judiths mama
17-01-2011 om 09:28
Moeder aangehouden na alleen laten baby
Op nu.nl:
"In de woning was een brandje ontstaan doordat de moeder voordat ze vertrok voor een boodschap een pannetje melk op het vuur had gezet."
Eerst dacht ik: O, wat erg...
En daarna, mijn hemel, dat had mij ook kunnen overkomen. Ik ben ook wel eens heen en weer gefietst naar de peuterspeelzaal terwijl mijn jongste dochter op bed lag. En ik vergeet ook wel eens om een pit uit te draaien. Gelukkig is dit nog nooit tegelijkertijd gebeurt, maar het zou wel kunnen.
"De vrouw wordt verdacht van 'het verlaten van een hulpbehoevende' en is ingesloten. Voor het kind wordt opvang verzorgd."
Had mij dat dan ook kunnen overkomen? Dat als de politie gezien had dat mijn baby alleen thuis was, ze me hadden ingesloten wegens het 'verlaten van een hulpbehoevende'. Oké, ik weet natuurlijk de rest van de achtergrond van dit verhaal niet, maar ik vond het wel even confronterend.
Hoe zien jullie dat?
MarSy
18-01-2011 om 17:45
Sorry, link is anders
dan in het ad van vandaag.
Daar staat het volgende:
"het jochie dat zij op straat zo hard hoorde huilen, was namelijk alleen thuis." "het brandje was snel geblust door de brandweer, een agent bracht het jongetje naar buiten. De ouders waren nergens te bekennen."
"Zo'n anderhalf uur na het brandje meldde de moeder zich bij de politie. Agenten waren al zonder succes op zoek naar de ouders."
"Het OM kijkt nog of de vrouw wordt vervolgd, of een boete krijgt. 'het gaat om een samenspel van gebeurtenissen', zegt de officier van justitie. Niet alleen liet de Rotterdamse haar zoontje zeker een uur alleen thuis, ook liet ze een pannetje op het vuur staan waardoor ze haar kind in gevaar heeft gebracht. Al eerder was er iets kleins voorgevallen met het jongetje."
Er staat in het artikel dat ze haar kind minstens een uur alleen liet. Hij zou inderdaad nog wel in zijn bed kunnen hebben liggen, dat staat er niet. Maar veilig was het niet vanwege het pannetje. Justitie gaat kijken naar vervolgen vanwege het lange alleen laten én het pannetje. Er wordt in het artikel gezegd dat je niet direct vervolgd wordt als je je kind even alleen laat voor een brief posten of boodschap te doen. Er wordt ook meegeteld of er gevaren zijn voor het kind en hoe lang ouders van huis zijn, enkele minuten of uren. En of je een babyfoon bij buren hebt staan of houden zij een oogje in het zeil.
Er staat nog een inzetje bij waarin een medewerker van Jeugdzorg Rotterdam zegt dat je een kind nooit alleen thuis moet laten, zeker niet onder de 2 jaar. Want veiligheid staat voorop, geen risico's nemen.
Rosase
18-01-2011 om 18:22
En dat snap ik dan weer niet!
Waarom moet je een kind onder de twee jaar niet alleen thuis laten? En als ze ouder dan twee zijn kan het dan opeens wel?
Mij lijkt eerder dat het net andersom is. Een babytje kun je nog even in de box leggen als je snel een boodschapje doet. Mijn 2 jarige laat ik daarvoor echt niet alleen thuis, wie weet wat ik allemaal zou aantreffen als ik terug ben.
En nu niet allemaal gaan denken dat ik mijn kinderen vroeger lustig in de box deed en dat uitgebreid ging shoppen .
Het was meer om aan te geven dat ik die leeftijdsgrens niet snap.
Ik denk dat, als je het eerlijk stelt,je kinderen onder de 8 niet alleen thuis moet laten en dat dat zelfs in bepaalde situaties (brand etc.) nog wel eens te jong zou kunnen zijn. Een kind van 2 kan net zo veel en net zo weinig uitrichten in een noodsituatie als een baby.
Karin*
18-01-2011 om 18:40
Baby alleen in bed laten
Dat heb ik ook regelmatig gedaan. Als manlief 's avonds moest werken en ik de honden ging uitlaten.Je moet toch wat. Ik had dan wel een briefje in mijn zak dat er op het thuisadres een baby te slapen lag.
