Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Sneeuwitje

Sneeuwitje

02-01-2013 om 08:28

Onderzoek kind ggd/school

Ik weet niet zo goed waar ik dit bericht moet plaatsen, ik hoop dat hier goed is.

Voor kind, groep 2, heb ik via een brief een uitnodiging gekregen voor het (standaard) onderzoek voor kleuters, wat op school uitgevoerd wordt door een doktersassistente (meten, wegen, oren testen en wat vragen om kind op gemak te stellen en hoe ze het op school vindt). Daarnaast een tweetal vragenlijsten, waaronder de SDQ. Er wordt netjes om toestemming gevraagd in de brief (aankruismogelijkheid), evenals toestemming geven voor het overdragen van leergerelateerde zaken aan school.

Man en ik zijn het er over eens dat we dit niet willen, tenminste niet op deze manier. Ik wil best met mijn kind naar GGD om oren te testen enz. maar ik wil dat er iemand bij is.

Wat zouden jullie doen? Alleen aankruisen dat we geen toestemming geven of nog een beleefd briefje erbij met uitleg en dat we bereid zijn om een afspraak te maken waar een van ouder bij is?

Alvast bedankt,

Sneeuwitje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aankruisen

Ik zou gewoon aankruisen dat je geen toestemming geeft. Die GGD mensen zullen zich heus niet beledigd voelen en jij bent ze geen enkele verklaring schuldig.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Prakje

Prakje

02-01-2013 om 09:22

Geen toestemming geven

Ik vul deze lijsten niet in en geef de ggd geen toestemming om mijn kinderen met de leerkracht te bespreken. Meestal krijgen we dan na enige tijd een tweede oproep. Als dat op een dag is dat ik kan, dan ga ik met kind erheen. Zo niet, dan zeg ik ook die af.

Nooit problemen mee gehad.

Hanne.

Hanne.

02-01-2013 om 11:30

Bellen

Staat er geen telefoonnummer op de brief? Dan zou ik even bellen en vragen hoe dat te regelen (als je oren en ogen tenminste belangrijk vindt)

Ik heb bij mijn oudste geen toestemming gegeven voor wat dan ook (was net bij de oogarts geweest en gewicht was een heikel punt maar dat wisten we al). Kind ook instructie gegeven dat hij niet 'naar de mevrouw' zou gaan en als ze 'm toch zouden sturen hij stampij mocht maken. Verder nooit meer wat van gehoord.

Bij de middelste heb ik toestemming gegeven voor ogen/oren/gewicht, maar niet voor bespreken met de resultaten met de leerkracht. Heb er ook bijgeschreven dat ze geen gesprek met het kind aan mochten en dat als er iets is ze dat met mij mogen opnemen, en dat we dan wel gaan kijken of het nodig is dat de leerkracht daar iets mee moet. Wederom kind instructie gegeven stampij te maken als ze meer zouden willen/vragen dan ogen/oren/gewicht.

Ik werd keurig netjes door het CB gebeld met dat ze geen punten hadden gevonden en dat ze dat even aan me terug wilden koppelen. Vond ik wel netjes.

ishtar

ishtar

02-01-2013 om 13:59

Toen oudste

in groep 2 zat was het standaard dat er een ouder bij was, bij middelste ook. Kan ook aan de regio liggen. Bij jongste (in een andere regio dus) kregen we ook zo'n brief dat er onderzocht ging worden en of we maar even een lijst wilden invullen. Toen hebben we dus aangegeven, ook bij juf, dat we dat niet zonder dat een van de ouders erbij was wilden laten doen. Juf helemaal verbaasd, die had niet eens gezien dat het zonder ouders was. Zoon is dus ook niet bij de arts geweest. Bij oudste in groep 5 heb ik ook aangegeven dat ik erbij wilde zijn. Zou apart door GGD contact over worden opgenomen (is nooit gebeurd) Middelste is ook niet geweest in groep 5.
En vorige week kreeg ik de uitnodiging voor VO jaar2 voor oudste. 't Kan best zijn dat dit anders is omdat het om VSO gaat, maar er werd in de uitnodiging nadrukkelijk 'prijs gesteld op begeleiding door een van de ouders' Ik heb ze afgebeld omdat kind al vaak genoeg door dokters gezien wordt, en en passant maar even gelijk middelste met dezelfde reden afgemeld. Was geen probleem. (maar dat wacht ik wel een paar jaartjes af, of dat goed doorkomt )

Tango

Tango

02-01-2013 om 16:45

Ouder erbij

Hier waren in groep 2 ook altijd de ouders erbij. Ik vind het vreemd dat dat zonder ouders erbij wordt gedaan. Hier was er zelfs in groep 7 nog de mogelijkheid om als ouder erbij te zijn wat ik dus ook deed bij dochter. Was ik de enige ouder die dat had aangegeven! De andere kinderen gingen allemaal alleen of niet.
Ik zou aangeven dat je alleen maar wilt dat je kind gemeten en gewogen wordt en verder niet of een andere afspraak maken en er dan wel bij zijn.

