Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Omgangsregeling jongvolwassen kinderen


Ana123! schreef op 29-12-2023 om 15:00:

[..]

Ja inderdaad, hebben wij al 1000 x gevraagd. Wordt niet gedaan..,

Dus dan lopen zij er tegen aan dat jullie er dan niet zijn op dat moment. Want beiden zijn volwassen, dat gedrag wordt ook niet door hun vrienden, werkgever etc gepikt. 

Dus zowel door vader als door moeder is in al die jaren vergeten op te voeden volgens jou. Buiten de problematiek die de jongste gewoon heeft, want dat maakt het daar wel iets anders.

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 15:20 Topicstarter

Jillz schreef op 29-12-2023 om 15:01:

Een omgangsregeling is niet alleen een recht op leuke omgang met een kind. Een omgangsregeling is net zo goed een verplichting om een kind een thuis te bieden.

Dus ja ze zijn oud genoeg om zelf te bepalen dat ze op een andere dag dan volgens de regeling op bezoek gaan bij hun vader. Maar ze zijn niet oud genoeg om geen thuis meer nodig te hebben. In de weekenden en de helft van de vakanties is jouw man daar verantwoordelijk voor. En als zijn kinderen besluiten liever die dagen bij hun moeder door te brengen is dat prima, maar het is heel vreemd om dat van hen te verwachten. Denk eens aan als hun moeder dat nu ineens zou zeggen, dan zitten jullie ineens voltijd met die kinderen.

Ik begrijp ook niet dat ze geen sleutel hebben. Het is ook hun thuis hè?! Hoe werkt dat dan nu kinderen komen bij jullie en jullie moeten thuis blijven om de kinderen binnen te laten? Als ze een avond gaan stappen moeten ze jullie wakker bellen?

Zie het als thuiswonende kinderen en ga er ook zo mee om. Je hebt verwachtingen dat ze meehelpen in het huishouden, maar je behandeld ze als gast (geen sleutel, alleen op afspraak en ze moeten wel gezellig zijn). Tja dat botst.

Geloof me , een thuis is er bij ons écht wél gecreëerd. Alleen is zoals eerder geschreven de “ dynamiek” door verschillende elementen sinds vorig jaar veranderd. Als ze in weekends of vakanties bij ons zijn , hebben ze wel een sleutel. De sleutel blijft bij ons als ze terug nr hun moeder/ vriend gaan… 

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 15:28 Topicstarter

Poezie schreef op 29-12-2023 om 15:07:

[..]

Welkom in de wereld van jong volwassenen

Geloof me, ik heb zelf een zoon van 30 die een “ heftige” pubertijd heeft gehad, maar dit is écht niet normaal….

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 15:31 Topicstarter

Bakblik schreef op 29-12-2023 om 14:33:

[..]

Zo lang jij ze blijft bejegenen alsof het pubers zijn zullen ze zich ook zo gedragen.

Ana123 ben jij van België? Dat denk ik op te maken uit je woordkeuze. Besef dan wel dat een Nederlands forum adviseert met Nederlandse principes. Mijn ervaring met eerdere Belgische forummers maar ook Belgen die ik in het echt heb ontmoet is dat de Belgen toch iets langer het: Ik ben uw vader/moeder en u luistert naar mij hanteren dan de Nederlanders. Nederlanders gaan veel eerder over tot een overlegmodel en maken afspraken met hun opgroeiende kinderen.

Als jij als Belgische een relatie hebt met een Nederlandse man lijkt mij dat echt moeilijk. Nederlandse kinderen worden toch iets anders en met minder gezag opgevoed dan Belgische.

Wij zijn beide Belgisch . Misschien moet in dan een belgisch forum zoeken

Madamecannibale schreef op 29-12-2023 om 12:43:

Ik zou mij ook niet welkom voelen als ik mijn ouders ineens alleen zou mogen zien op afspraak zoals een etentje of uitje. Je ouderlijk huis daar wil je toch langs kunnen komen wanneer je wil. Dat je bepaalde afspraken maakt zoals bijvoorbeeld niet de koelkast plunderen lijkt me prima. Maar je partner verbieden om zijn kinderen normaal te kunnen zien lijkt me heel vreemd. Waarom krijg je er zo’n stress van?

Nog niet alles gelezen, maar over het vetgedrukte: toen ik het huis uitging, leverde ik netjes mijn sleutel in en wisten mijn ouders meestal op voorhand wel wanneer ik langskwam.

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 15:34 Topicstarter

Ysenda schreef op 29-12-2023 om 15:09:

[..]

Dus dan lopen zij er tegen aan dat jullie er dan niet zijn op dat moment. Want beiden zijn volwassen, dat gedrag wordt ook niet door hun vrienden, werkgever etc gepikt.