Ik heb hem ook wel eens meegenomen in de draagzak, en kreeg dan commentaar dat baby's in bed hoorden te liggen op dat tijdstip. Kortom, je doet het hoe dan ook wel eens fout in iemand anders' ogen.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets op het gas liet staan, maar na een zwangerschap kan je soms nog behoorlijk vergeetachtig zijn, dus zelfs dat had me kunnen overkomen.
Zo bont als de moeder van het artikel heb ik het nooit gemaakt.
albana
18-01-2011 om 19:54
op advies c.b.
Ik werd zelf bij het concutatiebureau erop gewezen dat het onverantwoord was dat ik mijn (te vroeg geboren) baby meenam elke keer om oudste op te halen van school. Jongste was erg ondermaats (rond de 2,3 kilo) en moest elke 2 uur drinken (werd later 2,5 uur)omdat ze nog zo klein was dronk ze ook nog errug langzaam, zeg een 45 minuten. Bleef over om te slapen (denk ook aan ophalen, aanleggen,luier verschonen etc.) een uurtje. In de nacht (van 12.00 uur tot 6.00 uur) 'mocht' ze dan om de 3 uur drinken (2 keer dus). Ik nam haar ook nog trouw mee oudste ophalen (lopend ong. 15 minuten, zo'n 2 pak suikerkind pást niet eens in een draagzak en zou het gehobbeld op de fiets niet eens overleefd hebben) dus 4 keer per dag ging dat uurtje slapen ook al naar de maan. Jongste kwam dus niet aan. Niets niemendal. Geen grammetje. En tja, hoe kwam dat? Ik moest bij de c.b. arts de hele dag doornemen, hoe doe je dit en dat. En hen was het al snel duidelijk. Ik mócht jongste niet eens meer meenemen. In bed hoorde dat kind. Mijn verweer (over 4 keer per dag oppas, brand enzo) woven ze weg als belachelijk.......Hoe lang deed ik erover op de fiets? euh...6 minuten??? En meewarrig keken ze me aan. Ik heb me zelden zó dom gevoeld als moeder zijnde als toen. Ik had/heb het advies zelfs in het c.b. boekje staan.
Overigens weegt dat 2-kilo meisje nu 17 keer zoveel en is bijna 1.60. Maar zonder die reprimande op het c.b. had ze w.s. na nog een weekje of wat opgenomen moeten worden omdat dat arme kind nooit aan d'r rust(=groei) toekwam.
groeten albana
Massi Nissa
18-01-2011 om 19:57
Het komt voor
Mijn moeder had een kennis die twee pleegkinderen had. Ze liet de jongste dreumes gerust anderhalf uur thuis in bed terwijl ze met de oudste uitgebreid boodschappen deed. Toen mijn moeder hier toevallig achterkwam en haar erop aansprak, was ze stomverbaasd over de zorgen die mijn moeder uitte: dat kind kon toch nergens heen? En brand, poeh, dat kwam bijna nooit voor. Ze bestaan echt, dit soort moeders/verzorgers.
Groetjes
Massi
cqcq
18-01-2011 om 20:34
Structureel
Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat je structureel een schema hebt waarbij je je kind alleen thuis moet laten. Dan kan ik me de moeder in het stukje een stuk beter voorstellen, dat er plotseling een boodschap gedaan moet worden, wellicht is er iets essentieels vergeten.
Maar iedere dag kinderen ophalen op school, dan 'moet' de baby dus in een ritme dat daarbij past.
liora
18-01-2011 om 20:50
Albana
Hoi,
Mooi verhaal over jouw baby. Maar wat ik me afvraag: waarom moest jij al zo vroeg je andere kinderen halen? Je baby was nog zo klein! Konden buren, familie of je man dat niet doen?
Een baby groeit immers heel hard en een maand kater is het alweer een ander verhaal.
Liora
slecht
18-01-2011 om 22:31
Heel slecht
ben ik dus, want onze kinderen liggen 's avonds ook wel eens een uur ofzo alleen. Zijn 4 en 7.
Soms zijn we dan alleen maar bij de buren, maar soms toch echt verder. Verder weg doen we alleen bij spoedgevallen die niet kunnen wachten, maar de buren toch wel 1x per maand ofzo.
