twijfelaar
17-07-2011 om 18:20
Namenhulp gezocht
Hier een namenlijstje, waarvan ik jullie wil vragen om de volgende vragen erover te beantwoorden:
1. Is het een jongensnaam of een meisjesnaam (liefst zonder opzoeken)? Of vind je het voor allebei goed kunnen?
2. Heeft de naam het He? Hoe? effect - zie ook het draadje van Manda bovenaan.
3. Welke naam vind je het mooist (of minst erg) en juist het lelijkst?
Alvast bedankt! Een namentwijfelaar...
De lijst:
Hedde
Romke
Wiepke
Janne
Malte
Alle
Helge
Jinte
Diede
Jappe
Sasvangent
18-07-2011 om 13:14
Als belg
vind ik het volgende van de namen:
Hedde: jongen - klinkt als 'heb je' in dialect
Romke: meisje - CD romke? of komt van 'Romy'?
Wiepke: ? meisje - lijkt teveel alsof kind een wiebelaar is
Janne: meisje, vind ik nog ok, ik ken wel wat meisjes die Jana/Janna heten.
Malte: geen idee, maar klinkt teveel eiland en bierachtig
Alle: vind ik echt geen naam maar gewoon een woord.
Helge: doet mij denken aan Helga (van Hagar), dus meisjesnaam.
Jinte: kan beide zijn. Klinkt voor mij teveel als Jitse en Jitske enzo. Ik vind dat soort namen niet mooi.
Diede: kort voor Diederik? dan maar jongensnaam.
Jappe: jongen maar echt niet ok, vind ik een boevennaampje
Behalve Janne vind IK het echt geen mooie namen. Ik vind dit niet echt 'serieuze' namen maar meer als afkorting voor iets langers.
Ik ken 1 meisje die 'Mette' heet, dat vind je misschien nog mooi, is Zweeds.
Avalon
18-07-2011 om 14:00
Mmm
Nee Friese jongensnamen zijn niet zo mijn ding. Hidde is nog wel leuk, Jinte voor een meisje.
Nee dan Friese meisjesnamen.
Nynke, Fardau, Jildau, Amarins. Geen van mijn kinderen heet zo maar ik vind het wel erg mooi.
Tirza G.
18-07-2011 om 14:19
Diede
Is toch een karaktertje uit een voorleesverhaaltje van Sesamstraat? Het is al lang geleden dat mijn kinderen dat keken, maar volgens mij las Sien dat voor, met een lange ie. Dieiieieiede. Vond ik het altijd net een 'niet echte' naam, net als Jubelientje.
Tirza
skik
18-07-2011 om 17:55
Nee pelle
"Hmm en jij gaat er van uit dat Jappe of Alle of Wiepke voor het gemak ook zijn hele leven in Friesland blijft?"
Nee hoor, daar ga ik niet van uit, dat maak jij er van. Maar ik denk dat als Jappe, Alle of Wiepke later, als student of volwassene naar het Westen vertrekt niet geplaagd wordt met zijn naam. Tenminste, ik denk dat volwassenen onderling dat niet stelselmatig doen. Bovendien kan hij er als volwassene waarschijnlijk beter tegen. Kinderen kunnen nogal vervelend doen over namen, dus als je van plan bent om gedurende de schooljaren van je kind te verhuizen, je misschien rekening wilt houden met dat feit en een wat neutralere/bekendere/meer geaccepteerde naam zal kiezen.
skik
twijfelaar
18-07-2011 om 22:20
Dank!
Haha, ik ben juist heel blij met al jullie eerlijke en duidelijke reacties. Ik heb jullie wel aan het werk gezet... want er staat maar 1 naam tussen die ik zou overwegen. Het leek me wel handig om hem te verstoppen voor zoveel mogelijk eerlijke reacties... en om het nog wat meer geheim te laten blijven, als ik die naam zou kiezen.
Maar ik twijfel(de) dus al aan de naam omdat ik verwacht dat het een naam is die onduidelijk is qua geslacht, en een sterk huh-wat effect heeft. En dat blijkt dus te kloppen. De andere namen heb ik erop geselecteerd dat ze ook bij mijzelf deze onduidelijkheid oproepen, terwijl ik dat bij de naam die ik wel leuk vind niet meer goed kan navoelen.
tonny
18-07-2011 om 22:30
Ha twijfelaar!
Pfiew, mooi te lezen dat maar één naam van het lijstje 'echt' is. Anders was het misschien toch wel pijnlijk geweest, al dat openhartige commentaar. We zijn heel benieuwd wie er over eent tijdje je gezin gaat verrijken met zijn/haar naam!
Frys
19-07-2011 om 10:13
Friese namen
Mijn mening als Fries:
Hedde: Jongen, in het fries uitgesproken aardig, maar niet meer van deze tijd;
Romke: Jongen, ken een aantal oudere Romkes, maar ik vind de naam niet mooi;
Wiepke: Meisje, niet mooi;
Janne: Meisje, gaat wel;
Malte: Meisje, afschuwelijk;
Alle: Jongen, Alle wordt in het fries heel anders uitgesproken, ongeveer ôle en dan de ô langer gemaakt. Ik ken er heel veel, maar wel allemaal ouder dan 45. Ik vind het niet een mooie naam;
Helge: Jongens, niet zo mooi;
Jinte: Jongen/meisje, mooi;
Diede: Jongen/meisje, mooi;
Jappe: Jongen, niet mooi
Ik ben wel benieuwd welke naam je hebt uitgekozen uit deze lijst en of je hem voor een jongen of een meisje wilt. Onze dochters hebben friese namen die ik echt voor een meisje vind, maar die ook voor jongens te gebruiken zijn. Toch is het nog nooit voorgekomen dat iemand dacht dat het jongens zijn.
Frys
19-07-2011 om 10:16
Pelle
Nee, niet iedereen vindt deze namen mooi, maar er wordt hier in Friesland wel minder opgekeken als iemand zo heet. Maar niemand vindt alle namen mooi toch, ik vind bepaalde namen ook niet mooi, maar dat is toch geen probleem?
dirksmama
19-07-2011 om 21:35
O effect
geen enkele naam heeft bij mij een huh of wat effect. Dat heb ik meer met namen als Vlinder, Spijker, Bink of Diesel, of een blegh effect bij namen als Jayden, Alysha of Dulano.
Maar 't is toch niet allemaal fries? Helge hoor je ook in Scandinavië bijvoorbeeld.