Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Logeermoe

Logeermoe

21-08-2011 om 15:58

Moeite met logeerpartijen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik vind het helemaal niet fijn als mijn kinderen een logé hebben. Ik voel me een gast in mijn eigen huis en meestal is het kind-met-logé de volgende dag gesloopt. Vanavond krijgt mijn zoon (we hebben 3 kinderen) een vriendje te logeren. Op zich een lief joch maar superdruk. Als je hem aan tafel hebt kun je je nauwelijks nog verstaanbaar maken en zoon gaat dan ook meedoen. Ik zie er nu al tegenop. En mijn man kan er al helemaal niet tegen dus aan hem heb ik ook niet zoveel
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het voor alle partijen wat makkelijker en gezelliger wordt? Iemand een idee?
Logeermoe

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2011 om 16:41

Ten eerste

zijn er jullie eigen regels. Als je het getetter van de logé niet prettig vindt onder het eten mag je hem best dimmen. Ten tweede ben jij niet in het leven geroepen om je kinderen te vermaken. Leuk als je daar zin in hebt, maar anders moeten ze het zelf doen. Ga dus lekker in de tuin zitten als je behoefte aan rust hebt (of op het balkon) en laat ze vooral buiten spelen als het weer dat toe laat. Mochten ze zich vervelen dan is dat hun probleem, niet het jouwe. Tot slot... dit soort dingen horen er nu eenmaal een beetje bij. Je ergeren kost meer energie dan je er aan overgeven. Het is tijdelijk, het gaat voorbij.

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2011 om 17:07

Stop ermee

Geen logeerpartijen meer, totdat je kinderen oud genoeg zijn om er na niet uitgewoond te zijn. Je hoeft als moeder niet álles wat je kinderen willen leuk en goed te vinden.

Tirza

Merel

Merel

21-08-2011 om 17:48

Hier ook niet

Nee, hier werd zelden of nooit gelogeerd. Ik ben namelijk best streng, heb geen zin om tot 3 uur 's nachts wakker te liggen van gekwebbel. Dus hier was de mededeling erg duidelijk, logeren mag maar na 0.30 stil, anders gaat er gewoon een in een andere kamer liggen (alleen) heel flauw misschien maar wel effectief. Gelukkig hoefde ik mijn kinderen niet veel teleur te stellen, zelf vonden ze logeerpartijen elders, maar ook thuis, ook niet veel aan. Kinderen werden veel te vroeg wakker, of maakten ze in de nacht wakker om 'snoep te gaan stelen" (was toen mijn zoon bij een vriendje logeerde) zoon wilde helemaal geen snoep midden in de nacht, hij wilde slapen (dus waarschijnlijk beiden de slaapbehoefte van mij) .
Dus nee, ze mogen veel bij mij, lekker blijven eten, of gezellig film komen kijken maar liever niet logeren. (nu dochter ouder is (16) heeft ze wel vaak een vriendin te slapen, maar die keten niet 's nachts)

Fiorucci

Fiorucci

21-08-2011 om 18:09

Regels

Mijn kinderen vinden logeren over en weer enig. Wij hebben als regel: alleen in vakanties. En als er gelogeerd wordt terwijl mijn man moet werken de volgende dag, wil ik ze na 12 uur echt niet meer horen, met onze muren van rijstpapier..

Valkyre

Valkyre

21-08-2011 om 20:10

Luxeprobleem

Mijn zoon is enig kind en ik ben dolblij voor hem als er eens een vriendje of neefje komt logeren, of hij bij zijn neefje mag logeren. Het is helemaal niet leuk om altijd maar in je eentje naar bed te moeten met meer kinderen heb je dat probleem natuurlijk niet. Ik neem dan ook de herrie van een druk neefje of vriendje graag voor lief.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-08-2011 om 20:30

Ik houd er ook niet van

Ik vond logeerkinderen ontzettend leuk toen ik zelf nog geen kinderen had. Inmiddels heb ik een dochter die, hoe volmaakt verder ook, meestal de draak in zichzelf naar boven haalt zodra er een andere kleuter bij is (oudere kinderen hebben meestal juist een gunstige uitwerking, trouwens). En bij een logeerpartij stijgt de onrust exponentieel. Ik wurm me er meestal onderuit met vaag gemompel over de baby die 's nachts nog wakker wordt, haha.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

21-08-2011 om 20:57

Pfff

Blijkbaar heb ik een nieuw stopwoord: meestal.

