Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Half a twin

Half a twin

11-08-2016 om 08:52

Opvoedfoutje?

Op een van de campings in Frankrijk waar wij afgelopen vakantie waren werd de animatie voor jonge kinderen gedaan door een jonge Nederlandse vrouw van rond de 20 die haar talen sprak. Iedere ochtend rond een uur of 10 dromden de kinderen om haar heen voor het knutseluurtje.
Op een ochtend liep er een jongetje van een jaar of zeven Hello van Lionel Richie te zingen in zijn eigen "Engels". Toen ik, gelijk oplopend met dat jongetje, binnen gehoorsafstand kwam van de animatiedame begon ze "mee te zingen" alleen uit haar mond kwam Hello van Adele. Jongetje zong in eerste instantie stug door maar raakte gaandeweg geïrriteerd door het verbeteren van die knutseljuf en begon "Nee zo gaat het niet!" te gillen.
Ik vroeg aan de knutseljuf of ze Hello van Lionel Richie dan niet kende. Dit jongetje haddit kennelijk al vaak gehoord. Daarbij vertelde ik dat mijn kinderen (inmiddels te oud voor het knutseluurtje) tijdens lange autoritten kennis opdoen van onze muziek en wij van de hunne. We spelen raad je plaatje met de diverse sticks aangesloten op de autoradio en dat dit jongetje vast vaak met zijn ouders had meegeluisterd naar hun muziek. De knutseljuf kende Hello niet en had ook nog nooit van Lionel Richie gehoord.
"Als jong meisje mocht ik altijd mijn eigen muziek luisteren op de achterbank met mijn oortjes in. Ik heb helemaal geen kennis van de muziek waar mijn ouders vroeger naar luisterden. Dat is eigenlijk een gebrek in mijn opvoeding" besloot ze ons gesprek. Om daarna het jongetje te vragen Hello nog een keer te zingen zonder dat ze "meezong".

Hoe doe jij dat? Laat jij jouw kinderen kennismaken met de muziek uit jouw jeugd en neem je ook tijd om eens te luisteren naar wat zij leuk vinden?


Mijntje

Mijntje

11-08-2016 om 09:13

Oyalele

Als kind hoorde ik alleen klassieke muziek, ik vond popmuziek erg stom. Ook nu ben ik niet op de hoogte van de hitparade, dus dat krijgen mijn kinderen niet mee.
Mijn jongste is verstandelijk gehandicapt en hoewel wij altijd met succes K3 en Dora uit ons huis hebben weten te bannen kent hij dat op het kinderdagcentrum. Dus nu zingen wij ook Oyalele (tot nu toe het enige liedje)
Ja, je geeft mee aan je kinderen wat je kent (muziek, boeken, film) maar niets is goed of fout of een gebrek. En smaken verschillen.
Ik ken het repertoir van Lional Richie niet en ben toch heel gelukkig

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-08-2016 om 09:40

Hier

Staat de radio altijd op radio 10, dat krijgen de kinderen mee. In de auto van man horen ze stevige rock. En Van Dik Hout. Dat krijgen ze dus vanzelf mee, al heb ik daar nooit zo over nagedacht. Wij krijgen ook de herrie mee wat dochter muziek noemt

Overigens vind ik het niet gek dat dat meisje Hello niet kende. Dat is ook al een oudje en ze kan moeilijk alles kennen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-08-2016 om 09:59

ach, opvoeding...

Laatst ontdekte ik dat mijn kind van 18 Paradise By The Dashboard Light niet kende. Terwijl datzelfde kind elke oudjaarsdag met mij de Top2000-finale luistert en mij eens kwam vertellen waar "Last Train To Clarksville" eigenlijk over gaat!

Mijn andere kind heeft mijn (al decennia lang aanwezige) voorkeur voor een bepaald muziekgenre overgenomen. We zijn al samen naar concerten geweest en brengen elkaar op de hoogte van bands en muziek.

Muziek speelt hier een belangrijke rol in huis maar aangezien Lionel Ritchie niet terug te vinden in mijn muziekverzameling (kwestie van smaak) vermoed ik dat mijn kinderen "Hello" ook niet kennen. The Murder Ballads van Nick Cave (daar stopte ik wel mee toen mijn oudste Engels leerde ) en The Best Of The Pogues, om maar eens wat te noemen, waarschijnlijk wel, omdat ik dat album destijds grijs heb gedraaid in de auto. Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-08-2016 om 10:19

Niet alles

Mijn oudste kent jaren 70 en 80 pop, en jongste kent ook wel veel nummers uit die tijd. Hello van Lionel Richie kent oudste zeker, jongste waarschijnlijk niet. Muziek die ik zelf niet leuk vind, type: herrie (Pink Floyd, Led Zeppelin e.d.) kennen ze ook niet. In de auto wissel ik 538 af met radio Veronica, zo hoor ik ook wat tegenwoordig in is.

