Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
twijfelaar

twijfelaar

17-07-2011 om 18:20

Namenhulp gezocht

Hier een namenlijstje, waarvan ik jullie wil vragen om de volgende vragen erover te beantwoorden:
1. Is het een jongensnaam of een meisjesnaam (liefst zonder opzoeken)? Of vind je het voor allebei goed kunnen?
2. Heeft de naam het He? Hoe? effect - zie ook het draadje van Manda bovenaan.
3. Welke naam vind je het mooist (of minst erg) en juist het lelijkst?
Alvast bedankt! Een namentwijfelaar...
De lijst:
Hedde
Romke
Wiepke
Janne
Malte
Alle
Helge
Jinte
Diede
Jappe

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

17-07-2011 om 18:32

Helemaal eerlijk

Het zijn niet de soort namen die ik zelf zou kiezen, maar ik denk dat je het liefst eerlijke reacties wilt?

Hedde, jongensnaam, vind ik wel kunnen.

Romke, jongensnaam, zou ik niet doen

Wiepke, jongensnaam, zou ik écht niet doen

Janne, voor een meisje wel leuk, voor een jongen niet

Malte, biertje?

Alle, is dat een naam?

Helge, geen idee of dat een jongens- of meisjesnaam is, vreselijk

Jinte, jongensnaam, zou ik niet doen

Diede, dit vind ik wel een leuke meisjesnaam

Jappe, ik denk een jongensnaam, zou ik niet doen

Hoera, een namendraadje!

Hedde - jongensnaam - leuk

Romke - jongensnaam - hmmm

Wiepke - klinkt als een meisjesnaam, zou voor een jongen dan eerder voor Wiebe kiezen.

Janne - ? officieel vast een jongensnaam, maar wordt denk ik ook voor meisjes gebruikt. Voor een jongen een beetje zijïg. Doe dan Jan, da's een naam uit één stuk.

Malte - jongensnaam - huh, he, wat? Malta?

Alle - jongensnaam - huh, he, wat? Allewat?

Helge - jongensnaam - niet mooi

Jinte - jongensnaam, lijkt erg op meisjesnaam Jenthe/Yente

Diede - zie Jinte

Jappe - jongensnaam - gaat wel. Joppe vind ik leuker.

De eerste naam vind ik dus het leukst, Hedde. Ik vond het zo jammer dat mijn man (als geboren Rotterdammer) Friese namen niet mooi vind, anders had ik een zoon Mets genoemd naar mijn opa Metske. Melle vind ik ook een leuke Friese jongensnaam, net als Jelle. En Sjoerd. En Ids. Succes met kiezen!

skik

Kobalt

Kobalt

17-07-2011 om 18:53

Heel eerlijk?

Ik vind alleen Diede wel aardig en dan voor een meisje. De andere namen vind ik echt niet mooi. Ik heb bij al deze namen het Huh, Wat? gevoel. Ik vind Alle, Malte, Wiepke, Romke en Jappe het lelijkst.
Maar.. Ik kom uit het westen des lands, dat zal vast een rol meespelen.
Ik weet niet of dat een Friese naam is, maar ik vind Mats wel leuk. Joppe, Nienke, Jan en Sjoerd vind ik ook leuk.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-07-2011 om 18:57

Ja, leuk leuk leuk, namen

Hedde - jongensnaam, niet leuk want doet denken aan Brabantse grammatica: hedde gij da gezien?

Romke - jongensnaam, niet leuk, lijkt teveel op Jerommeke uit Suske en Wiske

Wiepke - meisjesnaam, doet me denken aan 'weep' (wenen) - niet zo geweldig

Janne - kan voor beiden, maar alweer niet mijn smaak

Malte - bier (zoals Vic al zei)

Alle - kun je geen kind aandoen, zo'n veelgebruikt woord. Lijkt me ook typisch een naam waarmee je op het schoolplein lastig wegkomt.

Helge - jongensnaam, leuk. Apart maar wel stoer.

Jinte - jongensnaam, lijkt me zo'n He? Hoe? naam.

Diede - zonder meer leuke jongensnaam.

Jappe - jongensnaam die ik nooit zou doen, ligt voor mij tussen jatten en gappen.

