Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Met waterpokken de britse grens over?

hallo, weet iemand of je met waterpokken de Europees-Britse grens over mag?
Ik zie wel veel dingen over niet mogen vliegen. Maar wij willen gewoon met auto en boot, via Frankrijk. 
Er lijkt momenteel een waterpokken uitbraak te zijn, en onze dochter heeft die nog niet gehad.


Zeespiegel schreef op 10-06-2024 om 18:47:

[..]

Heb ik overwogen, maar daarvoor is aan de ene kant de incubatietijd te lang, t.o.v. wanneer we vertrekken. En aan de andere kant is dat onverantwoord richting de andere kinderen op haar kinderdagverblijf.

Overigens geen garantie dat het lukt. Hier ging kort voor de zomervakantie waterpokken rond toen mijn dochter 2 was.  Met mijn zus met een 1.5 jarige een adhoc pokkenpartijtje afgesproken als een van de kinderen waterpokken zou hebben.  Mijn kind was de eerste dus toen is nichtje hier een hele dag geweest om waterpokken te krijgen. Ze hebben half afgekloven koekjes gedeeld, uit elkaars beker gedronken, er is geknuffeld maar het was niet gelukt.  Nichtje kreeg geen waterpokken. Pas een jaar later toen ze zelf op de psz zat is dat wel gelukt. 

als kinderen het krijgen onder de 1 jaar, kunnen ze het nog een keer krijgen (geen volledige immuniteit). Was dus bij mijn dochter het geval, met 4 maanden waterpokken (gelukkig mild), met 4 jaar gordelroos (viel gelukkig ook mee). Vaccinatie heeft geen zin meer na doormaken.

Bakblik schreef op 10-06-2024 om 18:53:

[..]

Overigens geen garantie dat het lukt. Hier ging kort voor de zomervakantie waterpokken rond toen mijn dochter 2 was. Met mijn zus met een 1.5 jarige een adhoc pokkenpartijtje afgesproken als een van de kinderen watertoren zou hebben. Mijn kind was de eerste dus toen is nichtje hier een hele dag geweest om waterkoker te krijgen. Ze hebben half afgekloven koekjes gedeeld, uit elkaars beker gedronken, er is geknuffeld maar het was niet gelukt. Nichtje kreeg geen waterpokken. Pas een jaar later toen ze zelf op de psz zat is dat wel gelukt.

Welk kind wil er niet ook een Watertoren, dat is pas een leuk partijtje 

Yumi schreef op 10-06-2024 om 19:04:

[..]

Welk kind wil er niet ook een Watertoren, dat is pas een leuk partijtje

Sorry ik heb de fouten verbeterd. Mijn telefoon heeft een update gehad waarbij ik niet meer het automatisch aanvullen/corrigeren uitgezet krijg. 

Dan typ ik echt waterpokken en staat er uiteindelijk toch watertoren of waterkoker. Worstel er al bijna een week mee. 

Bakblik schreef op 10-06-2024 om 19:15:

[..]

Sorry ik heb de fouten verbeterd. Mijn telefoon heeft een update gehad waarbij ik niet meer het automatisch aanvullen/corrigeren uitgezet krijg.

Dan typ ik echt waterpokken en staat er uiteindelijk toch watertoren of waterkoker. Worstel er al bijna een week mee.

Ik vond het wel grappig, maar als jij er al 'n week mee worstelt dan is het niet leuk meer.

SuzyQFive schreef op 10-06-2024 om 17:50:

Mijn kinderen waren er behoorlijk ziek van (de jongste twee, die zijn hoogblond) dus zo op reis was geen goed idee geweest.
Ik zou dan voor de zekerheid een goede apotheek aan spullen meenemen.

Worden ze dan erger ziek? Dat wist ik niet

lijkt me niet dat hoogblonde kinderen zieker worden van waterpokken. Mijn hoogblonde oudste had er nauwelijks last van. Mijn iets minder blonde jongste overigens ook niet. 

Meesje schreef op 10-06-2024 om 19:34:

[..]

Worden ze dan erger ziek? Dat wist ik niet

Ik dacht dat het codetaal voor iets was waar ik nog geen weet van heb. Mijn kind is hoogblond betekent eigenlijk ...  

Moederkareltje schreef op 10-06-2024 om 20:05:

[..]

Ik dacht dat het codetaal voor iets was waar ik nog geen weet van heb. Mijn kind is hoogblond betekent eigenlijk ...

Oh, dat kan ook nog. Ken alleen 'dom blondje'. Maar ik neem aan dat ze niet bedoelt dat de jongste 2 erg dom zijn. 😂 En als dat wel zo is dan begrijp ik nog steeds link met waterpokken niet. 

Meesje schreef op 10-06-2024 om 19:34:

[..]

