even zo
06-06-2010 om 19:58
Met spoed gezocht: tegen-cliche [enig kind]
Toegegeven: ik krijg het niet zo vaak naar mijn hoofd als trotse ouder van 1 kind, maar gisteren was het weer raak en viel het ook meteen verkeerd. "Een kind is geen kind". Bam, daar zat ik dan. Ik was moe en het enige dat ik eruit wist te krijgen was: "Wat is dit nou voor opmerking." Maar ik was gelijk klaar. Heb mijn spullen gepakt en ben weggegaan.
Al met al heeft het me emotioneel veel te veel gekost, zowel gisteren als vandaag, omdat alles in me zich verzet tegen tegen zo'n domme - onware, onlogische, kwetsende - uitspraak. Dat wil ik niet meer. Ik wil korte metten. Een tegen-cliché waarmee ik de kous af kan doen zonder er ook maar een verdere gedachte of emotie aan vast te plakken. Wie helpt? Alle suggesties meer dan welkom.
Veel dank,
even zo
Libertine
06-06-2010 om 20:11
Grrr!
Helaas, ik ken het soort opmerkingen. Moet eerlijk bekennen dat ik er, net als jij, slecht tegen kan en alleen primair kan reageren. Niet het meest verstandige maar op dat moment voelt het het beste.
'Ja joh, de eerste was gelijk al zoooo goed gelukt dat een tweede niet nodig was. Hoogbegaafd en bloedmooi, dat zou jij toch ook gedaan hebben in mijn geval?' Beetje onder de gordel doch humorvol.
vlinder72
06-06-2010 om 20:12
Pffff
Wat een opmerking zeg. Wie zegt er nou zo iets? Ik vind het antwoord "is deze dan niet goed genoeg" ook wel een mooie.
Jet Burg
06-06-2010 om 20:16
Even zo
Opmerking: "Een kind is geen kind"
Antwoord: "Waaaaat??? Dat meen je niet! Ik denk gewoon al 6 jaar dat ik een kind heb hé. Jeetje, vraag mij dan wel af wat er dan in vredesnaam uit mijn vagina is gekomen...? (En dan heel bedenkelijk gaan kijken)
Ik had ook niets gezegd hoor, maar dit antwoord kwam zo gelijk even in mij op
Ik krijg ook van die rare opmerkingen hoor, meestal roep ik dat deze nog niet uitgewerkt is, of deze bevalt zo goed. En dan breek ik het gesprek af, want verder ga ik er niet op in, te suf! (eigenlijk is dat al teveel gezegd)
Massi Nissa
06-06-2010 om 20:16
Misschien...
"Ach, liever geen kind dan geen hersens."
"Aha, dan is een neus ook geen neus, zal ik die van jou eraf slaan?"
"God, wat ben jij oorverdovend eenvoudig, zeg. Een belediging is geen belediging."
"Het is mij opgevallen dat die opmerking uitsluitend wordt gemaakt door stikjaloerse ouders. Wat viel er zo tegen aan je eigen talrijke kroost? Niet dat ik ver hoef te zoeken als ik jou bezig hoor, maar vertel."
Eh, ik zou deze dingen trouwens nooit in het echt durven zeggen, maar ik wilde je aan het lachen maken.
Groetjes
Massi (ook 1 kind)
Jessica O
06-06-2010 om 20:24
Tja
Ken het helaas ook.
Maar goed, het gemiddelde van 2,2 kind is ook zo lastig om te maken hè...
Ligt er ook aan wie het zegt, soms heb je gewoon door dat iemand het niet snapt zeg maar.
Jessica (trotse moeder van WEL 1 kind)
Polly Shearman
06-06-2010 om 20:57
Hihih
"een kind is geen kind"
Je hebt helemaal gelijk, ik heb gewoon een hond gebaart, wel vies hoor met al die haren..!!
Pennetje
06-06-2010 om 21:19
Hier ook één kind
Ik zeg ook altijd: "De mijne was wél in één keer goed gelukt."
