Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
even zo

even zo

06-06-2010 om 19:58

Met spoed gezocht: tegen-cliche [enig kind]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Balletmama76

Balletmama76

07-06-2010 om 22:11

Ook veel commentaren

omdat ik er maar 1 heb (bewuste keuze trouwens in mijn geval).

Meestal is een opgetrokkene wenkbrauw als reactie op dat soort opmerkingen al genoeg.

In hardnekkige gevallen zeg ik dan: "Bij ONS was een poging wel genoeg om perfectie te bereiken..."

Het gemeenste was toen iemand mij verweet dat ik egoist was, omdat ik manlief geen eigen kind gun (dochter is uit 1ste huwelijk).

Maar echt woest word ik van mensen, die dochter vol medelijden aankijken en dingen zeggen zoals: "Vindt je het niet raar, geen brusjes te hebben?"

Dochter wil trouwens liever een puppy erbij dan een brusje en dat zeggt zij dan ook...

Ze is erg sociaal, behulpzaam, zal haar laatste koekje nog delen met beste vriendin, heeft veel vrienden.

jouw man zegt dat zeker ook dagelijks tegen je, 1 vrouw is ook geen vrouw, daarom zit die fatsige stinkvent van jouw altijd naar mij te gluren, zeg daar nou eens wat van.

Lol manda!

Die ga ik onthouden, hij is briljant!

eigenlijk vind ik het zo'n bizarre opmerking dat ik mijn strot er van droog valt.

"goh je lijkt Hitler wel, die was ook zo blij met tweelingen"

Het is zo erg, ik denk dat ik niets had kunnen uitbrengen maar haar wel vol in d'r gezicht had geslagen, gewoon PATS in d'r gezicht.

Ach weet je

ik kan mij die opmerkingen ook nog voor de geest halen.
Dan was ik net vreselijk verdrietig geweest omdat het maar niet lukte om zwanger te worden die maand en dan kwam die k-zwager weer langs met zijn eikelige opmerkingen waar dochter bij zat notabene "het is zo zielig voor haar".

En dan sávonds opeens, "mama ben ik zielig omdat ik geen broertje of zusje heb ?"

bah, ja slaan, gewoon ze allemaal slaan, PAST vol in het gezicht.

Pats

PATS PATS PATS

Dropke

Dropke

07-06-2010 om 23:30

Domme opmerking

Een klap in het gezicht vind ik dan te ver gaan, maar toch. Dit zijn opmerkingen van mensen die veel dingen in het leven niet begrijpen. Ze zijn bekrompen en dat verander je met geen enkele opmerking. Al vond ik er een paar hele leuke tussen staan.

Zo heb ik al heel veel van die domme opmerkingen gehoord. Bv na een miskraam en zelfs verlies van een kind: Je bent nog jong, je kunt nog meer kinderen krijgen.

Ook wel eens de opmerking gehoord, dat meer dan 2 kinderen asociaal zou zijn. Doe je je kinderen tekort en ben je egoistisch.

Naast je neerleggen dus,

gr Dropke

Starry Night

Starry Night

08-06-2010 om 00:09

Ik had werkelijk geen idee...

... dat mensen dit überhaupt dachten. Laat staan zeggen? Ik kan de achterliggende gedachte niet eens bedenken. Wel moeten lachen om een aantal suggesties in ieder geval

Even zo

Even zo

08-06-2010 om 09:10

Scarlet

Hoi Scarlet,

Ik ben geen familie van je, ik heb ook niet gereageerd op je berichtje in een ander draadje. 'Even zo' is een gelegenheids-nick omdat ik andere postings met meer prive info dan iets te makkelijk te traceren zijn door mensen die er afgelopen zaterdag bij waren (en ook wel eens op OOL komen).

Groeten,
Even zo

Even zo

Even zo

08-06-2010 om 09:35

Allemaal

Jeetje zeg, ben 1 dag offline en dan zoveel reacties alweer! Leuk in ieder geval om te lezen dat het ook niet snel goed is, met 2,3,4,5 of 8. Wat zou er gebeuren als iedereen zich met z'n eigen kindertal zou bemoeien?
En wat een ongelofelijke botte opmerkingen kunnen mensen maken, Ellen en Makay. Vreselijk gewoon. Wat een verbale brekebenen.

Het bespreekbaar maken, iemand confronteren met z'n opmerking, gaat me nu nog niet lukken zonder tranen ben ik bang. Misschien later, als ik meer afstand heb. En dan ga ik het ook echt doen, 'stukje' missiewerk voor andere 1-kind gezinnen.