Worden ze dan erger ziek? Dat wist ik niet

Ik ging er vanuit dat ze bedoelde dat de vlekjes
dan meer opvallen ? 

syboor schreef op 10-06-2024 om 15:05:


Het thuisblijfadvies in Nederland is er omdat een kind meestal tijdens de incubatieperiode de ziekte al heeft verspreid. Er is geen reden om het kind weg te houden van plekken waar het tijdens de incubatieperiode al geweest is, zoals school en kinderdagverblijf. Er is nog steeds meer dan voldoende reden om kinderen weg te houden van nieuwe plekken waar het tijdens de incubatieperiode niet geweest is. Zoals een veerboot. Nederland is een uitzondering; andere landen hanteren wel een thuisblijfadvies en zullen dus negatief oordelen als je met je kind gaat reizen.

Nou dit inderdaad. Al ben ik het er ook nog steeds niet helemaal mee eens dat het sowieso zinloos is om je kind thuis te houden van een kinderdagverblijf, waar het maar 1 of 2x per week komt. De besmettelijke periode begint namelijk iets van 2 dagen voordat de vlekjes zichtbaar zijn, dus zeker op een babygroep vind ik het echt niet tof dat er dan op maandag een kindje met verse waterpokken gebracht wordt. 

En bij de inloopochtend van de babybibliotheek
vond ik het ook echt niet grappig dat iemand erbij wilde komen zitten met haar kleuter met waterpokken, vooral omdat ze het als ze het onder de 1 jaar krijgen, dan nog een keer kunnen krijgen later. Prima als je die kleuter conform het NL advies gewoon naar school brengt in haar eigen klas, die ze inderdaad tijdens de incubatietijd dan vast ook al had gezien, maar je gaat dan toch niet bij een groepje totaal onbekende babies en dreumesen zitten... 

Tja, als er in NL geen advies is om de kinderen binnen te houden, zijn dat de keuzes die je als ouder kunt maken. Als je daar als externe ouder niet blij mee bent, ben je vrij om de ruimte te verlaten als je een kind met waterpokken binnen ziet komen toch?

Zeespiegel

Zeespiegel

11-06-2024 om 10:33 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 11-06-2024 om 08:47:

Tja, als er in NL geen advies is om de kinderen binnen te houden, zijn dat de keuzes die je als ouder kunt maken. Als je daar als externe ouder niet blij mee bent, ben je vrij om de ruimte te verlaten als je een kind met waterpokken binnen ziet komen toch?

Niet altijd, en om precies dezelfde reden dat de ouders hun niet echt zieke kinderen met rode vlekken toch brengen. Meeste ouders die hun kind naar de opvang brengen hebben een contractuele verplichting naar een werkgever.

Verder schiet dat gedoe met vlekjes sowieso niet op. Want mijn dochter is het eerste jaar op het kinderdagverblijf vaak ziek geweest. Die ziekte met zichtbare vlekjes waren veruit het mildst. Sommige verkoudheden zorgden voor hooge koorts en slapeloze nachten en slecht drinken enzovoorts. Je kind bij het eerste snufje thuis houden zou veel meer ellende besparen dan die paniek om die vlekjes. 

Zeespiegel schreef op 11-06-2024 om 10:33:

[..]

Niet altijd, en om precies dezelfde reden dat de ouders hun niet echt zieke kinderen met rode vlekken toch brengen. Meeste ouders die hun kind naar de opvang brengen hebben een contractuele verplichting naar een werkgever.

Verder schiet dat gedoe met vlekjes sowieso niet op. Want mijn dochter is het eerste jaar op het kinderdagverblijf vaak ziek geweest. Die ziekte met zichtbare vlekjes waren veruit het mildst. Sommige verkoudheden zorgden voor hooge koorts en slapeloze nachten en slecht drinken enzovoorts. Je kind bij het eerste snufje thuis houden zou veel meer ellende besparen dan die paniek om die vlekjes.

Prima plan, alleen niet zo haalbaar in combinatie met met contractuele verplichting met werkgever 

jooswes schreef op 10-06-2024 om 20:03:

lijkt me niet dat hoogblonde kinderen zieker worden van waterpokken. Mijn hoogblonde oudste had er nauwelijks last van. Mijn iets minder blonde jongste overigens ook niet.

De dermatoloog zei dat. Ze hebben een ander soort huidweerstand en daarmee heftigere uitwerking. Ze hadden allebei heel veel waterpokken, zo erg dat ze op de rug/nek bijna 1 grote waterpok hadden. De jongste had ook heel veel geinfecteerde waterpokken, moest aan de antibiotica daarom (dus niet tegen het virus maar de infectie). Hij zei dat ze dit veel vaker zien bij roodharige en roodblonde kinderen. Lijkt me een betrouwbare bron. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.