Evenzo
17-07-2011 om 22:00
Namenlijstjes
Ik vind het heel erg dapper dat in het draadje hierboven om meningen over namen wordt gevraagd. Dat had ik destijds niet gedurfd, omdat het niet leuk is als je ideeën worden afgekraakt. Smaken verschillen. Op mijn 'meisjeslijstje' bij mijn laatste zwangerschap stonden: Annefleur, Annelotte, Elisanne en Roosmarije. Een van de vier is het geworden (de mooiste!).
Wat stond er op jullie lijstjes?
Tirza G.
19-07-2011 om 15:44
Ja pelle
En ik vraag me dus af hóe die namenlijstmensen in vredesnaam achter de roepnamen komen. Want die geef je NIET op bij de burgerlijke stand en ook niet bij de SVB. Misschien dat ze krantenadvertenties napluizen? Offffffff er zijn veeeeeeel minder mensen die hun kind doopnamen geven dan dat wij denken. Dat kan natuurlijk ook. Staan er ook hoeveelheden bij? Er worden per jaar 180.000 baby's geboren - worden ze allemaal geteld, of zouden ze gewoon een steekproef doen?
Tirza
Jujube
19-07-2011 om 16:13
Vernoemen en isolde
Met vernoemen heb je het probleem van sneue namen. Mijn moeder heet Adriana, nou, geen haar op m'n hoofd die eraan denkt een kind zo te noemen. M'n vader had als eerste naam Jehudah. Mooie naam, maar niet voor een kind van nu. Mijn schoonouders heten Adalbert en Jeannette. No thanks.
De tweede en derde namen van onze kinderen zijn vernoemingen, dat vind ik prima.
IngridT: Isolde vind ik echt een prachtige naam, hebben wij overwogen bij de derde. Uiteindelijk is ze vernoemd naar de vrouw die het hoofd van Johannes de Doper wilde... Ik ben zelf vernoemd naar de vrouw die Holofernes het hoofd afhakte. We hebben dus allebei 'iets met hoofden'
Groet,
Jujube
IngridT
19-07-2011 om 16:20
Sneue namen..(jujube)
moet opeens denken aan een oude schoolvriendin van me, roepnaam Belinda. 3 keer per jaar kwam de rector de klas in om de rapporten uit te delen en deet dat dan op doopnaam....Arme Wiebelina Catharina Cornelia, Ik had altijd vreselijk met haar te doen....
Ingrid
(wij hebben oudste zoon trouiwens initiaalsgewijs vernoemd. In man's familie is een lange traditie van voorletters J.H. (Johannes Hendrik) voor de mannen. Nou zagen wij Johannes Hendrik niet zo zitten, maar toen onze favoriete jongensnaam met een J bleek te beginnen hebben we er een tweede naam met een H bijgezocht...Toch nog een JH in de familie! Werd door de grootouders toch gewaardeerd..iedereen blij!
Ingrid
Polly Shearman
19-07-2011 om 18:50
Noor
Al mijn zoons hadden Noor geheten als ze een meisje waren geweest.
Alleen bij eerste zoon hadden we hele lange lijsten. Daarna niet meer.
wat ik me afvraag wat doe je als:
je weet je zwanger bent van een jongen, je hem heel graag henk wil noemen. en je al 40 weken zwanger bent, en je bij de buren een bord in de tuin ziet komen: hoera henk geboren! of bij vrienden, ofzo wat doe je dan>?
ga je dan nog een nieuwe verzinnen? hou je gewoon de naam henk?
Wij hadden bij eerste zoon een reserve naam, omdat vrienden van ons in dezelfde week waren uitgerekend, en ik wilde gewoon niet dat ons kind dezelfde naam had als hun kind..
wat doen jullie?
Tirza G.
19-07-2011 om 19:39
Polly
Ik heb zulke dingen nooit. Ik ben altijd heel uniek zwanger. Op mijn eigenste roze wolk.
Tirza
Dendy Pearson
19-07-2011 om 20:26
Mijn lijstjes
Voor een jongen: Tristan, Ferris, Laurens, Frank, Stach en Lasse
Voor een meisje: Zazie, Pum, Dido, Ronja en Pippa
Het zijn hele andere namen geworden, want mijn man vond bovenstaande namen niet mooi. Toen ik de gekozen namen opperde was hij meteen enthousiast. Dus we hebben niet uit een lijstje gekozen. Ik heb net zolang gezocht totdat ik iets vond wat man ook mooi vond.
Massi Nissa
19-07-2011 om 21:01
Mooi
Polly, ik vind Noor erg leuk, stoer en met een mooie betekenis (in het Marokkaans dan, daar betekent het 'licht'). Dendy, mooi lijstje waar ook een paar namen tussen staan die ik zo zou overwegen (veel literaire verwijzingen, trouwens, leuk).
Tja, onze zoon zou Ilias heten tot de beste vriend van mijn man net iets eerder vader werd van een Ilias. We hebben de naam nog wel overwogen, maar het werd dan toch een soort 'goede-tweede-gevoel' en bovendien heeft het iets na-aperigs (terwijl dat natuurlijk in het geheel niet zo is, misschien liepen wij wel langer met die naam rond dan die vriend). Al met al: nee, toch liever een naam die niet circuleert bij andere baby's in familie- of vriendenkring.
Ik moet zeggen dat er in mijn huidige kennissenkring een soort stortvloed van dezelfde voornamen plaatsvindt. Zo kan ik de Esmee-en niet meer onderscheiden van de Bentes en nog zo wat namen. Ik heb al een paar keer verkeerd gegokt.
Groetjes
Massi
Temet
19-07-2011 om 21:26
Jujube
De naam van je dochter indachtig: ken jij het lied "Johannes de Doper" van Drs P? Weet niet of het te vinden is op youtube, maar het is de moeite waard.
groeten,
Temet
Temet
19-07-2011 om 21:29
Massi
Ik denk dat je er niet rouwig om hoeft te zijn dat het niet Ilias geworden is, volgens mij is die naam erg populair momenteel onder Marokkanen die Mohammed en Ali wel gezien hebben. Voorheen had ik er altijd een Homerus-associatie bij, maar tegenwoordig denk ik aan zoons klasgenoot met die naam.
Noor, of anders Nora is volgens mij ook waanzinnig populair, zowel onder witneuzen als onder Marokkanen heb ik het idee, ik ken er tenminste een aantal van. Lina is ook zo'n cross-culturele naam, grappig is dat.
Groeten,
Temet
dirksmama
19-07-2011 om 21:56
Vernoemen
dirk werd last minute pas Dirk, vernoemd nnar opa, met naam van andere opa en naam vanwege betekenis erachter.
Zusje is vernoemd volgens zelfde format.
Hij was met Pasen uitgerekend, en dan had hij Pascal of Pasqual geheten...
Wilde jarenlang een dochter Machteld of Elizabeth noemen, maar zo heet ze dus niet.
Wel had ik al jaren een lijst met betekenisnamen:
Dorothea, Theodora, Theodoor, Deodaat, Dieudonne(e), Christia(à)n, Christina, Amadeus, Amadea, Chretien,Godelieve.
Anienom
20-07-2011 om 08:59
Vernoemd
Dochter heeft als voornaam een versie van mijn favoriete zangvogel, haar tweede naam, Anna, is gegeven in herinnering aan mijn nichtje. Mijn nichtje overleed tijdens mijn zwangerschap.
Zoon heeft geen tweede naam maar één stoere voornaam, die qua betekenis wel past bij zijn achternaam (mijn achternaam overigens).
De namen van mijn dochter en mijn zoon worden vaak verhusseld tot één andere populaire voornaam.