judiths mama
17-01-2011 om 09:28
Moeder aangehouden na alleen laten baby
Op nu.nl:
"In de woning was een brandje ontstaan doordat de moeder voordat ze vertrok voor een boodschap een pannetje melk op het vuur had gezet."
Eerst dacht ik: O, wat erg...
En daarna, mijn hemel, dat had mij ook kunnen overkomen. Ik ben ook wel eens heen en weer gefietst naar de peuterspeelzaal terwijl mijn jongste dochter op bed lag. En ik vergeet ook wel eens om een pit uit te draaien. Gelukkig is dit nog nooit tegelijkertijd gebeurt, maar het zou wel kunnen.
"De vrouw wordt verdacht van 'het verlaten van een hulpbehoevende' en is ingesloten. Voor het kind wordt opvang verzorgd."
Had mij dat dan ook kunnen overkomen? Dat als de politie gezien had dat mijn baby alleen thuis was, ze me hadden ingesloten wegens het 'verlaten van een hulpbehoevende'. Oké, ik weet natuurlijk de rest van de achtergrond van dit verhaal niet, maar ik vond het wel even confronterend.
Hoe zien jullie dat?
liora
17-01-2011 om 09:33
Verdenking
Ik las het ook en ik schrok er wel van. Kind 's avonds alleen, meen ik me te herinneren, moeder 21 jaar oud, en die combi met dat pannetje melk, doet me vermoeden dat ze misschien verward is.
Of mogelijk is ze niet helemaal blij met haar moederrol, als ze zomaar weggaat.
Dat moet op zijn minst goed onderzocht worden lijkt me. Het zal wel een alleenstaande moeder zijn vermoed ik (haha, grappig uit mijn mond, maar jullie snappen wat ik bedoel).
Dus ik vind het wel goed dat dit serieus wordt opgepakt.
Verder dringt natuurlijk de vergelijking op met baby alleen laten om je oudste kind te halen. Dan hebben we het vaak over hooguit een kwartiertje, en ik kreeg uit de berichtgevind de indruk dat dit langer had geduurd, en ook nog eens dat pannetje melk, dat is wel echt gevaarlijk natuurlijk!
Liora
Manda Rijn
17-01-2011 om 09:46
Het zou fijn zijn
als verteld kan worden wat wel en niet strafbaar is.
Ik laat mijn jongste wel eens een minuut of 10 achter in haar bedje als ik mijn oudste van school op haal. Het risico is dat ik onder een auto kom of dat het veel langer gaat duren omdat er opeens iets dringends is met de oudste. Ik voel mij daar ook niet happy mee, maar op het moment dat ze goed ligt te slapen s'middags vind ik het vervelender voor haar om haar eruit te halen dan de kans dat ze een paar minuten wakker en alleen is.
Maar ik ben er dus zelf niet blij onder, ook al wonen we heel dichtbij school. Ik laat mijn kinderen ook achter in de auto als ik getankt heb en moet betalen, wel met de deuren op slot. Ook een risico.
mirreke
17-01-2011 om 10:38
Manda, briefje in zak
Toen mijn kinderen klein waren en ik ze idd ook wel eens alleen liet om een ander naar bv. de speelzaal te brengen of snel op te halen uit school, had ik altijd een briefje in mijn zak. Stel dat ik onder de auto kwam of wat dan ook, kon men snel zien dat er op ons adres een kindje lag te slapen. Ook telefoonnummer partner (06) stond er altijd op.
Verder gaf ik als iemand van de buren thuis was ook altijd snel door dat ik even kort weg was. En indien mogelijk (als bv. buurvrouw niet zelf ook weg moest) had ik ook vaak de babyfoon aan staan. Onze kinderen werden trouwens nooit wakker, van al die jaren en kinderen (vier kids in totaal) is het aantal keren dat ik een wakker kindje aantrof of de buurvrouw moest komen op één hand te tellen.
Veel enger vond ik de gedachte dat er brand zou kunnen komen. En ik moet ook zeggen dat ik pas begonnen ben met snel heen en weer fietsen toen ik de derde kreeg. Onze tweede moest destijds altijd mee met zuslief. Bij de derde werd het veel ingewikkelder qua slaaptijden en breng-en-haal tijden.
Om nou iemand op te pakken en een kind direct weg te nemen vind ik erg overdreven. Die moeder schrikt zich helemaal het apezuur als er bv. politie haar zit op te wachten en zal dat al vanzelf nooit meer doen. Dan heb je je lesje al geleerd. Dit past helemaal in de nieuwe sfeer van verbieden en repressie. Bah!
