Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

25-01-2011 om 10:43

Oproep: vpro zoekt tweeverdieners

betaald bericht

OPROEP: VPRO-THEMA-UITZENDING OVER TWEEVERDIENERS

Voor een speciale thema-uitzending is de VPRO-televisie op zoek naar tweeverdieners met jonge kinderen.

De uitzending wil aan de hand van gefilmde reportages blootleggen hoe in gezinnen waarin beide ouders (al dan niet fulltime) werken, de arbeid- en zorgtaken worden verdeeld, welke problemen en knelpunten zich daarbij voordoen en in welke richting de oplossingen worden gezocht. Leidt de verdeling tussen arbeid en zorg tot ingewikkelde schema's en hoeft er maar iets te gebeuren of het hele kaartenhuis stort in? Heeft u het gevoel dat al dat georganiseer ertoe leidt dat je alles net niet goed genoeg doet? Of valt het juist allemaal prima te doen?

In de uitzending portretteren we een aantal gezinnen (in documentaire stijl) om ze uiteindelijk eenmalig samen te brengen om elkaars filmpje te zien en door te praten.

Graag vragen wij u contact op te nemen met de redactie van VPRO Thema. Mail ons via [email protected] of bel 035 6712 054.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

25-01-2011 om 12:24

Wat een origineel programma zeg

hebben we niet al genoeg programma's waarin verteld wordt hoe moeilijk zorgen en werken tegelijkertijd is.

Ze kunnen ook eens een keer een programma maken over twee-verdieners die het helemaal goed hebben geregeld. Daar zijn er zat mensen van

hoe

hoe

25-01-2011 om 13:52

Hier

hier 4 kinderen, werken beide, volgen beide een cursus na het werk, verdelen de huistaken (man het eten en opruim, vrouw de studiebegeleiding en andere kinderactiviteiten) De kinderen doen het prima op school. We hebben zééér drukke jaren achter de rug, maar nu de kinderen groter zijn en het prima doen, krijgen we meer rust en genieten we weer ten volle van alles !! maar het was dus wel enkele jaren doorbijten en jezelf aan de zijkant plaatsen, wat we nu helemaal bijbenen
...tja, ik ben een vlaming (ik denk dat er hier veel meer 2 werkers-gezinnen zijn dan in Nl)

Kiki

Kiki

25-01-2011 om 14:02

Gekleurd?

Ik denk het niet, ik heb geen televisie en zal de docu niet kunnen kijken, maar het zal me verbazen als er iemand inzit die geen problemen heeft en het allemaal prima voor elkaar heeft. Het moet wel interessant blijven natuurlijk

Hier gaat het best. We werken beide vier dagen, twee kinderen van twee en een jaar, twee katten en een rijk sociaal leven. Ik heb het afgelopen jaar een opleiding afgerond en man doet nu een opleiding en daarna mag ik weer.

Geen problemen met opvang, ik ben flexibel en man ook redelijk. Zieke kinderen nemen we om beurten vrij voor. We gaan om beurten eruit voor niet doorslapende kinderen.
We hebben een hulp twee dagen in de week en de rest van de taken in het huishouden doen we samen.

Zelfs met wat gezondheidsissues bij mijn jongste kunnen we het nog wel bolwerken. Ik werk dan thuis of ik werk 's avonds.

Ik ben een goede moeder, een goede ondernemer, een goede vriendin en een goede student. Ik heb niet het idee dat ik op enig aspect van mijn leven er de kantjes vanaf loop.

Anne

Anne

25-01-2011 om 14:21

Wil ik wel zien dan!

Ha, Kiki, dat zou ik dan ook best willen zien dan. Ik geloof dat ze echt in brede zin het onderwerp zullen belichten. Meestal zo op die themaavonden van de vpro...

Wat zullen we trots zijn op een OO-moeder die alles voor elkaar heeft op tv! (meen ik serieus!)

Maar...

ook als je het prima voor elkaar hebt dan zijn er toch ook problemen en knelpunten? Je noemt ze zelf al Kiki, zieke kinderen, opleiding, onderneming draaiend houden. Het programma gaat (zo te lezen) ook over de oplossingen die je hebt.
Hier ook 2verdieners, en ook prima te doen. Maar ik wil niet op tv .

Tihama

Tihama

25-01-2011 om 20:12

Ik word oud: deja vu

11 jaar geleden had de VPRO ook zo'n reeks. Ik heb me als 2-verdienende fulltimer wild geërgerd aan het beeld dat geschetst werd. Wat je toen te zien kreeg was een gestressed, meelijwekkend bestaan met kinderen die gedoemd waren. Een van de moeders die meegedaan had, vertelde op het forum dat alle leuke gezinsmomenten er uitgeknipt waren tot je alleen nog een compilatie van vervelende momenten.