Ja Manda, willen slaan of een vuile opmerking willen maken, ik zou het zo graag voelen. Het is zoveel strijdbaarder dan dat duffe en rauwe gevoel van gekwetstheid dat je leven, je gezin, je kind zomaar gediskwalificeerd wordt door een of andere jan-doedel.

Ik ook niet

die mep dan, ik dacht dat dat wel duidelijk was maar goed even ter verduidelijking: ik sla niet maar zou het soms wel willen

Ik kom soms niet verder dan

het intelligente "huh?* Dan gaan ze me uitleggen wat ze bedoelen. Zeer vermakelijk! Heel soms vertel ik dat zoon nog een broertje heeft.

emma43

emma43

08-06-2010 om 14:30

Ja,nikus

Die is goed,vragen om uitleg.Huh,wat bedoel je daarmee??
Is ze ander meteen uitgepraat,want het is niet uit te leggen,die opmerking,slaat werkelijk nergens op.

De beste tot nu toe vind ik die van maxime

Dat doorvragen, wat bedoel je? wat wil je zeggen? veel zwijgende pauzes zodat ze wel móeten reageren, en dan emt een rood hoofd eh... eh... stamelen.

Ook andersom

Eerst een meisje, dan een jongen, zwanger van de derde:
"Huh, je hebt toch al van alles wat?"

"Vind je 2 niet genoeg dan, je hebt maar 2 handen hoor."

"Wat dacht je :ik tart het lot?"

Pfffff, mensen zijn zoooo dom. Hoewel ik die van een kind is geen kind behalve dom ook keihard vindt.

Succes met alle tips.

Wijze woorden van mams:

andwoord de zot niet naar zijn dwaasheid...

je kunt het denken of ook hardop uitspreken... zo van nou ik moet meteen denken aan wat mijn moeder me ooit zei:
andwoord de zot niet naar zijn dwaasheid, nou dat zoal ik nu dan ook maar niet doen!

Janna3

Janna3

10-06-2010 om 15:53

Mensen kunnen zo lomp zijn

Het maakt echt niet uit hoeveel kinderen je hebt, mensen zijn toch wel lomp en onbenullig. Hier bij de derde zoon regelmatig de opmerking of we geen meisje hadden gewild. Toen ik het echt zat was werd mijn repliek: "We wilden eigenlijk een kat, maar het werd ineens een echt mensje, raar toch".

barbara

barbara

14-06-2010 om 12:42

Geen echte vader

Ik ben de jongste van vijf meiden.
Je wilt niet weten wat wij aan commentaar kregen! Die arme vader van je enz. enz. Ik heb me altijd geschaamd als iemand vroeg naar onze gezinssamenstelling. En, tegen mijn vader is heel wat keren gezegd, dat hij geen echte vader was. Omdat hij geen zonen had. Het doet me nog steeds pijn. De laatste keer dat ik dat hoorde was mijn vader al 3 jaar dood.

even zo

even zo

14-06-2010 om 23:04

Oef...

Ik ben de jongste van 4 meiden en ken die opmerkingen van 'je arme vader' wel. Ik heb daar zelf eigenlijk nooit problemen mee gehad. Het is grappig bedoeld en mijn vader speelt dat grapje ook altijd mee.
Wel heeft het me altijd pijn gedaan als er gezinspeeld werd op een ontbrekende jongen. Mijn broer(tje), het derde kind van mijn ouders, is namelijk overleden toen hij 6 maanden oud was.
Mijn ouders hebben mij juist nooit het gevoel gegeven dat ze liever nog een jongen hadden gehad, hoewel ik me dat best zou kunnen voorstellen. Dat juist anderen daar wel over beginnen, bezorgt mij een aanval van plaatsvervangende schaamte.

Christa.A

Christa.A

15-06-2010 om 00:14

Ik heb 2x 1 kind

Tussen mijn zoon en zijn zusje zit 11 jaar.... Toen ik nog aleen mijn zoon had kreeg ik ook wel eens dat soort opmerkingen naar mijn hoofd.... Mijn reactie: Waar bemoei je je mee? Hun reactie: totale stilte
Nu zoon het huis uit (bijna 20 nu) en alleen dochter (9) nog.... kijken mensen me verbaasd aan als ik zeg dat dochter helemaal niet alleen is en een oudere broer heeft.. verbazing alom. Hebben ze niks aan elkaar? Dochter vindt het wel handig zo'n grote broer :o)
Christa. Trotse moeder van een grote zoon en kleinere dochter.