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2011 om 22:49

Och valkyre

Mijn kinderen schelen vier jaar en gingen toch echt heel vaak alleen naar bed. Het is denk ik wel des moeders om al haast problemen te verzinnen (met bijbehorend schuldgevoel). Misschien willen die kinderen uit een druk gezin wel dol graag in hun eentje naar bed.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 00:14

In je eentje naar bed en mijn huis is heel erg mijn huis

Tirza: Misschien willen die kinderen uit een druk gezin wel dol graag in hun eentje naar bed. ===
Oh ja, ik heb hier wel eens een kind in huis gehad die het lekker rustig bij ons vond. Fijn toch als je zo'n kind daar een plezier mee doet?
Berber: Mijn huis is heel erg mijn huis.===
Zodra je kinderen hebt, deel je je huis ook met andere mensen en hun wensen. Dat telt toch ook?
Ik zeg eerlijk dat ik ook niet elke keer weer stond en sta te trappelen voor een logeerpartij hier in huis, maar ik redeneer toch vooral van de kinderen uit en niet van mezelf. De tijd van logeerpartijen gaat snel genoeg voorbij, ik gun het ze daarom van harte (nog steeds).

Maar waarom zou jij ze vermaken?

Ik denk dat de logeerpartijtjes je teveel energie kosten omdat jij er teveel van wil maken.
Je hoeft ze niet te vermaken, ze zijn toch al met z'n tweeën? Dus eigenlijk zouden ze elkaar moeten vermaken.
Geklets tot midden in de nacht moet je ook niet tolereren. Gewoon een redelijke tijd naar bed, desnoods een half uurtje later en zeggen dat ze nog tot zo en zo laat mogen kletsen, als het later word en ze slapen nog niet ga je een paar keer (2 of 3 keer) waarschuwen. Heeft dat geen effect dan haal je er 1 weg en laat je die ergens anders slapen...desnoods je eigen kind in julle bed als je geen andere plek hebt.
Vroeg wakker=erg rustig doen en ga maar vast naar beneden en niet voor zoveel en zoveel uur.
Waarom zou je loge's anders behandelen dan je eigen kinderen?
Ik vind loge's juist wel relaxed. Dan hebben ze wat te doen en vermaken zich goed, waardoor ik wat anders kan doen (lezen in de tuin ofzo). En blije kinderen daar worden moeders toch ook altijd blij van?
Hoogstens eten we wat extra lekker (gefrituurde aardappeltjes i.p.v. gebakken of ijs als toetje) en ben ik wat schappelijker in 'bordje leegeten' bij een loge.
Vervelen ze zich de hele tijd, ook met z'n tweeën en weten ze niet wat ze moeten doen? Dat is een teken voor mij dat betreffende loge maar een tijdje niet meer moet komen....Tenslotte komen ze dáárvoor niet dan?
O en t.v. kijken de hele tijd of computeren wil ik niet hebben als ze met z'n tweeën zijn. Dat kan je namelijk ook prima als je alleen bent. Daarvoor hoef je geen loge te hebben, hoogstens een uitgekozen film 's avonds of een leuk uitgekozen programma dat ze beiden graag willen zien.
Dat mag, met een bakje chips erbij.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 13:08

Relaxed

Albana: Ik vind loge's juist wel relaxed.
Ja precies, het gaf iets meer rompslomp dan normaal misschien, maar ze vermaakten zich altijd prima en daar vind ik wat voor te zeggen hoor. Ik heb me in tegenstelling tot Albana nooit bemoeid met computeren. Dat werd automatisch voldoende afgewisseld met andere bezigheden. En 'bordje leegeten' heeft hier nooit gehoeven
Tegenwoordig is logeren alleen nog 'overnachten'. Een praktische oplossing dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 13:11

Berber

Natuurlijk tellen de wensen van mijn kinderen ook maar wel minder dan mijn wensen. ===
Dan verschillen we hierin. Ik laat op zijn tijd de wensen van mijn kinderen voorgaan als ik het gevoel heb dat dat redelijk is. Logeren in de vakantie is bijvoorbeeld heel redelijk voor een kind van welke leeftijd dan ook.

judiths mama

judiths mama

22-08-2011 om 13:55

En hier...

