Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Niet lekker in mn vel

Door corona is mijn wereldje kleiner geworden en ik denk dat dit niet mee helpt aan mijn gemoedstoestand. Ik vind niks meer leuk en heb nergens zin in. Ik begin na 25 jaar zelfs te twijfelen aan mijn relatie en zie op tegen de avonden samen op de bank. 

Het is eigenlijk allemaal een maand of 3 geleden begonnen toen mijn net 18 jarige dochter voor het eerst begon te daten met een jongen. Ik was geïnteresseerd en stelde vragen maar die vragen werden niet op prijs gesteld waardoor ze eigenlijk steeds minder vertelde en ik me, mede vanwege het type jongen, steeds meer zorgen ging maken. Gelukkig was deze jongen gauw klaar met mijn dochter en na kort liefdesverdriet heeft ze zich al snel op een andere jongen gestort waar ze het leuk mee lijkt te hebben. Ik wil hier ook gewoon ontspannen mee omgaan maar het lukt me gewoon niet om het los te laten. Haar kamer is aansluitend aan de onze en ik hoor haar regelmatig praten met vriendinnen over deze nieuwe jongen. Alles wat ze zegt weeg ik 100x af omdat ik me afvraag of deze jongen wel het goede met haar voorheeft. Ze heeft hem gevraagd hoe hij hun nu ziet en eigenlijk kaatste hij de bal gewoon terug. Dus hij gaf niet duidelijk aan dat hij er vol voor wil gaan waardoor ik me dus weer zorgen maak dat hij haar gebruikt en ze straks opnieuw gekwetst wordt. Hij is verder wel heel lief voor dr en gaat niet over haar grenzen maar toch. En uiteindelijk gaan ze pas een een week of 4 met elkaar om dus er valt ook nog niet zoveel te zeggen over hoe het tussen hun zal gaan misschien. 

Ik vind het zo achterlijk van mezelf dat ik hier zo mee bezig ben en ik snap ook niet waar het vandaan komt. Ik ben altijd heel nuchter geweest en ze zal uiteindelijk toch van haar eigen fouten moeten leren. Maar het beheerst echt mijn hele dag.

Heb ik last van een depressie, is het het loslaten van dochter met wie ik altijd 4 handen op 1 buik was, een midlifecrisis, komt het door corona?? Hoe kom ik hier het beste doorheen zonder mijn dochter nog verder van me af te duwen. En hoe word ik weer gewoon blij met mijn relatie?


Het is de lockdown denk ik. Misschien kun je jezelf a. vaker afleiden met iets dat je echt interesseert hoe klein ook, elke dag een uurtje of vaker naar buiten, fietsen of wandelen of zo. Even afstand nemen van de anderen.

Ik vind al die mensen de hele tijd om me heen ook een behoorlijke belasting. Voorheen zat iedereen op school en kon ik ook even rustig een werkje doen of iets voor mijzelf.

Nu belt AH en is het hele huis in rep en roer. Je zit teveel op elkaars lip en dan kun je elkaar moeilijker 'loslaten'. Gelukkig is het nu mooi weer dan lukt het me vaker om eruit te gaan. Even geleden had ik wel dat voornemen maar het kwam er niet van.

Oh ja, en vitamine D. Dat kan zeker na een lange winter in lockdown behoorlijk laag zijn. En aanleiding geven voor vermoeidheid en somberheid.

Deze even omhoog gehaald staan ze bij recente inhoud vlak onder elkaar. 

Demi75

Demi75

28-04-2021 om 16:30 Topicstarter

Haaknaald schreef op 28-04-2021 om 16:12:

Deze even omhoog gehaald staan ze bij recente inhoud vlak onder elkaar.

gevonden, bedankt voor de tip.

Demi75

Demi75

28-04-2021 om 16:32 Topicstarter

Annej,

ik heb net een stuk gewandeld en dat is inderdaad wel even fijn, maar het thuiskomen is dan wel weer even minder. Ik zal ook eens achter vitamine d aangaan, baadt het niet schaadt het niet.

Is het misschien een zingevingsvraagstuk? Dat je dochter volwassen wordt en je niet weet wat je met je leven aanmoet nu je niet meer voor haar hoeft te zorgen? Of de overgang? Corona helpt daar denk ik ook niet bij, je kunt je aandacht niet op veel andere dingen richten dan thuis en dan gaat alles je irriteren. Geen energie kunnen halen uit contacten buitenshuis helpt dan ook niet. 

