Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Met waterpokken de britse grens over?

hallo, weet iemand of je met waterpokken de Europees-Britse grens over mag?
Ik zie wel veel dingen over niet mogen vliegen. Maar wij willen gewoon met auto en boot, via Frankrijk. 
Er lijkt momenteel een waterpokken uitbraak te zijn, en onze dochter heeft die nog niet gehad.


Ik zou de GGD bellen voor advies .

En waarom zou je met een besmettelijke ziekte willen reizen ook al is het met een boot? 

Ellori schreef op 10-06-2024 om 11:25:

En waarom zou je met een besmettelijke ziekte willen reizen ook al is het met een boot?

Met waterpokken is er geen thuisblijfadvies. Kinderen mogen gewoon naar de opvang/supermarkt/clubjes whatever 

Ze kunnen behoorlijk ziek worden van de waterpokken, en dan de jeuk. Wil je reizen met een ziek kind? 
Kijk als je al op reis bent en je kind wordt ziek is niet leuk, maar dan is er weinig aan te doen, maar als ze echt al ziek zijn zou ik niet gaan.

Het gaat om de waterpokken en je kind is nog niet besmet, vraag is of je kind überhaupt deze ronde besmet wordt en er dan ook nog ziek van wordt. Ze kan ook gewoon griep, corona of iets anders krijgen. 

Voor jouw kind niet zo'n probleem zolang die zich goed voelt. Ik vind het wel wat dat je met het kind als die waterpokken heeft, op pad wil. Waterpokken kunnen voor zwangere vrouwen toch wel gevolgen hebben bij besmetting. Aangezien jij met de boot gaat, denk ik niet dat jij in de auto blijft zitten. 

In het Verenigd Koninkrijk is er wel een thuisblijfadvies voor waterpokkenhttps://www.nhs.uk/conditions/chickenpox/
Dat betekent ook dat de kans op een negatieve reactie van mensen die de ziekte herkennen een stuk groter is dan in Nederland.

Ondanks thuisblijfadvies is het ook in de UK gewoon een endemische ziekte waar 99% van de zwangeren en andere volwassenen immuun voor is. De uitzonderingen daarop zijn meestal immigranten (dus tja, daar vallen schoonmakers en ander slechtbetaald "hospitality" personeel onder...). 

Het is geen ziekte die gerapporteerd moet worden en de Britse overheid stelt geen restricties op. Luchtvaart- en veerbootmaatschappijen mogen wel zelf regels opstellen. Dus als je wilt weten of ze je mogen weigeren, moet je de algemene voorwaarden van je vervoerder lezen. 

Het thuisblijfadvies in Nederland is er omdat een kind meestal tijdens de incubatieperiode de ziekte al heeft verspreid. Er is geen reden om het kind weg te houden van plekken waar het tijdens de incubatieperiode al geweest is, zoals school en kinderdagverblijf. Er is nog steeds meer dan voldoende reden om kinderen weg te houden van nieuwe plekken waar het tijdens de incubatieperiode niet geweest is. Zoals een veerboot. Nederland is een uitzondering; andere landen hanteren wel een thuisblijfadvies en zullen dus negatief oordelen als je met je kind gaat reizen.

Als je toch op pad gaat met een besmettelijke ziekte: draag met de hele familie mondkapjes (helpt tegen verspreiding, maar het verbergt ook een deel van de vlekjes, en kind valt minder op als iedereen een mondkapje draagt), wees zoveel mogelijk buiten of in je eigen hut, en als je stom genoeg bent geweest om vooruit te betalen voor de eetzaal, laat je kind niet langs het buffet lopen (laat je kind ueberhaupt niet rondlopen), en zorg dat je kind zo min mogelijk en zo zacht mogelijk praat op momenten dat het geen mondkapje op heeft in de eetzaal.

Er zijn ook mensen die om die reden hun kind bewust willen blootstellen aan een mogelijke besmetting om er maar mee klaar te zijn (pokkenparties). Dus als je daar nog tijd voor hebt zou je kunnen proberen je kind ziek (en weer beter) te krijgen voor je op vakantie wil gaan.

Maar garanties heb je daar ook niet mee...

Kan je het kind niet laten inenten dan?

rionyriony schreef op 10-06-2024 om 15:50:

Kan je het kind niet laten inenten dan?

er is wel een vaccin geregistreerd, maar dat wil niet zeggen dat het ook verkrijgbaar is.

Het zit niet in het vaccinatieprogramma.