Niet zonder ouder

Ik zou er of voor zorgen dat ik bij de afspraak kan zijn, of een aparte afspraak maken. Dat de GGD rechtstreeks resultaten met de leerkracht bespreekt vind ik niet kunnen. Of het nou leergerelateerd is of niet. Heel vreemd. Wist niet dat dat nu zo ging.

Anneke

Anneke

03-01-2013 om 14:10

Hier

Ik heb de vragenlijst (vaag!) over mentale aspecten niet ingevuld en ook aangegeven dat er niet rechtstreeks contact met leerkracht wordt opgenomen. Wel leerkracht op de hoogte gesteld, zij was herverzekerend mee eens....

Sneeuwitje

Sneeuwitje

03-01-2013 om 14:16

Dank

Dank voor al jullie reacties.
Vooralsnog even besloten om alleen aan te kruisen dat we geen akkoord geven. Het initiatief om daarop te reageren laat ik dan bij de GGD, ik kan later altijd nog aangeven waarom ik dat niet vind. Over haar lengte/ gewicht/ oren heb ik niet zo direct zorgen en als er problemen zijn op school (zijn er niet) stap ik wel naar school.
Ik moet school toch nog mailen over iets anders, dus dan zal ik en passant even noemen dat we die brief gehad hebben en dat we hier geen akkoord voor geven om reden daar en daarom, dus dat we ervan uitgaan dat ze niet uit de klas gehaald wordt.

Groetjes, Sneeuwitje

Sneeuwitje

Check even of het niet ook de bedoeling is dat de leerkracht een dergelijke lijst over jouw kind invult en doorstuurt. Hier was dat zo, maar dat was ihkv een of ander project. Ik heb toen duidelijk aan zowel GGD als school doorgegeven dat wij niet meededen en dat wij uitdrukkelijk geen toestemming aan de leerkracht verstrekten om die lijst in te vullen en op te sturen. Scheelde juf ook weer werk

Groeten,

Temet

Wat raar

Hier ook net de uitnodiging binnen voor oudste( groep 7)

Daar staat toch echt: Hierbij nodigen wij U en Uw kind ....

en verderop Bent U op dit tijdstip verhinderd.....

Is het wel of niet mee mogen van de ouders zo regio gebonden?

maan.

maan.

07-01-2013 om 16:31

Hier ook mee basisschool

toen ze nog op de basisschool zaten ben ik alle keren gewoon uitgenodigd om samen met mijn kind langs te komen. nu op de middelbare school komen zij langs, dit wordt wel van te voren aangegeven (en ik mag aangeven als ik niet accoord ben). gezien hun leeftijd en geen verwachte problemen ben ik accoord gegaan. hoewel oudste me vertelde dat ze wel begonnen te zeuren over haar gewicht en dat ze maar wat meer moest eten; op haar verweer dat ze daarvoor bij een dietiste liep kwam weinig reactie (tja..)

Fransien

Fransien

08-01-2013 om 14:09

Hier gewoon mee in groep 2

Met de screening in groep 7 heb ik nog geen ervaring, maar in groep 2 mocht je gewoon mee. Persoonlijk had ik het ook niet gepikt als ik niet mee mocht, een kleuter gaat onder begeleiding van pa of ma naar de dokter en niet in z'n uppie. De ogentest was nuttig (we hadden twijfels), de orentest was ook nuttig al hadden we wat dat betreft helemaal geen twijfels, maar het gedoe over gewicht was dat niet (te slanke erg actieve goed etende jongen) en het opvoedingsgesprekje al helemaal niet. De arts had niet door dat mijn kleuter toch wel iets voorliep, een kleuter die berekent dat er ongeveer x x y tegels op de vloer liggen, maar dat je daar nog wel wat van af moet trekken omdat er een paar pilaren in de ruimte stonden, en of er onder de kasten ook tegels lagen? Maar hij was wel druk en reageerde niet gemiddeld toen hij op kleutermanier aangesproken werd. Nou, met die opvoeding komt het wel goed en het vermoeden van adhd wat uitgesproken werd, werd door de juffen al direct weggewuifd. Mijn jochie zit onderhand in groep 3, nog steeds geen enkel vermoeden van adhd, hij zit daar goed op z'n plek sociaal en emotioneel gezien, de lesstof is wat aangepast en de juf ziet een normaal jongetje wat zo nu en dan liever met z'n buurman zit te geinen dan geconcentreerd doorwerkt, heel graag speelt en zo nu en dan moeilijk te beantwoorden vragen stelt.