Wandelen, lekker in de zon zijn of mindfullness zou kunnen helpen. Focussen op de leuke dingen die je meemaakt en de positieve kanten van je partner. Of eens met een coach of psycholoog praten over wat je dwars zit.

Dit komt volgens mij best wel vaak voor. Mijn moeder had destijds veel last van de overgang, ook met depressieve klachten en moeite met het feit dat haar kinderen volwassen werden. Ze voelde zich als het ware overbodig. Ze wilde heel erg zorgen voor anderen, wat ik als jongvolwassene enorm beklemmend vond op een gegeven moment. Weet dat zorgen voor wezenlijk iets anders is als houden van. Je deelt niet je hele liefdesleven met je ouders. Dat doe jij zelf ook niet (hoop ik). Probeer te ondersteunen waar nodig en ook je eigen leven een nieuwe invulling te geven. Probeer jezelf ook soms te dwingen iets te doen waar je niet per se zin in hebt. Meestal ben je achteraf blij dat je het toch gedaan hebt. Sterkte, zeker met corona is het niet per se makkelijk om nieuwe dingen te ontdekken.

Demi75

Demi75

28-04-2021 om 18:19 Topicstarter

RosaMontana schreef op 28-04-2021 om 17:39:

Is het misschien een zingevingsvraagstuk? Dat je dochter volwassen wordt en je niet weet wat je met je leven aanmoet nu je niet meer voor haar hoeft te zorgen? Of de overgang? 

Ik denk dat dit misschien wel een groot deel van het probleem is idd. Wat moet ik met de rest van mijn leven idee. En misschien de overgang die voor de deur staat, geen idee of mijn lijf daar al mee bezig is.

Demi75 schreef op 28-04-2021 om 18:19:

[..]

Ik denk dat dit misschien wel een groot deel van het probleem is idd. Wat moet ik met de rest van mijn leven idee. En misschien de overgang die voor de deur staat, geen idee of mijn lijf daar al mee bezig is.


Niet alleen je lijf, ook je emoties kunnen enorm beïnvloed worden door de overgang.

Interessant om te kijken waar jij je zingeving uit haalt, waar word je blij van, wat heb je nodig om je goed te voelen?

Demi75

Demi75

28-04-2021 om 18:24 Topicstarter

MamaE schreef op 28-04-2021 om 18:14:

Dit komt volgens mij best wel vaak voor. Mijn moeder had destijds veel last van de overgang, ook met depressieve klachten en moeite met het feit dat haar kinderen volwassen werden. Ze voelde zich als het ware overbodig. Ze wilde heel erg zorgen voor anderen, wat ik als jongvolwassene enorm beklemmend vond op een gegeven moment. Weet dat zorgen voor wezenlijk iets anders is als houden van. Je deelt niet je hele liefdesleven met je ouders. Dat doe jij zelf ook niet (hoop ik). Probeer te ondersteunen waar nodig en ook je eigen leven een nieuwe invulling te geven. Probeer jezelf ook soms te dwingen iets te doen waar je niet per se zin in hebt. Meestal ben je achteraf blij dat je het toch gedaan hebt. Sterkte, zeker met corona is het niet per se makkelijk om nieuwe dingen te ontdekken.

ik kan me van mijn jeugd niet herinneren dat mijn moeder er zo bovenop zat en ik had haar zeker niks verteld. Maar heb altijd gedacht dat mijn band met mn dochter sterker was dan die van mij en mijn moeder. En dan nog snap ik wel dat er grenzen zijn over wat ze wel en niet verteld. Maar nu zegt ze echt niks. Ze heeft er alleen voor gezorgd dat hij zich aan me heeft voorgesteld en thats it. 

Ben wel blij te lezen dat je denkt dat het best vaak voor komt en ik niet helemaal gek ben.

Misschien moet ik gaan kijken naar een leuke thuisstudie en een manier om mijn leven weer meer invulling te geven. 

Demi75

Demi75

28-04-2021 om 18:30 Topicstarter

RosaMontana schreef op 28-04-2021 om 18:24:

[..]


Niet alleen je lijf, ook je emoties kunnen enorm beïnvloed worden door de overgang.

Interessant om te kijken waar jij je zingeving uit haalt, waar word je blij van, wat heb je nodig om je goed te voelen?

ik bedoelde eigenlijk dat ik geen idee heb of de overgang al is begonnen. Maar ik snap dat emoties daar ook door beïnvloed kunnen worden. 