Mijn dochter en ik waren er allebei bijna geweest tijdens de bevalling. Heeft weken geduurd voordat ik fysiek in staat was een geboortekaartje te sturen en dat ook durfde te doen vanwege dochters conditie. Dat is ook de grootste reden dat er hier geen kind meer is bijgekomen. Als ik eens lekker wil choqueren roep ik opgewekt: "Ach, toen ik uit coma kwam dacht ik dat één kind ook best genoeg was." Dan voelen mensen zich meestal wel een beetje lullig na hun ondoordachte opmerking.
even zo
06-06-2010 om 21:21
Wow,inspiratie!
Kijk, daar knapt een mens van op! Zo snel zo veel verbaal geschut. Ik had al zo'n vermoeden dat ik niet de enige was die wel eens wat naar z'n hoofd krijgt. Swaen, die van jou: hoogbegaafd en bloedmooi, hou ik er beslist in. Vind 'm zeer geschikt voor feesten en partijen. Vlinder, 'is deze dan niet goed genoeg' kan lekker laconiek overkomen als je 'm ook zo uitspreekt. Goed voor supermarkt, schoolplein en straatpraatjes. Beide opmerkingen van Izar kan ik zo toepassen in familiekringen. Die van Jet zie ik me alleen doen als ik twee glazen teveel op heb en in een overmoedige bui ben, maar hoe je het zelf aanpakt klinkt ook wel leuk. Kan me voorstellen dat je je gesprekspartners een absurdistische ervaring meegeeft zo (lach je daar dan ook bij of kijk je ernstig?). En Massi, dat lachen is gelukt. Bij alle reacties trouwens. Al moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik onder het lachen ook nog een paar laatste tranen heb gelaten. 'Een belediging is geen belediging', die vind ik briljant en ik hoop dat ik de tegenwoordigheid van geest heb om 'm een keer te gebruiken. Jessica, wat doe jij als je door hebt dat iemand het niet snapt? Niks zeggen? Voorbij laten gaan?
Onwijs bedankt voor alle reacties. Dat stomme zware gevoel is er vanaf. Laat de volgende botte hork (m/v) maar komen: ik lust 'm rauw.
Groeten,
even zo
Kaaskopje
06-06-2010 om 21:22
Oooo
Ik zal Keesje dan maar uitleggen dat hij geen kind is. Of wil jij dat doen?
Of: nou, tijd voor de psychiater dus. Laat ik nou elke dag denken dat er een kind bij me aan tafel zit.
Of: Bof ik even... ik krijg kindertoeslag terwijl ik geen kind heb.
Helen
06-06-2010 om 21:23
Top!
Jouw reactie is in mijn ogen top en zekers te weten een duidelijk, ondubbelzinnig en verdiend antwoord. Wat een duffe, suffe opmerking... Ben niet zo creatief met een letterlijk weerwoord maar als je iets anders wil doen een volgende keer dan op deze wijze je (perfecte reactie te geven, zou ik iets gebruiken wat doelt op de stompzinnigheid van de ander. Ach schiet me zomaar een cliche te binnen: geluk is met de dommen???? En dan vooral een heel dik vraagteken met opgetrokken wenkbrauwen...
Kan me voorstellen dat je buikpijn (oid) hebt van zo'n opmerking maar geloof me ik denk dat jouw reactie niet beter had gekund: spullen pakken en wegwezen!!
even zo
06-06-2010 om 21:32
Stoepkrijt
Wel goed dat je het soms zo aanpakt. Die mensen laten het denk ik voortaan wel uit hun hoofd...
evenzo
06-06-2010 om 21:59
Helen en kaaskopje
Bedankt voor je reactie Helen, dat doet me goed. Ik voelde me achteraf zo inadequaat, ik ging me gewoon nog bezwaard voelen ook. (Hij b edoelde het vast niet zo, en heeft nu een rotgevoel. En: nu heeft iedereen het gevoel dat ik een tere ziel ben die lijdt onder het feit 'maar' 1 kind te hebben. Etc etc, je kent het riedeltje misschien.) Wat ik daaraan dan overhoud is dat ik het voor mezelf lichter moet maken. Even een speldenprik terug zonder beledigd te klinken doet bij mij vaak wonderen. Ben ik het helemaal kwijt en reken ik het de ander zelfs nauwelijks aan.