Guinevere

Guinevere

08-01-2013 om 16:46

Ik kan uit het startbericht niet opmaken dat het de ouders verboden is om mee te komen bij het onderzoek. Ik denk zelfs dat het de bedoeling is, maar dat het niet duidelijk in de brief stond?

Sneeuwitje

Sneeuwitje

08-01-2013 om 17:50

Jawel

Het is geen onderzoek door een arts; het is een screening van de doktersassistente, dat wellicht kan leiden tot een uitnodiging voor de dokter. Er staat heel duidelijk in de brief dat het de bedoeling is dat de kinderen alleen door de doktersassistente gezien worden (ze worden denk ik 1 voor 1 uit de klas geplukt) (ik citeer, heb het er maar even bijgepakt: de assistente voert het onderzoek uit zonder ouder). Duidelijker kan niet lijkt me.

Maar ik krijg ook de indruk dat het per regio nogal verschilt. De brief is ingeleverd, ik wacht wel af of ik wat terughoor. Als ik nou grote zorgen had, was het wat anders, maar ik vind het niet zo vreselijk als ze dit onderzoek mist.

Groetjes, Sneeuwitje

Sancy

Sancy

08-01-2013 om 18:16

No way

Geen haar op mijn hoofd die akkoord gaat met een onderzoek van mijn kind zonder dat ik in dezelfde kamer ben.

P

P

08-01-2013 om 18:29

Onderzoek

Dat 'onderzoek' bestond uit wegen met alleen de schoenen uit, de lengte bepalen en een ogentest. Er werd niets aan mijn kind gevraagd maar als ouders kon je dus een vragenlijst invullen.

No way dat ik daar een halve dag vrij voor ga nemen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

08-01-2013 om 19:29

Tja

Nogmaals een citaat:
" het onderzoek van 5/6 jarigen wordt binnenkort uitgevoerd door de doktersassistente. De assistente voert het onderzoek uit zonder ouder. Wanneer u een specifieke vraag of zorg heeft, kunt u dit aangeven op het formulier in de bijlage

De assistente begint het onderzoek met een paar vragen om het kind op zijn gemak te stellen en te horen hoe tessa het op school vindt. Daarna kijkt ze of x goed groeit , test ze de oren, ogen en motoriek. X. hoeft zich voor het onderzoek niet uit te kleden. Na het onderzoek krijgt x. een brief mee naar huis waarin de uitslag van het onderzoek staat. Hierin staat ook of het nodig is dat uw kind door jeugdarts of verpleegkundige wordt gezien. U wordt dan samen met uw kind voor het spreekuur uitgenodigd. DAarnaast kan er door de jeugdarts of verpleegkundige telefonisch of per mail contact gezochtworde. Als u daarvoor toestemming heeft gegeven, melden wij aan school of uw kind een vervolgafspraak krijgt"

(vervolgens wordt gevraagd om de vragenlijsten in te vullen, waaronder de sdq om met de antwoorden een inschatting te maken van de gezondheidssituatie en welzijn van uw kind). ze worden niet besproken met kind, maar kunnen wel aanleiding zijn voor vervolgonderzoek.

Dat is het. IN ons geval is er altijd 1 ouder thuis, dus dat is geen probleem. Ik vind het al mis gaan bij de vragen stellen, ik wil weten welke vragen aan ons kind gesteld worden. Daarnaast zijn er blijkbaar criteria voor vervolgonderzoek, maar ik heb geen idee welke. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar daar alleen heen te laten gaan. En ja, ik realiseer me heel goed dat het wellicht wat 'overtrokken' is, het zal allemaal wel meevallen. Maar mijn kind hoeft maar een slechte dag te hebben (of wij) of de assistente is er net wel 1 die vreemde vragen stelt en je hebt de poppen aan het dansen. Geen probleem om samen te gaan, maar dan moeten ze die mogelijkheid wel bieden en dat doen ze niet.