Is het ook al een feest als de zusjes bij elkaar mogen logeren. Dan verhuist de een dus naar de kamer van de ander! Voordeel: eigen kinderen en gewoon dezelfde regels als anders, behalve dat ze (even) mogen kletsen in bed. Feest! Heerlijk als ze nog zo kunnen genieten van die kleine dingen

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 15:06

Cobi

Wat is het verschil tussen neefjes en nichtjes of vriendjes?

Serwe

Serwe

22-08-2011 om 15:12

Vaak

Hier word vaak gelogeerd. Voor kleuters vind ik het nog niet zo nodig en dit is inderdaad veel gedoe maar zo vanaf een jaar of 6 wordt het steeds makkelijker. Ze vermaken zich prima zonder ruzie. Meestal gaan ze op zolder slapen (meer ruimte) en dan hoor ik ze echt niet als ze midden in de nacht nog kletsen/giebelen. Ik wil wel dat het gewoon rustig is in huis op een redelijk tijdstijp. 's ochtends heel vroeg opstaan is geen probleem zolang ze mij niet wakker maken.

Hoewel ik het soms vermoeiend vind en er echt niet altijd zin in heb geef ik wel vaak toe omdat ik weet hoe leuk de kinderen het vinden. Het valt meestal ook wel mee uiteindelijk. Ik probeer me wel over mijn tegenzin heen te zetten. Ik wil mijn kinderen ook leren dat je soms iets voor een ander doet ook als je er zelf geen zin in hebt dus dan moet ik wel het goede voorbeeld geven.

Dus ja hier mag gelogeerd worden. Doordeweeks meestal niet maar wel in de weekenden en de vakantie.

Logeermoe

Logeermoe

22-08-2011 om 15:51

Hier ben ik!

Even een korte reactie, ik moet zo de deur weer uit. Leuk om te lezen hoe iedereen het aanpakt!
Berber, je vroeg naar de leeftijden van mijn kinderen. Ze zijn 9, 12 en 13 en het ging dus om de 12-jarige. Het is op zich prima gegaan, ook aan tafel, en ze hebben niet al te lang liggen kletsen. Bij ons mag logeren trouwens ook alleen in de vakantie.
Ok, later meer, groet logeermoe

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 16:27

Cobi (licht ot)

Hahahhaah ik dacht: neefjes en nichtjes, want dat is familie en je kunt er beter maar jong aan wennen dat je daar niet om heen kan. Dat je je jong leert verwonderen za'k maar zeggen.
Ik herinner me van vroeger ook logeerpartijen bij nichtjes, de familie van beide ouders woonde ver weg. En dat was heerlijk. Veel minder dichtbij-de-deur-gezeur dan met de school/buurtvriendinnetjes, een beetje exotisch en toch eigen - omdat het familie was. Wonderlijk is dat.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 16:28

Serwe

Zo kun je ook andersom redeneren. Je mag je kinderen toch ook leren dat ze hun zin niet altijd hoeven te krijgen en al zeker niet doordrijven als een ander daar geen zin in heeft.......
Trallallalla.........en zo heb ik altijd gelijk. Heerlijk.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 16:33

Kaaskopje

Nee nee, logeren IS niet redelijk voor een kind, logeren VIND jij redelijk. Ikke niet, namelijk. Ik vind er geen hout aan en mijn kinderen ook niet. Gek he, dat je zoveel invloed hebt
Overigens zit ik nu wel regelmatig met een groep knullen tussen de 16 en de 20 in mijn kamer. Die komen hier dan 'chillen' en flauwe films kijken. Op zaterdagavond, van 23 tot 3 uur ofzo. En gek genoeg heb ik daar helemaal geen last van; ik slaap heerlijk op het gedreun van die zware stemmen en die lachsalvo's. Beter dan op kindergekwetter. Of ik ben dover, dat kan ook natuurlijk. Vooral het gedempt praten in de gang bij het weggaan (sssssst voor-me-oudjes) en dan vervolgens alle lichten aandoen als je naar bed gaat (bang in het donker) ontroert me bovenmatig

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 16:36

Berber!