Hibiscus
17-01-2011 om 11:33
Pannetje melk op vuur?
Maar als je er dan voor kiest om je kind alleen te laten, dan check je toch of alles uit is? Een pannetje melk op het vuur, ik zou de keuken niet eens uitgaan denk ik (heb nooit melk op vuur) dus ik vind het wel vreemd.
Hibiscus
Mama van Kaj, Ando en Yuna
17-01-2011 om 11:45
Ik ben een crimineel!
jee, ik ben een crimineel, ik laat mijn dochtertje bijna dagelijks wel even alleen als ik de oudste uit school haal. De school is namelijk wel helemaal aan het einde van de straat. Daar ga ik haar niet voor wakker maken, dan zit ik de rest van de dag met een chago kind!
Ook heb ik wel eens snel brood gehaald toen ik mama van de eerste was en hij nog erg klein was. De middelste van 2 laat ik niet alleen, daar kan echt een ongeluk mee gebeuren, maar de jongste is 11 maanden, als die in haar bedje ligt...
En dat pannetje melk is natuurlijk erg dom ja, zo niet echt stom, maar er kan ook kortsluiting komen bij een lamp of tv, en dat kan ook gebeuren als jij rustig beneden zit en er boven iets afschuwelijks gebeurd.
Natuurlijk moet wel uitgezocht worden of de moeder niet verward is of weet ik veel wat, maar insluiten?! Kom op zeg...
Kaaskopje
17-01-2011 om 12:31
Ai..
Wat was ik dan fout. Bij de oudste ben ik wel eens boodschappen gaan doen. Ik wist dat zij zo lang sliep dat ik dat makkelijk kon doen. Maar uiteraard stond er dan niks op het vuur. Het idee al. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje en ik stel me voor dat deze moeder zich a. rotgeschrokken is en b. vreselijk schuldig voelt.
Leen13
17-01-2011 om 12:53
Repressie
Als ouder maak je voortdurend inschattingen. Je zwijnt er allemaal weleens tussendoor gelukkig. Ik vind het heel naar dat hier met repressie op gereageerd wordt en ook erg contraproductief. Weer een ouder en kind in de stress. Het middel is hier veel erger dan de kwaal. Na deze waarschuwing gaat de gemiddelde moeder echt anders om met boodschappen doen en een klein kind thuis laten verwacht ik. Maar we gaan liever van het ergste uit en daarmee maken we brokken.
Manda Rijn
17-01-2011 om 13:01
Eens
die moeder heeft een flinke klap gekregen doordat ze dat pannetje vergeten is (schuldgevoel moet vreselijk zijn) en is ook nog eens haar kind kwijt. Het kind is de moeder kwijt, iets wat voor het kind ook traumatisch is. En mi moet altijd voorkomen worden door goede hulp en begeleiding dat kinderen van hun moeder gescheiden worden, tenzij er spraken is van mishandeling of stelselmatige verwaarlozing wat hier volgens mij niet gaande was.
Puck
17-01-2011 om 13:31
Precies pelle
Als jij op straat bewusteloos ligt te zijn dan hebben de hulpverleners wel wat anders aan hun hoofd dan briefjes in jaszakken zoeken.
Daarom schreef ik altijd op mijn hand "Straat nr = kind alleen". En dan maar hopen dat ze mijn pols voelen/infuus aanleggen aan de hand waar je op geschreven had Het valt iig sneller op dan een briefje in de zak.
Overigens liet ik kinderen alleen alleen thuis als ze lagen te slapen en ik niet langer dan 10 minuten weg bleef. Als de wasmachine dan draaide zette ik die uit en verder controleerde ik wel of lampen, t.v., etc. uit was. Ook wisten de mensen in mijn omgeving dat ik meestal zonder baby weg ging om oudste van school te halen.
Leen13
17-01-2011 om 13:46
Illusie
Natuurlijk schiet je ook in de kramp dat je dit zelf mogelijk had kunnen voorkomen maar dat is toch een illusie. Al ben je nog zo voorzichtig er ontgaat je heus weleens iets, vooral als je slaapgebrek hebt iets dat alle jonge ouders kan overkomen, dat kost je gewoon concentratie. Niemand is perfect.
