mark jong
21-09-2011 om 01:37
Oom
Hoi
Ik heb een vraag. Bij ons (mijn man en ik)komen regelmatig neefjes en nichtjes logeren. De hebben de leeftijd van 0 tot 21. Ik zit een beetje met de leeftijd groep van 4 tot 9. Wanneer ze in bad of onder de douche moeten vind ik het altijd een beetje lastig wel of niet bloot in bad en onder de douche. Op het werk vonden ze het raar dat ik bloot mee onder de douche ging dus Laatst hield ik toch maar mij onderbroek aan met alle vragen van mijn nicht en neefje van dien. De volgende dag belde mijn schoon zus op waarom ik niet gewoon was wezen douchen. Wat is jullie mening hierin..
+ Brunette +
21-09-2011 om 21:13
Er is een grens (en die ligt bij mij altijd erg ver).
Ben het eigenlijk wel eens met degenen dat je geen argwaan moet wekken, homo's worden - hoe onterecht ook - vaker dan hetero´s pedofiele neigingen toegedicht. Aan de andere kant trap ik graag tegen heilige huisjes en pas me niet graag aan de gangbare normen aan als ik daar de noodzaak niet van inzie.
Wat vind je erger? Dat je raar wordt aangekeken omdat je bloot in bad stapt of dat je raar wordt aangekeken omdat je, oh, hoe overdreven, een zwembroek aan hebt? Ik denk dat optie twee toch de veiligste is, met een klein gebaar voorkom je misschien een heleboel roddel. Nogmaals, ik ben niet iemand die zich veel aantrekt van wat "ze" zeggen maar soms is het makkelijker om je uiterlijk aan te passen, wat je er in je hoofd van denkt, is privé. Als je je afvraagt wat je tegen vrijzinnige vrienden moet zeggen: hier in dit draadje staan meerdere suggesties.
*bella*
21-09-2011 om 21:57
Mijn kinderen
zouden het verschrikkelijk vinden. Tsja, sorrie, rare kinderen misschien. Overigens gaan ze met ons wel in bad nog, maar zoon doet dan heel omzichtig, mag hem niet bloot zien enz. Dat heeft hij al van heel klein. (deed met zes al een zwembroek in bad aan toen hij met een vriendinnetje ging...)Hij vindt badderen met ons zo gezellig dat hij zijn schaamte dan toch deels opzij zet. Zou hij het echt niet meer willen, dan zou hij ook niet meer met ons in bad gaan. Maar bij andere mensen dan ouders is het een ander verhaal. Ik weet niet of mijn kinderen in die leeftijdscategorie wel zouden durven aangeven aan ooms dat ze dat niet zouden willen, en misschien helemaal niet als er zo heel 'normaal' over gedaan werd. Persoonlijk vind ik het ook een stukje bescherming naar kinderen, om het niet te doen. Ik snap het ook niet zo goed, met logees heb je het toch veel te druk om mee te gaan? Ik wel tenminste.
Kaaskopje
22-09-2011 om 00:48
Dumbledore
En mensen vinden het minder raar als een vrouw met een kind in bad gaat.
===
Is dat eigenlijk niet raar? Ik weet niet wat ik ervan had moeten denken als een logeermoeder in haar nakie om mijn kinderen had gehuppeld. Ik had denk ik gevonden dat ze dat niet hoorde te doen en het óf besproken had of het logeren niet meer aangemoedigd had.
Wilgenkatje-
22-09-2011 om 08:41
Zou het niet doen
laat die kinderen lekker in bad spetteren en blijf er zelf aangekleed naast. Geldt wat mij betreft voor mannen en vrouwen.
wat je in je eigen gezin doet is je eigen keus, maar met neven en nichtjes - nee. Wat vinden hun ouders er eigenlijk van - of lees ik daar nu overheen?
