Dujardin
21-11-2009 om 16:42
Moord. het zal je kind maar zijn...
http://www.destentor.nl/regio/flevoland/5840484/Twee-Urker-tieners-aangehouden-voor-dood-Dirk-Post.ece
Het zal je kind maar zijn...
Laat het niet waar zijn!
Vermoord is al niet te bevatten, maar vermoord door twee kínderen...?
albana
23-11-2009 om 12:35
Nee hoor ik vergelijk niet
Maar ik probeer duidelijk te maken dat je nooit, nooit zéker kunt weten dat je eigen kind zoiets niet doet.
je moet dus beter lezen
groeten albana
mirreke
23-11-2009 om 14:23
Alledrie voorgeleid
Wat afschuwelijk. De jongen van 15 willen ze nog twee weken vasthouden, de twee jongere jongens in ieder geval nog 3 dagen, deze twee worden vanmiddag voorgeleid, de oudste morgen.
Wat erg, wat erg. Voor iedereen heeft dit alleen maar verliezers opgeleverd. Zo zinloos voor alle partijen. Ik heb oneindig medelijden met de ouders van het slachtoffer, om zo je kind te moeten verliezen, met de jongen zelf. Maar ik moet ook zo denken aan de ouders van de andere drie kinderen, hoe dat moet zijn om dit mee te maken, de angst en onzekerheid dat je kind misschien toch écht...
En die jongens, hoe vreselijk. Dit is geen jongensboek of een of andere thriller, dit is geen soap á lá het huis Anubis, of een of andere detectiveserie...
En inderdaad zo'n meisje... hoe moet dat toch zijn?
Ik hoop dat er een andere verklaring voor dit alles is...
Jippie
23-11-2009 om 14:24
Tinus
" De onschuld van een kind is een typisch christelijke gedachte, trouwens"
Met uitzondering van de erfzonde dan uiteraard!
Marith
23-11-2009 om 16:14
Maar pelle
Begrijp ik nou goed dat jij met je stelling eigenlijk zegt dat je juist van jongens met een zwaar christelijk geloof meer had verwacht? Of zit ik er nou helemaal naast?
Dujardin
23-11-2009 om 16:56
Huh?
@Marith: (..)jongens met een zwaar christelijk geloof (..)
Huh? hoezo zwaar christelijk geloof? Heb ik iets over het hoofd gezien?
Dujardin
23-11-2009 om 17:29
Pelle
Je hebt wel degelijk een punt maar ik wil daar verder niet over gaan speculeren. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat een kind van die leeftijd zo in paniek raakt dat het niet normaal meer kan nadenken, het hele gebeuren en wat eruit voortvloeit niet kan overzien en onbewust zijn kop in het zand steekt. We weten verder niets over die jongen. Ik ken een jongen van ongeveer diezelfde leeftijd die bij dingen die hij niet meer overziet dat ook doet. Ontkent wat er gebeurt is en het zelf ook werkelijk gelooft. Uiteraard heeft deze jongen (waar ik het over heb) een lichte stoornis, maar wie zegt dat de dader dat niet ook heeft? Misschien wel zonder dat dat eerder al aan het licht is gekomen. En gezien de reacties van plaatsgenoten in de media zou me dat ook niets verbazen.
Ik wil niets insinueren en ik wil ook niets goedpraten of wat dan ook, maar we moeten oppassen met onze oordelen en bedenkingen want voor je het weet gaat iets een eigen leven leiden.
Jij beweert namelijk ook iets waarmee je mogelijk gelijk hebt, maar het is makkelijk oordelen als je aan de zijlijn staat.
Ik vind dan ook dat we heel voorzichtig moeten zijn met onze oordelen.
Tirza G.
23-11-2009 om 17:34
Zonnebloem en gallifrey
Ik weet niet meer wie van jullie het was en ik wil op geen enkele wijze insinueren dat jullie kinderen tot moord in staat zijn. Wat ik wilde "aantonen", is hoe vreselijk het voor ons als ouders is als je kind zoiets doet, volgend op de titel van dit topic. Bij jullie was het "maar" brandstichting, ook vreselijk enzovoort, maar menselieve, dít!
Ik kan me jullie wanhopige berichten nog zo goed herinneren, hoe moet het dan wel niet zijn als je déze boodschap thuis krijgt als ouders.
Tirza
Dujardin
23-11-2009 om 17:50
Ja tirza inderdaad!
Dat is dus ook wat mij zo bezighoudt. Heb zelf ook een zoon van die leeftijd die wel eens wat uithaalt en voel me soms ook enorm wanhopig. Maar déze boodschap... vreselijk...!