Minthe

Minthe

11-08-2016 om 10:21

Hier

Mijn oudste (16) heeft weinig interesse in muziek. Hij heeft altijd z'n koptelefoon op, maar ik weet niet of hij dan ook ergens naar luistert of dat hij het gewoon lekker rustig vindt

Jongste (15) pikt qua muziek veel van ons op, en zijn smaak gaat -net als bij ons- alle kanten op: Beethoven, Nirvana, Foo Fighters, Queen, Muse, Spinvis, Orgelvreten, Bowie, Kyteman en pas heeft hij de Red Hot Chili Peppers ontdekt Hij vindt muziek sowieso heel leuk, want hij speelt ook piano, gitaar, basgitaar en ukelele. Het uitvoerende heeft hij van z'n vader, z'n goede muzieksmaak van mij

Hello van Lionel Ritchie kent hij trouwens wel, dat is een enorme klassieker -en meme- waar je moeilijk omheen kunt.

Half a twin

Half a twin

11-08-2016 om 10:29

Dendy

Ze kan moeilijk alles kennen, dat klopt. Als haar ouders meer Doe maar fans waren dan zou ze dat moeten kennen maar ze kende dus niets van pak 'm beet voor 1990. Ze vertelde dat ze altijd in de auto oortjes in had met haar eigen muziek en het nu dus een groot gemis vindt dat ze geen kennis heeft van de muziek van haar ouders, en ook geen kennis heeft van muzikale hoogtepunten uit het verleden.
Wij hebben een muzikale verzameling van ruim 200 uur op een stick staan die aan de radio gekoppeld kan worden. Van hoogtepunten uit de jaren 50 en 60 (geleerd van onze ouders) tot en met hedendaagse popmuziek. In die 200 uur zit veel ABBA daar was ik fan van maar ook Bowie en de Stones komen voorbij.
Hoogte en dieptepunten in de geschiedenis leer je op school, om het plaatje compleet te maken is het ook leuk om iets te weten over de muziek van die tijd. Bijvoorbeeld De muur van Het klein orkest in de periode van de koude oorlog.
Top 2000 is hier ook ieder jaar een gezinsding. We luisteren met zijn allen ook naar datgene wat eigenlijk niet je favoriet is maar wel de favoriet van je moeder.

Pug

Pug

11-08-2016 om 10:33

nee

"" Hoe doe jij dat? Laat jij jouw kinderen kennismaken met de muziek uit jouw jeugd en neem je ook tijd om eens te luisteren naar wat zij leuk vinden?"

Nee.
Muziek interesseert me te weinig. Niets, eigenlijk. Ik vind niet dat ze 'iets' moeten kennen, dus ik zal me daar ook niet voor gaan inspannen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-08-2016 om 10:53

Minthe

Goeie smaak heeft die zoon van je!

Wij houden ook van de Red Hot Chili Pipers. En dat is geen schrijffout

Muzikale opvoeding

"Als haar ouders meer Doe maar fans waren dan zou ze dat moeten kennen" Tenzij haar ouders, net als ik Doe Maar niet of nauwelijks meer draaien. Mijn kinderen kennen Doe Maar alleen van als het toevallig eens voorbij komt ergens.

Ik laat mijn kinderen niet specifiek kennis maken met de muziek uit mijn jeugd. Ze horen wel eens wat ik draai en krijgen ongevraagd mijn pianospel mee. Ze laten mij regelmatig muziek horen die zij leuk vinden, of het staat gewoon keihard op zodat ik het meekrijg. Of ik zoek op Youtube de artiest van het concert waar ze naar toe gaan. Ik maak wel eens indruk op ze door een liedje mee te zingen waarvan zij denken dat het nieuw is maar dat een cover is.

skik

Inanna

Inanna

11-08-2016 om 12:34

hier wel

Mijn kinderen hebben een hoop muziek opgepikt vermoed ik.
Tijdens het eten staat de radio doorgaans aan op radio 10 en in de auto hebben we altijd muziek opstaan van een stickje en zo horen ze nog wel eens wat, variërend van Neue Deutsche Welle tot zware metal.

