Emma B
12-11-2008 om 13:58
Nationale avondklok tot 8 jaar
http://www.nu.nl/news/1835923/10/Marokkaanse_organisatie_wil_avondklok_voor_jeugd.html
Ik zit me hier in mijn tussenuur gewoon over op te winden...! Omdat een groep mensen geen nee tegen hun kinderen willen of kunnen zeggen, moet het maar een NATIONALE avondklok worden voor kinderen tot 8 jaar. Het idee zeg!
Als ik mijn zoon (nou, ja die is inmiddels 9, dus hij mág van de Marokkaanse organisatie) op een zomeravond wil laten voetballen achter het huis na het eten, moet ik gestraft worden.
Ik wil dit soort dingen graag ZELF kunnen bepalen. Laat ze maar een avondklok in hun eigen straat instellen.
albana
12-11-2008 om 14:08
Had het ook gelezen
ik had het ook gelezen.....en je bent me net voor met plaatsen hier........belachelijk plan. hier spelen op warme zomeravonden soms zelfs kinderen van 4 nog buiten...gewoon omdat het te warm is om te slapen. zomaar de hele avond 'hangen' (waar het hier om gaat) komt hier in de straat nooit voor en doen de mij bekende kinderen ook niet. en wat denk je van kinderen die terug komen van sport ofzo? 's zomers fietsten de kinderen hier rond die tijd gewoon zelfstandig naar huis....dat zou dan niet meer mogen? ik zou denken pak die groepen aan waar het probleem zich speelt en niks 'algeheel' verbod. dan mogen de goeden (hele grote groep) lijden onder de slechten (klein groepje) of beperk het tot wijken waar die problemen spelen.
dadelijk vindt die rouvoet dit nog een prachtig plan ook! zitten we daar weer mee....
groeten albana
Hillary
12-11-2008 om 14:14
Vind het geen slecht idee
Heb me er ook wel eens over verbsd toen ik met vriendinnen naar de bios ging dat ik om 10 uur op een doordeweekse avond nog een paar Antilliaanse jochies op de trappen van de parkeergarage zag rond hangen. Mijn kinderen sliepen al lang. Zou toch handig zijn als de politie ze kon thuisbrengen en de ouders een boete presenteren. Je moet denk ik meer naar het idee kijken dan naar de exacte invulling. 20.00 uur met een hele groep kinderen lekker buiten een balletje trappen op een zomerse avond vlakbij je huis vind ik wat anders dan om 22 uur 's avonds in het donker in het centrum van een stad rond hangen. Misschien moet je er 21 uur van maken en zonder toezicht. Ik weet wel dat destijds met de verdwijning van die twee Luikse meisjes, die heel laat nog alleen buiten waren een hoop mensen hun bedenkingen hadden. Nu is het zo dat iedereen ten allen tijden met zijn tengels van andermans kinderen af moet blijven, net als wanneer je per ongeluk je huis niet afsluit dat iemand dan geen recht heeft het leeg te roven, maar het geeft toch wel aan dat het merendeel van de mensen het toch wel normaal vindt dat jonge kinderen na een bepaalde tijd niet meer zonder toezicht buiten horen te zijn. Het lijkt soms of sommige ouders dde tijden niet in hun systeem hebben zitten, misschien omdat ze zelf niet zo opgevoed zijn.
ayla
12-11-2008 om 14:36
Belachelijk
Mijn eigen dochter van 4 speelt in de zomer nog wel eens om 9 uur buiten, mag dat opeens niet meer? Onzin.
Ze willen je opeens alles voorschrijven
Nasha the first
12-11-2008 om 14:52
Mwah....
vind het niet zo'n heel gek plan, misschien moeten ze een zomer en wintertijd instellen.....Mijn kinderen lopen overigens meestal niet meer buiten na 9 uur, hooguit de oudste, als we op vakantie op de camping zijn, maar thuis echt niet hoor.....
peach
12-11-2008 om 15:34
Vijf
Mijn kind van vijf speelt in de zomer geregeld 's avonds buiten met andere kinderen. Het is een echt avondmens, en kan dat ook goed aan, zeker in de vakantie. Het gaat hier prima in de straat, rustige straat, leuke kinderen en er wordt gewoon leuk gespeeld. En ik snap best dat zo'n voorstel niet bedoeld is tegen deze kinderen, maar ze zullen er wel weer de dupe van worden.
branca2
12-11-2008 om 17:09
Belachelijk
ik snap niet waar ze zich mee bemoeien.
straks moeten de kids nog aan de riem buiten spelen met een muilkorf omdat er groepen zijn die wel een hele grote bek geven buiten. ofzo echt belachelijk !