Damajo@
23-11-2009 om 18:10
Alles al bekend hier?
Zozo, ik lees in de krant dat de zaak nog in onderzoek is. Maar op dit forum is alles al duidelijk, da's knap
Zonnebloem
23-11-2009 om 18:14
Tirza
Zo heb ik jouw posting ook niet gelezen hoor, ik snapte je punt!
Ik was inderdaad behoorlijk wanhopig dus hoe moeten deze ouders zich wel niet voelen?
Dujardin
23-11-2009 om 19:11
Beter lezen damajo!
Ik snap niet hoe je daar nou bij komt!
Denk dat je beter lezen moet.
Dujardin
23-11-2009 om 20:08
Nu doe je het weer pelle!
Wie heeft jou vertelt dat de verdachte(n) naar huis is/zijn gegaan met de hoop dat ze het lijkt voorlopig niet vinden?
Ook dit is een insinuatie. Je weet het niet, vermoedt het alleen maar, op zich niet vreemd want het lijkt logisch omdat er geen hulp ingeroepen is. Maar toch blijft het onzeker of deze jongen dit werkelijk zo bewust gedaan heeft.
En verder heeft het niet kunnen GELOVEN dat kinderen elkaar willens en wetens afslachten niets met het GELOOF op Urk te maken inderdaad, dus de opmerking 'zeker op Urk' had je beter niet kunnen maken. Dat grapje zoals je het in een latere reactie noemde, was een misplaatst grapje.
Dujardin
23-11-2009 om 22:37
Heel urk erbij halen?
Ik haal heel Urk er niet bij en al helemaal niet hun gewoontes. Ik zeg alleen dat het door jou gemaakte grapje over 'GELOOF' geen leuk grapje was. Dat vind ík inderdaad geen leuk grapje maar met mij zeker ook heel veel anderen niet omdat het geen leuk grapje was maar een sneer naar het geloof op Urk verpakt in een grappige bedoelde woordspeling.
Maar laat verder maar. Ik vind het helemaal niet waard om daar nog meer woorden aan vuil te maken. Vond het alleen ongepast.
Overigens hoef je mij ook niets over Urk te vertellen. Kom er zelf niet vandaan maar naast de familie die ik er heb wonen ken ik ook heel veel andere mensen van Urk. En ze zijn echt niet allemaal zoals ze nu weer beschreven en afgesnauwd worden overal op internet.
Tirza G.
23-11-2009 om 22:47
112 bellen
Tja Pelle, was het maar zo eenvoudig. Ik heb ooit stage gelopen op de ambulance en geloof me: mensen doen héle rare dingen in panieksituaties. Gewone, volwassen, redelijk normaal begaafde mensen. Ik ben ook wel vaker als "gewoon mens" bij ongelukken geweest en daar zie je dat ook. Man valt neer, mensen om hem heen doen net of ze het niet zien of gaan een beetje paniekerig staan doen. Of lopen bleren dat iemand 112 moet bellen (bel zelf, denk ik dan).
Kinderen op deze leeftijd staan er om bekend dat ze juist nog zo kinderlijk kunnen denken: als je het er niet over hebt, gaat het misschien vanzelf wel weg. Denk maar eens aan tienerzwangerschappen, daar zie je dat patroon ook vaak.
Tirza
Damajo@
23-11-2009 om 23:29
Dujardin
Waarom zou ik beter moeten lezen? Het lijkt me duidelijk dat velen er hier al vanuit gaan dat de schuldige onder een van de kinderen gezocht moet worden terwijl de recherche daar nog niet uit is.
Het is natuurlijk een mogelijkheid en misschien is dat straks de uitkomst maar dat moet nog blijken.Misschien is er ook iets anders aan de hand.
Vooralsnog heeft niemand nog bekend en zijn er nog niet voldoende bewijzen dus lijkt mij het beter dat men nog geen conclusies trekt.
Damajo
Dujardin
24-11-2009 om 09:00
Pelle
Bedoel je daarmee te zeggen dat je je posting aan Tirza (gedeeltelijk) terugtrekt? Want ik kan het niet helemaal meer volgen.
mirreke
24-11-2009 om 10:15
Dujardin, het wordt wel erg off-topic
Ok, blijkbaar hebben jullie een communicatie stoornis, maa rhet lijkt mij de moeite niet om daar op in te blijven gaan.
