Pelle
29-07-2011 om 10:22
Nederlands paar laat kinderen in rio alleen achter op hun boot.
Weet iemand tot welke leeftijd je je kinderen niet alleen mag laten en is dit in landen in Europa ook verboden?
Roosje Katoen
29-07-2011 om 10:44
Geen idee
of het hier ook verboden is, maar ik hoop dat ze bij thuiskomst de kinderbescherming op hun dak krijgen.
Sawo
29-07-2011 om 11:03
Strafbaar alleen als het fout gaat
Hoi Pelle
Gisteren zeiden je in het nieuws dat het ook in Nederland strafbaar is om hulpbehoevenden alleen thuis te laten. Maar dat er alleen vervolging is als het fout gaat. Ik liet mijn slapende baby ook wel eens 10 minuten alleen om kind van school te halen, maar 3 kleine kinderen alleen op een boot? En zo lang dat anderen ze van de boot kunnen halen? Volgens de ouders waren ze alleen een reserveonderdeel halen. Maar de kinderbescherming is misschien niet nodig als ze al gevangenisstraf krijgen in Brazilie.
groet
saar
Fiorucci
29-07-2011 om 11:20
Verbijsterend
Echt, ik ben verbijsterd. Een onderdeel kun je ook alleen ophalen. Vader refereert aan het feit dat er een radio aan boord is. Hoi pap, met mij, ik ben pas vier hoor maar ik wilde even melden dat we ontvoerd zijn.
Vic
29-07-2011 om 12:07
Idioot
Je kunt er over discussiëren of het verstandig is om een baby alleen te laten, maar bij een 2- en 4-jarige lijkt me dat al overbodig. Dat is gewoon hoogst onverstandig om dat te doen. Om een 2- en 4-jarige alleen te laten op een boot is gewoonweg idioot. Je mag toch hopen dat ze een zwemvestje aan hadden.
liora
29-07-2011 om 12:16
Gestoord
Klinkt als overspannen? Sowieso een debiel idee om met drie zulke jonge kinderen een wereldreis te maken lijkt ne.
Wat verschrikkelijk zeg, totaal onverantwoord.
De borgsom had wel hoger gemogen en ik hoop dat jeugdzorg een onderzoek start,
Liora
Klaartje
29-07-2011 om 12:32
Belachelijk
Ik had gelezen dat ze naar een bevriend stel ging om een hapje te eten en dat de oudste (ja ja, al 4 is die) contact kon opnemen met de radio.
Ik snap niet dat je óf je kinderen meeneemt en anders dat andere stel bij jou uitnodigt.En 10 minuutjes een baby thuis laten om iemand van school te halen of 3 kinderen onder de 4 alleen op een boot laten om iets te eten, zit een groot verschil in.
T&T
29-07-2011 om 13:07
Tja...
Ik zou het niet doen, en iedereen reageert nu ook heel verontwaardigd, maar ik zou ze de kost niet willen geven die het wel op deze manier doen; hup babyfoon mee en bij de buren op de koffie/ borrel! En ach, als de kinderen in bed liggen en slapen... ik wil er in ieder geval ook niet te snel over oordelen bedoel ik maar, ik zie wel ergere kinder verwaarlozing.
Tess
sus-anne
29-07-2011 om 13:13
Huh tess? hoezo babyfoon
ze hadden geen babyfoon mee,en ze zaten niet bij de buren.
en natuurlijk zijn er ergere dingen,maar ik vind het heel erg onverantwoordelijk.
amk
29-07-2011 om 14:13
Gestoord, debiel?
waarom, omdat ze het anders doen als de grote gemene deler?
Juist met zulke jonge kinderen is een wereldreis goed te doen. Geen schoolverplichtingen, qua werk nog recht op ouderschapsverlof. (3 kinderen = 3x 26 weken). Als ik het financieel rond had kunnen breien had ik het ook graag gedaan.
Het is geen Texel, maar het is ook geen oorlogsgebied natuurlijk.
Jonge kinderen alleen achterlaten op een boot: Nee, dat kan niet, maar dat kan ook niet op de Friese meren.
Rieke
29-07-2011 om 14:55
Water
Dat zit me nog het meeste dwars, wat als een kind overboord valt,'s avonds in het donker. Nachtmerries kan ik daarvan krijgen. Slapen kinderen met een zwemvest aan? Dan nog, als ze voorover in het water kukelen. Brrr....
Even alleen laten in bed om een ander kind van school te halen is tot daar aan toe. Ik hou sowieso niet van een babyfoon bij de buren parkeren.
Maar op het water alleen laten, nee daar kan ik me niets bij voorstellen.