Hier een voorbeeld van een van de moeders die meegedaan had: Zie hier haar reactie: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=VPRO&thread=17684&forumsel=0&forum=1&post=207311

Dus VPRO: wat is dit keer het doel? Wel een eerlijk beeld? Of weer vrijelijk monteren tot het gewenste beeld zichtbaar wordt?

Tihama

Terpi

Terpi

25-01-2011 om 20:12

Lol lidwientje

Je haalt me de woorden uit de mond, letterlijk... met 1 klein verschil want ik werk 'slechts' tussen de 30 en de 32 uur per week.

Margriet*

Margriet*

25-01-2011 om 22:47

Tja zo is het altijd wat

Toevallig ken en zie ik om mij heen dat een aantal 'laagopgeleide' beide werkende ouders gewoon opa en oma inschakelen omdat die om de hoek wonen. Heb je en hulp in de huishouding en oppas. En nee dat is niet lullig bedoeld. Oma's strijken graag, willen graag de boel aan kant hebben etc etc. Trouwens er zitten ook hoogopgeleide ouders tussen die niet of minder afhankelijk zijn van nso omdat ze familie of een buurvrouw hebben die oppassen.
Verder ken ik ook veel hogeropgeleide ouders waarvan beide 36 uur werken en die deels thuis zijn maar ook heel vaak 's avonds overleggen/vergaderingen etc hebben. En die kun je wel weer op een ander moment compenseren.

Trouwens Lidwientje haar punt vind ik een goede. Ik vind een focus op het tweeverdieners gedoe niet interessant en zooooooooooo jaren 90.

liora

liora

25-01-2011 om 23:17

Inderdaad

Dit heb ik al eens gezien, volgens mij ook bij de VPRO. Ik herinner me kinderen die op advies van een of andere personal organiser in pyjama naar het kdv werden gebracht. Echt idioot!

Liora

Deja vu indeed

OO had er toen ook een speciale rubriek voor met chat-sessie achteraf. En jee wat maakte ik me druk als toen 2-verdiener met jonge kids. Ik geloof dat de consensus was: "moet je maar niet in een vinex-wijk gaan wonen"

Massi Nissa

Massi Nissa

26-01-2011 om 09:37

Pelle, niet alleen bij laagopgeleiden

Als je allebei in het onderwijs zit zoals wij, is het ook niet mogelijk om zomaar even een ochtend vrij te nemen of je werk thuis te doen. Wij hebben het grote geluk dat dochter zelden ziek is en dat er ook nog een oma als achtervang wil fungeren (al is dat wel echt alleen voor noodgevallen), maar juist het onderwijs is dermate rigide in de arbeidstijden dat ook tweeverdieners soms in de knel komen te zitten.
Groetjes
Massi

Geen oma om de hoek

Wij moeten het ook maar gewoon regelen zoals het komt. Gelukkig, gelukkig zijn de kinderen zelden ziek en op studiedagen valt in te springen, maar ik heb geen oma/(schoon)zus/ander familielid om de hoek wonen, die ik snel even kan inschakelen. De bevriende buurvrouwen werken zelf ook en ook de vriendinnen hier in de buurt werken zelf. Dat zorgt bij tijden gewoon voor kunst- en vliegwerk.
Gepland kunnen we heel wat regelen. Sommige afspraken kunnen verSkyped worden, ook is deels thuiswerken gelukkig haalbaar. Maar als, zoals pasgeleden gebeurde, de heer des huizes een week in het (verre) buitenland zit en er wordt een kind ziek, dan moet ik rare toeren uithalen.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-01-2011 om 14:12

Pelle

"Ik vind gewoon dat er op dit forum altijd zo makkelijk gepraat wordt over \'even thuiswerken en bellen etc\' als je kind ziek is."
Ja, daar kan ik wel eens jaloers naar kijken, al heb ik dus zelden een noodsituatie bij de hand. Het lijkt me heerlijk om af en toe thuis te kunnen werken (en dan niet wat ik nu al thuis doe, voorbereiden, nakijken e.d.). Misschien op termijn toch maar een saaie kantoorbaan - als ik tieners zat word.
Groetjes
Massi

duifje

duifje

26-01-2011 om 15:40

Masse nissa

"Ja, daar kan ik wel eens jaloers naar kijken, al heb ik dus zelden een noodsituatie bij de hand. Het lijkt me heerlijk om af en toe thuis te kunnen werken (en dan niet wat ik nu al thuis doe, voorbereiden, nakijken e.d.). Misschien op termijn toch maar een saaie kantoorbaan - als ik tieners zat word. "

Groetjes

Het lijkt mij heerlijk om alle schoolvacanties vrij te hebben! nooit meer puzzelen met vrije dagen, balen omdat de kerst in het weekend valt en je dus meteen een volle werkweek aan vakantie dagen kwijt bent. Of in de mei vakantie net die week moeten werken dat het mooi weer is etc......En balen dat op je werk pas half januari wordt vastgesteld wanneer je op vakantie kan en alle leuke accomodaties al vol zitten.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel!