Ik lees net dat het 'voorval' zich in kringen van heel jonge skaters (toevallig op Urk) heeft voorgedaan. Voor het 'heel jonge' lijkt mij van belang.
Er zijn al genoeg draadjes geweest over puberhersens, over af en toe het onbegrijpelijke gebrek aan realiteitszin van pubers.
Ik kan me idd erg goed voorstellen dat pubers soms heel erg in een eigen realiteit leven en belangrijke dingen uit hun leven niet meer delen met hun ouders, vooral als de peergroup erg aanwezig is (niet alleen fysiek maar ook via Hyves, sms'jes ed.)
mirreke
24-11-2009 om 10:21
Te snel geklikt
en dat vanuit dat leven in een soms compleet andere werkelijkheid zich hele rare gedachten kunnen vastzetten in jonge, nog kwetsbare koppies.
Idd is iemand onschuldig totdat de schuld is bewezen, maar in ieder geval zijn er nu wel sterke aanwijzingen, anders worden jonge kinderen niet meerdere dagen tot twee weken vastgehouden.
En ja, een jongen kan zeggen dat hij iets niet heeft gedaan. Ik zie mijn zoon van 11 die glashard kan zeggen dat iets niet is gebeurd, niet omdat hij liegt maar omdat hij zo graag zou willen dat het waar was.
Laatst was in het nieuws dat bij een jongetje van vijf 's nachts in een ongeluk met een wasmachine zijn arm was afgerukt. Zijn oudere broer die erbij was heeft de arm in de vriezer gelegd en het jochie in bed. Ze hebben blijkbaar in shock gehandeld en er helemaal niet aan gedacht hun moeder te waarschuwen die boven in bed lag.
Ik geloof echt dat als iets zo erg is dat je het bijna niet kan bevatten, je ervan weg kunt lopen en doen alsof het niet waar is. Het zou mij niets verbazen dat indien de vrienden echt de daders zijn, zij ook in shock zijn. Ineens dringt de echte realiteit binnen.
Dujardin
24-11-2009 om 10:48
Mirreke
Ja je hebt helemaal gelijk.
En ook verder ben ik het helemaal met je eens! Ik heb dat wat jij oppert in een eerdere posting ook al gezegd en zie dat in mijn eigen omgeving ook gebeuren bij minder ernstige dingen al...
emma43
24-11-2009 om 11:16
Inderdaad mirreke
Het zijn nog kinderen,ze zijn nog te jong om hun verantwoordelijkheid te nemen en nog bang om straf te krijgen.Kijk naar het verhaal met die jongen die in een container was gestopt,ook verzwegen.
En inderdaad de jeugd heeft een eigen wereldje op hyves en msn.
Waar ik wel moeite mee heb ,is dat ik kan begrijpen dat 1 klap met een honkbalknuppel per ongeluk verkeerd kan aankomen,maar bij ons in de krant stond dat Dirk meerdere klappen tegen zijn hoofd heeft gekregen,dat is dan niet echt per ongeluk.
En als de jongens geen wedstrijd of training hadden ,mag je toch niet met een honkbalknuppel rond lopen???Of wel?
Wat er ook gebeurt is,het is enorm triest,onbegrijpelijk en een nachtmerrie voor alle betrokkene.
mirreke
24-11-2009 om 11:50
Precies
dat is het erge, dat je blijkbaar in een mindframe kan komen waarin je iets doet dat je blijkbaar anders nooit zou doen. Ik denk ook dat je na één klap misschien in paniek doorgaat, omdat het uitkomt als je iemand maar één klap geeft. Die gaat dan natuurlijk naar huis, haalt de politie erbij, en dan komt er een toestand. De toestand die er nu is wordt wijselijk over het hoofd gezien of totaal niet gezien.
En even voor de duidelijkheid, ik bedoel dit niet goed te praten, en ik wil geen excuses verzinnen, maar wat ik hooguit probeer is me te verplaatsen (sorry voor de woordkeus want dat kan natuurlijk niet echt) in iemands hoofd, hoe kun je hiertoe komen? (er even van uitgaande dat de andere jongens er wel degelijk mee te maken hebben) Hoe werkt dat in je kop? Ik denk wel eens dat ik geluk heb gehad met het tijdsbeeld waarin ik geboren ben, de wereld nu is zoveel moeilijker voor de kinderen/jeugd. Zoveel dingen die ik vroeger alleen in mijn fantasie had (zoals de wereld van Tolkien, ik vond dat zo prachtig, ik heb geprobeerd dingen te tekenen toen om mijn verbeelding vorm te geven) zijn nu gewoon al verbeeld door een ander. Je kunt het vrijwel continu zien en meemaken op de computer.