Het heeft ook wel te maken met cultuur. Een familielid van me was op middelbare schoolleeftijd geruime tijd in Finland (uitwisseling) waar het hele gezin een paar keer per week in de gezinssauna ging, thuis dus. Zij werd ook genodigd, maar vond het toch maar zozo om met haar logeervader in de sauna te zitten.
albana
22-09-2011 om 09:00
Bij ons ook vrij gewoon
In ons (ouderlijk) gezin was bloot ook erg 'gewoon'. Wij gingen ook met onze ouders in bad en zelfs met de buren waar mijn ouders toendertijd dik bevriend mee waren en waar we mee op vakantie gingen. En de kinderen van de buren gingen ook vaak tegelijkertijd in bad met ons (was meer omdat het praktisch was) en soms dus ook met 1 van mijn ouders. Of we gingen in tweetallen met 1 ouder, mijn vader met mij en buurjongetje en mijn moeder met mijn broertje en het jongste buurjongetje. Ik weet ondertussen wel (van hier) dat het hebben van een groot bad en daarbij ook nog een douche toendertijd (eind 60 begin 70-er jaren) nog geen gemeengoed was, maar wij hadden het wel en gebruikten het dus intensief. Ik heb zelfs nog meerdere foto's van buurjongen en mij+mijn vader in bad (tot ons middel dat wel) en niet alleen met mijn vader maar ook met de buurman.Ikzelf heb er amper herinneringen aan...jaha, dat we veel bij de buren waren en zo'n beetje in beide huizen gezamelijk 'woonden' maar van dat gebadder weet ik amper nog iets (behalve de foto's dan).
Toen oudste geboren was ging dus altijd 1 van ons met haar in bad of onder de douche. Dat baby-badje stond nadat de kraamhulp weg was in wezen ongebruikt in de hoek. Volgens mij is ze nooit meer 'alleen' geweest zelfs. Ik herinner me nog dat ze rond d'r 2,5 jaar bij mijn broer gelogeerd heeft (wij waren 2 daagjes weg) en dat er toen écht gebadderd moest worden (kind was vies) en toen een heel spektakel getrapt heeft omdat ze per sé niet alleen wilde. En uiteindelijk broer dus maar na wat schroom toch maar met haar erin is gegaan. Hij wist natuurlijk ook nog hoe het bij ons thuis ging, maar vond het ook een beetje 'vreemd' ook omdat hij toen zelf nog geen kinderen had en dat nog niet gewend was.
Dat was voor het eerst dat wij ons realiseerden dat het misschien niet zo 'handig'was om haar nooit alleen te laten gaan. Broer vond het in ieder geval bijzonder genoeg om te melden naderhand en erbij te vertellen dat hij écht niet anders kon omdat oudste het op een krijsen zette en hij toen in een nogal gehorige flat woonde. Zo is ze ook ooit bij zwager in bad terecht gekomen. Maar zwager (broer van man) had er meer moeite mee en deed dus z'n zwembroek aan. Dat vond oudste zeer raar en ze probeerde zelfs z'n zwembroek uit te trekken (was toen iets ouder). Toen jongste is geboren hebben we ze dus afwisselend mét ons en zónder ons laten badderen.Toen was oudste al bijna 5. Ook met het oog op toekomstige logeerpartijtjes bij vriendinnetjes of anderen buiten de familie. Gewoon zodat ze eraan wende om ook zónder volwassene te badderen en douchen. Ik weet ook nog wel dat ons dat de nodige moeite kostte. Oudste vond dat helemaal niet leuk en dat liet ze duidelijk merken. Het badgedoe was ook een gewoon erg leuk intiem moment met 1 van je ouders waarbij je de volle aandacht had. Ultieme aandacht wel een half uur lang! Waarbij die ouder ook gewoon helemaal niks anders kán.Geen telefoon opnemen, niks doen....nou geweldig toch voor een kind?
Dus ik snap Mark wel. Maar ben het me de rest van de reacties eens...de buitenwereld vindt het maar 'raar' en zeker gezien dat laatste ontwikkelingen inzake pedofilie en alle aandacht eromheen zou ik een beetje rekening houden met vooroordelen enzo. Nog steeds zijn wij erg 'vrij'qua badgedoe. Mijn oudste (bijna 18) is zeer recent nog met 1 van haar 3 jarige nichtjes in bad geweest. Dat was op haar eigen initatief (dus van oudste) en bedoeld als 'troost' omdat er een ongelukje in broers gezin was en wij daarbij onverwachts moesten oppassen en het 3 jarige nichtje daar erg van onder de indruk was.Om nichtje een beetje af te leiden en d'r een beetje te verwennen. Ook jongste is tot 2 jaar terug (toen was ze 11) altijd als ze logeerde met neefje (2 jaar jonger) in bad geweest.
