Bennikki
10-02-2009 om 21:26
Niet op bed mogen zitten-wat vinden jullie?
Geen wereldprobleem, maar ik vroeg me iets af.
Dochter (9) kwam gisteren thuis van speelafspraakje met klasgenootje. Ze zijn al een tijdje aan het oefenen voor een dansvoorstelling op school. Tussen neus en lippen door liet dochter vallen, dat het op de kamer van vriendinnetje lastig oefenen was, ´ook omdat ik niet even op haar bed mag zitten om uit te rusten'.
'Waarom mag dat dan niet', vroeg ik, waarop dochter zei dat moeder van vriendinnetje dat niet hygiënisch vond. 'O, dan heeft ze natuurlijk een lekkere bank of stoel op haar kamer staan', bedacht ik. Maar nee, alleen een bureaustoel.
Goed, dochter maakt er geen probleem van ('iedereen is anders mama') maar ik was zó verbaasd. Ik vind het eerlijk gezegd raar. Vindt moeder van vriendinnetje andere kinderen (ik ga er maar vanuit dat de regel niet alleen voor mijn dochter geldt) een bron van besmetting?
Maar soms twijfel ik aan mijn eigen beoordelingsvermogen, ik ben moet ik eerlijk zeggen erg gemakkelijk. Dus ben ik erg benieuwd, of jullie dit soort regels kennen/onderschrijven/zelf ingevoerd hebben/belachelijk vinden?
Alvast bedankt!
Bennikki
Guinevere
10-02-2009 om 21:45
Maakt mij niets uit
Zolang ze hun schoenen maar uittrekken als ze op het bed klauteren en de boel niet afbreken, doen ze maar wat ze willen op de kamer van mijn zoontje!
Deze moeder heeft misschien slechte ervaringen, dat er inderdaad modderpoten op het bed zaten?
kroet-28
10-02-2009 om 21:47
Ken ik
mijn moeder wilde dat ook nooit. ik ben er zelf vanaf gestapt omdat het lastig is, maar volgens mij is het in zus gezinnen nog wl een regel.
Niet een bron van besmetting, maar kinderen gaan vaak overal op zitten/liggen/hangen, dus wij vonden dat thuis dan 'vieze kleren' Je bed was een heerlijk schoon nestje, en wij lieen dan ook niet met de pyama door het huis (daar ging je dus niet mee op de bank zitten, want op die bank zit iedereen met 'vieze' kleren. (waar ze ook mee in de trein/bus, school, werk zitten)
Er zit wat in, maar het is ook een hoop gedoe, ik ben lang niet meer zo schoon als ik ben opgvoed
Inget
10-02-2009 om 22:15
Zitten geen probleem
zitten op bed vind ik geen probleem, maar mijn jongste vindt het geweldig om onder de dekens te spelen met vriendinetjes.
Dat vind ik persoonlijk wat minder prettig (lees hygienisch)
inget
Holiday
10-02-2009 om 22:16
Zitten wel hoor
Ik heb eerlijk gezegd alleen problemen met springen op bed, het dekbed overhoop halen, onder de dekens kruipen dat soort dingen. Maar gewoon op bed zitten? Ja dat mag hier hoor. Ik zou er niet op komen!
Misschien had dat meisje zo'n heel dik donzen dekbed waar je niet op mag zitten omdat het dan plat wordt.
Holiday
Bennikki
10-02-2009 om 22:22
Schoenen uit!
Aah, zo vies ben ik toch niet.. Natuurlijk, dochter doet schoenen altijd meteen uit (te pas en te onpas , das ook een regel bij vrijwel alle kinderen waar ze speelt, zeker ook bij betreffende vriendinnetje. Dus het gaat niet om moddersporen denk ik, daar kan zelfs ik me wel wat bij voorstellen!
Haha, dank Cameron. Ze heeft luizen op het moment, geldt je aanbod nog? (Nee hoor, grapje..)
Dank voor jullie reacties!
Bennikki
Genista
10-02-2009 om 22:35
Voor alles valt iets te zeggen
Natuurlijk valt er wat voor te zeggen om kinderen niet op het bed te laten. Maar de praktijk is dat ik dan 10x per uur naar boven moet om het te verbieden. Gelukkig hebben ze nu halfhoogslapers met een matras eronder en daar spelen ze erg veel op.