Ik weet nog dat mijn vader, die de oorlog had meegemaakt, mij af en toe iets vertelde wat ik zo erg vond dat ik het niet meer uit mijn hoofd kon krijgen. In totaal slechts enkele tientallen verhalen in mijn gehele jeugd! En nu zijn dat soort beelden aan de orde van de dag. Alles, hele fantasieën lijken werkelijkheid. Het lijkt mij erg gemakkelijke daarin te verdwalen.
Wat trouwens ook erg schadelijk voor bevattelijke jeugd is zijn soap series, heb ik gehoord van een psycholoog (en later meerdere). Die zijn zo verneukeratief zogenaamd echt maar in werkelijkheid natuurlijk erg uitvergroot en oppervlakkig, dat kinderen kunnen gaan denken dat de wereld echt zo in elkaar steekt. En dan is een korte termijnoplossing (weg met de rivaal) zo gevonden en ook doodnormaal. Problemen onder ogen zien en aangaan is er niet meer bij.
Een beetje flauwe psychologie van de kouwe grond, er komt natuurlijk veel meer bij kijken (zoals groepsdruk, wat je zegt moet je ook doen, maar ook wellicht minder geweten, heel veel testosteron, god weet het) maar dat komt voort uit mijn onvermogen echt te begrijpen hoe zoiets zich kan ontwikkelen...
Nogmaals ik heb een diep gevoel van triestheid en medelijden met iedereen in dit drama. Zo heel erg vreselijk...
Dujardin
24-11-2009 om 13:49
Welnee pelle!
@Mirreke: Ok, blijkbaar hebben jullie een communicatie stoornis, maa rhet lijkt mij de moeite niet om daar op in te blijven gaan.
@Dujardin tegen Mirreke: Ja je hebt helemaal gelijk.
Het onderwerp was wat mij betreft dus allang gesloten hoor. Dus wie blijft er nou in hangen!?
Dujardin
24-11-2009 om 17:06
Pelle, en dat is gelijk het laatste wat ik er over kwijt wil
Ik ben zelf gewend om, net als in een echt gesprek, naar alle sprekers te luisteren/alle reacties te lezen. Als jij dat ook deed zou je hebben opgemerkt cq hebben kunnen begrijpen dat mijn 'ja je hebt helemaal gelijk' sloeg op de opmerking van Mirreke waarin ze mij attendeerde op het feit dat het wel erg off topic werd en het het helemaal niet waard was om er op door te gaan. Blijkbaar doe jij dat niet, maar daar ging ik dus wel autoamtisch van uit.
Overigens had ik zelf al eerder aangeven dat het me helemaal niet waard was om dit zo uit te melken. Maar omdat later bleek dat jij een reactie van Babe had aangezien als een reactie van mij kwam ik er nog even weer op terug.
Maar nu stop ik met reageren als het weer over dit zijweggetje gaat. Het is klaar zo.
tonny
24-11-2009 om 20:21
Het zou zo kunnen zijn
dat, nu het allemaal autochtone dorpelingen betreft, mensen beseffen dat ook je eigen kind zoiets afschuwelijks zou kunnen begaan. Je leeft in hoezeer je leven op zijn kop zal staan en dat dat nooit meer over gaat, omdat je voorgoed verweven was en bent met de andere betrokkenen - want dat is zo in zo'n besloten gemeenschap. De anonimiteit van de stad is volkomen anders. Daar lopen mensen in zo'n geval vast ook een stille tocht, maar daarna zien ze elkaar niet zo vaak meer en ze weten niet 'dat Jan de zwager van Gerrit is en dat enzovoorts.'
Als het om eerwraak in een andere cultuur gaat, zou je nog kunnen denken 'Erg, heel erg, maar dat gaat hier bij ons niet zo..' Nu blijkt dat het overal mis kan gaan. Het komt dichtbij. En dat maakt dat mensen er minder zwart/wit over gaan oordelen.
Het feit zelf is er niets minder afschuwelijk om!
En het onderzoek moet nog uitwijzen wat er precies is gebeurd, laten we dat niet vergeten.
tonny
bape10
24-11-2009 om 21:16
Knurf
je hebt gelijk, er is iemand doodgeknuppeld. En dat is vreselijk en de daders zullen hiervoor gestraft moeten worden. Ik denk dat iedereen op Urk dat met je eens is.