Als er vragen komen, leg ik het uit. De vragenlijsten vul ik sowieso niet in.

Groetjes, Sneeuwitje.

Guinevere

Guinevere

08-01-2013 om 21:21

In dat geval

Echt never nooit niet. En al helemaal niet bij een heel jong kind. Je hebt groot gelijk.

Puck

Puck

09-01-2013 om 08:52

Ook echt niet

Ik laat mijn kind van 11 niet alleen naar zo'n screening gaan, laat staan een kind van 5. Verder werd hier die vragenlijst heel verkeerd geïnterpreteerd en als je dan geen uitleg kan geven kan dat hele rare dingen opleveren. Mijn kind had toen het 5 was geen echt vast boezemvriendje maar speelde altijd met allerlei verschillende vriendjes en is heel sociaal en open. Op de vraag of mijn kind 1 vast vriendje had heb ik dus NEE geantwoord. Dat bleek uitgelegd te worden als "kan moeilijk contacten maken". Eh? Nou niet echt hoor. Dat was voor mij de eyeopener om dit soort dingen NOOIT zonder een ouder erbij te laten doen. Bij oudste mochten we in de screening van de 13 jarige er niet bij zijn, ook niet toen ik daar expliciet om vroeg. Prima, dan komt mijn kind helemaal niet.

No way

En al helemaal niet als er zó expliciet bij staat dat het zonder ouder gebeurt. Als zaken verkeerd uitgelegd worden of als er rare conclusies worden getrokken, zit je voor je het weet in een rare mallemolen. Kom er maar weer eens uit, en je weet niet wat ervan blijft hangen. Dan kan je kind nóg zo prima in orde zijn en binnen de normaal vallen. Op grond van deze brief zou mijn kind er niet heen mogen en zeker niet zonder mij.

P

P

09-01-2013 om 13:28

Hier

Hier is het dus echt zo dat er niets aan de kinderen gevraag wordt, als het door jou ingevulde formulier (wat je dus zelf mag invullen) of de meet en weeggegevens of de oog/oortest iets afwijkends laat zien wordt je uitgenodigd voor een gesprek met of zonder kind.

Nogmaals: daar neem ik geen vrij voor maar het kan natuurlijk dat er elders andere systemen zijn (wel vragen stellen aan de kinderen) maar hier dus niet.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

09-01-2013 om 19:51

Grappig

Dat jullie het bijna allemaal ook niet zouden doen. P. ik kan het me ook wel voorstellen hoor, ergens. Dat je daar geen vrij voor neemt. Maar het klinkt zo onschuldig ' vragen om je kind op zijn gemak te stellen'. Ja, wat gaan ze dan vragen. Ik heb een redelijk vrij en kletserig kind, zeker bij iemand die vriendelijk en aardig overkomt. Ik moet er niet aan denken dat ze net die ochtend met d'r verkeerde been uit bed stapt en je net 's morgens een flinke rel hebt gehad thuis...weet jij veel wat je kind vertelt en welke conclusies ze daaraan verbinden.

En verder, ik ben zelf gedragswetenschapper, ik ken de vragenlijsten die gebruikt worden, hoewel ik er zelf momenteel niet mee werk in mijn functie en ik vind het in de eerste plaats een middel tot gesprek omdat het gaat over de beleving van de invuller hoe bepaald gedrag beleefd wordt. Het gaat zeker niet over hoe het gedrag is. Dus daar moet je voorzichtig mee om gaan. En dat gebeurt vaak niet. En hoewel ik zelf in de hulpverlening werk, ben ik uiterst voorzichtig met wat ik waar wel en niet zeg.

Ik ben benieuwd, ik ga er vanuit dat ik niks hoor en mijn kind ook niet.

Sneeuwitje

P

P

10-01-2013 om 08:12

Sneeuwwitje

Het is ook wel het forum waar je net bent, het is hier inderdaad de bedoeling dat je de vragenlijsten niet of sociaal wenselijk invult en eigenlijk dat je weigert je kind te laten gaan.

Ik ken mijn kinderen en ik heb nog wel wat vertrouwen in de jeugdzorg in mijn woonplaats en ik WEET dat ze geen vragen stellen en met DIE combinatie maak ik mijn beslissing. Ik heb de vragenlijst ook naar waarheid ingevuld en ik werd uitgenodigd voor een gesprek met een jeugdarts en dat wilde ik ook bij jongste (maar dat was dus in groep 7).