En juist de kat weet donders goed dat ze niet op de slaapkamers mag komen. En als iets nog wel vrijwel altijd goed gaat, is dat de kinders ook de deur van hun kamer goed achter hun kont dichtdoen als ze naar beneden gaan. Ik ben dol op mijn kat, maar niet (meer) in mijn bed
Christientje
10-02-2009 om 22:36
Gemakkelijk
Hoi Bennikki,
Ik ben dus ook erg gemakkelijk. We hebben voor onze 12 jarige dochter toendertijd een bedbank met veel kussens aangeschaft, juist zodat ze daar lekker op kan hangen met haar vriendinnen.
Intussen hebben wij een nieuw bankstel, en heeft ze ook een 2-zitter op haar slaapkamer staan.
Het verbaasd me, jouw verhaal. Ik heb dat nog niet meegemaakt eigenlijk. Wanneer de meisjes moe waren moesten ze dus op de grond gaan zitten ?
Christientje
Marieke
10-02-2009 om 22:41
Zou mijn moeder kunnen zijn
Ik mocht ook nooit op mijn bed zitten (en vriendjes al niet eens op mijn slaapkamer komen). Mijn moeder maakte namelijk 's ochtends mijn bed op met lakens en een wollen deken en dan een sprei erover. Als je erop ging zitten dan lag het niet meer recht. Mij lukte het uiteraard nooit om alles weer zo kaarsrecht te trekken als mijn moeder, ze zag het altijd.
Inmiddels ben ik zelf een absoluut slonzige moeder. Mijn enige eis is dat de schoenen uitgaan voor ze (kids & friends) binnenkomen en vervolgens wordt er op en in bed gespeeld of worden er hutten gebouwd met het beddegoed. Hygiene was nog niet bij mij opgekomen, maar mijn kinderen zijn nooit ziek
Mijn moeder heeft liever niet dat ik met de kinderen langskom en als we komen dekt ze de bank af met een kleed en is de slaapkamer verboden terrein. Ga maar lekker buiten spelen is het motto, gevolgd door "niet aan de ramen komen"(want, Oh help!, vieze vingers op het raam)
Marieke
(slons uit overtuiging)
Stelle
10-02-2009 om 22:47
Opperslons?
Hmm, ik ben geloof ik echt de opperslons, want heb er letterlijk nooit bij stil gestaan dat het wel eens onfris kon zijn om op/ in bed te spelen..? En wat zullen veel ouders Zoonlief slecht en ranzig opgevoed vinden bedenk ik me nu, die doet echt niet uit zichzefl z'n schoenen uit als hij ergens gaat spelen (denkt er gewoon niet aan en ik eerlijk gezegd ook niet..). Overigens wel 1 regel wat dit betreft: op bed gaan de schoenen wél uit. Dussss.
tonny
10-02-2009 om 22:58
Mocht bij ons thuis ook niet
mijn moeder was ooit verpleegster van het oude stempel en zij vond dat je bed schoon moet blijven. Daarbij was het ook de tijd van dekens en lakens, dan wordt het een zooitje als je erop gaat zitten.
Op de slaapkamers spelen gebeurde trouwens niet, daar was het namelijk koud! We speelden beneden of in de zijkamer.
Zelf was ik niet zo heel precies; wel altijd schoenen uit voor ze naar boven renden. Echt op bedden spelen, daar was ik niet zo happy mee, ik herinner me zand op/ in dekbedden ; dat was in de omslag van jongensbroeken blijven hangen na een uurtje zandbak.
Er is toch niks mis met op de grond zitten, op zitkussens of zo? Of dansjes oefenen in de woonkamer?
Ik vind het niet zo raar hoor, dat op bed zitten niet de bedoeling is.
tonny
Genista
10-02-2009 om 23:01
Tops (ot)
Strenge wij De ramen gaan best wel op kieren, maar de deuren zijn zoveel mogelijk dicht. De kat onthoudt namelijk niet altijd even goed dat het niet mag. Er was ooit een tijd (oude kat, ja, die heeft dat allemaal nog meegemaakt) dat wij op een 1-kamerbedoening huisden. Dat heette heel luxe een studio en er waren toen nog 2 katten. En die lagen dus elke avond bij ons op/in bed, aan mijn kant, omdat ik slááp als ik slaap. Dan merk ik niet meer dat ze er liggen... Maar goed, sinds we een slaapkamerdeur kunnen dichttrekken, mogen ze er niet meer in. Maar deze oude theemuts vindt mij nog steeds lief.
IngridT
10-02-2009 om 23:28
Ojee-ojee-ojee
Hier heb ik zelfs nog nooit bij nagedacht.
