simone
06-11-2012 om 14:36
Nuttige dagbesteding, tips
ik heb geen betaalde baan, heb wel schoolgaande kinderen, een baan vinden is erg moeilijk omdat ik geen flexibele werktijden kan en wil, kortom ik verveel me af en toe, alhoewel vervelen niet klopt maar ik mis het feit dat ik geen voldoening haal uit mijn dagen thuis, wie herkent dit?
vrijwilligerswerk lijkt me heel leuk maar met de huidige benzineprijzen is dit weer niet op te brengen.
Serra
06-11-2012 om 14:45
Tip
Mijn tip is om op onderzoek uit te gaan en niet te veel in beperkingen te denken. Ik weet natuurlijk niet of je dat doet... Maar je berichtje geeft me wel die indruk. Betaald werk kan en wil je niet ivm flexibele werktijden. En werk met vaste tijden dan? En vrijwilligerswerk wil je niet ivm benzineprijzen. En vrijwillig dicht bij huis dan? Maak een project van het probleem dat je nu ervaart, richt je mogelijkheden en spreek je creativiteit aan.
Veel plezier en succes!
Hanne.
06-11-2012 om 15:17
Tunnelvisie
Het klinkt alsof je een beetje last hebt van tunnelvisie.
Benzineprijzen een bezwaar bij vrijwilligerswerk. Zoek het om de hoek. Of kijk of je een vrijwilligersvergoeding kan krijgen. Of doe iets waarbij mensen naar jou toe komen.
Flexibele werktijden wil je niet. Zoek dan iets onder schooltijd (met vaste tijden) of juist 's avonds (kan je de dingen die je nu 's avonds doet overdag doen).
Probeer jezelf open te stellen voor alle opties en niet vanuit een reflex te roepen 'dat kan niet want...' maar 'wat moet er gebeuren om te zorgen dat dat kan'.
Tango
06-11-2012 om 15:58
In de buurt
Zoek vrijwilligerswerk in de buurt: buurthuis, school van de kinderen etc. En wat betreft werk, is er alleen maar werk met onregelmatige uren te vinden? Lijkt mij niet het geval hoor.
nicky
06-11-2012 om 16:00
Schop onder mijn kont
grappig, deze schoppen onder mijn kont had ik net even nodig, ik heb net ingeschreven voor vrijwilligerswerk, ik heb even de beren van de weg geschoten, en ik zie wel hoe zich dit gaat ontwikkelen, thanks
Serra
06-11-2012 om 18:37
Like!
Ik kan niet liken maar als wel, dan zou ik het doen....!! You go girl!!
Vic
06-11-2012 om 20:53
Kan niet en wil niet
Wat goed dat jullie zo positief kunnen reageren op zo'n z**kverhaal. 'Ik kan niet werken want ik wil geen flexibele tijden. Ik kan niet werken want ik kan geen benzine betalen. Ik verveel me.'
Ga punniken.
Manda Rijn
06-11-2012 om 21:01
Lol vic!
nou inderdaad, grutjes zeg.... Ik heb toch pvda gestemd maar hier krijg ik ook wat rechtsliberale neigingen van als ik die al niet had, kom op mens. Ga achter de kassa zitten, post lopen.
Ik doe naast mijn werk (allerlei dingen momenteel, les geven in loondienst, freelance opdrachten en eigen product in ontwikkeling) ook vrijwilligerswerk. Nou zie ik dat niet als werk want ik vind het echt enig, ik vang nu als pleegmoeder asielkittens op. Er is deze zomer een nest van 6 met moeder geweest en in het voorjaar komen er weer nieuwe kittens die ik super sociaal ga maken. Ik vind het echt heel leuk om te zien dat het zulke fijne aanhankelijke wel opgevoede huisdiertjes zijn geworden.
Fransien
06-11-2012 om 21:30
Werk zat
Bij de post zoeken ze bezorgers en dan kun je je eigen tijden indelen, vraag een ochtendwijk en dan kun je om 9 uur beginnen en heb je het heus wel klaar voordat de kinderen uit school zijn. Post bezorgen doe je lopend of op de fiets, dus benzinekosten heb je niet, en je verdiend er nog wat mee ook. Overigens bespaar je ook enorm, want je hoeft met zo'n baan niet meer naar de sportschool voor je lichaamsbeweging, aan een half uur per dag matig intensief bewegen kom je dan heus wel.