Sorry als het een beetje te eerlijk was, maar eigenlijk vind ik dus alleen Diede echt leuk (en eventueel Helge). Het gekke is, dat ik iets bekendere Friese namen wel superleuk vind, zoals Wytze.
Groetjes
Massi

Mijn bijdrage

Klinken allemaal als Friese namen, maar de een heeft wel meer een wenkbrauwverhogend effect dan de ander…
maar écht weg ben ik eigenlijk van geen van de namen
Heb je een Friese achtergrond vind ik het wel anders, maar om als niet-Fries dit soort namen te kiezen, nee, zou ik niet doen. Maar goed, hier dan mijn mening

Hedde - jongensnaam, niet echt mooi
Romke – meisjesnaam (ik ken een Romke), de eerste keer wel een ?? Nu ik eraan gewend ben, vind ik het wel okay
Wiepke - meisjesnaam, wel aardig
Janne - meisjesnaam, ‘gewoon’
Malte - meisjesnaam, vind ik niet leuk
Alle - kan voor geen van beiden
Helge – meisjesnaam, vind ik niet leuk
Jinte - meisjesnaam, wel leuk
Diede – meisjesnaam, hmm
Jappe – jongensnaam, niet leuk

sterkte!
Jons

tonny

tonny

17-07-2011 om 19:04

Sja...

Hedde - nee... hedde-dat-heurd joh?

Romke - nee

Wiepke - nee

Janne - hm. nee ook niet. doet met teveel denken aan Jannes

Malte - nee. Malt bier.

Alle - nee, dat geeft zoveel verwarring en een héél vol huis! Alle komen!

Helge - hm. Beetje Wicky de Vikingachtig. Blonde staartjes?

Jinte - dat is wel aardig ja.

Diede - jawel.

Jappe - ah nee. Jappe klappe.

Hee, het spijt me, er is niet één naam waar ik enthousiast voor in de benen kom. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Als het iets Fries/ Noordelijks moet zijn, denk dan aan Jelle, Sjoerd, Jouke of zo.

Sterkte met zoeken!

Snuggle's

Snuggle's

17-07-2011 om 19:22

Vreemd

Hedde: inderdaad teveel een dialect woord

Romke: meisje, mwah kan

Wiepke nee echt vreselijk, kan niet. Wipke

Janne, jongen en meisje. Voor meisje leuk, voor jongen gaat.

Malte, jongen, nee

Alle: kan echt niet

Helge: kan allebei denk ik, mwah

Jinte: jongen, wel aardig

Diede, wat bekender maar niet mijn ding

Jappe: jongen, nee vind ik ook niet kunnen.

Waarom allemaal van die vreemde namen als ik vragen mag, gewoon nieuwsgierig

Snuggle's

Snuggle's

Marie

Marie

17-07-2011 om 19:26

Fries

Hallo
Het zijn dus allemaal Fryske (âlderwetske) nammen:
Hedde - jongensnaam, hmmm vind ik Hidde leuker
Romke - jongensnaam niet meer van deze tijd
Wiepke - meisjesnaam, ouderwets
Janne - meisjesnaam, hmm, vind ik Janneke leuker
Malte - jongensnaam, doet me aan maltbier denken
Alle - jongensnaam, niet-Friezen begrijpen deze naam niet (heb collega met die naam en "Hollanders" kunnen deze naam niet uitspreken)
Helge - jongensnaam, niet bijzonder
Jinte - jongensnaam, wel aardig
Diede - jongensnaam, wel aardig
Jappe - jongensnaam, vreselijk

Maylise

Maylise

17-07-2011 om 20:04

Namen:

Hedde - Jongen. Ok. Al is het niet mijn smaak. Ik vind het wel kunnen.

Romke - Jongen/meisje. Niet echt mooi en een beetje vreemd.

Wiepke - Meisje. Klinkt wel vlot maar meer als een bijnaam dan als een echte naam.

Janne - Meisje. Redelijk standaard. Beetje ouderwets maar wel een solide naam die een heel leven mee kan.

Malte - Meisje/jongen. Kan voor allebei wel. Niet echt mijn smaak. Ik ken een meisje dat Malta heet. Op een gegeven moment vergeet je wel het land en denk je inderdaad alleen nog aan de naam.

Alle - zowel meisje als jongen vind ik kunnen. Toch zou ik het niet omdat Alle ook een redelijk dagelijks woord is.

Helge - meisje hoewel ik het voor een jongen ook wel vind kunnen. Ik denk wel dat ze constant zou moeten zeggen dat het Helge is en niet Helga. Helga is nu eenmaal veel bekender. Het klinkt redelijk germaans verder.