Uitvinden waar ik blij van zal worden is nog even een dingetje. Vroeger las ik heel graag. Maar door al die drukte in mijn hoofd nu lukt dat ook niet. Ik kan me niet goed concentreren nu. Ik probeer nu op lange dagen een spelletje te doen met mijn jongste als afleiding. Win win situatie,  quality time met de jongste en afleiding.

Ik denk dat het een optelsom van verschillende factoren is. En overgang, en lock down, en lege nest. Het is letterlijk een overgang naar een nieuwe verhouding met jezelf, je leven, je relatie. En ik heb altijd geleerd wat je mist heb je zelf te brengen. Dus ga zeker aan de slag met je relatie. Met hem/haar moet je door.

Wat betreft je dochter,  sja ik deelde ook niks en ik zie om me heen bij vriendinnen dat hun kinderen dat ook echt niet doen. Zeker niet als het een kruisverhoor is. Heb je het gesprek weleens gevoerd vanuit oprechte nieuwsgierigheid zonder reactie te geven of een oordeel te willen vellen. Misschien met een vraag als: wat vind je leuk? Wat vind je belangrijk? Of door juist iets te zeggen als: wat ik nou zo leuk aan hem vindt is.....

een beetje bonden.

en als ze niks zegt is dat ook volstrekt normaal. Ze moet het toch met vallen en opstaan ervaren en gekwetst worden hoort daarbij. Het leven hoeft niet altijd leuk en fijn te zijn. Pijn en verdriet horen erbij. Je valt en staat weer op en daar ben jij als steun als ze dat nodig heeft.

We moeten af van de gedachte dat het erg is om gekwetst te worden. Het is belangrijk de vaardigheden te ontwikkelen daarmee om te gaan. Iha doe je dat in de periode dat het wel goed gaat......

Ik zie de veranderingen bij mijn jongvolwassen kinderen als gewenning aan de veranderingen in mijn toekomst en dan ben ik blij dat het in kleine stapjes gaat ipv een harde val waarbij je keihard op je gat terecht komt. Eigenlijk net als in de puberteit; met kleine stapjes steeds de grenzen verleggen zodat je kon wennen aan de vernieuwde grenzen zonder dat deze een loopje met je namen.

In geval van Demi, je dochter woont nog thuis. Heel wat 18-jarige maken dan de stap naar een studentenflat en ontbreken aan de eettafel. Zo was mijn moeder gewend aan een uitbundige lange rits haarklemmen die aan een snoer van een lamp geklemd zaten en opeens weg waren; het was best confronterend vond ze.
Je dochter bespreekt nu vaker iets met haar vriend(innen), maar je kan nog elke dag even een kopje koffie met haar drinken. Probeer de veranderingen in je band met je dochter wat luchtiger te plaatsen; Ja, ze blijven niet eeuwig thuis maar je hebt de tijd om je erop in te stellen.

Demi75

Demi75

28-04-2021 om 19:33 Topicstarter

guera schreef op 28-04-2021 om 18:45:

Wat betreft je dochter, sja ik deelde ook niks en ik zie om me heen bij vriendinnen dat hun kinderen dat ook echt niet doen. Zeker niet als het een kruisverhoor is. Heb je het gesprek weleens gevoerd vanuit oprechte nieuwsgierigheid zonder reactie te geven of een oordeel te willen vellen. Misschien met een vraag als: wat vind je leuk? Wat vind je belangrijk? Of door juist iets te zeggen als: wat ik nou zo leuk aan hem vindt is.....

en als ze niks zegt is dat ook volstrekt normaal. Ze moet het toch met vallen en opstaan ervaren en gekwetst worden hoort daarbij. Het leven hoeft niet altijd leuk en fijn te zijn. Pijn en verdriet horen erbij. Je valt en staat weer op en daar ben jij als steun als ze dat nodig heeft.

ik ben met de vorige jongen waar ze mee omging op een gegeven moment de fout ingegaan door te duidelijk te maken dat deze jongen echt niet goed voor haar was. Liefde maakt blind en ik dacht dat ik degene was die haar wakker moest schudden... heel dom dus. Want dat is wel het keerpunt geweest en heeft meer kapot gemaakt dan de bedoeling was. Ik probeer het nu heel luchtig te houden en alleen een reactie te geven als zij er wat over zegt,  dat is nu 2x heel kort gebeurd... Maar beter iets dan niets.

Demi75

Demi75

28-04-2021 om 19:34 Topicstarter

@Guera. Op 1 fout gisteravond na toen ik vroeg of deze toch wel leuker was dan de vorige... toen kreeg ik gelijk de schemp dat ze anders niet met hem zou afspreken...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.