Leen13
06-11-2012 om 22:01
Vrijwilliger
Heb je iets waar je goed in bent en je nog verder in kunt verdiepen? Er zijn veel patientenverenigingen waar ze contactpersonen zoeken als vrijwilliger, soms alleen maar telefonische bereikbaarheid. Of heb je borstvoeding gegeven en wil je daar iets mee of soms zoeken ze moeders als buddies voor moeders. Kijk eens in je buurt om je heen. Ik heb ook geen auto, maar dat is gewoon de realiteit en daardoor kan ik sommige dingen niet doen en sommige wel. Maar ik kan ook heus weleens een keer met het openbaar vervoer op eigen kosten als het maar niet dagelijks is.
Tirza G.
06-11-2012 om 22:38
Nickwissel?
Zijn Simone en Nicky dezelfde persoon? Dat lijkt wel zo. Overigens: bij sommig vrijwilligerswerk krijg je benzinevergoeding.
Tirza
Ef
06-11-2012 om 23:30
Verpleeg/verzorgingshuis
altijd wel een op fietsafstand, en ze zitten vaak te springen om gastvrouwen, maatjes/buddy's, mensen die willen wandelen etc..
albana
07-11-2012 om 09:03
En .............
Bij ons is het beleid zó dat er altijd een 'passend' vrijwilligersbaantje voor je gezocht wordt.
Niet flexibel? Welke dag heeft je voorkeur? En dan zoek ik een 'vaste' vrijwilligerstaak voor je.
En voor benzinekosten krijg je gewoon een vergoeding. En je hebt ook nog allerlei andere 'voordelen' je bent medewerker vanaf dan en dus krijg je een kerstpakket, een feestelijke avond en hoor je bij recepties (oud en nieuw enzo)openingen en andere feestelijkheden. Zelfs je jubileum wordt bijgehouden (over 12,5 jaar dat dan wel..)
groeten albana
koentje
07-11-2012 om 10:29
Tip van savon...
Ik heb dit weekend m'n wol allemaal uitgezocht en nu ga ik mutsjes breien voor het goede doel. Kindjes daar een warm koppie en ik kom een beetje door m'n wolvoorraad heen.
Voor de liefhebbers: https://www.savethechildren.nl/actueel/Breien
skik
07-11-2012 om 11:00
Lekker constructief
Topicstartster komt hier tips en advies vragen maar er zijn toch mensen die menen haar te moeten afzeiken? Hoe gaat dat haar helpen?
Ze hoeft niet te werken voor het geld en hoewel ze zich niet verveelt, zoekt ze iets wat haar dagelijks leven meer voldoening kan bieden. Dan schiet het mantra 'ga maar post lopen of achter de kassa zitten' zijn doel voorbij. Pff, net alsof je tegen je kind wat klaagt over verveling zegt: dan ga je toch lekker je kamer opruimen?
Waarschijnlijk heeft topicstartster zich nog niet genoeg verdiept in de mogelijkheden voor het doen van vrijwilligerswerk, goed dat sommigen haar op wat mogelijkheden wijzen.
Als je je leven al jaren hebt ingericht met als basis een werkende kostwinner en een thuisblijfouder en je bent aan schooluren gebonden, dan is het best lastig om zowel je eigen mindset aan te passen als het vinden van een passende dagbesteding en eventuele opvang. En dan helpen tips meer dan kritiek. Met 'luxeproblemen' kan je namelijk ook omhoog zitten.
skik
Tesah
07-11-2012 om 12:13
Eens met skik
ik vind het ook een beetje hard om zo te oordelen. Simone hoeft waarschijnlijk voor het geld niet te werken en ik denk dat als je niet hoeft te werken voor je geld, je niet voor je plezier post gaat bezorgen.
Ik zelf heb ook met deze vraag gezeten, al een hele tijd geleden. Ik heb toen besloten de deeltijd Pabo te gaan doen, leuk en nuttig. Het was een investering, financieel en qua tijd, maar ik pluk er nu de vruchten van. Ik heb een leuke baan waarbij ik me zeer nuttig voel. En het is heel goed met kinderen te combineren. En ook al hoef ik niet te werken, het geeft mijn leven wel veel meer inhoud. Aan de andere kant zorgt het ook voor ongemakken. Als je als gezin gewend bent dat er altijd iemand thuis is, is het best even omschakelen als je opeens met studiedagen, ziek zijn, uitjes van school ed rekening moet gaan houden. Daar is altijd wel een mouw aan te passen, maar daar moet je wel even aan wennen en je denkt al snel dat het niet mogelijk is. Dat heeft soms tijd nodig.
