Wilgenkatje-
20-09-2024 om 12:05
oppas vinden in het informele circuit
Naar aanleiding van een ander draadje: toen onze kinderen klein waren (30- 35 jaar geleden) was het niet moeilijk tieners te vinden die 's avonds een paar uurtjes kwamen oppassen. Meestal waren het kinderen van mensen die we kenden uit de kerk of van buren.
Ik heb het gevoel dat oppas vinden in het informele circuit tegenwoordig lastiger is - tenminste, dat merk ik als ik (oma) zie hoe het bij mijn kinderen gaat. Als grootouders niet kunnen oppassen, zijn er nauwelijks anderen die het kunnen/willen doen. Of ze kennen gewoon niemand uit de tienergeneratie.
Professionele kinderopvang overdag is er meestal genoeg via gastouder of kinderdagverblijf, maar op avonden/in het weekend is het minder makkelijk.
Jorni
20-09-2024 om 13:41
Ik zou geen vreemde op mijn kinderen willen laten passen en zeker geen tiener. Dat zijn zelf ook nog kinderen. Alleen de opa's en oma's mogen oppassen en voor de rest niemand. Daar zijn mijn kinderen mij te dierbaar voor.
MamaE
20-09-2024 om 13:44
Jorni schreef op 20-09-2024 om 13:41:
Ik zou geen vreemde op mijn kinderen willen laten passen en zeker geen tiener. Dat zijn zelf ook nog kinderen. Alleen de opa's en oma's mogen oppassen en voor de rest niemand. Daar zijn mijn kinderen mij te dierbaar voor.
Niet iedereen heeft ouders die nog leven, in de buurt wonen en de zorg voor kleine kinderen nog aankunnen. Als je dat niet hebt, dan zal je soms toch echt iets anders moeten regelen.
Poekewiki
20-09-2024 om 14:26
gratis tip: kinderen op scouting doen; dan ken je ineens voldoende oudere pubers
aangezien mijn kind nu zelf de oppasleeftijd heeft bereikt, zijn de rollen nu omgedraaid: nu wordt zij gevraagd om elders te gaan oppassen
absor
20-09-2024 om 14:27
Mijn tieners hebben oppas baantjes gewoon via via. Zelf had ik ook oppasmeisjes vroeger via via. En vast waren er vroeger ook ouders die dat niet hadden of niet wilden. Naar mijn weten gaat het precies hetzelfde als vroeger
Met uitzondering dat er nu die beperkte groep ouders op internet met wildvreemde mensen bespreken dat ze geen tiener kunnen vinden of geen tiener willen. . Vroeger hoorde je die niet want het is niet echt een onderwerp voor een ingezonden brief oid.
Roos57
20-09-2024 om 14:57
Zo hebben wij dat altijd gedaan en ja gelukkig kon dat
Stormvogel
20-09-2024 om 15:06
Wij hadden en hebben geen grootouders om op te passen dus wij hebben hier wel een aantal tieners die oppassen.
Hoe hebben we ze gevonden:
* oppas heeft zelf briefje in de bus gedaan
* onze achterburen (gezin met 3 tieners) gevraagd. Het achterbuurmeisje heeft een vriendje, leuke jongen, die ook wel eens oppast.
* aan andere ouders gevraagd of zij nog tips hadden voor een geschikte oppas
* aan andere buren gevraagd of hun tieners wilden oppassen.
Kortom, gewoon rondvragen wie er nog iemand kent die wil en kan oppassen.
Als je een naam hebt, even checken bij een ander gezin waar hij/zij ook oppast of ze tevreden zijn. En het tarief
Ik zie wel dat de ene oppas meer aankan dan de ander. Heeft met leeftijd te maken, maar ook met de persoon zelf. Ik kies dus wel wie we willen inzetten. Als het belangrijk is dat de kinderen op tijd in bed liggen (want volgende dag school), dan wel diegene die goed orde kan houden.
Valeria
20-09-2024 om 15:35
Precies om die reden had ik liever een 19-jarige die precies deed wat er gevraagd was, dan opa en oma die daar schijt aan hadden.
Roos57
20-09-2024 om 15:57
Valeria schreef op 20-09-2024 om 15:35:
[..]
Precies om die reden had ik liever een 19-jarige die precies deed wat er gevraagd was, dan opa en oma die daar schijt aan hadden.
Gelukkig hadden mijn ouders geen schijt
Bailey26
20-09-2024 om 16:54
Hier ook alleen opa en oma's die wel eens oppassen.