Bij oudste werd ik uitgenodigd in groep 2, geen idee waarom maar dat was omdat ik had ingevuld dat hij nog in bed plaste maar daar had ik helemaal geen hulp bij nodig op dat moment. Ik moet toegeven dat ik toen nog niet goed wist hoe het allemaal werkte, achteraf had ik gevraagd waar het gesprek voor was en dan had ik geen afspraak gemaakt (alleen voor dat bedplassen).

Geen vrij voor nemen

Er vrij voor nemen is een beslissing die je neemt op basis van hoe belangrijk je het vindt en hoe groot je het risico inschat op vreemde en/of verkeerde conclusies (en de impact van de gevolgen daarvan). Helaas hebben we intussen toch op grond van ervaringen met jeugd- en bemoeizorg (en niet-zorg waar er juist zo dringend om was gevraagd!) besloten om onze kinderen er niet aan te wagen. Zoals Kaatje Heksenvet in een ver verleden al uitlegde, kun je bij wat dieper spitten bij vrijwel ieder kind wel rood alarm geven op grond van vinkjes bij risicofactoren. Ik ga ze die dingen niet op een presenteerblaadje aanreiken. Wij hebben namelijk ook van die vrije en kwebbelgrage kinderen.

P

P

10-01-2013 om 14:56

Genista

Precies, en daarom zei ik dat ik bij MIJN kinderen en onze manier van jeugdzorg/jeugdarts en geen vragen aan de kinderen dus wel besloten heb om een vragenlijst in te leveren en mijn kinderen te laten gaan. Volgens mij is het wel mogelijk dat je als ouder meekomt maar ik denk dat de hele klas heel vreemd staat te kijken. Niet dat dat een probleem is maar ik zou dus niet naar school gaan dan maar de afspraak weigeren en zelf een afspraak maken maar ik ga niet naar school om mijn kind voor gek te zetten als ik daar als enige ouder mee kom. Ik denk ook dat dat een heel gedoe wordt omdat ze gewoon ergens op de dag komen en kinderen uit de klas halen. Als de tijd op is komen ze de dag erna om de rest te doen.

Hier

Hier zitten de schoolarts en jeugdverpleegkundige in een apart gebouwtje. Van alle scholen in de buurt gaan de ouders met hun kinderen daarheen als ze een afspraak hebben. De schoolarts komt dus niet op school langs. Hier moet je als ouder dus wel mee (als je ueberhaupt gaat).

skik

Tessa

Tessa

10-01-2013 om 18:54

Wij

hebben aangekruist dat we geen toestemming voor het onderzoek gaven.
Een paar weken later kreeg ik een telefoontje van de schoolarts met de vraag wat de reden daarvan was en of we misschien wel rechtstreeks bij haar wilden komen.
Ik heb toen bij haar een afspraak gemaakt en ga daar samen met kind naartoe.
Prima opgelost vind ik.

Wat een wantrouwen

Wat is de reden dat jullie zo wantrouwend tegenover de JGZ staan? Ze wegen en meten je kind en ze vullen een vragenlijst in, niks bijzonders.
Clairy

Wat een wantrouwen

Wat is de reden dat jullie zo wantrouwend tegenover de JGZ staan? Ze wegen en meten je kind en ze vullen een vragenlijst in, niks bijzonders.
Clairy

Oeps clairy

Zonder nou weer een enorme discussie te willen ontketenen wil ik je wel nog even meegeven dat dit iets te naief gedacht is. De JGZ is een risico op overheidsbemoeienis die je onverwacht in lastige problemen kan brengen zoals beschermingsonderzoeken en rechtzaken en uiteindelijk kun je jaren gedwongen worden mee te bewegen met beslissingen van mensen die niets van doen hebben met jou maar die je wel dwingend kunnen opleggen wat jij met je kind moet doen. En anders kun je je kind ook nog kwijt raken.
Deze signaleringslijst gebruikt de JGZ.
http://jeugdengezin-content.zorgoog.nl/zo_1_signalering/PDF%20-%20Signalenlijst%204%20tot%2012.pdf
Er zijn ALTIJD signalen die van toepassing zijn op jou kind. En als zo'n wagen aan het rollen gaat dan ben je mooi zuur. Waarom zou je dat risico willen lopen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.