Massi Nissa

Massi Nissa

26-01-2011 om 17:45

Duifje/pelle

Haha, touche. Inkoppertje. Ja, ik heb een leuk salaris, en ja, ik heb veel vakantie. Het lijkt me soms alleen zo handig als je je werk vanuit thuis zou kunnen doen - zeker op dagen dat je half-niet-lekker bent. En soms droom ik er ook van om zomaar naar de wc te kunnen, of koffie te halen, of drie minuten uit het raam te staren. In het onderwijs moet je elke minuut alert zijn en dat kan op mindere dagen best zwaar zijn. Niet dat ik nu hengel naar 'gos wat zielig', helemaal niet zelfs. Gewoon even aan het vergelijken met een ander soort baan.
Groetjes
Massi

duifje

duifje

26-01-2011 om 20:32

Thuis werken

Ik kan ook thuiswerken, maar ook niet zomaar een hele dag. Ik doe dat nooit zomaar een hele dag als ik niet lekker ben. Ik heb wel al een paar jaar onzekerheid of ik mijn baan houdt. Bij een nieuwe baan moet je maar weer afwachten hoe dit te combineren is met het gezin.
Ik heb echt wel eens verlekkerd naar het onderwijs gekeken, ik vind echt dat je niet moet onderschatten wat het betekend om te moeten puzzelen met je vakantiedagen. Ik kan me best voorstellen dat je een pittige baan in het onderwijs hebt, maar daar ben je niet unique in. Er zijn vele banen in de zorg die niet thuis uit te voeren zijn, waar continu hard werken of continu concentratie nodig zijn. En die veel slechter betalen als het onderwijs. Toen ik begon als verpleegkundige was mijn salaris echt een schijntje vergeleken bij mijn vriendin in het onderwijs!

Massi Nissa

Massi Nissa

26-01-2011 om 20:38

Duifje (beetje ot)

Heb je al eens overwogen om zij-instromer te worden? Je zou dan bijvoorbeeld bij de sector Zorg en Welzijn kunnen lesgeven aan bovenbouw VMBO'ers. Ik ken iemand met HBO-V die iets dergelijks wil gaan doen. Tekort aan goede, betrokken en deskundige docenten is er sowieso en al helemaal in het VMBO.
Groetjes
Massi

duifje

duifje

26-01-2011 om 20:49

Massie(ot)

Ik zal dat eens onderzoeken.

groeten Duifje

Duifje (ot)

De opleiding heet: lerarenopleiding gezondheidszorg en welzijn. Deze opleiding wordt op diverse hogescholen in NL gegeven. Afhankelijk van je vooropleiding krijg je de nodige vrijstellingen. Ook met MBOV of SPW kan je deze opleiding doen.

Naast werken op zorg en welzijn op het VMBO mag je ook les geven op het MBO niveau 1 t/m 4 opleidingen SPW en Verpleegkunde.

Rieke

Rieke

29-01-2011 om 21:47

Marsy

Over die opleiding die jij noemt; die is er ook in deeltijd las ik. Ik kan nergens vinden hoe lang die dan duurt. Weet jij er meer van. Ik heb wel interesse in die opleiding.( ben IC/CC en MGZ opgeleid verpleegk )

Ja deeltijd!

Ik weet niet eens of de opleiding in voltijd te doen is. De opleiding wordt gegeven in: Rotterdam, Utrecht, Tilburg en Zwolle. En waarschijnlijk nog op wel meer plekken, maar deze heb ik van gehoord.

De duur van de opleiding is afhankelijk van je vrijstellingen en dat kan nog per Hogeschool verschillen! Maar 2 jaar ben je zeker wel kwijt. Daarnaast zal je óf een baan in het onderwijs moeten hebben óf stage moeten lopen in het onderwijs naast je gewone baan.

de onderwijsdagen verschillen ook per hogeschool. Op de ene hogeschool ga je 1 of 2 avonden en op de andere 1 dag in de week. Het is dus wel de moeite waard om te vergelijken om te kijken wat het beste past in je prive leven.