Ik zou eventueel ook vrienden kunnen vragen mocht dat nodig zijn. Dat wordt binnen onze vriendschappen niet als bijzondere vraag gezien. Mijn zus zou ik kunnen vragen maar is niet ideaal.
Ik ken ook geen tieners die zouden kunnen oppassen. Ik werk 70km van mijn woonplaats. Mijn collega's wonen daar ook. Dus daar zit niet echt een mogelijkheid. Bij man op het werk zijn er ook geen opties.
Ik heb een neefje die onder de doelgroep tiener valt maar die kan echt niet op mijn kind passen. De buurjongens zijn inmiddels tieners maar niet het type om te laten oppassen.
Verder wonen hier in de straat geen tieners.
Mugske
20-09-2024 om 17:01
oma's en opa's wonen ver weg, dus niet voor een avondje oppassen. Buren hebben kind van dezelfde leeftijd, maar ook oudere kinderen. Oudste buurmeisje past vaker op, met ouders als achtervang. Buurjongen heeft ook wel opgepast.
Kind logeert soms ook bij vriendjes. Andersom gebeurt dat natuurlijk ook.
Anne1234!
20-09-2024 om 17:07
Valeria schreef op 20-09-2024 om 15:35:
[..]
Een 19 jarige is denk ik wel lastig om te vinden. Mijn ervaring is dat 13, 14 en 15 jarige oppassen nog wel leuk vinden, zij hebben vaak nog wel ruimte in hun agenda en kunnen nog niet echt veel andere baantjes kiezen. Zodra ze ouder zijn hebben ze zoveel andere bezigheden en kiezen ze vaker voor een baan waar ze met vrienden kunnen samenwerken, waar meer flexibiliteit is of waar ze beter verdienen.
Bakblik
20-09-2024 om 17:13
Ik heb hier een 19 en 22 jarige thuis die doordeweeks best een avondje/ paar uurtjes op willen of kunnen passen bij de buren als dat nodig is. Buren hebben hun 1e kindje dat nu 2 is.
Pas heeft dochter in de middag en paar uurtjes opgepast. Ik was wel achtervang want een luier verschonen heeft ze nog nooit gedaan.
Met een grote familie en veel neefjes en nichtjes waarvan ik de oudste was heb ik in mijn tienerjaren heel wat opgepast. Ik kon soms zelfs kiezen, ga ik naar oom L of naar tante J. En van ging ik toch liever naar de een dan naar de ander. Bij de en kreeg ik 4 gulden per uur en bij de ander maar 3. Dan was de keus snel gemaakt.
kenfan
20-09-2024 om 17:15
Vraagje, gewetensvraagje misschien. Mogen opa's en oma's die "mogen" oppassen eigenlijk ook nee zeggen? Van jullie? Of zou je niet alleen balen maar ze het ook kwalijk nemen als ze nee zouden verkopen? Durven ze dat zelf? Of zijn ze dan bang voor hommeles. Bij mijn vrijwilligerswerk hoor ik vrouwen (nooit mannen) regelmatig afzeggen omdat ze op de kleinkinderen "moeten¨ passen. Dat zijn vragen die wel eens bij mij (geen kleinkinderen, eigen moeder in mijn puberteit overleden) opkomen. Want ik denk, je moet niks, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Valeria
20-09-2024 om 17:21
Anne1234! schreef op 20-09-2024 om 17:07:
[..]
Een 19 jarige is denk ik wel lastig om te vinden. Mijn ervaring is dat 13, 14 en 15 jarige oppassen nog wel leuk vinden, zij hebben vaak nog wel ruimte in hun agenda en kunnen nog niet echt veel andere baantjes kiezen. Zodra ze ouder zijn hebben ze zoveel andere bezigheden en kiezen ze vaker voor een baan waar ze met vrienden kunnen samenwerken, waar meer flexibiliteit is of waar ze beter verdienen.
Het was altijd een eenmalige gelegenheid en niet regelmatig. Wij kenden de 19-jarige, zij vond de kinderen leuk, dus zij deed het voor de lol en geld krijgen was dan mooi meegenomen. Voor zover ik weet had zij geen bijbaan, of in ieder geval niet die avond.
Als je iedere dinsdagavond een oppas nodig hebt of zo, dan wordt het vast lastiger en zal zo iemand ook meer vragen waarschijnlijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.