook een verantwoordelijkheid.

lieverdje

lieverdje

25-10-2017 om 13:35

Half a twin

"Leg je toch de schuld weer bij de lastig gevallene, het slachtoffer.
Ze hoeft (misschien maar een beetje) zichzelf te veranderen om niet meer lastig gevallen te worden.
We leven toch niet meer in de jaren 50? Waar je tijdens de seksuele voorlichting (als je die al kreeg) op jonge leeftijd als vrouw te horen kreeg dat je moest oppassen voor mannen die je konden bezwangeren.
Toen ik wist dat collega L voornamelijk zijn .u. achterna liep in het contact met vrouwelijke collega's ben ik wel gaan zorgen dat hij mij niet meer zo makkelijk kon grijpen, door het magazijn alleen binnen te gaan met een dienwagen die ik met kracht door het pad kon duwen om mij te verdedigen."

Jij legt de schuld volledig bij de dader en vind dat een slachtoffer niets hoeft te doen om het te voorkomen.
Jij hebt toch zelf ook iets aan je gedrag veranderd op ervoor te zorgen dat die collega je niet meer lastig kon vallen? Heb je verder nog acties ondernomen? (misschien heb je dat wel ergens genoemd, maar ik lees nu niet even de hele draad weer door).
En verder, wat wil je dan? Vind je het slim dat mevrouw X zich op een bepaalde manier blijft gedragen/kleden/op plaatsen komt waar ze lastig gevallen blijft worden? Ik niet. Of (op mijn middelbare school gebeurd) een scholiere, die voor een goed cijfer met kort rokje en klein truitje bij haar docent Duits verschijnt, en dan betast wordt als ze alleen met de leraar in een lokaal is? Dat kan dat meisje van 15 misschien verstandelijk nog niet helemaal geweten kunnen hebben, maar haar ouders toch wel. Ja, die leraar is hartstikke fout, maar dat meisje/haar ouders had het kunnen voorkomen. Vind jij dat een meisje van 15 als een del gekleed mag gaan, omdat ze daar zin in heeft? Waarom heeft ze daar zin in, kun je je afvragen.

Half a twin

Half a twin

25-10-2017 om 14:58

De dader is toch ook schuldig?

Ik ben nooit opzichtig gekleed gegaan, altijd keurig gedekt. Geen mini rokjes, geen naveltruitjes en toch overkwam het mij. Gewapend met een dienwagen het magazijn in om mij te kunnen verdedigen is inderdaad aanpassen ja maar wat had ik verder moeten doen om het te voorkomen? In de bijna vormloze uniformen die ik aanmoest tijdens mijn werk zag ik er al niet echt florissant uit.
Als je niet wilt worden lastig gevallen doe je er verstandig aan degelijk gekleed te gaan als je je in het uitgaansleven begeeft, deed en doe ik zelf ook en toch gebeurde het een aantal keer.

Vorig jaar heeft dochter voor een familiefeest een jurk gekocht met toch wel een beetje een wauw factor. Die jurk maakt haar mooi, maar is niet ultra kort of bloot of zo.
Ze heeft hem alleen gedragen op dat feest en een keer toen we als gezin uit eten gingen en ze dus in beschermde omgeving was. Naar een schoolfeest doet ze hem niet aan, want...... Een spijkerbroek met hobbezaktrui is "veiliger".
Niet kunnen dragen waar je mooi in bent, liever sacherijnig kijken dan vriendelijk om te voorkomen dat je lastig wordt gevallen dat is toch raar? Dat zou toch niet moeten?
Heel de vrouwelijke bevolking van Nederland dan maar een boerka aan? En dan nog als je van onder die tent te bang/te lief/te meegaand bent kan je alsnog slachtoffer worden!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2017 om 16:26

Lieverdje

En ik vind (mijn mening, en die mag ik hebben volgens mij) dat je er niets aan hebt om het slachtoffer te gaan uithangen in de media.===

Volgens mij is de intentie van mensen die dat doen vooral dat er een eind moet komen aan dat gedrag en niet om hun zieligheid in de etalage te zetten. Als je je ergens door benadeeld voelt, of slachtoffer van voelt en je probeert dat op eigen houtje op te lossen, kan het zomaar zijn dat je daar niet in slaagt. Ja, door het onderspit te delven. Overplaatsing vragen, ontslag nemen, ziek melden. Niet meer met de metro gaan, ervoor zorgen dat je niet meer alleen bent. Het probleem blijft. Om ook de positieve variant te benoemen: ja, de kans dat je wel serieus genomen wordt is er óók, maar ik vrees dat veel afhangt van wie dader is. Hoe meer macht, hoe meer invloed, hoe banger je voor iemand bent en misschien ook wel moet zijn, hoe minder lef om hem aan te pakken.

Hoe vaak komt het niet voor dat bedrijven opeens met excuses komen en met bosjes bloemen de vrede willen tekenen als de camera op ze gericht is van bijvoorbeeld Kassa of Radar? Gedragen die mensen zich onterecht als slachtoffer en is het flauw dat ze contact gezocht hebben met Radar of Kassa? Nee, absoluut niet. Het is schandelijk dat bedrijven pas over de brug komen als ze voor volk en vaderland te kijk worden gezet.

(ik heb er wederom lang over gedaan om dit te versturen, dus misschien ben ik alweer ingehaald )

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2017 om 16:49

Lieverdje

Ik lees nu wat je zegt over de kleding van een 15-jarig meisje waarin ze naar school gaat. Als een leerlinge bewust sexy gekleed haar leraar probeert te beïnvloeden, dan vind ik dat ze daar een berisping voor hoort te krijgen. Ze is nog wel jong, maar ze is kennelijk kien genoeg om te weten wat dat met mannen doet. Maarrr... de leraar is volwassen, de verhouding is leraar/leerling, ongelijk dus. Hij mag daar domweg niet op in gaan. Bovendien is sexy kleding of gedrag nóóit een excuus om je aan iemand te mogen vergrijpen. Hoe oneerlijk dat ook lijkt.

Je gaat ervan uit dat ouders altijd maar weten hoe hun dochter erbij zit in de klas. Dat hoeft niet zo te zijn. Misschien wel in jouw voorbeeld, daar was ik niet bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.