Mijn zoon van 15 spit graag door onze muziekcollectie en heeft een voorkeur voor Iron Maiden, Megadeth en dat soort oud spul, Rammstein, Slayer en Offspring kan hij ook erg waarderen, maar zijn absolute favorieten zijn Arch Enemy en Sabaton. Hij houdt ook van Rapalje, Scrum, Real McKenzies, Alestorm en ja, ook The Red Hot Chilli Pipers. Hij gaat ook graag mee naar concerten en dat vind ik zo ontzettend leuk.

Dochter (11) is wat meer mainstream volgens mij, heeft een lichte voorkeur voor jaren 80 muziek en is een groot fan van de WC Experience.
Flogging Molly vind ze ook leuk, maar zij luistert het meest naar parodie liedjes van Youtubers, tja...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-08-2016 om 13:12

Innana

Sabaton, Rapalje, Scrum (ze gaan weer op tournee!), Rammstein, Alestorm, Flogging Molly, volgens mij hebben we dezelfde zoon

Gaat hij ook naar Rapalje's Zomerfolk in juni? Aanrader!

margaretha

margaretha

11-08-2016 om 13:22

nee

Niet speciaal, als er iets opstaat horen we er speelt op dat moment maar we deden/ doen niet iets aan kennismaken met muziek van je ouders/ grootouders. Ik ken zelf ook heel veel niet, zo wist ik bv. niet wie Elvis en John Lennon waren toen ze overleden (kwam ik op school en iedereen in schok en ik had geen idee over wie het ging). Hello van Lionel ken ik wel , die van Adele zal ik wel eens gehoord hebben maar kan ik me niet actief voor de geest halen. Ben niet echt opgegroeid met luisteren naar muziek, radio staat ook nooit aan.

Half a twin

Half a twin

11-08-2016 om 13:45

Leer hier nog heel wat

Ik dacht dat ik met mijn muziek van Vera Lynn tot Meatloaf en van Mozart tot Hazes breed georiënteerd was. Niets is minder waar. Er worden hier bands genoemd waar ik nog nooit van gehoord heb.
Ik breng mijn brede blik over op mijn kinderen maar mis daarbij toch nog best wat lees ik zo.

Half a twin

Er is zo onnoemelijk veel muziek, er is geen beginnen aan om je kinderen daar allemaal mee kennis te laten maken. En waarom zou je ook? Wat is er erg aan als je Hello van Lionel Richie niet kent?

skik

Jaina

Jaina

11-08-2016 om 16:45

Niet bewust

Ik luister natuurlijk wel naar muziek en mijn kinderen horen dus ook de muziek waar ik naar luister. Maar ik ben niet heel intensief bezig geweest om ze een brede muziekkeuze aan te bieden. Er is heel veel muziek waar ik nooit naar luister en dus zullen ze die niet van mij horen.
In de auto heb ik vaak de radio aanstaan en dat is meestal een vrij algemene zender waar de hedendaagse hits voorbij komen. Tijdens lange autoreizen nemen we cd's mee omdat ik na de zoveelste keer de nummer 1 van de week en hetzelfde nieuws om het half uur wat anders wil.
Thuis luister ik vooral naar klassieke muziek maar ook folk, bluegrass, country, chansons,gospel,opwekking, bepaalde pop muziek, sommige rock,
Ik ben redelijk mainstream en weinig op de hoogte van allerlei minder bekende bands verder.

Tango

Tango

11-08-2016 om 17:43

Brrrr

Ik vind Hello van Lionel Richie echt een vreselijk nummer, dus zou niemand verwijten dat hij/zij het niet kent.
Dochter hier kent wel wat muziek die ik vroeger (en nu) leuk vindt. Michael Jackson bijv. en Marco Borsato. Zelf heeft ze een vrij brede smaak van muziek, dus er komt hier van alles langs.
Zoon heeft niet echt interesse in muziek. Af en toe vindt hij een liedje leuk, maar niet dat hij veel naar muziek luister o.i.d.
Ik vind niet dat je heel bewust je kinderen muziek van vroeger, uit jouw tijd moet laten horen. Het gebeurt hier vanzelf wel, als we in de auto naar Sky Radio luisteren bijvoorbeeld.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-08-2016 om 17:58

Suf

Ik vind eigenlijk wel dat je nummer 1 hits vanaf pakweg 1960 zou moeten kennen, wellicht niet alles maar het is ook een beetje suf als je niet weet wie Roy Orbison of ABBA zijn. Ik heb zelf een hiaat van pakweg 1995-2002. Bezig met andere dingen toen