Jinte - Ik vind het eerder een meisje naam maar een jongen die Jinte heet zou me niet verbazen. Ik vind dit wel een leuke naam.

Diede - Voor mij een meisje. Ik heb ooit (echt al meer dan 15 jaar geleden) een kind ontmoet met die naam dus ik ken de naam wel. Ik vind het wel een redelijk solide naam die een leven mee gaat al is het niet mijn smaak.

Jappe - Jongen. Niet mooi.

Als je het in de Friese hoek zoekt dan vind ik zelf leuk:
Jelle, Sietse, Jouke, Wytze voor een jongen
Nienke, Sietske, Silke voor een meisje

Juist

Okee, de namen vallen totaalfinaal buiten alles wat wij voor onze kinderen hebben bedacht. Hoe zou ik reageren als een bekende dit op het geboortekaartje had staan:

Hedde: J /wel aardig, heeft wel een warme klank

Romke: M / lief

Wiepke: M / vind ik niks

Janne: M / stoer, leuk wel eigenlijk

Malte: J?M? /vind ik helemaal geen naam

Alle: zelfde als hierboven

Helge: M/ lelijke verbastering van Helga

Jinte: M (met twijfel)/ grappig

Diede: M / neuh

Jappe: J / leuk voor een konijn

Janna

Janna

17-07-2011 om 20:36

Namen

Hedde: jongen, vind ik niet zo mooi

Romke: jongen, wel aardig

Wiepke: meisje, voor een volwassene niet echt leuk lijkt me

Janne: meisje, aardig

Malte: geen idee, doet me denken aan maltbier...

Alle: geen idee, neig naar meisje (Alie), vind ik eigenlijk geen naam

Helge: meisje (Helga?) vind ik niet zo mooi

Jinte: meisje, aardig

Diede: jongen, wel aardig, zou een afkorting van Diederik kunnen zijn...

Jappe: jongen, vind ik niet mooi

Sorry

Ik vind dit wel heel aparte namen, volgens mij allemaal jongensnamen. Top 3 van wel leuk/aardig 1: Diede, 2: Jinte en 3: Hedde.
Als dit inderdaad Friese namen zijn, dan zijn er toch veel leukere namen te bedenken? Aan de andere kant vind ik namen vaak wel wennen.

Zonder verder het draadje te hebben gelezen

om niet beïnvloedt te worden:

Hedde : Jongen, ik moet denken aan het brabantse hedde het al geheurd (heb je het al gehoord)

Romke : meisje

Wiepke: meisje, doet me denken aan miepke

Janne : meisje. kan er nog meer door.

Malte : meisje, jij ook nog een malt biertje???

Alle : jongen, ja natuurlijk iedereen

Helge : meisje, van Helga

Jinte : meisje, vind ik wel een leuke naam. Eigenlijk de enige leuke naam die ertussen staat

Diede : jongen

Jappe : jongen, slappe jappe (vraag me niet waarom)

Dat was mijn commentaar. Niet echt positief dus, sorry.

groetjes van Charlotte

Petr@

Petr@

17-07-2011 om 21:55

Mijn mening

Hedde > jongensnaam, niet mooi

Romke > jongensnaam met een hoog "Suske en Wiske" gehalte

Wiepke > meisjesnaam, maar ik vind Wiebke dan mooier

Janne > meisjesnaam, maar ik vind Janna dan mooier

Malte > biernaam ))

Alle > vind ik geen naam

Helge > vind ik ook geen naam

Jinte > meisjesnaam, maar vind Jente mooier

Diede > meisjesnaam

Jappe > jongensnaam, maar vind Joppe mooier

Als ik heel eerlijk ben vind ik geen van allen mooi.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-07-2011 om 22:23

Namen

Hedde: jongen, niet mooi

Romke: volgens mij een jongensnaam, niet mooi

Wiepke: meisje, niet mooi

Janne: meisje, beetje ouderwets, wel ok

Malte: meisje, wel ok

Alle: jongen, zou ik niet gebruiken als naam. Doet me denken aan Anders, vind ik een mooie naam maar zou ik nooit gebruiken omdat het een gewoon woord is.

Helge: jongen denk ik, tegenhanger van Helga? Niet mooi

Jinte: meisje, wel ok

Diede: jongen, vreselijk

Jappe: jongen, niet mooi. Ik vind Jeppe wel een leuke jongensnaam.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

17-07-2011 om 22:31

Ik vind

het bijna allemaal jongensnamen, behalve wiepke. En janne zou voor allebei kunnen, al vind ik janna eerder een meisjesnaam.
Maar ik vind het persoonlijk niks. Als je al van Friese namen houdt (ik vind sommige mooi, veel andere weer niet), zijn er naar mijn idee veel mooiere te bedenken.