Wij vinden dat heel gewoon en denken er niet over na, het gaat 'automatisch' eigenlijk. W.s. ook omdat wij zo zijn opgevoed.Maar ik weet ook dat buurmeisje (net zo oud als jongste) er b.v. van gruwt om al zelfs haar broertje bloot te zien of ermee in 1 doucheruimte te zijn. Laat staan in bad te gaan. Dus die vertellen we (bewust) maar niet dat onze jongste gewoon met neefje badderde tot 2 jaar terug.
Kinderen geven zelf wel aan tot hoe lang ze dat willen. Jongste wilde 2 jaar terug niet meer met neefje in bad. En begon uitvluchten te verzinnen. Dat ze vandaag niet zo'n zin had om in bad te gaan enzo. En toen ik het door had heb ik het haar gewoon gevraagd en daarbij gaf ze meteen aan dat ze dáár nu te 'groot' voor was. Broer gebeld (voor het geval ze daar logeerde) en dat was prima. Dus ook daar badderen ze niet meer samen. Wel wil jongste nog met de nichtjes (zelfde geslacht natuurlijk) maar dat vindt neefje weer 'oneerlijk', die snapt dat nog niet. Dus baddert nu iedereen bij slaapgedoe als jongste erbij is, alleen.
Ik vind ook dat je wel rekening moet houden met de buitenwereld. Dat gebadder kan nog wel,maar houd het dan binnenshuis. En houd goed in de gaten dat zodra de oudsten aan gaan geven 'geen zin' meer erin te hebben dat ze eraan toe zouden kunnen zijn alleen te badderen. Ik zou ook een start maken met ze alleen te laten gaan. Zonder volwassene dus. Soms alleen of met alleen kinderen en soms met 1 van jullie. Dan is het ook gemakkelijker voor die kinderen om duidelijk te maken dat ze niet meer willen. Als het een 'vaststaand gegeven' is dat ze áltijd met een volwassene in bad gaan is het veel moeilijker voor een kind om daar een einde aan te maken. Er is namelijk geen alternatief, of geen alternatief dat hun bekend is en eigen.
groeten albana
anderss
22-09-2011 om 13:12
Arme mark
hij/zij is nieuw op dit forum: als je vraag niet past bij de normen van een aantal forumleden ben je een trol
anderss
22-09-2011 om 13:35
Verder
waarom zou je naakt onder de douche gaan met logeerkinderen? Kunnen ze niet zelfstandig douchen dan zou ik van tevoren met de ouders van de logees het hier over hebben. Zelf vind ik het nog veel vreemder om met een badpak onder de douche te gaan staan omdat ik dan een norm uitdraag waar ik niet achter kan staan.
Het lijkt het mij altijd verstandig dit soort zaken zoveel mogelijk af te stemmen met de ouders van logees. Jouw normen kunnen anders zijn dan die van de ouders van de logees en voor je het weet heb je gedoe.
Wilgenkatje-
22-09-2011 om 13:53
Samen douchen vind ik totaal niet handig
ook niet met een baby.
Je moet nat en wel dat kleine humpie afdrogen, terwijl je het dan zelf koud staat te krijgen. Ik heb de charme er nooit van gezien.
Met z'n tweeën douchen is alleen maar leuk in een bepaalde gezellige bui, niet als alledaagse routine. Niet in mijn douche tenminste. Veel te krap, en dan steeds allebei onder die ene straal. Nee hoor.
rutiel
22-09-2011 om 13:55
Regelen met direct betrokkenen
Mark, het gaat er volgens mij in eerste instantie om wat jijzelf, je logeetjes en hun ouders vinden. Als iedereen zich erbij prettig voelt, dan zou ik het gewoon zo laten.
Wat heel Nederland er verder van vindt, daar zou ik me geloof ik niet toe laten leiden. Ik vind het jammer dat de omgang van volwassenen met kinderen (en zeker als het én mannen én ook nog homoseksuelen zijn) zo snel verdacht is. Dit zegt mijns inziens meer over een tendens in de maatschappij dan over individueel handelen.