Manda Rijn
12-11-2008 om 17:12
Precies
en dan krijg je als allochtoon van het cb een muilkorf en als je die weigert om te doen bij je kroost dan volgt er een aantekening in het electronisch dossier.. en wat allemaal wel niet voor kul.
Bastet
12-11-2008 om 18:05
Proefbalonnetje
Emma,ik denk niet dat het ervan gaat komen.Maar mijn reactie in eerste instantie was identiek aan de jouwe.In de zomer,zeker in de vakantie,spelen kinderen hier rustig tot 22.00 buiten op ons plein.Ik zie echt het probleem niet.Hoe doen ze dat dan op hollandse campings,verplicht de tent in om 20.00?
Groetjes,Bastet
tonny
12-11-2008 om 23:00
Het idee vind ik niet gek hoor
al komt er maar uit voort dat de bijbehorende ouders wéten waar hun kinderen zijn en wat ze doen! Want daar gaat het eigenlijk om: risicokinderen beletten om zich al jong aan te sluiten bij iets oudere groepen die op straat van alles doen waar we met elkaar niet blij van worden.
Logisch dat het voor álle kinderen geldt, zo'n idee. Anders is het stigmatiserend.
tonny
Kaaskopje
13-11-2008 om 00:48
8 uur is wat vroeg
maar ik zou het op zich niet zo erg vinden als er een algemeen gevoel zou ontstaan dat laat buiten zijn niet gewoon is voor kinderen van 7, 8 jaar en jonger uiteraard. Ik begrijp echt niet dat kinderen van deze leeftijd na 9 uur nog op straat zijn. Wat mijn mening aangaat vind ik dat ook kinderen van 9 en 10 niet op straat horen na 9 uur, tenzij ze nog even in de tuin zitten.
Ik vind het overigens ook niet opgaan om de camping erbij te halen. Een camping is 'eigen terrein', dat is geen openbaar terrein. Campings bepalen zelf hoe laat het stil moet zijn.
dirksmama
13-11-2008 om 05:18
Goed, maar dan eerst zomertijd afschaffen
Ik vind een avondklok niet eens zo'n slecht idee, maar dan moeten we wel eerst van die idiote zomertijd af, want zomeravonden waarop het tot 23 uur licht is, in de periode dat er nog gewoon school is, is gewoon slecht voor kinderen. Ze komen slaap tekort.
Bastet
13-11-2008 om 07:29
Kaaskopje
Picture this:het is 30 graden,bloedheet,zomervakantie,en je wilt als achtjarige nog even een balletje trappen.Ik zie niet waarom je dan niet lekker tot een uur of tien buiten kunt spelen met je vriendjes.En even in de tuin zitten?Als je acht,negen jaar bent,zit je niet veel,en daarbij,een tuin moet je maar hebben!
Groetjes,Bastet
Temet
13-11-2008 om 08:56
Geweldig geïntegreerd
We kunnen denk ik wel stellen dat deze Marokkanen geweldig goed geïntegreerd zijn in de hedendaagse Nederlandse samenleving. Men constateert een ergernis die te maken heeft met de jeugd, en de onmiddellijke reactie is om te pleiten voor vrijheidsbeperking, verbodsbepalingen en sancties
Groeten,
Temet
peach
13-11-2008 om 09:01
Altair
"Waarbij ik het overigens niet vreemd vind dat kinderen jonger dan 8 \'s avonds niet meer buiten spelen. "
Maar waarom? Ik snap het echt niet. Wat heb jij er nou voor last van als een paar kinderen van vijf of zes nog even gezellig om acht uur aan het heen en weer fietsen zijn in de straat?
albana
13-11-2008 om 09:12
Laten we er even van uit gaan
dat vrijwel alle ouders hier op O.O. geen hangjeugd heeft waar deze maatregel voor bedoeld is.....maar wij allemaal hebben kinderen die óók wel eens na 20.00 uur buiten zijn, bij uitzondering. omdat de omstandigheden toevallig zo zijn ('s zomers, terug van club, etc. etc.) en ál die kinderen (die volgens mij in de grote meerderheid zijn in verhouding tot de probleemjeugd waar de maatregel voor bedoeld is) zouden door die avondklok niet meer bij wijze van uitzondering een keer naar buiten mogen na 20.00 uur....