Maylise
17-01-2011 om 15:11
Niet alleen thuis laten
Ik zou nooit een baby alleen thuis laten behalve in echte noodsituaties. Echter een kind hiervoor uit huis halen gaat natuurlijk ook te ver. Ik vind het zelf geen goede beslissing om een kind alleen thuis te laten maar genoeg ouders die er inderdaad heel anders over denken. Daarvoor een kind uit huis halen is wel heel drastisch. Pannetje melk vergeten is heel stom maar dat kan gebeuren en dat is precies dus een reden om kinderen niet alleen thuis te laten.
Het zou misschien inderdaad goed zijn als hier wettelijk wat voor geregeld zou zijn want het is natuurlijk raar dat ze nu het kind uit huis hebben gehaald terwijl de wet helemaal niet zegt dat het niet mag.
Ik denk dat de moeder al meer dan genoeg geschrokken is en dat meer actie helemaal niet zinvol is en ook onnodig. Puur op basis van dit verhaal vind ik de actie van de staat een stuk enger dan die van de moeder.
Maylise
hilbillie
17-01-2011 om 16:01
Niet alleen thuis laten?
Toen ik nog mama van 1 was en van een kennis hoorde dat ze haar oudste van/naar school haalde terwijl baby sliep vond ik dat ongehoord, onverantwoordelijk en ongelovelijk.
Totdat ik mama van 2 werd...
Ik vind het nog steeds niet leuk en werk met briefjes & buurvrouwen maar vraag me gewoon af hoe ik het anders zou moeten doen?
Mijn jongste slaapt langer dan dat oudste 's middags op school zit en slaapje valt helaas niet altijd te plannen.
Een boodschap zou ik nooit doen, dat kan langer duren dan gepland en kan je ook even later samen met je kind gaan doen. Evenals melk op het vuur laten staan? Ik ga inderdaad de keuken niet eens uit als ik iets op het vuur heb staan dus daar kan ik me ook weinig bij voorstellen.
Maar benieuwd naar hoe andere mama's de slaapjes van hun jongere kinderen plannen ben ik wel!
17-01-2011 om 16:53
Pelle, jep...
Heb je helemaal gelijk in, maar als er eenmaal vuur is en de rook heeft de melder bereikt, dan nog kan vuur zich zo snel verspreiden zodat je niet bij je kind kan komen...
enne, tussen ons... ik zou volgens mij ook nog eens vijf minuten afvragen wat dat gepiep is wat ik nu hoor...hihi.
Maar het was maar een iets om aan te geven dat een ongeluk in een klein hoekje zit, of je nu thuis bent of niet... dat bedoelde ik meer...
afz, crimineel
17-01-2011 om 17:00
Noem de voor en nadelen eens op dan...
baby alleen thuis, oudste uit school halen
Voor: je bent sneller, kan even op de fiets springen (in mijn geval dan, met alleen de middelste kan ik snel met de fiets, met baby moet ik lopen)
baby heeft ongestoorde slaap
niet afhankelijk van andere ouders
kind hoeft niet over te blijven
baby ligt veilig in een bedje, kan nergens heen.
tegen
er zou eens eventueel een brand kunnen komen (of een gruwelijke inbreker, of een tsunami, of een aardbeving...)
kortom, ja, ik ben zo'n vreselijke moeder die haar baby gewoon even alleen laat. kom op, natuurlijk zou er iets kunnen gebeuren, maar ik kan ook buiten aangereden worden als ik met de kinderwagen oversteek... Sterker nog, ik denk dat dat sneller gebeurd dan dat er spontaan brand uitbreekt in die vijf minuten dat ik weg ben...
oh, en in de zomer, mogen we dan wel in de tuin zitten als de baby slaapt? Dan hoor ik de brandmelder bij die eventuele brand namelijk ook niet...
dc
17-01-2011 om 17:29
Nooit gedaan
Vind het veel te eng. Kan dan ook niet ontspannen mijn kind ophalen.
Zou dus oudste lekker laten overblijven als het kan. En nu heb ik met een vriendin afgesproken dat ik de kinderen 2 of 3 keer per week ophaal, en zij de andere keren, zodat we de jongste die keren niet wakker hoeven te maken.
Tirza G.
17-01-2011 om 18:38
Jóu overkomt wat, op de route van of naar school. En dan weet niemand dat er thuis een baby ligt.
Tirza
Tijgeroog
17-01-2011 om 19:17
Maar...
Dan ligt je kind gelukkig veilig in bed, in plaats samen met jou bij het ongeluk betrokken te zijn.