Vic
18-01-2011 om 22:40
Slecht
Vertel je dat de kinderen dan wel? Ik zou het niet aandurven om 'stiekem' weg te gaan. Stel je voor dat ze wakker worden en in paniek raken. Nu zijn die van mij gelukkig al wat groter (11 en 5), dus ik kan best eens een uur of twee weg 's avonds, maar dat doe ik alleen in overleg en niet als oudste al slaapt.
albana
19-01-2011 om 08:06
Nee hoor 2 maanden
Mijn baby was helemaal niet klein.....ze was al stúkken gegroeid (in het ziekenhuis de eerste weken en ook thuis de eerste 2 weken). We hebben het wel over grammen, zulke kleine baby's groeien stukken langzamer. Oudste was al die tijd door man gebracht en door buurvrouw de andere keren en bleef al die tijd over op school.Maar op een gegeven moment kán dat gewoonweg niet meer, je kan de oudste die gewend is 1 keer per week over te blijven ook niet altijd en eeuwig maar elke dag laten overblijven, je wilt weer terug naar 'normaal'. Pas toen ik het brengen van oudste ging opvoeren (eerst alleen 's middags en zo langzaamaan ook wat meer) stagneerde de groei.
Maar ik had nooit een andere optie (thuislaten) ook maar óverwogen. Dat de groei daardoor zou stagneren wist ik ook niet, ik had er geen idee van.
Het c.b. wist het eerst ook niet, ze komt een weekje niet aan. Nou ja,dat kan...en dan nog een weekje (zo kleine baby's worden wekelijks gewogen) maar amper en pas na een week of 3 zie je duidelijk dat die groei opeens op dát moment stagneert. En toen kreeg ik dus dat 'gesprek' om te achterhalen wat de oorzaak kon zijn.
's Ochtends heb ik oudste trouwens nog máánden niet gebracht...dat ging niet, dan was ik nog aan het voeden (reken maar uit). Dus eigenlijk ging het maar om 3 keer op 2 dagen en op 2 dagen bleef oudste nog over en de woensdagmiddag vrij.
Zowiezo was ik zo'n beetje hele dagen aan het voeden en nog meer aan het voeden en nog meer aan het voeden. De helft van de dag en nacht zo'n beetje.......
Op een gegeven moment word je daar gék van. Je voelt je meer een melkrobot dan dat je nog leeft. Dan ben je blij dat je die andere even van school kan halen...heb je even wat ánders, even wat 'gewoons'.
Het advies van het c.b. was wel verbazingwekkend voor mij.
Jongste woog trouwens toen ze een half jaar was óók nog maar rond de 4,5 kilo.
(weet het niet meer precies, maar toen woog ze ongeveer net zoveel als oudste bij de geboorte, hahaha)
Dus tsja wat is snel groeien? En bij welk gewicht is het wel verantwoord haar mee te nemen?
groeten albana
Mama van Kaj, Ando en Yuna
19-01-2011 om 08:39
Helemaal gelijk!
Eindelijk een CB die nadenkt Het lijkt me inderdaad niet goed om je kind steeds wakker te maken, helemaal niet bij zo'n kleintje. (die van mij was met 6 maanden 9 kilo!)
Kortom, ik sta er nog steeds achter dat ik de kleintjes wel eens thuis heb gelaten om de oudste uit school te halen...
Wilgenkatje-
19-01-2011 om 11:49
Baby in bed
Ik liet vroeger een baby in bed liggen als ik een ouder kind even van school moest halen of moest brengen. Nooit in de box, want de box is voor de gezelligheid; in bed ligt zo'n kindje altijd alleen, dat is het gewend.
Een kindje dat uit bed kon klimmen liet ik nooit alleen, die moest mee.
Ik had trouwens een buurvrouw die bij zo'n wat groter kindje de deurknop uit de deur haalde als ze even alleen weg ging. Ik was er dan als 'achterwacht' en ging kijken als ik haar dochter hoorde huilen. Het is me een keer gebeurd dat ik dus na gehuil naar binnen ging om het kindje te troosten. Waait de slaapkamerdeur achter me dicht en kon ook ík er niet meer uit!!!
Toen heb ik voor het raam staan roepen naar een voorbijlopende buurtman om me te redden.
Slecht idee dus, zo'n deurknop eruit
NaShA
22-01-2011 om 15:54
In zoverre
dat ik heb gelezen ergens op teletekst dat moeder en kind weer herenigd waren, maar verder geen details.
mirreke
22-01-2011 om 16:46
Nou, gelukkig maar weer
Ik vond het zo'n onzin, die overtrokken reactie.