Een opleiding doen, als je daar geld voor hebt, zou heel nuttig kunnen zijn. Maar ik denk dat als je in je directe omgeving kijkt, je op vrijwillige basis heel veel kunt doen. Ik wil binnenkort 1 ochtend in de week aan buitenlandse vrouwen Nederlandse les gaan geven. Dat kost me 2 uur per week en lijkt me heel waardevol. Ook op school kun je misschien helpen, door leesmoeder te zijn, of bibliotheek moeder.
En zo zijn er denk legio mogelijkheden, er is vast wel iets waar jij je prettig bij voelt. Ga eens een middagje op internet neuzen en je vind vast iets. Succes!
Tesah
Zilli
07-11-2012 om 12:15
Eens met skik
Ik ken ze persoonlijk niet (al is alles relatief) , maar luxeproblemen moet je ook oplossen. Al is het maar om weer eens een andere kijk op je (luxe) situatie te ontwikkelen.
Tesah
07-11-2012 om 13:02
Aaargh
je 'vindt' vast iets. Die t is echt weggevallen hoor!
En de 'ik' na denk ook. Bah.
Tesah
simone
07-11-2012 om 13:08
Fijn
fijn al die reacties, tenminste niet allemaal hoor. haha
maar ik ben blij dat er sommige zijn die het herkennen. Ik ben met veel plezier een thuisblijfmoeder alhoewel dit geen keuze is geweest, mijn baan hield op en sinds die tijd is het heel moeilijk om onder schooltijden iets te vinden.
als vrijwilliger werk ik 1 a 2 ochtenden bij een dierenasiel met heel veel plezier, en inderdaad de post rondbrengen is niet echt mijn ding. ik zit tussen 2 dingen te twijfelen, ga ik een baan vinden of ga ik vrijwilligerswerk uitbreiden? en mis ik dan niet dat beetje waardering in de vorm van een salaris. Ik zal eens gaan zoeken naar vrijwilligerswerk waar ik een km-vergoeding krijg. ik zag wel veel problemen maar ik probeer nu meer in oplossingen te denken dan in problemen daar hebben jullie reacties in ieder geval al voor gezorgd. ik laat wat weten wat het geworden is.
Vic
07-11-2012 om 18:38
Niet eens met skik
Ik was de eerste die wat mopperde (afzeiken is echt iets héél anders) en ik sta daar nog steeds achter. Ik zie het niet als een luxeprobleem, het is eigenlijk niet eens echt een probleem. Dat is ook alleen maar mijn mening, dus die mag ik best (weloverwogen) hier neer zetten. Irl zou ik het precies zo zeggen.
skik
07-11-2012 om 20:20
Vic
Jij reageert met: "Wat goed dat jullie zo positief kunnen reageren op zo'n z**kverhaal. 'Ik kan niet werken want ik wil geen flexibele tijden. Ik kan niet werken want ik kan geen benzine betalen. Ik verveel me.' Ga punniken."
Iets een zeikverhaal noemen en het advies geven te gaan punniken noem ik afzeiken.
Bovendien zitten er aardig wat nuanceverschillen tussen wat jij zogenaamd quote en wat topicstartster daadwerkelijk schrijft, waardoor je het in het belachelijke trekt.
skik
Tesah
07-11-2012 om 20:41
Vic
Dus als iemand jou dit zou vragen zou je precies dit antwoorden?
Ik vind het absoluut niet vriendelijk of behulpzaam klinken, zelfs aanvallend en onaardig maar dat is dan weer mijn mening. Maar serieus, zou jij echt precies zo reageren tegen iemand irl?
Tesah
Vic
07-11-2012 om 20:42
Skik
Lees het nou nog eens. In het hele stukje staan 3 woorden die een normale vraag vormen, de rest heb ik adequaat samengevat in mijn 'quote'. Maar goed, een en ander zal gekleurd worden door mijn waan van de dag (vreselijk drukke weken en ik ben blij als ik me een keer mag vervelen).
Fiorucci
07-11-2012 om 21:39
Skik
En wat is er mis met post lopen? Lekker in de buitenlucht, er zijn rottere banen. Ik vind het een zinnige tip, zeker omdat het goed te combineren is met schoolgaande kinderen.