gisterenavond bijvoorbeeld zag ik bij een programma van de avro zo'n 1000 basisschoolkinderen zomaar in een school in amsterdam na 20.00 uur! laten we eens aannemen dat de helft 8- is. al die kinderen gaan erna weer naar huis (=dus buiten) en zouden dus 'gestraft' moeten worden volgens deze maatregel. dat het ging om het winnen van een miljoen voor het opknappen van hun school zal waarschijnlijk niet als 'uitzondering' horen bij deze wet. volgende week ga ik met neefje (7) en dochter (oke 10, maar die was ook ooit onder de 8) zomaar op een doordeweekse dag naar de schouwburg, duurt w.s. tot 10.30 uur.....maar hun opa treed op. mag dat dan als uitzondering ook even in die wet? en zo zullen er nog 100-en zeer uiteenlopende redenen zijn waarom 'gewone' ouders van niet-risicovolle kinderen na 20.00 uur nog buiten zijn. ik denk niet dat het haalbaar is om zoveel 'uitzonderingen' vast te leggen in een wet. dus conclusie: het is niet haalbaar. dus een belachelijk plan.
groeten albana
tonny
13-11-2008 om 09:54
Verantwoordelijkheid van de ouders
tuurlijk, dat staat als een paal boven water.
Maar wat moeten we als samenleving beginnen als ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen en de kinderen laten waaien?
Straf en regels mag niet, vinden velen van jullie. Maar wat dan wel?
tonny
Manda Rijn
13-11-2008 om 11:04
Altijd apart om te zien
dat er veel mensen zijn die voor een ander allerlei verboden prima vinden.
Hebben we dan echt helemaal niets geleerd ? Ik sta er telkens zo versteld van hoe simpel mensen hier mee om denken te kunnen gaan. Moeten we niet demonstreren tegen dit soort overheid met dit soort ballonnetjes ? Is er dan echt niemand die hier plaatsvervangende schaamte van krijgt ?
8 uur ?
Ha, dan moet je hier eens op een zomeravond komen, op een zaterdag bij voorkeur, dan is het hier een ontzettende drukte met allemaal kinderen. Maar ja, hier is het een goede witte buurt hè met overwegend blonde blauw ogige kinderen, zoveel Arisch volk zie je zelden, dus hier heb je dat niet... want hier wonen 'wij'.
Hillary
13-11-2008 om 11:09
Ja maar
Volgens mij is het maar een idee. Er is helemaal geen precieze invulling gemaakt nog. Als jij om elf uur uit de schouwburg komt ben je toch bij je kinderen, je laat ze toch niet alleen naar huis gaan dan. Volgens mij zou het moeten gaan om kinderen die alleen na een bepaalde tijd buiten zijn. Als ze in de straat een balletje trappen is er toch ook niets aan de hand, dan zijn ze onder toezicht van bijna alle ouders van de betreffende kinderen.
Manda Rijn
13-11-2008 om 11:12
En nog iets
die fijne meneer Azarkan van de SMN, heeft hij uberhaupt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en gevolgen van zo'n avondklok ?
Ik het idee dat de SMN ook niet de meest slimme breed geinformeerde lieden in dienst heeft.
Kaaskopje
13-11-2008 om 11:22
Bastet
Ja, op het late tijdstip waarop ik reageerde dacht ik even niet aan balkonbezitters, maar dan nog. Het is wat mij betreft misschien ook meer iets gevoelsmatigs dan dat ik er een algemene avondklok tegenaan zou slingeren. Dat komt wel erg vreemd over voor een democratisch land als Nederland. Gevoelsmatig vind ik dat op een gegeven moment de avond voor volwassenen is en dat kinderen zich dan een beetje gedeisd 'moeten' houden. Geen gehengst dus meer van een voetbal tegen een garagedeur, geen gegil meer rond het huis. Na 10 uur gaat het me ronduit irriteren en dan begint bij mij de vraag waarom ouders hun kinderen, van die leeftijd uiteraard, in vredesnaam niet binnen roepen.
Kaaskopje
13-11-2008 om 11:23
Dirksmama
Komen jouw kinderen wel om 9 uur, als ze dat moeten, in slaap als het tot 10 licht is?
dirksmama
13-11-2008 om 11:30
Scheelt een heel uur
Ze slapen so wie so zelden voor 9-en, maar als het buiten nog gewoon overdag lijkt, nee dan slapen ze niet. En dan maakt dat ene uur heel veel uit. Zelf raak ik ook helemaal ontregeld van elke keer weer die klok verzetten.
Kaaskopje
13-11-2008 om 11:37
Wat een aannames en vooroordelen
Mandarijn ik vind het werkelijk heel erg overspannen overkomen hoe jij reageert. Ten eerste was ik positief verrast dat iemand uit Marokkaanse gelederen meedenkt over oplossingen. Dat het woord avondklok in Nederland onplezierige associatisch oproept zal niet zijn opzettelijke bedoeling zijn geweest. En de reactie van Altair vind ik net zo'n aanname/vooroordeel. Waarom zou er uit een buurt met voornamelijk blauwe oogjes geen criminaliteit voortkomen? Je kunt net zo min eisen dat heel Nederland om 8 uur de deur op slot draait als stellen dat in blond Nederland nazistische gedachten rondwaren en dat in de SMN minder slimme mensen zetelen. Ken je ze?