Zo'n kinderbijslag opmerking van Kaaskopje bijvoorbeeld. Perfect.
groeten,
even zo
Vic
06-06-2010 om 22:05
Bot
Ik zou niet proberen er een kwinkslag van te maken, maar gewoon zeggen dat ik dat een ontzettend botte kwetsende opmerking vind.
purk
06-06-2010 om 22:11
Het raakt je
dus zeg dat maar. Dat lijkt mij het duidelijkst. Ik vind het zelf een botte en ondoordachte rotopmerking. Wat willen mensen ermee bereiken? Een gevatte opmerking om de ander met zijn mond vol tanden te laten zitten kan je maken. Maar zelf denk ik dat je het mensen nog lastiger maakt als je zegt. Het raakt me enorm dat jij deze opmerking maakt. Hoe denk je dat dat voor mij is? Hoe komt het dat mensen toch vaak een opmerking maken over het feit dat ik één kind heb? Laat mensen maar even flink zweten.
Maar goed, ik ben eerlijk...ik kan me voorstellen dat je even moed moet verzamelen hiervoor. Het is gemakkelijker getypt dan gezegd, dat realiseer ik me.
groetjes van Purk
Maxime.M
06-06-2010 om 22:50
Wat ik zou zeggen
Een kwinkslag zou ik zelf ook niet zo handig vinden, daar hoeven ze namelijk niet op te reageren. Ik zou een tegenvraag stellen;
-waarom zeg je dat?
-wat bedoel je hiermee te zeggen dan?
en dan natuurlijk net zolang zwijgen tot er antwoord komt, waarschijnlijk hakkelend enzo...
Maxime
Genista
07-06-2010 om 07:36
Het gezegde afmaken
Sterker nog: ik heb het wel eens gedaan toen iemand anders die opmerking naar haar hoofd kreeg en even niets te zeggen wist. Ik flapte er meteen uit: Twee kind is een half kind, drie kind is een paaskind. Ik heb een paaskind, de ondoordachte opmerker had een half kind (en een rood hoofd... )
emma43
07-06-2010 om 08:54
Nou ja zeg
In ons boerendorp met veel botte bekrompen mensen heb ik al veel vreemde opmerkingen gehoord,maar deze nog nooit.1 kind is geen kind????Wat een onzin,slaat werkelijk nergens op.
Wat Genista zegt is inderdaad wel grappig 2 kinderen is een half kind.
En verder ben ik het ook eens met vic,purk,maxime en pelle.
Yaron
07-06-2010 om 11:20
Andersom
Ik krijg juist regelmatig te horen dat we wel erg veel kinderen hebben. Nou zijn het er "maar" vier, ik zeg dan meestal dat het wel erg gezellig is zo met zijn allen. Meestal krijg ik de opmerking van ouders van twee kinderen. Zelf zou ik nooit zo'n opmerking maken, ook niet tegen ouders van één kind, ik vind het wel eens lastig om om te gaan met een aantal ouders met één kind, omdat ik weet dat ze heel graag meer kinderen hadden gewild daar probeer ik juist heel erg op te letten dat ik geen kwetsende opmerkingen plaats door het over mijn kinderen te hebben.
Genista
07-06-2010 om 11:23
Yaron
Oh, je doet het maar zelden goed, hoor. Wij hebben wel eens de vraag gekregen of we "aan ons koningskoppel niet genoeg hadden". Jawel hoor, maar die aanvulling op het koningskoppel was ook heel welkom en nu hebben wij een keizerstrio
lizaa
07-06-2010 om 11:38
Rot-opmerking
Wat een ontaktische rotopmerking. Dat je zoiets durft te zeggen. En dat zou ik ook terug zeggen, gewoon zoals je het voelt: 'waarom zeg je zo iets, dit is toch een botte opmerking?'
Puck
07-06-2010 om 11:56
Aantal kinderen
Ik heb het idee dat het niet uitmaakt of je nu 1, 2, 5 of 10 kinderen hebt. Het is nooit goed en dat komt omdat het gemiddelde van 2,2 zo moeilijk is te realiseren
nemeneve
07-06-2010 om 14:13
Buuv
Een ex-buuv van ons met vier zonen werd er helemaal zat van toen ze zwanger was van haar vijfde, en iedereen er van uit ging dat ze "net zo lang doorgingen tot ze een meisje kregen". Ze melde dan ook vrolijk dat dat erg onhandig zou zijn, aangezien ze nu al zóveel jongenskleding had dat het lekker goedkoop was om nog een jongen te krijgen.