Fiorucci
29-07-2011 om 15:16
Tess
Een babyfoon aanzetten is wat anders dan verwachten dat je kinderen,waarvan de oudste vier jaar is, zelf contact opnemen per radio als er wat is..
Daarbij, dat babyfoongedoe heb ik ook nooit gedaan.
Fiorucci
29-07-2011 om 15:17
Amk
Ik vind het alleen laten van de kinderen idioot, de wereldreis beslist niet.
Vic
29-07-2011 om 15:30
Kleuters
Die mensen hebben schijnbaar vrij weinig verstand van hoe kleuters denken. De gemiddelde kleuter zal niet zo snel hulp inroepen als er iets is. Enerzijds omdat ze gevaarlijke situaties heel anders inschatten, anderzijds omdat ze denken dat ze het zelf wel kunnen oplossen. Ik ben ooit eens 1x boodschappen gaan doen (even iets halen, hooguit kwartiertje weg) toen oudste net 6 was en jongste een baby. Baby sliep altijd door als ze eenmaal sliep, behalve die ene keer. Toen ik thuis kwam trof ik een roodaangelopen krijsende baby aan, en een kleuter die probeerde de baby uit het bedje te tillen. Geen goed plan ;-(
Op zo'n boot is dat helemaal gevaarlijk. Je moet je niet voorstellen dat de 2-jarige overboord zou vallen, en 4-jarige gaat proberen de peuter te redden.
Een wereldreis an sich vind ik dan weer niet zo vreemd of gevaarlijk. Mensen hebben nu eenmaal verschillende ideeën over leuke vakanties.
mona
29-07-2011 om 15:57
Vermoedelijk
Vermoedelijk hebben ze die kinderen gewoon opgesloten in de kajuit,dan is er natuurlijk geen kans op overboord vallen. Wel op 100 andere dingen, zeker als je een eindje bij ze vandaan bent en het er 3 zijn, die van 4 kan inderdaad de kleine van 7 maanden pakken en laten vallen bijvoorbeeld. Erg onverantwoordelijk.
Een onderdeel gaan halen hoeft niet met zijn tweeen, dus het scenario van even bij de buren wat gaan drinken lijkt me het meest aannemelijk maar dan zou ik eerder die mensen op mijn boot uitnodigen of de 2 boten tegen elkaar aanleggen.
Wij zijn ook op de camping wel eens bij de buren wat gaan drinken en de kinderen in de caravan daarnaast laten liggen. Maar goed, toen waren ze op hoor-afstand, verder ben ik nooit gaan zitten, daar zou ik mezelf beslist niet prettig bij voelen.
Manda Rijn
29-07-2011 om 16:20
Hmm
"Volgens de brandweer lag het jacht op ongeveer driehonderd meter van de kust voor anker."
Dus die boot lag op 300 meter van de kust, ik vind dat wel erg. Ik was er vanuit gegaan dat ze de boot gewoon aan zo'n steigerplekding hadden liggen. En in het ene verhaal gingen ze reserveonderdelen halen en in het andere verhaal ergens bij vrienden eten. Als je bij vrienden aan het eten bent dan duurt het dus ook nog lang om weer die boot op te gaan, want je moet dan eerst een andere boot hebben om er naar toe te varen.
Wij hebben ook wel eens een borrel in de straat bij buren, dan staat de tafel vol met babyfoons en regelmatig gaat iedereen even kijken. Ik zie daar het risico niet van om eerlijk te zijn.
Fiorucci
29-07-2011 om 17:36
Drommels
Als je roept, zijn mama en papa zo bij je....ook als de boot 300 meter uit de kust ligt?
Vic
29-07-2011 om 17:50
Lastig in te schatten
Ik ben geen watermens en ga alleen varen als ik er niet onderuit kom. Het lijkt mij ook doodeng om met zulke kleine kinderen (en dan 3) een boottocht te maken, tenzij ze in een bench zitten. Ik moet er ook niet aan denken om in mijn eentje in een boot op 300 meter uit de kust te moeten slapen. Het zal daar toch aardig diep zijn.
Vic
29-07-2011 om 18:19
Drommels
Dan zeg ik het. Nee, ik vind dat niet 'heel normaal'. Ik snap dat je het risico neemt, en twee keer 7 minuten + 10 minuten kletsen is nog geen half uur. Maar ik zou dat niet zo snel doen. Ik heb 'de kleine' altijd meegenomen als ik oudste uit school ging halen.
Vic
29-07-2011 om 18:27
Oh wacht...
Je maakt een grapje? Net als in dit bericht
"Deze ouders deden niet anders dan wat normaal is in NL. Kinderen zonder ouderlijk toezicht achterlaten, want ze liggen veilig in bed en de deur is op slot. Als je roept, zijn mamma en pappa zo bij je."