Kaaskopje
13-11-2008 om 11:41
Dirksmama
Dat je ontregeld raakt kan hoor, maar als het echt zo'n probleem is zou ik eens bij verduisterende gordijnen gaan kijken. Dat scheelt een hoop. Om eerlijk te zijn vind ik persoonlijk de zomertijd zo geweldig fijn dat ik tegen de wintertijd op zie. Het zal ook iets psychisch zijn misschien. Het is al zo donker en dan moet dat ook nog een uur eerder waardoor het al om 6 uur, als ik nog van mijn werk moet komen pikkedonker is. Ik leef echt weer naar 21 december toe elk jaar.
Manda Rijn
13-11-2008 om 11:48
Kaaskopje
jij leest het weer eens heel anders -blijkt uit je reactie- dan ik het bedoeld heb.
Oh zucht.
peach
13-11-2008 om 11:53
Kaaskopje
"Ja, op het late tijdstip waarop ik reageerde dacht ik even niet aan balkonbezitters"
En dat is deel van het probleem. Want een van de redenen dat probleemkinderen 's avonds buiten rondlopen is dat er in huis gewoon erg weinig ruimte voor ze is, in een kleine flat, met veel mensen.
"Na 10 uur gaat het me ronduit irriteren en dan begint bij mij de vraag waarom ouders hun kinderen, van die leeftijd uiteraard, in vredesnaam niet binnen roepen."
En aan volwassenen die na 10 uur nog lawaaierig buiten zijn irriteer je je niet? Of zou je een proefballonnetje over een avondklok voor volwassenen ook toejuichen, omdat het inderdaad wel irritant is, al die buren die nog tot laat in de avond aan het barbecuen zijn?
Kaaskopje
13-11-2008 om 12:02
Peach
Uiteraard irriteert het me van volwassenen ook. Is het niet zo dat je na 10 uur niet meer mag boren en zo? Gelach uit een achtertuin bij een feest kan ik wel hebben en dan heb ik er ook begrip voor dat de kinderen nog wat ronddartelen rond de tuin tijdens zo'n feest, maar in normale omstandigheden vind ik niet dat kinderen de hele avond buiten horen, flat of niet.
Kaaskopje
13-11-2008 om 12:09
Weinig ruimte
Want een van de redenen dat probleemkinderen 's avonds buiten rondlopen is dat er in huis gewoon erg weinig ruimte voor ze is, in een kleine flat, met veel mensen. ===
Dat is zo, maar dat is toch geen vrijbrief om ze dan maar los te laten en daar geen verantwoordelijkheid voor te nemen? Ook al moest ik 8 kinderen in ons huis proppen dan waren mijn opvattingen nog hetzelfde.
peach
13-11-2008 om 12:19
Irritant
Het doet er helemaal niet toe wat jij irritant vindt of wat jij een goede opvoeding vindt. Ik vind zoveel dingen die andere mensen doen irritant, en ben het zo vaak niet eens met andermans opvoeding. Het gaat erom dat het verbieden van die dingen veel te ver gaat. Wat als mensen eens iets willen verbieden wat jij de normaalste zaak van de wereld vindt? Vaker dan eens per maand naar de McDonalds gaan? Kinderen op hun veertiende naar een tienerdisco laten gaan? En uiteindelijk zijn kinderen van zeven natuurlijk helemaal het probleem niet, dus dan de avondklok maar uitbreiden voor kinderen tot zestien jaar? Wat hebben die eigenlijk 's avonds buiten te zoeken nietwaar?
Kaaskopje
13-11-2008 om 13:08
Peach
Misschien doet het er niet toe wat ik persoonlijk van straatoverlast vind, maar als in het algemeen een gevoel van onvrede ontstaat is er iets mis. En dan heb ik het niet over het jaarlijkse tuinfeest van de buren of die ene keer dat hun kinderen een avondje laat op straat was. Het gaat om structurele overlast. Ik ben niet voor verbieden in het algemeen en al helemaal niet voor een avondklok in het algemeen.
Kinderen van élke leeftijd hebben zich te gedragen op straat. Als week in week uit een groepje van die leeftijd hun scooters meeneemt en daar flink mee gaat crossen na tien uur dan erger ik me, is dat erg onterecht? Als dat zelfde groepje gewoon gezellig wat staat te kletsen hoor je mij niet, hoewel ik het wel apart vind dat jongeren onder de 16 niet naar binnengehaald worden na 10 uur, als ze geen reden hebben om buiten te zijn. Mijn dochter van 15 is na 10 uur ook meerdere avonden nog buiten, maar dat heeft alleen als doel om van a naar b te komen.