Marjoleine64

Marjoleine64

11-08-2016 om 18:09

Mijn zoons

kennen veel meer muziek dan ik. En echt niet alleen de hedendaagse muziek, ook de hits (en meer) uit de jaren 70-80-90 kennen ze. Ik vermoed dat ze zelfs Lionel Richie wel kennen. Ik vond muziek als kind/tiener helemaal niet belangrijk, was er ook echt niet mee bezig, en thuis werd alleen klassiek gedraaid. Ik was meer een boekenwurm Ik leer dus van mijn zoons (vooral als we samen in de auto zitten, leuk!) over hun muziek, en de equivalenten uit mijn tijd. En andersom een beetje, soms leren ze van mij wat over de nederpop uit de jaren 80.

Wat mij in het openingsverhaal zo verbaasd is niet zozeer dat de animatiejuf Lionel Richie niet kent, maar wel dat ze er een ander nummer doorheen gaat zingen en niet doorheeft dat het echt een ander nummer is. Dan heb je toch echt niet veel gevoel voor muziek volgens mij...

Helena

Helena

11-08-2016 om 19:49

Waarom vanaf 1960, Vesper?

Waarom vind je dat je de nummer een hits vanaf 1960 moet kennen? Waarom niet vanaf 1950? Net zo'n arbitraire datum dus. Er is zoveel muziek, je kunt niet alles kennen.

Half a twin

Half a twin

11-08-2016 om 20:03

skik

Niet erg dat ze Lionel Richie niet kent ik leer hier ook nog bands kennen waar ik nog nooit van gehoord heb. Wat mij vooral verbaasde is het feit dat ze aangaf het jammer te vinden dat ze nooitandere dan haar eigen muziek heeft moeten horen. Ze zei het niet zo letterlijk maar vond het een gebrek in haar opvoeding.
Niemand kan alle muziek kennen maar ik probeer wel mijn kinderen kennis te laten maken met veel verschillende stijlen. Ze gaan zelfs mee naar het jubileumconcert van het Gregoriaans mannenkoor van mijn vader.

Half a twin

Half a twin

11-08-2016 om 20:05

Hiaat

Vesper dat gat heb ik ook maar dan net wat later van 1998 tot 2005 ongeveer. Inderdaad teveel met andere dingen bezig.

Half a twin

Half a twin

11-08-2016 om 20:17

Marjoleine

Dat andere nummer erdoorheen zingen verbaasde mij ook, alsof er maar 1 nummer zou kunnen bestaan waar Hello in voorkomt. Alsof ze heel erg in haar eigen wereldje heeft geleefd en echt niet weet dat er ook andere muziek zou kunnen bestaan.
Daarom bracht ik het hier ook ter tafel als discussieonderwerp. Laat je je kinderen wel of niet kennis maken met jouw muzikale voorkeur of niet en wat voor reden zit daar dan achter.
Je kinderen echt katen kennismaken met alles is niet mogelijk, daarvoor is teveel muziek gemaakt maar dat ze iets weten van verschillende stijlen en artiesten hoort, zeker bij ons, gewoon bij de opvoeding.
Een instrument bespelen doen wij dan weer niet, zo muzikaal zijn we met zijn vieren niet. Toen dochter op VO begon wist ze al dat er klassieke muziek bestond en zat dus niet met haar oren te klapperen toen ze met Alle Menschen werden Bruder aan de slag gingen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-08-2016 om 20:46

Het is ook een kwestie van interesse

Het is geen kwestie van wel/geen opvoeding, maar wat voor soort opvoeding. Het ene gezin doet amper wat met muziek, maar wel wat met een andere vorm van kunst/cultuur. Of sport. Of wat anders. Ik weet zeker dat er gezinnen zijn die amper het verschil weten tussen André Hazes en Ramses Shaffy, alleen dat ze allebei zongen maar die hebben weer andere interesses.

Muziek en ook beeldende kunst zijn voor mij erg belangrijk, ik heb weer minder met literatuur. En muziek heeft een vorm die je bij wijze van spreken heel makkelijk het hele gezin "door de strot kan douwen" door gewoon de hele dag de radio/spotify aan te doen

Ik kan me ook weer goed voorstellen dat lezers hier zich niet kunnen voorstellen dat ik vrijwel nooit met een stapel boeken op vakantie ga. Niet dat ik nooit lees of er een hekel aan heb, maar ik doe het gewoon heel weinig, vraag me ook niet wie op dit moment de grote schrijvers zijn en wat er op de actuele bestsellerslijst staat.

En ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die bij beeldende kunst denken "leuk, Rembrandt, Jan Steen en hoe heet die man van die parel-oorbel ook weer?". Of dat klassieke muziek ophoudt bij Mozart, Bach en Beethoven.

En zo kan ik me ook voorstellen dat een meisje geen idee heeft van Hello van Lionel Ritchie. Misschien weet ze wel alles van beeldende kunst, literatuur of de klassieke games van Nintendo

Dat is geen opvoedfoutje maar een andere opvoeding

Lou

Lou

11-08-2016 om 22:19

Andersom

Ik leer meer muziek kennen via mijn dochter dan andersom. Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in nieuwe muziek maar zij niet in oude muziek
Alleen lolligheidjes van vroeger vindt ze erg leuk, de liedjes van Raymond van 't Groenewoud, Bots, Brigitte Kaandorp. Nederlands en grappig dus. Verder heb ik met milde dwang nog iets van Shaffy, De Groot en Brel bij kunnen brengen. Van David Bowie weet ze helaas alleen hoe hij eruit zag, dat heb ik té vaak laten zien om te kunnen negeren. Ze speelt wel heel leuk piano trouwens, mooie klassieke stukken. Ach, ik vind 't ook wel prima allemaal.

Leuk onderwerp

Tjonge, ja, daar hadden we een thema van kunnen maken. Kinderen, deze Maand jaren zestig maand. De laatste zaterdagavond quiz om te ontdekken wie de meeste nummers goed heeft. Volgende maand jaren zeventig. En in december jaren dertig en veertig, de jeugd van jullie grootouders.

Ik heb Hello van TS even gezocht op YouTube. Ja, weleens gehoord, ik vind het zeurderig.

Onze kinderen zijn opgegroeid met christelijke liederen/liedjes vanuit school/kerk en vanaf cd's, met voetballiedjes vanwege hun club en als Oranje speelde, met klassieke nummers door hun pa die graag Classic FM luistert, met allerlei traditionals door de muziekvereniging waarin ze meespeelden, met Engelse traditionals omdat hun vader jaarlijks Last Night Of The Proms kijkt en ook andere grote evenementen overzee volgt, de herdenking van WO 1 en zo. En verder ieder naar wens met de top 40. Daarnaast een kind dat dol was op alternatieve bandjes, helaas snapte de rest dat niet zo. En eentje die een Marco Borsatofase had.

Veelkleurig aanbod, maar geen 'canon' die ieder behoorde te kennen

En ik geloof dat ik nog steeds weinig artiesten en nummers zou herkennen in een quiz. Blinde vlek.

Bennikki

Bennikki

11-08-2016 om 22:39

Leuk om te lezen allemaal

En wat een verschillen! "Hello" van Lionel Richie wordt heel veel gebruikt in youtube-filmpjes dus ik denk dat verbazingwekkend veel kinderen dat nummer kennen..
Wat ik het allerleukste vind is tijdens (langere) ritten in de auto om de beurt een nummer uitzoeken en aan de reisgenoten laten horen. Zo hoor je steeds nieuwe dingen en blijf je van elkaars smaak op de hoogte, met dank aan spotify.

Inanna

Inanna

11-08-2016 om 23:21

geniaal Bromvlieg

Dat ga ik na de vakantie invoeren hier in huis.
Themamaanden met een quiz aan het eind van de maand, geweldig!

Ik weet nog niet of ik mijn gezin meekrijg, maar die muzikale opvoeding zal er komen

Eerlijk gezegd heb ik in mijn redelijk beperkte bordspellencollectie een stuk of 8 muziekspellen, dus ik zou het serieus leuk vinden.

Inanna

Inanna

11-08-2016 om 23:31

Sally MacLennane

Rapalje's Zomerfolk willen we eigenlijk wel heen, maar de afstand schrikt ons nog een beetje af, is toch een heel eind vanuit Brabant.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-08-2016 om 01:08

Inanna

Je kunt overnachten op de naastgelegen camping

knor

knor

12-08-2016 om 08:46

hello

Toen ik voor het eerst 'hello' van Adele hoorde, in de auto, blerde ik na de eerste 'hello' van haar ook meteen 'is it me you're looking for'. Volgens mij is zelfs de melodie van het woord 'hello' in beide liedjes hetzelfde. Niet zo heel gek dus. Mijn kinderen kennen overigens niet zo heel veel muziek uit mijn tijd, best een hiaat, temeer omdat de muziek toen veel beter was

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.