Papa_schrijft
12-02-2021 om 17:33
Mijn kind, mijn alles
Ik en mijn verloofde verwachten eind mei of begin juni ons eerste kindje. Het gaat een jongetje worden. Vanaf het moment dat we hoorden dat zij zwanger was, waren we dolgelukkig. Al waren we dat ervoor ook al. De laatste tijd knaagt er echter een gevoel aan mij. Een gevoel van twijfel. Dit gevoel is ingegeven door ervaringen met goede, zo niet onze beste, vrienden.
Laat mij de situatie schetsen. Wij zijn beiden hoog opgeleid. Ofschoon ik de term hoog- of laagopgeleid niet gepast vind, maar dat is een andere discussie. We zijn dus in bezit van een Hbo-diploma. Ik werk als applicatiebeheerder in de ICT, mijn verloofde werkt als risico manager in de financiële wereld. We hadden al een tijdje een kinderwens en we zijn gezegend met het feit dat het binnen een jaar gelukt was om zwanger te worden. Onze vrienden hebben inmiddels net hun tweede kindje gekregen. Een pracht van een jongetje, net als hun eerste trouwens. Zij werkt in een bakkerszaak, hij is elektricien. Nogmaals, ik wil op geen enkele manier de indruk wekken dat ik oordeel op opleidingsniveau. Sterker nog, ik juich het toe als iemand automonteur in plaats van accountmanager wil worden. Voor de strekking van mijn verhaal wilde ik het wel vermelden, omdat het wellicht een licht op mijn twijfels of het verschil in denkwijze kan schijnen. Nu hebben zij meerdere malen het volgende tegen mij gezegd: ‘Onze kinderen zijn ons alles’. Of in een iets andere vorm: ‘straks is alles wat je doet, voor je kind’.
Nu komt het. Zij zien dat ook echt zo. Maar ik ben erover na gaan denken, en voor mij geldt dit niet. Is het kindje welkom? Ja. Zal ik er zielsveel van gaan houden? Ja. Zal ik een goede vader zijn? Ik denk het wel. En die laatste zin zit de twijfel. Dat is gekomen doordat ik mij dus niet volledig kon identificeren met hun uitspraken. Mijn kind zal niet mijn alles zijn. Mijn ‘alles’ omvat het gehele plaatje. Mijn verloofde, mijn zoon, maar ook ikzelf en de doelen die ik persoonlijk nog wil bereiken in dit enige leven dat je op aarde hebt. Je hebt maar één leven- even vanuit één standpunt bekeken- en dan geloof ik niet dat dit betekent dat je jezelf wegcijfert voor je kind. Zal mijn zoon dan niet op de eerste plaats komen? Jawel. Hij komt zeker op de eerste plaats. Maar het is gewoon niet mijn hele wereld, mijn alles. Kinderen opvoeden is iets wat ik wil, en dus ook mag, gaan doen. Maar, daarnaast heb ik nog zoveel andere doelen voor ogen. Zo wil ik bijvoorbeeld gepubliceerd schrijver worden, en uiteindelijk de ICT (en wegkwijnen achter een pc) vaarwel zeggen en politieagent worden. Dingen die mij nu het gevoel geven, egoïstisch te denken.
‘Als je kindje er eenmaal is, dan maakt je dat allemaal niet meer uit’; ook gehoord. Geloof ik niet. Ik wil gewoon niet geloven dat je door de komst van een kind ineens geen ambities meer hebt. Wat ik wel kan bedenken dat op het moment dat je jouw kindje in je armen hebt, al het andere even minder belangrijk voelt en is. Ben ik dan egoïstisch? Of even heel zwartwit: is het een slecht teken dat ik daar anders in sta dan onze vrienden? Zal ik minder van mijn zoon houden, omdat ik het opvoeden van mijn kinderen niet als het ultieme doel in het leven zie? Ik begrijp dat je het altijd kunt relativeren tot; een ieder zal het zo inrichten, zodat ze zich goed over zichzelf voelen en gelukkig zijn. Toch neemt dat niet weg dat ik aan mezelf twijfel. Zal ik een goede vader worden? Of neigt bovenstaande betoog nochtans naar teveel zelfzucht? Vooralsnog zie ik mezelf wel een goede vader worden, maar door deze twee verschillende visies, twijfel ik of ik er wel het juiste gedachtengoed op nahoud.