Jij hebt allemaal knullen toch? Nou, dan hierboven in mijn posting de oplossing. Je schuift de logeerpartijen gewoon voor je uit tot ze 16 zijn. Dan zijn ze veel leuker en bulderen ze van het lachen om SpongeBob. Ik had nooit gedacht dat ik dat zou willen, van die chillavondjes. Maar eindelijk ben ik ook eens een coole moeder. Die knullen, die worden steeds leuker als ze ouder worden en jij hebt er gewoon een huis vol van. Dat wordt steeds meer genieten, let maar op. LAN-party's, dáár heb ik dan weer niks mee. Dat doen ze ergens anders

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

22-08-2011 om 18:31

Lan party

Dat zijn toch bijeenkomsten waarbij heel,heel veel en lnag gegamed wordt?

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 19:45

Ja, dat ook

Maar het betekent_ Local Area Network. Je gaat dus allemaal met je computer bij elkaar zitten en dan de hele nacht doorgamen. De nacht door - dát is de grap. Ze doen het bijv. ook wel eens op school, in zo'n marathon-gedoetje voor een goed doel.

Tirza

Tango

Tango

22-08-2011 om 22:09

Logeerperikelen

Hier gebeurt logeren ook maar zelden. Om dezelfde redenen eigenlijk als bij logeermoe. Ik vind het ook niet prettig als er vreemde kinderen in huis lopen en als ze lang liggen kletsen. Ik hecht ´s avonds erg aan rust. Tangozoon van 6 vraagt er nog niet om. Hij logeert wel bij opa en oma, maar bij vriendjes daar heeft hij nog geen behoefte aan. Hij heeft weleens gevraagd of zijn beste vriendje mag komen logeren en daar zou ik nog niet eens bezwaar tegen hebben, want die is hier kind aan huis. Maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen.
Tangodochter van 10 is wel erg van het logeren, maar wordt ook erg chagrijnig van een nacht kort slapen, dus bij haar gebeurt het ook zeer beperkt. Haar beste vriendin slaapt hier ongeveer eenmaal per jaar en zij eenmaal per jaar bij haar. Altijd in een weekend of vakantie, niet doordeweeks. Verder komt ons nichtje van inmiddels bijna 15 elk jaar met koninginnedag logeren. Ook niet echt een succes bij Tangodochter, want die gaat zich dan altijd heel erg uitsloven. ook dit blijft dus maar bij 1 keer per jaar, hoewel ik het nichtje vaker gun, want die heeft het thuis niet altijd zo gezellig en vindt het heerlijk bij ons.
Dat logeerpartijen wel wennen op den duur hebben we inmiddels wel ervaren. In de zomervakantie hadden we bijna 3 weken een loge van Europa Kinderhulp. De eerste paar nachten had ik er nog ´last´ van dat er een vreemde in huis was, daarna wende het wel. Maar dat is dan ook weer een heel andere situatie natuurlijk. Ik ben niet van plan vriendinnen of nichtjes langdurig te laten logeren. Behalve als zij dit echt om wat voor reden dan ook nodig hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 23:48

Tirza

Nee nee, logeren IS niet redelijk voor een kind, logeren VIND jij redelijk. Ikke niet, namelijk. Ik vind er geen hout aan en mijn kinderen ook niet. Gek he, dat je zoveel invloed hebt

Ja, ik vind het redelijk, daar heb jij gelijk in. Ik vind het stiekem ook wel leuk natuurlijk als ik ergens mijn invloed in bespeur, maar ik vind het nóg leuker dat ze zich totaal los van mij ontwikkelen en dus hun eigen voorkeuren hebben. Ze moeten dingen van mij pikken en ik van hen. Logeren pik ik van hen, ook al komt het mij niet altijd uit.
Ik heb trouwens vroeger ook bij een tante in Drenthe gelogeerd en ook al was dat een zeer gereformeerde tante en kreeg ik complimentjes omdat ik zo braaf twee keer mee ging naar de kerk, ik had het daar reuze naar mijn zin.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 23:52

Zit er een leeftijdsgrens an logeren?

Even iets geks vertellen: ik had vroeger een vriendin die aan de andere kant van het dorp woonde. Op de fiets vijf minuten. Toen ik 18 jaar was hadden we het plan opgevat om weer eens bij elkaar te logeren. Tot mijn enorme verbazing mocht ik niet van mijn vader (denk je in... 18 jaar...) omdat hij het raar vond dat 2 meiden van 18 zonder noodzaak bij elkaar wilden slapen. Door dit draadje moest ik er weer aan denken.
Mijn dochters logeren ook nog steeds, hoe is dat bij andere inmiddels boven de 18-jarige kinderen?