Het punt op Urk is dat veel mensen elkaar kennen. En als het jouw buurjongetje/zoon van je nicht/zoon van je slager is die het heeft gedaan, dan zie je niet alleen de daad, maar ook de dader. En je ziet het verdriet van de ouders van de vermoedelijke daders. Dat neemt niet weg dat de daad zelf afschuwelijk blijft, zonder meer. En ik weet ook zeker dat als het mijn kind was dat was doodgeknuppeld, dan zou ik die sympathie niet voelen. Dat mag en kan je ook nooit verwachten van de direct betrokkenen. Maar omdat ik er verder van af sta, voel ik wel medelijden met de ouders van die jongens.
reina
24-11-2009 om 21:33
Knurf
Wat bedoel je met "veel begrip ineens is voor de ouders van de potentiele daders". Waarom zou je geen begrip voor hen hebben? Het is toch afschuwelijk als je kind zoiets gedaan heeft? Als kinderen zoiets doen ben je als ouder toch niet mede-schuldig? Ik vind de ouders van de dader meestal ook slachtoffers. Heeft toch niks te maken met zijig doen of waar iemand vandaan komt?
mirreke
24-11-2009 om 21:44
Doodknuppelen en sympathie
Ik denk dat het bij mij nog een beetje anders zit. Ik probeer mij voor te stellen wat in godsnaam jongens, kinderen, vrienden van elkaar die elkaar hun hele leven al kennen waarschijnlijk, wat hen beweegt om dit soort gedachten te hebben. Nog niet eens het doen, want dat staat niet vast, maar wel dat er sms'jes of berichten op hyves met doodsbedreigingen ed zijn verstuurd. Dat alleen al begrijp ik niet en probeer ik te duiden.
En als het echt is gebeurd zoals het uit de berichtgeving lijkt... tja ik geloof gewoon niet dat kinderen zoiets op deze manier doen, dan geloof ik meer in een onbeheerste woedeaanval, iemand duwen als je op de trap loopt of zo, maar doelbewust achter iemand aangaan met een knuppel en het dan ook nog doen...
En ja, een ander aspect is idd, dat ik mij probeer te verplaatsen, hoe zou het zijn als bij mij de bel ging... zou je zoiets kunnen aanvoelen van je kind, dat hij of zij zoiets zou kunnen doen...
In deze situatie kan ik mij ook beter verplaatsen omdat ik de situatie eerwraak denk ik niet zou meemaken, dat is geen deel van mijn emotionele landschap en ook niet van wat ik mijn kinderen meegeef. Het speelt totaal niet voor ze.
mirreke
24-11-2009 om 21:47
Wat niet wegneemt
dat ik ook zo'n medelijden kan voelen met niet Urkse ouders, afkomst heeft er qua hoeveelheid medelijden totaal niets mee te maken. Zinloze vroegtijdige dood van een kind, van überhaupt wie dan ook is altijd vreselijjk voor de omstanders. Familiedrama's vind ik ook zoiets afschuwelijks, voor alle partijen. Ook voor daders. Je zou maar wakker worden uit die roes of die shock, en dan beseffen wat je gedaan hebt. Dat het zo langzaam inzinkt... Dat lijkt me ook vreselijk.
Massi Nissa
25-11-2009 om 07:42
Doodsbedreigingen op hyves/msn
Mirreke, als docent kan ik je verzekeren dat elkaar dood wensen op Hyves of msn regelmatig voorkomt. Bedreigingen zijn aan de orde van de dag, ook tussen meisjes. Ik heb zeer gemengde gevoelens bij profielsites en hoe sommige/veel jongeren ermee omgaan. Het loopt zo vaak uit de hand, ik ben er als mentor elk jaar weer uren tijd mee kwijt en spreek zo vaak ouders die werkelijk niet weten wat hun kind allemaal doet en zegt op internet.
Iemand zei hierboven ergens dat 'het onschuldige kind' een Christelijk waanidee is. Daar zit zeker iets in, maar het is in mijn ogen ook JUIST gebrek aan overzicht over de gevolgen van je woorden en daden. Tieners zijn in mijn ogen vaak zo gevangen in het moment, in hun eigen sterke gevoelens, dat ze niet weten wat ze doen. Dat is geen excuus, meer een constatering.
Groetjes
Massi
Damajo@
25-11-2009 om 11:18
Zoon ook bedreigd op msn
Mijn zoon is ook weleens bedreigd op MSN.Hij liet het me zien. Ik heb de gespreksgeschiedenis toen naar hun mentor gemaild. Er volgde toen een hartig gesprek, dat heeft goed geholpen.
Damajo