Dus zowel door vader als door moeder is in al die jaren vergeten op te voeden volgens jou. Buiten de problematiek die de jongste gewoon heeft, want dat maakt het daar wel iets anders.

Hoe bedoel je? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-12-2023 om 15:35

Ana123! schreef op 29-12-2023 om 15:20:

[..]

Geloof me , een thuis is er bij ons écht wél gecreëerd. Alleen is zoals eerder geschreven de “ dynamiek” door verschillende elementen sinds vorig jaar veranderd. Als ze in weekends of vakanties bij ons zijn , hebben ze wel een sleutel. De sleutel blijft bij ons als ze terug nr hun moeder/ vriend gaan…

Een thuis waarvan ze geen sleutel mogen hebben? Dat is geen thuis. Dat is een tijdelijk logeeradres. En als jij en je partner dat ook zo zien dan snap ik dat het drukte en stress geeft.

Een thuis is er niet alleen voor quality time. Juist niet. Dat is er ook voor bankhangen, af en toe ruzie maken enzovoort.

Tijd voor een stevig gesprek met je partner. Hij zal vervolgens het gesprek met zijn kinderen moeten aangaan over wederzijdse verwachtingen.

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 15:36 Topicstarter

Moirmel schreef op 29-12-2023 om 15:31:

[..]

Nog niet alles gelezen, maar over het vetgedrukte: toen ik het huis uitging, leverde ik netjes mijn sleutel in en wisten mijn ouders meestal op voorhand wel wanneer ik langskwam.

Dank u. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-12-2023 om 15:37

Moirmel schreef op 29-12-2023 om 15:31:

[..]

Nog niet alles gelezen, maar over het vetgedrukte: toen ik het huis uitging, leverde ik netjes mijn sleutel in en wisten mijn ouders meestal op voorhand wel wanneer ik langskwam.

Ze zijn het huis toch nog niet uit? Ze wonen bij moeder en af en toe bij vader. Leveren ze dan ook hun huissleutel bij moeder in als ze naar vader gaan?

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 15:37 Topicstarter

Coreopsis schreef op 29-12-2023 om 15:35:

[..]

Een thuis waarvan ze geen sleutel mogen hebben? Dat is geen thuis. Dat is een tijdelijk logeeradres. En als jij en je partner dat ook zo zien dan snap ik dat het drukte en stress geeft.

Een thuis is er niet alleen voor quality time. Juist niet. Dat is er ook voor bankhangen, af en toe ruzie maken enzovoort.

Tijd voor een stevig gesprek met je partner. Hij zal vervolgens het gesprek met zijn kinderen moeten aangaan over wederzijdse verwachtingen.

Geen sleutel mogen hebben omdat…,.,

Moirmel schreef op 29-12-2023 om 15:31:

[..]

Nog niet alles gelezen, maar over het vetgedrukte: toen ik het huis uitging, leverde ik netjes mijn sleutel in en wisten mijn ouders meestal op voorhand wel wanneer ik langskwam.

Deze kinderen zijn niet uit huis, ze wonen zowel bij hun moeder als hun vader, ook al ziet TO dat niet zo.

Ana123! schreef op 29-12-2023 om 15:28:

[..]

Geloof me, ik heb zelf een zoon van 30 die een “ heftige” pubertijd heeft gehad, maar dit is écht niet normaal….

Ik snap dat jouw zoon zich in jouw huis relatief netjes heeft gedragen. Maar hoe hij dat in het huis van zijn vader heeft gedaan weet je niet.

Waarom blijft iedereen het hier in hemelsnaam over een omgangsregeling hebben? De kinderen zijn ruim volwassen, dan is het toch niet meer normaal dat je bij je ouders binnenvalt wanneer het jou uitkomt. 
En als ze dat wel normaal zouden vinden, dan hoort daar kostgeld tegenover te staan en duidelijke regels. 

TO , sta jij wel open voor advies of wil je graag bevestiging van jouw gelijk? Bij alle reacties heb je een weerwoord of wijs je naar de ander (moeder, de kinderen, vader).

Moirmel schreef op 29-12-2023 om 15:39:

Waarom blijft iedereen het hier in hemelsnaam over een omgangsregeling hebben? De kinderen zijn ruim volwassen, dan is het toch niet meer normaal dat je bij je ouders binnenvalt wanneer het jou uitkomt.
En als ze dat wel normaal zouden vinden, dan hoort daar kostgeld tegenover te staan en duidelijke regels.

Mijn volwassen kinderen hebben allebei een sleutel van mijn huis en mogen altijd binnenvallen. Als ze mee willen eten moeten ze dat wel even van tevoren melden, anders heb ik niets in huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.