(overigens vind ik dat er wel een verschil is tussen heen en weer naar school en een boodschap doen, bij de 1e heb je te maken met vaststaande tijden, het 2e kun je goed zelf plannen)
Kaaskopje
17-01-2011 om 19:36
Je kunt het zelf het beste inschatten
Mijn oudste dochter sliep standaard 3 uur achter elkaar. Dan kon ik makkelijk even boodschappen doen omdat ze dat niet zou merken. Bij de jongste kon dat niet, omdat die veel onregelmatiger sliep. Ik kon van te voren niet inschatten hoelang ik ongemerkt weg kon blijven. Daarom ging ik bij haar nooit boodschappen doen tijdens haar slaapuurtjes. Het risico dat het kind wakker zou worden in een leeg huis vond ik te groot. Daar stond ik meer bij stil dan bij rampen van huishoudelijke aard.
T&T
17-01-2011 om 20:47
Kinderwagen?
Ik heb nooit een baby alleen thuis gelaten, als ik nog ergens voor weg moest legde ik hem alvast in de kinderwagen te slapen, dan rij je gewoon met baby naar buiten als je wilt... Oh ja, en een baby sliep toch al niet overdag die hing gewoon aan me in zo'n buidel, vinden sommige mensen ook onverantwoord, maar ik heb mijn baby's altijd heel dicht bij me gehad, vind ik gewoon prettig.
Tess
judiths mama
17-01-2011 om 21:48
Kriegel word ik daarvan...
van die mensen die nooooit wat dan ook zouden doen.
"Ik ga inderdaad de keuken niet eens uit als ik iets op het vuur heb staan dus daar kan ik me ook weinig bij voorstellen."
Hoe kan je dat nou zeggen? Als er ineens een kind in de woonkamer begint te brullen, ga je daar toch naar toe? Als de telefoon gaat neem je die toch op? en dan gaat het natuurlijk niet alleen om de persoon die bovenstaande schrijft, maar om iedereen die dat nooooit zou doen.
(¯`·._.·NashA·._.·´¯)
17-01-2011 om 22:39
Ik beken
ja, ik heb mijn tweeling weleens alleen gelaten om oudste uit school te halen. Ze sliepen heel vaak op die tijden en nadat ik eindelijk van oudste zijn huilbaby-zijn was bijgekomen liet ik het wel uit mijn hoofd om TWEE baby's wakker te gaan maken om 1 kind op te halen. een enkele keer vroeg ik wel aan een buurtmoeder om zoon even mee te nemen, maar ik vind het niet prettig om dat altijd te moeten doen....In ieder geval ging ik 5 minuten voor de school was afgelopen even snel met de auto naar school, kind in de auto, snel naar huis rijden, hooguit 10 minuten weg. Prettig gevoel? Nee, zeker niet, maar het kon soms niet anders...
MarSy
18-01-2011 om 08:05
Link
Zie hier het hele verhaal:
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/563413/2011/01/16/Moeder-aangehouden-na-alleen-laten-baby.dhtml
Het ging niet om 5 minuten naar de winkel en kind lag niet 'veilig' in bed maar was al 20 maanden.
groetjes
Leen13
18-01-2011 om 08:26
Wonderlijk
Wonderlijk hoe je hier meer in het artikel kunt lezen dat er staat. Ik denk dat dit de behoefte is om een soort garantie te vinden dat dit jezelf niet kan overkomen. En te bezweren dat je zelf te maken krijgt met de veroordeling en repressie van de samenleving.
Waar rook is is vuur nietwaar.
Puck
18-01-2011 om 08:40
Judiths mama
Tja, van nooit de keuken uitgaan als ik iets op het vuur heb staan kan ik echt zeggen dat ik dat nooit doe. Als er een kind begint te brullen of de telefoon gaat dan zet ik gewoon de gaspitten even uit. Niet in je opgekomen dat dat ook kan?
Zelfs nu de kinderen groot zijn doe ik dat nog steeds, zit er zo ingebakken. Nu heb ik een open keuken dus loop wel door de kamer met het gas aan en de tlefoon neem ik gewoon mee naar de keuken, maar moet ik even naar boven en er is niemand beneden dan gaat het vuur uit.
Tijgeroog
18-01-2011 om 08:59
Puck
Wij hebben een keramische kookplaat (geen gas in onze wijk), die kan ik wel uitzetten maar het duurt lang voor ie niet meer heet is. Bovendien staat er vaak normaal gesproken een pan met kokend water/hete olie op, die blijft ook warm. Dus de kookplaat uitzetten is (hier) geen oplossing.