Echte mannen...

Mijn vader (ook alleen meiden verwekt) zei altijd: "Jongens maken jongens, maar MANNEN maken meisjes." Hij is trouwens ook apetrots op zijn enige kleinkind, mijn dochter. Maakt hem niks uit.

chestnut

chestnut

21-06-2010 om 15:36

Bot

Ik krijg (met twee dochters) ook wel eens de vraag wanneer nummer 3 (DE jongen) komt. Waar bemoeien mensen zich mee?

Ook heb ik een buikje, en ik krijg nog wel eens de vraag of ik zwanger ben. Toen ik nog geen kinderen had, vond ik dat ontzettend pijnlijk. Inmiddels antwoord ik stralend: nee hoor, ik ben gewoon te dik! Tot mijn genoegen staat de andere partij meestal met een boei van een hoofd. Eigen schuld!

Dus, even zo, ik zou bijna hopen dat iemand je binnenkort de kans geeft om een van die mooie antwoorden die hierboven genoemd werden in de praktijk te gebruiken!

chestnut

koentje

koentje

21-06-2010 om 21:21

Evenzo

reageer jij altijd zo heftig op domme opmerkingen van anderen? Ik krijg ook nogal eens opmerkingen maar trek me er weinig van aan. IK roep ook wel eens terug 'Maar deze telt voor drie!'
Je moet het echt niet serieus nemen, meid. Heb je er meerdere is het weer niet goed, doe je ding en laat anderen kletsen.
Ik ben er ook wel eens heel serieus op ingegaan dat ik zou denken dat als je meer dan een kind hebt dat ze dan geen aandacht genoeg kunnen krijgen. (die arme bloedjes van jou dan, ach, kijk ze smachten naar je aandacht)

Sarcas

Sarcas

24-06-2010 om 15:32

Variatie op het thema

Als vader van een stiefdochter krijg je dit soort opmerkingen ook, aangevuld met fijnzinnige opmerkingen die je duidelijk moeten maken dat een eigen kind, een écht kind, kwalitatief toch veel beter is dan zo’n tweedehands kind, zo’n koekoeksjong.

Tja.

S.

Primavera

Primavera

24-06-2010 om 15:58

Ach ja sarcas

Dat herinnert me aan de opmerkingen die mijn man kreeg van sommige familieleden (gelukkig VERRE familie van hem) toen hij dolgelukkig met mij en mijn oudste dochter aan kwam zetten:"Of het hem niet gelukt was om een vrouw zonder kind te vinden" Kind en ik werden duidelijk als B-serie bevonden.
Ik kreeg trouwens tijdens onze trouwplannen ook het advies om nooit kinderen met hem erbij te maken want dat zou dan het gevolg hebben dat hij mijn dochter achter zou stellen vergeleken bij zijn eigen kinderen, want daar schijn je het meest van te moeten houden. Een stiefkind is kennelijk alleen maar goed als opvulling van leegte als er geen 'eigen' kinderen voorhanden zijn.
Sommige mensen hebben toch rare kronkels in hun hoofd.
Primavera

Het oude huischhouden

Dit draadje over gezinsgrootte en domme opmerkingen doet me denken aan een draadje uit feb 2008. Iemand citeerde toen uit het Nederlandsch Gezinsboek (jaren '30) dat bruidsparen van de gemeente op hun huwelijksdag kregen.

Echt de idiootste teksten:
"Meer kinderen? Ja, waarom niet? Trouwens, een kind is in den regel niet een gelukkig wezen. Het eenige kind is heel dikwijls ook sociaal gezien min of meer een mislukkeling."

En nog een mooie:

"En twee kinderen? Och het is zoo jammer wanneer men op het leven het steisel van de machine toepast. Heel dikwijls zijn waarlijk de eerste twee kinderen niet de beste vruchten uit het huwelijkse leven."

Dat laatste houd ik mijn 2 zoons ook dikwijls voor. Ha, ha. Ben trouwens niet eens getrouwd.

Balletmama76

Balletmama76

25-06-2010 om 09:46

Sarcas en primavera

Mijn schoonmoeder vroeg in het begin van relatie enkele keer, waneer er eindelijk een kleinkind komt voor haar. Gelukkig is zij hiermee nu gestopt, maar echt vergeven heeft zij mij nooit, dat ik geen "echte" kleinkinderen ga baren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.