Temet
07-11-2012 om 21:44
Vic - geheel ot
Vroeger als ik tegen mijn moeder zeurde "ik verveel me" was haar antwoord - strijk en zet- "ik wou dat ik zo gelukkig was!"
Woest werd ik erom. Maar inderdaad, ik zou me nu ook dolgraag eens vervelen. Kan me de dag niet heugen
Groeten,
Temet
Ilva
07-11-2012 om 22:00
Thuiszorg
Ik ben een paar jaar geleden in de thuiszorg begonnen. Ik werk op een nul-uren contract. Ik ben dus alle schoolvakanties vrij. Het is drie uurtjes in de ochtend. Twee ochtenden per week. Ik maak schoon bij oude dames in kleine woningen. De mensen zijn zo blij als je komt en vaak ben je meer sociaal bezig dan met het schoonmaken (hoewel dat wel moet gebeuren natuurlijk).Veel betaald wordt het niet maar het geeft mij een goed gevoel iets voor die mensen te kunnen doen. Ik werkte vroeger altijd op kantoor maar daar kom ik ook niet meer aan de slag.
Een nul-uren contract is echt ideaal. En zijn je kinderen een keer ziek dan bel je je cliënt of je een andere dag kan komen. Nooit problemen gehad. En ik ga gewoon op de fiets. Geen benzinekosten dus en twee keer per week een blij gezicht als ik kom. En de kinderen kunnen gewoon tussen de middag thuis eten. Ideaal.
Manda Rijn
07-11-2012 om 22:54
als ik een kind heb wat zich verveelt dan zeg ik inderdaad standaard "ga dan aub nu je kamer opruimen/kleren opvouwen".
want echt, ik word soms heel moe van dat gehang en gedraai en gezucht terwijl ik op dat zelfde moment allerlei klusjes aan het doen ben, van huishouden tot emails beantwoorden, werken en bellen met het ziekenhuis etc etc.
Oh en dan ben ik ook no zo erg dat ik haar dan een klus laat overnemen, brood kopen, zusje helpen op wc etc.
simone
08-11-2012 om 12:07
Dankjewel ilva
dit is een antwoord waar ik wat aan hebt.
Wat skik allemaal zegt moet ze zelf weten, als zij er gelukkiger van wordt door haar mening te geven zonder er bij stil te staan of dit een antwoord is waar iemand op zit te wachten dan moet ze dat vooral doen.
ik heb er geen last van.
ik ga bij de thuiszorg informeren want dat klinkt als iets wat bij mij past, onder schooltijd, nuttig in de zin van sociaal bezig zijn en toch iets op mijn bankrekening.
Maylise
08-11-2012 om 12:15
Manda
Toen ik Skik's bericht las dacht ik ook meteen als mijn kind zegt dat ze zich verveelt dan zeg ik ook inderdaad iets als van ga je kamer opruimen of ik heb nog wel wat klusjes. Ik bedoel vervelen is prima maar niet theatraal in mijn buurt. Ga dan inderdaad je kamer maar opruimen. Dat is tenminste nuttig.
Ilva
08-11-2012 om 13:50
Graag gedaan
Graag gedaan Simone. Veel mensen in de thuiszorg werken bij twee clienten op een dag en meerdere dagen. Maar dat hoeft niet. Ik heb nu al jaren vaste clienten. Ontzettende lieve dames. Als ik jarig ben krijg ik altijd wat van ze (dit jaar zelf nog een kaartje van een oude client waar ik niet meer werk) en als zij jarig zijn bak ik altijd wat lekker voor ze. Heel gezellig. Ik verdien iets minder dan 10 euro per uur, veel is het dus niet maar wel leuk om te doen. In het begin zal je vooral inval werk doen maar soms klikt het dan en vraagt de client of je wilt blijven en soms wordt je ook gewoon geplaatst hoor maar ik ben maar heel zelden vervelende mensen tegen gekomen. Vaak mag je in het sollicitatiegesprek ook aangeven dat je bijv. niet wilt werken bij mensen die roken of die huisdieren hebben. Dat is wel prettig. Succes!!!
Laat je nog wat horen als het gelukt is (of niet).
Marjan
09-11-2012 om 12:26
Handwerken
Ik ben een fanatiek handwerkster, borduren. Ik ga ook de dames bij mijn vader in het huis helpen.
Op school helpen met lezen enz.