Kinderen vragen er niet om

Gelukkig, want ik heb er totaal geen zin in. Dochter van 6 zie ik er eerdaags nog wel eens mee komen, hoewel ik het idee heb dat het hier niet echt gedaan wordt. Zoon van 10 moet er waarschijnlijk niet aan denken, een speelafspraakje duurt hem meestal al te lang, hij heeft veel behoefte aan alleentijd.
Chillende puberjongens lijkt me dan wel weer erg gezellig (meiden misschien ook wel, maar mijn beeld daarbij is vooralsnog dat het een kippenhok wordt) en een LAN-party ook trouwens, hoewel, ik mag dan zeker niet mee gamen... Dan gaat het niet door...
Een videonacht zou van mij ook wel mogen, dat deden wij vroeger wel eens, erg leuk, allemaal luchtbedden en slaapzakken in de huiskamer en dan de hele nacht films kijken en natuurlijk met veel chips en snoep en drinken. Tot de één na de ander in slaap viel. De echte die-hards zagen Telekids beginnen
Maar dan wel op een leeftijd dat ze het allemaal zelf regelen, niet dat ik 6 luchtbedden op moet pompen en boodschappen voor ze moet doen.

Fiorucci

Fiorucci

23-08-2011 om 06:58

Kaaskopje

Ja hoor, mijn zoon logeert regelmatig bij zijn vriendin en zij hier..)

liora

liora

23-08-2011 om 07:20

Hier

Ik vind logeren ook lastig, maar dat is vooral omdat mijn kinderen samen op een kamer slapen. Een logee moet dus niet mijn jongste van twee jaar wakker maken...
Verder heb ik niet een groot huis, geen 'boven', dus als er iand is dan is diegene er ook de hele tijd.

Ik ben ook erg van de korte speelafspraakjes eerlijk gezegd.

Liora

tonny

tonny

23-08-2011 om 09:38

Stapelbed, slapen en heimwee

Mijn kinderen hadden een tijdlang of stapelbedden die half leeg stonden (kind sliep in één gedeelte), daardoor konden logé's makkelijk blijven slapen. Is heel wat keren gebeurd, maar vooral toen ze boven de 12 waren, in de basisschooltijd niet zo veelvuldig en als kleuter helemaal niet.

Ik heb een enorme hekel aan loge's waarvan ik overlast heb (lees slaapgebrek!).
Vervelende dingen zoals driemaal overgeven zoals Cobi vertelde - gelukkig nooit meegemaakt.

Wel heimwee. Erg vervelend, want daar kun je als logeerouder niks tegen doen. Dat vond ik een naar machteloos gevoel. Voor het kind zelf maar ook voor mij - het was bij ons thuis kennelijk niet zo leuk dat je over heimwee heen kon stappen; ik voelde me dan tekortschieten (onzin natuurlijk, maar zo voelde het wel).

Logeren voor de leukigheid als je volwassen bent - tuurlijk wel. Dochter gaat vanavond bij twee studievriendinnen logeren, ze heeft hen de hele zomer gemist.

Serwe

Serwe

23-08-2011 om 15:21

Wens

De wensen van mijn kinderen hebben niet altijd voorrang maar ik zou het nogal onaardig van mezelf vinden als ik niet bereid zou zijn om toe te geven aan de bescheiden wens van een logeerpartij. Ik maak mijn kinderen daar blij mee en uiteindelijk is het ook echt niet zoveel gedoe voor mij. Ik wacht wel tot mijn kinderen erom vragen. Natuurlijk als het niet goed gaat omdat de kinderen veel ruzie maken dan mag deze combinatie de komende tijd niet logeren bij mij. Ik moet wel zeggen dat dit hier gewoon niet zo is. De kinderen spelen meestal leuk met elkaar, er is geen ruzie en hoewel ze de volgende dag heel moe zijn genieten ze er echt van.

Hier slapen de kinderen ook bij elkaar op de kamer maar wij hebben een zolder dus logeerpartijtjes vinden meestal op zolder plaats of ik schuif wat met de bedden en dan slaapt de jongste bij ons die nacht zodat het logeetje het bed van de jongste kan hebben. Zolder is echter makkelijker.

In elk geval is het een kleine moeite en ik vind het voor mijn kinderen oprecht leuk dat ze er zo van genieten. Ook als ik er zelf niet altijd zin in heb.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.