Om een klein voorbeeld te noemen: een bevriend homostel is gek op kinderen, maar durft tegenwoordig geen praatje meer te maken met kinderen op straat. Of er zelfs maar naar te zwaaien. Hun ervaring is dat de ouders dit (zacht gezegd) niet erg op prijs stellen. Toen ze elkaar pas kenden (ze zijn nu 25 jaar samen) hadden ze hier nooit problemen mee.
n@nny
Hanne.
22-09-2011 om 14:46
en dan denk ik dat het bij kleine kinderen soms best moeilijk is
Of het 'gek' is of niet is denk ik minder belangrijk dan wat alle betrokken er van vinden
ff zo
22-09-2011 om 15:32
Ook zoiets
Mijn dochter van 7 heeft een halfzus die al volwassen is en een kindje heeft. Toen ze daar laatst gelogeerd had kreeg ik later foto's te zien van dochter samen met haar zus en de baby in bad. Ik weet dat in het gezin van dochters zus bloot gewoner was dan bij ons, maar ik vond het toch wel een beetje vreemd. Al was het maar omdat ik er geen behoefte aan heb om die zus in haar blootje te zien op de foto. Ik heb er niets van gezegd omdat ik weet dat het verder niets geks cq iets wat niet door de beugel kan is.
Dumbledore
22-09-2011 om 15:45
Kaaskopje
Tuurlijk is het in zijn beginsel raar. Maar is het niet zoals mensen denken??
Het heeft in feite niets te maken met dit gezin maar ik denk dat dat komt omdat er vaker mannen verdacht worden van kindermisbruik dan vrouwen.
Het is treurig maar ik denk echt dat het merendeel van de mensen zo denkt.
Je hebt overigens wel gelijk als een moeder van een ander kindje dat zou doen bij mijn kinderen zou ik dat ook raar vinden.
Tirza G.
22-09-2011 om 18:05
Zo raar is dat toch niet
De mééste daders zijn nou eenmaal ook mannen, sorry hoor. En de mééste slachtoffers zijn nou eenmaal vrouwen en meisjes, kan het ook niet helpen.
Ja, het komt voor - vrouwelijke dader, ja het komt voor - mannelijk slachtoffer maar in een overweldigende meerderheid is het toch écht andersom.
Tirza
Kaaskopje
22-09-2011 om 21:37
Dat is zo
en als ik eerlijk ben moet ik gewoon toegeven dat ik er bij een man sneller iets achter zou zoeken dan bij een vrouw, omdat we haar nu eenmaal moederlijke zorgzame gevoelens toedichten en dat botst nu eenmaal met misbruik. Toch vind ik het ook van mijzelf vervelend dat ik dat wantrouwen tegenover een man eerder heb.
Tirza G.
22-09-2011 om 22:10
Nou ja
Gezien de feiten is het wel tamelijk gezónd om wantrouwen te hebben. Sorry heren. Ik kan het ook niet helpen.
Tirza
Manda Rijn
23-09-2011 om 09:31
Is dat zo ? volgens mij zijn
er net zoveel mannelijke slachtoffers, als ik de berichten zo mag geloven. Walgelijk.
het maakt mij niet uit of een man homoseksueel is of hetero, ik vind het niets als hij met mijn dochters in bad gaat. Ik zelf zal ook zeker niet naakt gaan rond lopen als we een logeerkind hier hebben en ik zou het ook heel vreemd vinden als mijn vriendinnen of vrouwelijke familieleden met dochter in bad gaat.
Mijn schoonmoeder is een keertje met mijn dochter (toen 2) in bad gegaan, toen was ze daar 1,5 aan het logeren, dat vind ik ook wel weer anders, ja dat vond ik wel ok.
Snuggle's
23-09-2011 om 09:51
Mannelijke slachtoffers
Er zijn ontzettend veel mannelijke slachtoffers, kijk naar het misbruik in de kerk. Dat waren/zijn vooral jongens die misbruikt worden.
Maar ook jongens worden in meerderheid door mannelijke daders misbruikt.
Snuggle's
roodborst
23-09-2011 om 10:40
Didda
Niet in elk gezin wordt samen gedouched. Of bloot door het huis gelopen. Dat weet Mark ook wel. Ik vond zijn bericht daarom vreemd. Logisch toch, dat je in gezelschap van kinderen waarvan je weet/vermoed dat hun ouders, ooms etc. hun kleren aanhouden, jij dat zelf ook doet. Ik heb het vermoeden dat 'Mark' een trol is.