Nou ja, ik heb wellicht geen recht van spreken want ik laat mijn kinderen (12 en 6) ook wel eens twee uur alleen thuis. Maarja, mijn huis kan niet zinken
liora
29-07-2011 om 21:11
Verband
Er zullen vast mensen zijn die gelukkig worden van een bootreis met drie kinderen die zo jong zijn. Maar mijn inschatting is dat ze helemaal gek werden van de kinderen en er even uit 'moesten'. Dit is natuurlijk een invulling van mij, en dat speelde zich geheel in mijn hoofd af.
En AMK, je hebt één kind en dat ook nog in deeltijd. Ik denk niet dat je je er een voorstelling van kunt maken hoe druk het moet zijn met drie kleine kinderen op een boot.
Liora
Rieke
29-07-2011 om 22:24
Nou eh...
ik lees net in de krant dat de kinderen 4, 2 en 7 maanden zijn. En ze zijn bezig aan hun derde jaar varen. Dus ze begonnen met 1 kind van een jaar, en al zeilend hebben ze er 2 bijgekregen. Je verhaal gaat niet op Liora.
amk
29-07-2011 om 22:43
Liora
het gaat niet om mij of om jou.
Het is hun keuze een wereldreis te maken, dat is niet belachelijk of debiel, dat is gewoon iets dat jij niet zou doen.
Ik denk dat ik me er prima een voorstelling van kan maken hoe druk het is met 3 kinderen op een boot. Net zo goed als jij als alleenstaande ouder dat kunt met 2 kinderen die altijd bij je zijn. We leven geen van beiden in een vacuum bubbel en maken meer dingen mee in het leven dan ons eigen kleine beperkte gezinnetje.
Kaaskopje
29-07-2011 om 22:46
Onverantwoord
... doe ik ook nog een duit in het zakje. De vergelijking met de vaste wal gaat totaal niet op omdat er een iets kleinere kans op verdrinking is en het huis bij een plotseling opstekende wind niet alle kanten op klotst of losslaat. Dat ten eerste. Een een kind van vier de verantwoordelijkheid geven om bij problemen de radio te gebruiken is natuurlijk belachelijk.
Nu zijn die ouders 'betrapt' op zo'n onverantwoord moment, maar het zal vast vaker gebeurd zijn. De oudste is er wel vier mee geworden... Is dat geluk of wijsheid?
Kaaskopje
29-07-2011 om 22:56
Liora
Je bent wel een beetje erg stellig in je meningen.
Debiel om een wereldreis te maken met kleine kinderen? Uniek is het niet. Als je alle veiligheidsmaatregels neemt die je kunt nemen kan het best. Het lijkt mij wel wat weinig ruimte om in op te groeien, maar voor de rest... waarom niet?
Er even uit moeten. Ik woon in een huis en moest zelfs met één kind soms écht even in mijn eentje de stad in. Even een paar uurtjes waarin geen beroep op mij werd gedaan. Héérlijk. Met twee kinderen had ik daar niet méér behoefte aan. Los daarvan zal AMK misschien wel eens meer dan 1 kind in huis hebben, waardoor ze zich toch een voorstelling kan maken van drukke kinderen die zich binnen moeten vermaken. Jij hebt nu twee kinderen en kunt je blijkbaar ook inleven in de drukte van een kind extra.
liora
29-07-2011 om 23:17
Aha
Ok, nou ze zeilen al jaren, kinderen blijkbaar geboren tijdens de reis. Jullie hebben me overtuigd, idioot zal ik het niet meer normen maar mij lijkt het horrible.
En AMK, misschien zou jij ook iemand zijn die zo'n reis zou maken, geen idee. Ik in ieder geval niet.
Maar waar het om gaat is dat het totaal onverantwoord is om die kinderen daar alleen te laten.
Liora
amk
29-07-2011 om 23:28
Liora
daar zijn we het absoluut over eens. Het is onverantwoord, in het verre buitenland, maar ook hier op een Fries meer.
FayW
30-07-2011 om 00:44
Over privacy gesproken
Over privacy gesproken, vandaag een bericht met de namen, achternamen en leeftijden van het hele gezin. Ik vind de namen van de kinderen even bizar als het alleen achterlaten van de kinderen op de boot, maar ook even bizar als alle gegevens van deze mensen in de openbaarheid te gooien. De site van het gezin is inderdaad snel gevonden. Blijkt dan wel dat oudste niet alleen een wonderkleuter is omdat hij al op jongere kinderen kan passen en de radio kan bedienen, hij kan ook al auto rijden .