De enige regel hier in huis is 'geen schoenen aan boven' en 'geen eten en drinken boven'. verder zoeken ze het maar uit. Ze spelen in/op/onder hun bedden, maken er hutten van, slepen beddegoed van de ene naar de andere kamer. En sinds we in december 3 kittens hebben zal ik er gelijk maar bij opbiechten dat die 's nachts van het ene naar het andere bed huppelen. Een van de 3 (gruwel!) kruipt als ie de kans krijgt bij je ONDER het dekbed.
Ingrid (en ondanks dit alles verschoon ik de bedden maar eens in de 14 dagen)
Kaaskopje
11-02-2009 om 01:12
Nog nooit meegemaakt
Ik heb in mijn inmiddels best lange leven nog nooit meegemaakt dat ik niet op het bed van een ander mocht zitten. Als ik vroeger om wat voor reden op de kamer van de ouders van mijn vriendin was deed ik het niet. Toch een vreemd idee om op het bed van haar ouders te zitten. Keurig opgemaakt... nee dat ging te ver, maar verder was het bij vriendinnen geen enkel punt. Het bed was een heerlijk hangpunt. We hebben heel wat afgekletst op elkaars bedden. Voor mijn dochters is dat ook zo.
Natuurlijk vind ik het niet goed om met schoenen in bed te liggen of erop te zitten, maar verder gaat iedereen zijn gang maar met zijn eigen bed.
Aan schoenen uit doen bij de voordeur doe ik niet. Ik heb daar een heel erge hekel aan. Ik hoefde dat van mijn ouders ook niet en vond het heel ongemakkelijk als ik het bij een vriendin wel moest doen. Dat was er welgeteld 1. Bij de rest mochten de schoenen aanblijven.
Dat ik niet met de kleren waarmee ik in de trein heb gezeten op de bank moet gaan zitten is iets waaraan ik nou echt nog nooit gedacht zou hebben. Dan kan ik wel bezig blijven. Op mijn werk zit ik ook elke dag op een andere stoel. Ik kijk wel altijd of mijn zitplaats schoon is. Als ik een rare vlek zie of zoiets ga ik er niet zitten.
reina
11-02-2009 om 07:03
Tjeetje
Ik zou er niet eens aan denken! Veel kinderen hebben alleen maar een bed staan om op te zitten en hooguit 1 stoel, dus moet iedereen op de grond zitten? Schoenen uit in huis is hier ook geen regel, ik zou me er al niet aan kunen houden, omdat ik niet zonder schoenen kan lopen , man en zoon doen ze wel vaak uit en eigenlijk vind ik al die losse schoenen maar een hoop zooi geven En niet met de kleren uit de trein thuis op de bank zitten? Mijn hemel, wat ben ik blij dat ik zo'n slons ben en daar niet allemaal over nadenk! En dat ik zelden ziek ben ondanks mijn onhygienische gedrag mag een wonder heten Nee, hoor, iedereen moet zelf weten wat ie prettig vind, maar ik ben kennelijk erg gemakkelijk ( of vies
Anienom
11-02-2009 om 08:34
Goh
Ik dacht dat ik een cleanfreak was. Mijn dochter noemt mij Juf Helderder. Maar niet op het bed mogen zitten.... Wel schoenen uit, niet IN bed (alhoewel, ik heb dat liever niet want ik vind het persoonlijk maar ik weet niet hoe snel ik het zou verbieden). In geval van luizen zou ik sowieso willen dat ze beneden speelden om het in de gaten te houden. Katten ab so luut niet op bed (hoewel ze het stiekem wel doen, eentje verstopt zich onder het bed en als de deur dan dicht is gaat ze lekker erop liggen en dan ben ik niet blij). Één regel: hier komt niemand z'n bed in als niet eerst gedoucht.