Dumbledore
23-09-2011 om 11:41
Ja een trol
Ja ik denk inderdaad ook dat het een trol is. Het is een vreemd topic en als je dan vervolgens erg fel reageert op iets wat klaarblijkelijk in Nederland nee in de Wereld heel bekend is. Dan is dat raar. Hij doet net of hij nog nooit gehoord heeft van de argumenten die in dit topic worden genoemd... Van welke planeet kom je dan..??? (sorry beetje hard ik weet het)
Hij reageert ook niet meer, dat is ook al een teken aan de wand.
krin
23-09-2011 om 11:47
Dat hij verdwenen is, heeft er vast niets mee te maken dat de algemene teneur van het draadje is dat hij niet spoort, dat mannen in het algemeen niet te vertrouwen zijn met blote kinderen en dat in elke homo een latente pedofiel schuilt. Nee, dat heeft er vast niets mee te maken. Hij moet zich bijzonder welkom hebben gevoeld met zijn vraag.
Mariabel
23-09-2011 om 12:49
Nee manda,
Je mag de berichten niet geloven. Hoe vreselijk ook, er wordt erg de nadruk gelegd op het misbruik van jongens in de media. De cijfers: 1 op de 3 vrouwen kreeg in haar jeugd met een vorm van seksueel geweld te maken en 1 op de 20 mannen. (http://www.hulpenrecht.nl/seksueelmisbruik/SitePages/Introductiepagina.aspx )
Daders zijn voor 99% mannen. De vrouwen die dader zijn zijn vaak mededaders, gedwongen door hun mannelijke partner.
koentje
23-09-2011 om 14:25
Feit
dat je zelf op een bepaald moment je al genoodzaakt voelt om je onderbroek onder de douche aan te houden zegt al dat je er niet helemaal zuiver in staat. Geen beschuldiging, wel een teken dat je blijkbaar gevoelens hebt, anders heb je geen behoefte aan het creeren van enige afstand. Gewoon niet doen dus.
Hanne.
23-09-2011 om 14:39
Geen feit maar botte uitspraak
Dat vind ik wel een hele botte uitspraak.
Ik loop binnen ons gezin gerust bloot rond, net als de rest van de familie. Maar als ik bezoek heb draag ik een nachtjapon en doe ik de badkamerdeur op slot. Niet omdat ik 'gevoelens' heb ten opzichte van het bezoek. Wel omdat ik niet zeker weet of zij het prettig vinden om mij bloot te zien.
Snuggle's
23-09-2011 om 15:12
Nou koentje!
Wat is dat nou voor vreemde aanname?? Ik zorg zelf altijd dat ik bedekt ben als er logeetjes zijn (en ik ben nog wel naturist), maar dat heeft niks met mijn gevoelens te maken zeg, maar alles met het willen 'beschermen' van het bezoek, om te voorkomen dat zij zich ongemakkelijk voelen.
Kortzichtig zeg...
Snuggle's
Jo Hanna
23-09-2011 om 16:24
Waarom toestemming vragen van 'de samenleving'?
Als ik deze discussie lees, vraag ik me af of het nodig is om toestemming te hebben van zoiets als 'de samenleving' om met kinderen in bad te gaan. De vraagsteller geeft aan dat het gaat om familie en dat zijn familie het heel normaal vindt en zelf ook doet. Ik zou niet weten waarom wij wildvreemden dan nog onze toestemming moeten geven? Het gaat kennelijk om zoiets als een 'afwijkende lifestyle' en dan moet je je aanpassen aan de meerderheid omdat die er wat verkeerds van kunnen denken? Had ik dan ook moeten stoppen met borstvoeding geven aan mijn peuters. Als je daar bevestiging voor vraagt, krijg je ook altijd wel van iemand een veeg uit de pan. Let wel: ik zeg niet dat je het geheim moet houden, voor de ouders van die kinderen bijvoorbeeld. In dat geval zou het de kinderen belasten. Maar als de kinderen het OK vinden en de ouders van die kinderen vinden het OK, wie heeft er verder dan nog iets mee te maken als er niks schadelijks/strafbaars gebeurt?