Ik heb wel zo'n rekje voor de kookplaat, dus ze kunnen er niet zomaar een hand op leggen of een pan af trekken.
T&T
18-01-2011 om 09:13
Tja...
Iedere situatie is anders, ieder kind is anders... ik ga hier niemand veroordelen die zijn baby 10 minuutjes alleen laat omdat die toch in bed ligt te slapen... ik zie ouders wel ergere dingen doen waar ook geen hond wat van zegt.
Ik zeg alleen dat IK het nooit gedaan heb, ik had echt twee van die "aapjes" aan me hangen, ik had ze altijd bij me... ze sliepen ook niet zo veel overdag dat scheelt misschien.
Tess
18-01-2011 om 10:04
20 maanden noem ik geen baby...
dat is een dreumes die loopt, wellicht al zelf uit bedje kan... Maar goed, ook dat is per kind natuurlijk weer verschillend, ik ben 'gezegend' met een zoon die met 11 maanden uit zijn ledikant klom en het huis door rende...
Tess, helemaal gelijk, er zijn ouders die wel ergere dingen doen dan hun kind even lekker laten doorslapen Dan ben ik toch niet zo crimineel als ik dacht hihi...
judiths mama
18-01-2011 om 10:44
Marsy
Ik was benieuwd naar het hele verhaal, maar ik lees niet meer dan op nu.nl
Waar lees jij nou dat "het niet ging om 5 minuten naar de winkel?"
Waar lees jij nou dat "het kind niet veilig in bed lag?"
En ja het kind was 'al' 20 maanden, maar bij mij sliepen ze tot een jaar of drie 2 tot 3 uur 's middags. En dan lagen ze gewoon in bed. Ook als ik de oudste ging ophalen bij de peuterspeelzaal.
Tijgeroog
18-01-2011 om 14:47
Marsy
"Het ging niet om 5 minuten naar de winkel en kind lag niet 'veilig' in bed maar was al 20 maanden."
Ik ga er vanuit dat je met "'veilig' in bed" uit mijn bericht quote. Ik had het echter over heen en weer fietsen naar school en daarbij bij een ongeluk betrokken raken.
Verder kan ik niet uit jouw link halen dat
- het niet om 5 minuten naar de winkel ging (er staat in dat de moeder een boodschap ging doen)
- dat het kind niet veilig in bed lag omdat het 20 maanden was. (ik ben het er mee eens dat het niet veilig was omdat er brand uit brak) Ook kinderen van 20 maanden kunnen lekker in bed liggen en slapen.
Verder heb ik al gezegd dat ik vind dat er een verschil is tussen kinderen van school halen en boodschappen doen. Wat hier verder speelt kan ik niet beoordelen, ik ken de achtergrond niet. Ik denk wel dat het goed is dat er goed gekeken wordt naar de situatie, want het was wel gevaarlijk en onoplettend.
Lusitaantje
18-01-2011 om 15:33
Loslopend kind gevonden
Anderhalf jaar geleden waren wij met onze kinderen op weg naar een feestelijke bijeenkomst in een stad die we niet kenden. Omdat we te vroeg waren, gingen we nog even ergens een kop koffie drinken. Op weg naar de koffie liep er opeens een ventje van een jaar of twee alleen op de stoep in een pyjamaatje. Bleek dat hij wakker was geworden, uit bed was geklommen, naar buiten was gegaan door de voordeur van het grote herenhuis die hij achter zich dicht had getrokken en niet meer open kreeg. Hij was op zoek naar mama, want die was niet thuis.
Wij vroegen aan het kind hoe hij heette en zagen de namen van kind, papa en mama op de het naamplaatje naast de deur staan en zijn in de buurt gaan rondvragen. Al snel was mama gevinden. Ze zat doodleuk op het terrasje van het cafeetje op te hoek met een stel vrienden. Kind was behoorlijk overstuur en mama reageerde erg laconiek toen we met zoonlief kwamen aanlopen (ik hoop uit schaamte, maar dat was niet echt te zien).
Het was zo ontzettend zielig om dat kleine ventje in z´n uppie op straat te zien, helemaal verdrietig omdat hij niet wist waar zijn mama was. Onze kinderen (6 en 8) reageerden zo mogelijk nog verontwaardigder dan wij zelf. Hoe zo´n mama dat nou kon doen...
Dit is natuurlijk iets anders is dan even snel een dringende boodschap doen, maar er bestaan dus ook echt mensen die er op gokken dat een kind van twee eindeloos blijft slapen, of zo....