Ysenda schreef op 10-06-2024 om 16:12:

[..]

er is wel een vaccin geregistreerd, maar dat wil niet zeggen dat het ook verkrijgbaar is.

Het zit niet in het vaccinatieprogramma.

Je moet dit dan in ieder geval zelf bekostigen.

Ysenda schreef op 10-06-2024 om 16:12:

[..]

er is wel een vaccin geregistreerd, maar dat wil niet zeggen dat het ook verkrijgbaar is.

Het zit niet in het vaccinatieprogramma.

Bij reisvaccinatieklinieken kun je hem gewoon halen. Wel zelf betalen inderdaad, en het zijn twee prikken met een maand ertussen. Dus de ziekte doormaken is waarschijnlijk sneller en zeker goedkoper 

Tja. Daarvoor heb je een reisverzekering toch? Ik zou me niet zo druk maken over waterpokken die alweer op z'n retour zijn en je kind is weer beter, maar stel dat je een kind hebt dat er goed ziek van is met koorts en heel moe enzo.... dan zou ik de vakantie toch echt uitstellen. 

Maar ik begrijp dat je kind(eren) nog geen waterpokken hebben, dus wie weet is er niks aan de hand. Ze kunnen tegen die tijd ook nog een been breken of een ergere infectieziekte krijgen.

Mijn kinderen waren er behoorlijk ziek van (de jongste twee, die zijn hoogblond) dus zo op reis was geen goed idee geweest. 
Ik zou dan voor de zekerheid een goede apotheek aan spullen meenemen. 

Zeespiegel

Zeespiegel

10-06-2024 om 18:43 Topicstarter

syboor schreef op 10-06-2024 om 15:05:

In het Verenigd Koninkrijk is er wel een thuisblijfadvies voor waterpokken: https://www.nhs.uk/conditions/chickenpox/
Dat betekent ook dat de kans op een negatieve reactie van mensen die de ziekte herkennen een stuk groter is dan in Nederland.

Ondanks thuisblijfadvies is het ook in de UK gewoon een endemische ziekte waar 99% van de zwangeren en andere volwassenen immuun voor is. De uitzonderingen daarop zijn meestal immigranten (dus tja, daar vallen schoonmakers en ander slechtbetaald "hospitality" personeel onder...).

Het is geen ziekte die gerapporteerd moet worden en de Britse overheid stelt geen restricties op. Luchtvaart- en veerbootmaatschappijen mogen wel zelf regels opstellen. Dus als je wilt weten of ze je mogen weigeren, moet je de algemene voorwaarden van je vervoerder lezen.

Het thuisblijfadvies in Nederland is er omdat een kind meestal tijdens de incubatieperiode de ziekte al heeft verspreid. Er is geen reden om het kind weg te houden van plekken waar het tijdens de incubatieperiode al geweest is, zoals school en kinderdagverblijf. Er is nog steeds meer dan voldoende reden om kinderen weg te houden van nieuwe plekken waar het tijdens de incubatieperiode niet geweest is. Zoals een veerboot. Nederland is een uitzondering; andere landen hanteren wel een thuisblijfadvies en zullen dus negatief oordelen als je met je kind gaat reizen.

Als je toch op pad gaat met een besmettelijke ziekte: draag met de hele familie mondkapjes (helpt tegen verspreiding, maar het verbergt ook een deel van de vlekjes, en kind valt minder op als iedereen een mondkapje draagt), wees zoveel mogelijk buiten of in je eigen hut, en als je stom genoeg bent geweest om vooruit te betalen voor de eetzaal, laat je kind niet langs het buffet lopen (laat je kind ueberhaupt niet rondlopen), en zorg dat je kind zo min mogelijk en zo zacht mogelijk praat op momenten dat het geen mondkapje op heeft in de eetzaal.

Bedankt voor de toelichting! 🌞

Zeespiegel

Zeespiegel

10-06-2024 om 18:47 Topicstarter

Biebeltje schreef op 10-06-2024 om 15:10:

Er zijn ook mensen die om die reden hun kind bewust willen blootstellen aan een mogelijke besmetting om er maar mee klaar te zijn (pokkenparties). Dus als je daar nog tijd voor hebt zou je kunnen proberen je kind ziek (en weer beter) te krijgen voor je op vakantie wil gaan.

Maar garanties heb je daar ook niet mee...

Heb ik overwogen, maar daarvoor is aan de ene kant de incubatietijd te lang, t.o.v. wanneer we vertrekken. En aan de andere kant is dat onverantwoord richting de andere kinderen op haar kinderdagverblijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.