Dat van vieze kleren had ik echt nooit aan gedacht. Zo, ik kan thuis weer eens beargumenteren dat ik echt niet zo extreem ben als de heer des huizes vindt!
ayla
11-02-2009 om 08:55
Hier mag veel
Ben juist blij als ze naar boven verdwijnen, meer rust voor mij onder. Hier worden de bedden in het spel betrokken, In het bed van oudste dochter worden met grote regelmaat tenten gebouwd waar ze dan gaan picknicken met drinken en snoepjes. Die vind ik dan 's avonds bij het naar bed gaan weer terug. En als ik dan niet snel genoeg ben propt dochter ze nog in haar mond ook. Ons bed wordt gebruikt om op te springen. En soms kijken ze in onze kamer een filmpje, maken we ene heuse bioscoop ervan blinden omlaag, film op, drinken en iets lekkers erbij zodat ik die avond chipskruimels in mij bed heb.
erg gemakkelijk blijkbaar
oh ja en daar tussendoor loopt nog een dikke rode kater die ieder bed als zijn prive-eigendom ziet
Jujube
11-02-2009 om 10:28
Geen probleem
Mijn kinderen hebben altijd met vrienden/vriendinnen op bed gezeten en ook wel hutten gebouwd met hun dekbedden e.d. toen ze kleiner waren. Ik snap niet zo goed waarom alles schoon zou moeten blijven; een huis is toch om in te leven? Ook voor de kinderen, lijkt me.
En anders leg je een sprei op het bed, dan blijft het dekbed 'schoon'.
Groet,
Jujube
kroet-28
11-02-2009 om 11:23
Marieke - reactie?
zou het een reactie op de schone moeders zijn dat wij dan niet zo schoon zijn??
kroet-28
11-02-2009 om 11:25
Slaapkamer ouders
mogen ze bij ons niet spelen (wel als de kinderen alleen zijn, niet met vriendjes, heb ik gewoon geen zin in al die vreemde kinderen op mijn bed. En er is daar ook niet echt iets om mee te spelen)
Springen op het bed mag niet, (lattenbodem, is al eens geknapt).
ben het ermee eens dat het veel te veel gedoe is om het te verbieden.
Schoenen uit als mensen binnenkomen is hier (in engeland) gelukkig vrij normaal, dat vind ik wel prettig (zeker bij kinderen die toch altijd door de modder moeten rennen).
Temet
11-02-2009 om 11:33
Bennikki
Zelf heb ik er eigenlijk geen moeite mee, maar mijn vriend wil eigenlijk ook niet dat peuterzoon met zijn gewone kleren op het bed zit. En over schoenen hebben we het dan helemaal niet, want die dragen wij niet in huis. (toen ik opgroeide droegen we trouwens wel schoenen in huis, en daar mochten we zeer beslist niet mee op de bank/stoel/het bed.)
Ik kijk dus niet zo heel vreemd op van die moeder als jij. Ik zou het dan wel weer vreemd vinden als de regel voor andere kinderen zou gelden maar niet voor het eigen kind, ik ga er eigenlijk vanuit dat het hele gezin gewoon de stelregel hanteert: gewone kleren in bed zijn vies. Uit overwegingen die in deze draad ook al zijn aangestipt.
Ik kijk van dat soort dingen niet meer op, vanwege mijn partner, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou een heel vreemd verhaal moet zijn geweest.
Groeten,
Temet
Manda Rijn
11-02-2009 om 11:49
Heeft geen zin hier
zolang ze hun schoenen maar uit doen nadat ze hier de voordeur binnen komen en niet de caviakooi eigenhandig gaan verbouwen (zodat ik er sávonds pas achter kom dat de cavia's de hele dag in een schoenendoos hebben gezeten) en niet meer gaan kliederen met water, krijt en het wastafelputje verstoppen vind ik alles best. Oh ja en ik wil ze ook niet in onze slaapkamer hebben, zonde van mijn lingerie die ze dan ook uit de kast trekken en mijn wel schone bed daar mag niet op gesprongen worden want daar hebben we een trampoline voor.
Er ligt regelmatig zand in dochters bed, de dekens en kussen op de grond en ach het is hier toch niet al te hygienisch met een bejaarde kotsende kat, 2 cavia's en allerlei kinderen die hier naar binnen komen.
nee het zou geen zin hebben, er wordt toch constant gesleept met dekens, op zolder is het 1 groot stofnest met tenten en andere troep. Ik bemoei mij nergens mee.
Oh ja, er is hier ook een vriendinnetje die telkens als ze de kat of de cavia's aait haar handen wast, dat moet van haar moeder en dat doet ze ook. Nou dat is hier dus totaal geen regel dus ik verbaas mij ook telkens hoe keurig ze dat doet.
Maylise
11-02-2009 om 12:21
Nooit bij stil gestaan
Hier mogen ze wel op bed spelen. De jongste slaapt op een halfhoogslaper en van het bed afspringen is een grote hobby. Dat mag dan weer niet want het dreunt zo door maar als ik niet thuis ben of het niet hoor dan gebeurd het wel. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat het niet hygenienisch zou zijn om in gewone kleren op bed te zitten.