Groet, Jo Hanna
Fiorucci
23-09-2011 om 17:58
Jo hanna
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar erkennen dat je een risico loopt dat het verkeerd uitgelegd wordt, lijkt me handig. Een kind wat op school zegt: Ik moet altijd in bad met mijn oom, kan genoeg zijn voor een hoop gezeik.
*bella*
25-09-2011 om 22:27
Hij vraagt er zelf om
Als het hele verhaal klopt (sorry, blijf m'n twijfels houden) dan wéét je ook wel dat het niet bepaald gemeengoed is. En dan weet je dus ook dat je dit niet met een collega hoeft te gaan bespreken. En dan ben je al helemaal niet verbaasd dat er een collega tussenzit die het maar niets vindt.
Maar nogmaals, ik vind het helemaal niets. Binnen zo'n familie cultuurtje kan het makkelijk gebeuren dat gevoelens van individuele kinderen niet voldoende erkend en gerespecteerd worden. Daarom liever iets meer afstand dan strikt nodig is dan net wat te weinig. Bij mijn eigen kinderen is die afstand er niet omdat ik meen precies de grenzen van mijn eigen kinderen te kennen. Zelfs met kinderen die hier veel over de vloer komen pretendeer ik die niet voldoende te kennen, dus neem ik geen risico's en loop niet bloot etc als ze logeren hier. (maar goed, ben zelf opgegroeid in een gezin dat net een tikje vrijer was dan ik zelf als kind fijn vond, dat kleurt mijn beeld aanzienlijk natuurlijk. Géén misbruik oid hoor! Maar net wat vrijer dan ik fijn vond. Vond het bijv erg genant mijn moeder bloot te zien.
albana
26-09-2011 om 16:07
Familie anders dan 'bezoek'
Nou ik beschouw familie en zeker familie waar ik mee opgegroeid ben en de nakomelingen ervan, wel wat meer dan alleen 'bezoek'. Dat is geen bezoek, die zijn hier als in hun eigen huis. En dat ervaar ik andersom ook.
Idem voor de familie van mijn man, hoewel ik het 'gevoel' erbij dan wat meer moet aanwakkeren, dan heb ik wel eerder 'bezoekgevoelens' maar dat probeer ik zoveel mogelijk uit te schakelen. Wat betreft de jeugd heb ik dat trouwens niet,daar ben ik meer in 'meegegroeid' de meesten ken ik al als baby, dat is toch geen bezoek?
groeten albana
Wilgenkatje-
26-09-2011 om 19:08
Groepsdruk
'Binnen zo'n familie cultuurtje kan het makkelijk gebeuren dat gevoelens van individuele kinderen niet voldoende erkend en gerespecteerd worden.' Dat lijkt me ook. Je leest weleens interviews met mensen die als kind leefden in een eind jaren zestig/begin jaren 70 omgeving met partnerruil, 'vrije liefde' of hoe dat toen heette, en dat ze zich vreemd voelden in deze subcultuur. Natuurlijk is dat heel wat anders dan met zijn allen in bad, dat weet ik wel, maar als je niet meedoet, zou het best kunnen dat anderen je raar vinden.
*bella*
26-09-2011 om 23:24
Sterker nog
Als kind durf je wellicht niet eens te protesteren, omdat je bang bent dat je gek gevonden wordt. Of het komt gewoon helemaal niet in je op om te protesteren, omdat het juist zo heel normaal gevonden wordt. En dan voel je je als kind juist minder normaal, dat je iets dat overduidelijk door iedereen normaal gevonden wordt zelf niet prettig vindt. Mijn zoon is veel preutser dan wij, en dat wordt volledig gerespecteerd door ons. Maar nogmaals, ik weet niet of hij dat voldoende bij anderen had durven aangeven toen hij kleiner was. Nu, 10 inmiddels, wel.
En tsja, familie, heerlijk als dat zo aanvoelt. (ben er wel een beetje jaloers op hoor!) Maar realiseer je wel dat dat echt niet voor iedereen zo geldt. Bij ons is daar iig geen sprake van. En mijn kinderen hebben echt veel meer met de vriendjes die hier veel over de vloer komen dan met familie. En voor mezelf voelen die ook vertrouwder.