Lynn

Ise

Ise

17-07-2011 om 23:05

Komt 'ie

Hedde: Hedde hedde gezien?......Jongensnaam, zo zou ik eerder een paard noemen.

Romke: Jongensnaam, ik ken iemand die zo heet. Is er zelf niet blij mee.

Wiepke: Meisjesnaam. Ik zou 'ke' eraf laten, vind Wiep wel leuk!

Janne: Meisjesnaam, niet bijzonder.

Malte: Jongensnaam, doet me denken aan bier.

Alle: Jongensnaam, in Scandinavië misschien wel leuk, maar niet hier!

Helge: Meisjesnaam, of met een r erachter een jongensnaam. Niet leuk.

Jinte: Meisjesnaam, persoonlijk vind ik Jante of Jente dan leuker.

Diede: Hier in de buurt erg populair voor jongens én meisjes. Wel een leuke naam.

Jappe: Ik moet meteen denken aan een papagaai. geen idee waarom?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2011 om 23:53

Mijn puntjes

Hedde -jongen, ik zou het niet kiezen, maar ik vind het best een leuke naam.

Romke - ik ken een mannelijke Romke, ik weet niet waar de naam vandaan komt. Brabant? Niet mijn smaak.. sorry.

Wiepke - meisje (mijn vader heet Wiep, Wiepke is de vrouwelijke variant volgens mij), niet mijn smaak voor een meisje

Janne - twijfelgeval. Bij een jongen wordt er later toch Jan van gemaakt, dan maar gelijk misschien.

Malte - geen idee, nog nooit van gehoord. Moet gelijk aan Malta of maltbier denken

Alle - ik ken een mannelijke Alle, dus voor mij een mannennaam. Niet mijn voorkeur, maar ik kan me best voorstellen dat iemand die naam kiest.

Helge - twijfelgeval, ik koppel het meteen aan Helga, ik zou het niet voor een jongen kiezen

Jinte - leuk, maar voor een meisje

Diede - jongen, best aardig

Jappe - jongen, maar echt mijn smaak niet

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2011 om 00:05

Alle

Grappig hoe de meesten op Alle reageren. Ik zal bij mijn kennismaking met de Alle die ik ken misschien ook even verrast zijn geweest omdat ik de naam niet kende, maar heb er nooit moeite mee gehad. Het past bij hem, een beetje stoer. Misschien vind ik dat ook omdat ik een oom Anne heb. Klinkt een beetje hetzelfde.
Zo heb ik ook wel eens gehoord dat iemand haar dochtertje Neneh noemde, uitspraak neenee. Vast van zangeres Neneh Cherry. Voor een Engelstalig meisje vast een leuke naam, maar niet voor een Nederlandse.

Valkyre

Valkyre

18-07-2011 om 00:14

Ik vind

Romke, Janne en Jinte wel mooi. Die klinken voor mij als meisjesnamen...

Wat ik nou een echt leuke naam vind is Pieke! Maar ja, we kregen geen meisje, en bovendien was manlief tegen.

Ik zou me er niet teveel van aantrekken wat anderen ervan vinden (hoewel, "Malte"...). Kies gewoon iets wat jij mooi vindt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2011 om 00:21

Ai.. pieke

Pieke kan goed spieke... Maar ik zeg er eerlijk bij dat ik niet zoveel met ..ke-namen heb. Mijn dochter vindt bijvoorbeeld Dieke leuk. Ik heb er echt niks mee.

Primavera

Primavera

18-07-2011 om 01:24

Ik denk allemaal jongensnamen

Ik heb het idee dat het allemaal friese jongensnamen zijn. Toevallig heb ik net een leuke Diede (=Dirk in het Fries) vorige week leren kennen.
Hedde is misschien ook wel aardig, al zou ik dan liever Hidde doen. Maarja ik kende ook eens een Hidde, dus misschien ga ik wel gewoon voor bekend.
De rest vind ik niet zo.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2011 om 08:21

Ik denk:

Hedde : jongensnaam, vind ik wel aardig

Romke : jongensnam, wel aardig

Wiepke : meisjesnaam, niet zo leuk

Janne : Kan voor beiden, zal vaak Jan genoemd worden.