Daarnaast bestaat er een tegemoetkoming van de DUO groep voor lerarenopleidingen. Als je de opleiding gaat doen, kan je deze aanvragen, afhankelijk van je inkomen én dat van je eventuele partner kan je een leuk bedrag terug krijgen. Scheelt weer op je collegegeld en boeken.

duifje

duifje

31-01-2011 om 17:39

Marysy

bedankt voor het meedenken! Ik ga er eens naar kijken!

groeten Miriam

jippa

jippa

31-01-2011 om 19:44

Lekker stereotype beeld maken zeker, vpro?

Ik pieker er niet over, wat je ook vertelt er wordt natuurlijk een heerlijk stereorype beeld van gemaakt van kommer en kwel. Als hoogopgeleide bijna fulltime moeder erg ik me kapot aan het stereotype beeld dat in de media wordt geschetst en ik kan nu al verzinnen waar de vpro op uit is. Ik kijk liever gewoon om me heen waar ik koppels zie die het prima redden. Maar dat is natuurlijk niet interessant.

Vic

Vic

02-02-2011 om 13:20

Definitie (beetje o.t.)

"Als hoogopgeleide bijna fulltime moeder"
Wat is een bijna fulltime moeder? Ik krijg daarbij het idee van iemand die in blijde verwachting van haar eerste is. Of een fulltime moeder die fulltime werkt? Al is het natuurlijk onmogelijk om parttime moeder te zijn...

Goede ouders offeren toch niet hun privacy en die van hun kinder

Ik heb helemaal geen zin om ochtendpiekhaar, rommel en de slechte momenten die je met kinderen ook hebt (maar ook niet de goede intieme) te delen op tv.
Volgens mij ben je dat ook aan je kinderen verplicht.
Als puber zien ze zich later terug op youtube of zo, en hun klasgenoten ook. Krijg je dat weer.

Laten we allemaal een voorbeeld nemen aan WA en Maxima.

viridantia

Ik weet wat voor een soort gezinnen jullie zoeken

1. Groenlinks,humusetend gezin met bakfiets wonend in Amsterdam Oost, ouders beide nonprofit banen
2. Rijk gezin, wonend in A'dam Zuid, A'veen of een villadorp, ouders beide highflyers, minstens 1 van hun zit elke week in het buitenland, met een au pair
3.Net bovenmodaal gezin in VINEX wijk in polder rond Rotterdam ,druk, beiden altijd in de file
4. Stel met eigen bedrijf in een kleinere plaats in Oosten of Zuiden van het land (moeten wel een vet accent hebben), met veel lokale kennissen en zeer druk bestaan, kinderen mogen ook wel op internaat in Belgie zitten (levert mooie beelden op van oprijlaan).

O ja en de moeders 1 t/m 3 moeten licht hyperventilerend zijn.

viridantia

NaShA

NaShA

02-02-2011 om 21:28

Lol...

ik pas naadloos op profiel 3 geloof, tot en met het licht hyperventileren aan toe! Jammer dat ik niet met mijn kop op tv wil....

jippa

jippa

03-02-2011 om 10:01

Ha ha vic

.dat was een vertyping. Ik ben een 100% moeder, maar heb een baan van - op papier - 36 uur (bijna fulltime). Hyperventileren doe ik niet gelukkig.

Viridantia

Hahahahahaha!

Mail het even door aan de VPRO, wil je?

Groeten,

Temet

donderkopje

donderkopje

04-02-2011 om 19:32

Draadje bewijst: docu kan best interessant zijn

Menigeen loopt hier wel quasi media-blasse en vooringenomen "oh oh, we kennen het nu wel van de VPRO, dit is zoooooo jaren '90 en dat zal vast wel weer zo en zo worden-documentaire" maar inmiddels zijn we met zn allen maar wat geinteresseerd hoe de ander het doet: zorg en werk delen in allerlei verschillende vormen relaties en banen. Het feit dat er hier zoveel op gereageerd wordt betekend toch al dat er bestaansrecht is voor deze "docu"?

Ik snap de kritiek niet zo goed. Als er 1 omroep is die vaak grondig en gedegen een onderwerp aanpakt en daar urenlang op inzoomt is het de VPRO wel. De thema-avond over echtscheiding, of over de kinderopvang inderdaad een tijdje terug, of over dementie.... Je kunt ze niet verwijten maar lukraak wat te doen voor het effectbejag. De natte scheten van SBS of RTL die vaak gemakzuchtig en flinterdun grote thema's aansnijden met een blije pik van een presentator erbij die van toeten nog blazen weet: daar zou ik deze kritische houding beter bij vinden passen.

Dus ja. Ik zou kijken hoor als dit thema aan bod zou komen. Als was het maar ter leering ende vermaeck.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.