Papa_schrijft
19-02-2021 om 09:04
tsjor schreef op 16-02-2021 om 17:11:Echt het dringende advies om in de eerste periode, het eerste jaar, zeker 1 dag per week alleen voor je kindje te gaan zorgen. Dat is de snelste manier om die band op te bouwen. En dan zul je zien dat er ook zoiets bestaat als 'vaderinstinct'. Anders dan moeder, maar zeker zo belangrijk. Je kunt tegen je verloofde zeggen dat je ook heel graag bij je kindje wil zijn. Echt, ga ervoor.
Tsjor
Dat is al geregeld. Voltijd betekent bij mij 4*9. Dus ik zal sowieso een hele dag met mijn kindje alleen hebben.
Temet schreef op 17-02-2021 om 17:04:De magische band tussen moeder en kind
Niet intrappen, gewoon je ruimte pakken, stug volhouden, en na een paar weken vol trots over je vaderinstinct praten. Of je dat nu voelt of niet.
Groeten,
Temet
Dank voor de toevoeging en ik vind dat een mooi streven.
Koud schreef op 19-02-2021 om 08:43:Het gaat erom dat je doet waar je blij van wordt, bij de een zit dat meer in zorgen en bij de ander meer in carrière maken.
Gaat erom dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Al is de situatie natuurlijk bij niemand hetzelfde.
MeikeT
19-02-2021 om 10:47
Ik had wel een sterk ontwikkeld moederinstinct. Dat is helemaal niet erg. Ik ben gewoon blijven werken en zélf nadenken, veranderde niet ineens in een kwijlende, kirrende, hormonaal gedreven domme doos. Maar het voelde voor mij (!) wel of ik mijn bestemming had bereikt, als moeder.
RosaMontana
19-02-2021 om 10:48
Hier wel moederinstinct, een soort oergevoel om kinderen te willen (ik zou bijna zeggen moeten) en bij de geboorte een overweldigende liefde die ik vantevoren nooit had verwacht. Desondanks heb ik een goede baan, een sociaal leven en tijd voor mezelf
Overigens ben ik het met de rest eens dat het goed is om een dag minder te gaan werken en de zorg te verdelen, zowel voor jou als voor je vriendin. Waarschijnlijk ben je straks trotser als je genoeg tijd met je kind hebt doorgebracht en een goede band hebt opgebouwd dan dat je zoveel hebt gewerkt.
tsjor
19-02-2021 om 12:39
'Waarbij ik het wel raar vindt dat betaald zorgen (als kinderopvang) oké is, maar onbetaald zorgen voor je eigen kind zo vaak wordt weggezet als een domme keus'.
Dat is voor een deel wel te verklaren. Als je realistisch bent houd je er rekening mee, dat je een kans hebt van 1 op 3 dat de relatie strandt; en bijna 100% kans dat je kinderen op een dag uit huis gaan. Als je dan nog aan werk wil beginnen heb je een behoorlijke achterstand. Ga maar even na hoeveel de samenleving is veranderd sinds 2000, dus in de afgelopen 20 jaar.
Ik heb ooit een mooie, verhelderende grafiek gezien, waaruit duidelijk werd dat het jongste kind van de generatie van mijn oma pas uit huis ging tegen de tijd dat opa en oma kwamen te overlijden, zij hadden nog ongeveer 7 jaar 'welverdiende rust'. De zorg voor kinderen was dus echt hun leven. Nu worden we ouder en krijgen we minder kinderen. Als de kinderen uit huis zijn hebben we gemiddeld nog ongeveer 30 jaar te leven. Het is dus verstandig om op tijd na te denken wat je met je leven wil doen.
Tsjor
Temet
19-02-2021 om 14:54
En nogmaals, niet alleen de relatie kan eindigen, maar het inkomen van de partner ook. Banen zijn minder vast en de sociale zekerheid is verminderd. Een goede reden om op te passen dat je kansen op de arbeidsmarkt behoudt.
Groeten,
Temet
Flanagan
19-02-2021 om 15:22
Hier hadden we eerst genoten van het leven met z’n tweeën. Denk aan reizen, carrière, sparen etc. Toen op een gegeven moment kind was geboren, zei manlief: “Gunst, waarom hebben we dit zo lang uitgesteld? Al het andere valt in niets bij wat ik nu in mijn armen mag dragen.”
Maak je niet zo druk om wat anderen roepen en of dat ook voor jou gaat gelden. Je wordt vader, gefeliciteerd. Laat je vriendin wel weten dat jullie kind welkom is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.