Malte : Vind ik wel leuk, maar zal vaak de Huh factor
geven.
Alle : Kan voor beiden, vind ik niet zo.

Helge : Zal Helga genoemd worden, vrees ik...

Jinte : Opgewekte naam, kan voor beiden.

Diede : jongensnaam, vind ik wel aardig

Jappe : Jongensnaam, wat kwajongensachtig, vind ik wel grappig.

mijk

mijk

18-07-2011 om 08:36

We hebben op school een

helge en volgens mij heeft niemand problemen met die naam. Zijn broertje heet Arne. (maar ik woon ook in het noorden)

Alle vind ik ook leuk. Ik kende vroeger een Alje (ietsje anders dus) was ook een leuk jong.. Romke vind ik ook leuk..

Mijk

Romke...

vind ik wel lollig, maar dat komt omdat Romke vd Kaa een erg leuke schrijver van tuinboeken is.

En ik ken een MaNte, is een jongen, heb ik ook erg lang aan moeten wennen.

Ik ben noorderling, dus ik herken alle namen als friesklinkend, maar zeker zo allemaal op een rijtje vind ik ze wel wat monotonig & 'gezocht' overkomen. Als je echt fries wilt, dan zou ik kind idd Sjoerd noemen, of Jelle of Sietze. Beetje meer 'mainstream' fries. Maar wederom...jouw keus, en zoals ik al eerder zei, zelfs de obscuurste namen wennen.

Ingrid

En ik

vind Janne leuk, ik ken een Janne, leuk blond jongetje, geen idee of ik de naam ook gschikt vind voor een volwassen man, dan wordt het toch Jan. Ik ken ook een Diede, meisjes naam, wel leuk maar in het Engels geen leuke naam. Ik hou persoonlijk meer van Franse namen en namen die internationaal mee kunnen en ik vind de betekenis ook erg belangrijk.

De rest vind ik niet mooi.

Twijfelaar, friese namen

Ach, arme jij, de meeste namen op je namenlijstje worden hier op het forum niet zo leuk gevonden.

Friese namen klinken in Friesland nou eenmaal anders dan in de Randstad. Mijn friese tante wilde mij altijd overhalen om een dochter Janke te noemen. Voor haar een hele gewone, mooie naam, maar in de Randstad 'horen' mensen die naam heel anders. Niet als vrouwelijke vorm van Jan door de uitgang -ke, maar als janken. Grappig dat Hedde door sommigen hier als werkwoord gezien wordt, dat zijn vast mensen met een brabantse achtergrond. Daar had ik nou niet bij stilgestaan.

Als je in Friesland woont en van plan bent daar te blijven wonen is het makkelijker om een niet-alledaagse friese naam uit te kiezen. Het is niet leuk als iedereen moet lachen om de naam van je kind of hem niet snapt. Hier in Rotterdam vindt men het een giller dat ik een omke Anne heb en een neef die Doeke heet.

skik

En ik:

Heb de rea's niet gelezen (voor 't behoud van een frisse blik , dus wie weet voegt dit niets meer toe:

Hedde J, niet mooi, niet lelijk
Romke J, associatie met stripverhaal (Suske&Wiske?, hoe heet dat mannetje ook weer?)
Wiepke M, niet mooi
Janne M, ik ken een vrouw die zo heet. Mooiee, beetje dromerige naam
Malte ? Zal wel jongensnaam zijn, vind het vreselijk
Alle idem
Helge jongensvariant van Helga? Niet mooi.
Jinte M, ken een meisje dat zo heet. Of dat er nou wat mee te maken heeft (lijkt wel zo, zie Janne), ik vind deze wel mooi.
Diede J, grappige naam
Jappe zal wel jongensnaam zijn, lelijke naam sorry.

Hmm, ben niet al te enthousiast geloof ik, sorry! Als je 't in de Friese hoek zoekt, vind ik Sjoerd mooi, of Douwe.

Onduidelijk

Met M bedoel ik meisjesnaam, J=jongensnaam

Valkyre

Valkyre

18-07-2011 om 11:08

Mainstream friese namen

Zoals Sjoerd, Jelle en Hidde vind ik dan weer ontzettend saai - misschien omdat ik er van elk wel twee ken (en ik woon in het westen!) Dan liever iets minder bekends. Douwe vind ik inderdaad ook mooi, maar hier wordt dat ook gebruikt in de zin van "duwen" (zit niet zo te douwen, joh!) Lastig hoor.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.