Hanne.
07-06-2010 om 14:18
Na een jongen en een meisje
Na dat ik een jongen en een meisje kreeg was iedereen het er over uit dat we nu klaar waren, niemand heeft ooit gevraagd of er nog een 3e kwam. Groot was dus ook de verbazing toen we voor een derde gingen en dan waren het opmerkingen als:
"maar jullie hebben toch al een jongen en een meisje" en
"het maakt nu niet meer uit wat jullie krijgen, je hebt toch van alles al wat"
Nog geen week na m'n bevalling kreeg ik de vraag wanneer nr 4 kwam (ehm nooit als het aan mij ligt), en sindsdien heb ik de vraag vaak te horen gekregen.
Blijkbaar hebben mensen altijd een mening over het aantal kinderen (incl geslacht!) wat je hebt!
En toch
Jessica O
07-06-2010 om 14:26
Evenzo
Als iemand het nie snapt dan laat ik het gewoon wezen.
Ik ben er echt heel open over dat er bij ons geen 2e zal komen en ook heel veel weten wel waarom niet. Soms zeg ik alleen maar dat het niet altijd gaat zoals je wilt en dan hebben ze het vaak wel door.
Jessica
Maylise
07-06-2010 om 14:34
Zeggen
Ik zou geen lollige opmerking terug maken. Misschien snapt die persoon dat niet eens. Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat ik dat heel kwetsend vind en of ze wel goed heeft nagedacht voor ze dit zei. Hopelijk gaat ze dan nadenken over wat ze zegt.
Maylise
ps: ik heb wel het idee dat als je een kind hebt je vaker opmerkingen krijgt dan bij meer kinderen. Het ligt misschien ook aan je omgeving. Ik heb vrij veel mensen met 1 kind in mijn omgeving dus het lijkt normaler te zijn. Ik weet echter ook van een kennis dat bij haar dochter op school haar dochter het enigste enig kind is. Zij zal dus vast vaker opmerkingen krijgen.
pps: als je zeker wilt weten dat mensen geen opmerkingen durven te maken moet je juist heel veel kinderen krijgen. Ik kreeg ontzettend veel commentaar toen ik van n5 zwanger was maar bij n6 n7 en n8 nam het commentaar juist af. Mensen zijn te verbijsterd om wat te durven zeggen. Natuurlijk krijg je nog steeds af en toe rotopmerkingen van mensen, soms van semi-racistische natuur maar goed blijkbaar blijven mensen toch af en toen commentaar willen geven.
ppps: het leukst vond ik nog toen ik een keer in het park was. Ik was toen zichtbaar zwanger van de een na jongste en had de andere kinderen bij me. Ik zat op een bankje toen er op een gegeven moment een oudere mevrouw naast me kwam zitten. Ze zag de kinderen en zei samenzweerderig tegen mij: "dat hoeft tegenwoordig niet meer hoor. Ze hebben daar nu wat tegen. Ga maar eens naar de apotheek" Ze zei het op zo'n lieve manier, ik vond het echt schattig.
Ellen
07-06-2010 om 14:52
In het rijtje van kwetsende opmerkingen;
9 geleden werd mijn 2e zoon geboren. Een moeilijke tijd want zijn broer vocht toen voor zijn leven tegen leukemie in een ander ziekenhuis.
2 opmerkingen heb ik altijd onthouden (in negatieve zin dan):
"Vind je het niet jammer dat het geen meisje is"
en deze spande helemaal de kroon:
"Gelukkig dat het een jongen is, dan heb je er in ieder geval nog 1"
·´¯`·» Evy-Leigh «·´¯*
07-06-2010 om 19:55
Nog eentje dan...
"komt alles altijd zo rot uit je strot?"
jeeeeemig!
dat zou ik zeggen.
makay
07-06-2010 om 20:13
Ook kwetsend
Toen onze oudste 4 was, was ik eindelijk zwanger van de tweede . We hadden op dit kindje een aantal jaren moeten wachten. Helaas liep deze zwangerschap na 12 weken uit op een miskraam.
Ýk woon in turkije en blijkbaar gaat men hier er toch anders mee om, de meest kwetsende was deze " ach 1 kind is eigenlijk wel genoeg"............
Makay