Schoenen gaan wel uit bij de voordeur.
Mocht het bed vies worden verschoon ik wel een keer extra. Zoveel werk is dat niet.
Maylise
branca2
11-02-2009 om 12:23
Nooit bij nagedacht
hier zitten vaak kuddes pubbes op het bed van mijn zonen en ik heb er nooit over nagedacht dat het niet goed zou zijn, als ze hun schoenen maar uit doen althans,
soms met die stinkende voeten mogen ze van mij ook hun schoenen aan houden hoor!
Mamaloetje
11-02-2009 om 12:48
Manda, wel heel gezellig
Er is niks mis met schoon zijn behalve als het er erg ongezellig van wordt...enne in sommige gevallen klinkt het wel heel ongezellig en griezelig bijna..met alle respect hoor want ieder mag het op zijn manier doen...Ik zit er een beetje tussenin, ik werk 5 dagen en dus probeer ik het wel bij te houden..maar kinderen moeten wel kunnen spelen en het gezellig hebben..
Leandra
11-02-2009 om 12:53
Pelle en maylise (halfhoogslaper)
Ik zou met de halfhoogslaper niet te nonchalant zijn. Mijn zoon zat er er vorig jaar op met een vriendje(mocht ook niet) en is eraf gevallen en had zijn arm gebroken.Hij had het bed net 2 weken .
Er komt bij ons nu echt niemand ander meer op de halfhoogslaper dan mijn zoon zelf. Ze zitten vaak op de grond op een kussen.
Groetjes Leandra
Manda Rijn
11-02-2009 om 13:19
Ieder op zijn manier
ja hoor dat vind ik ook. Als dat ergens thuis een regel is dan is het simpel, dan moet ze zich daar gewoon aan houden.
Nu heeft ze vanmiddag 2 speelkinderen meegenomen, een heel beleefd jongetje en meisje X. Zowel mijn dochter als meisje X proberen indruk te maken op het jongetje, mijn dochter doet dat vooral door mijn beperkte regels te ondermijnen en brutaal tegen mij te doen. Meisje X gilt met haar snerpende stemmetje en zegt vieze dingen. Van beide wordt hij een beetje moe heb ik de indruk, arme ziel...
Oh ik moet ze in de gaten houden, meisje X is van de verstopte wastafel en het geschminckte antieke bed. Ik heb het idee nu ook dat ze door de vloer gaan zakken... ik ga wel effe kijken.
EsmeePF
11-02-2009 om 13:22
En hier
Schoenen hoeven niet uit bij binnenkomst, maar omdat wij dat allemaal wel doen doen vriendjes/vriendinnetjes van de kinderen dat ook. Mijn oudste 2 slapen op een stapelbed, op het onderste bed mag wel gespeeld worden, op het bovenste niet. Stel dat ze eruit kukelen...
Aangezien de bedden hier altijd open liggen word er dus ook IN bed gespeeld, geen probleem.
Op onze slaapkamer mogen de kinderen samen wel tv kijken, als er vriendjes zijn is onze slaapkamer verboden terrein.
En de kat komt niet boven, maar dat is meer gemakzucht omdat ik geen zin heb om steeds de kat te zoeken als we naar bed gaan. Als wij slapen wil ik hem niet op bed hebben, daar wordt ik dan steeds wakker van.
Toen ik nog een kind was had ik een speelkamer dus mijn bed was toen geen speelplaats. Toen ik ouder werd en geen speelkamer meer had waren er volgens mij geen regels over wel of niet op bed spelen.
Maylise
11-02-2009 om 13:49
Leandra
Van de hoogslaper afspringen mag ook. Maar ik sta er niet de hele tijd bovenop en soms hoor ik het niet gelijk. Er vanaf vallen kan inderdaad maar ze klimmen ook in bomen en op schuurtjes en doen andere dingen die ik helemaal niet wil weten. Vallen kan helaas altijd.
Maylise
Maylise
11-02-2009 om 13:49
Correctie
Het moet zijn: van de hoogslaper afspringen mag ook niet. Nu lijkt het alsof het wel mag
Fraz
11-02-2009 om 14:18
Bij ons
schoenen uit voor je naar boven gaat en niet in onze slaapkamer (= op zolder dus makkelijk genoeg) maar voor de rest gaan ze hun gang maar. Drinken en fruit mag ook best boven maar kruimel dingen liever niet.