rodebeuk
27-12-2011 om 20:25
Meedenken gevraagd: plotseling ds en laptop in huis
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Mijn schoonmoeder heeft zonder overleg met ons "als geheimpje" een ds en een laptop meegegeven aan de kinderen. Ze had zelf een erg dominante moeder en neemt zo achteraf wraak op haar moeder. Is al vaker voorgekomen, daarom hadden we afgesproken dat tussendoor-kadootjes in het redelijke blijven, 10-20 euro, zodat de kinderen nog het verschil voelen met een verjaardag.
Aan die afspraak heeft ze zich nu niet gehouden.
Ze heeft de hardware tussen hun pyama's in hun rugzakjes verstopt. De kinderen zijn 6 en 10.
Nu is de vraag, wat is het beleid? Ik had me erg verheugd op een beeldschermarme vakantie, vooral oudste kan er helemaal los op gaan. De computer neemt dan zijn leven over, het is niet meer sociaal of gezellig, hij vergeet te eten, en ik moet dus wel regels stellen.
Ik wilde deze vakantie juist samen dingen doen, net als wanneer we in een huisje zitten. Dan nemen we ook niets mee, en juist afgelopen zomer was dat erg gezellig. Vond oudste ook.
Ik moet nu op stel en sprong verzinnen wat we doen. Ik heb gezegd dat de boel na de Kerstvakantie retour gaat. Per post want ze wonen ver weg. Maar ondertussen wil ik zoooo graag veel tijd met ze doorbrengen en sorry, niet al mariokartend. Maar als ik die dingen morgen terugstuur ben ik de boeman. Ik vind het zo moeilijk! Man geeft me gelijk maar laat mij het beleid verzinnen, en ik weet het niet zo goed. Moet ik een paar dagen opofferen, beeldschermtotaaldagen? Maar de ervaring leert dat ze pas na een paar beeldschermarme dagen tot spelen kunnen, die tijd mis ik dan. Of moet ik iedere dag twee uur doen en in die tijd zelf gaan mediteren of wenkbrauwen epileren of foto's inplakken?
Ik zit echt even omhoog.
Wat zegt jullie pedagogische hart?
over het relationele gedeelte hoef ik geen adviezen, dit gaat al zo lang als ik kinderen heb en de 12 jaar ervoor dat ik met schoonmoeder omging waren de verhoudingen ook al duidelijk. Dus dat verander ik niet. Maar wat zeg ik tegen de kinderen?
Asa Torell
28-12-2011 om 22:49
Interessant draadje
Hier ook een zoon met wat probleemgedrag rondom beeldschermen, en zowel de zombiedag als de strippenkaart ga ik onthouden! Grappig, er hebben toch al heel wat draadjes over dit onderwerp gelopen maar ik was deze twee niet eerder tegengekomen.
Toke
28-12-2011 om 23:11
Heftig
goh zeg, ik zou echt helemaal uit mijn vel springen om zo'n actie. Niet eens zozeer om de waarde, maar om het stiekeme. Wat zou me dat raken. Ik kan me je boosheid dus heel goed voorstellen en ik vind het erg knap dat je dat kunt parkeren.
De praktische oplossing die toch past bij jullie computerbeleid: ik zou de ds houden, vooral vanwege het feit dat die er ooit ook geweest is. Die kennen ze dus, ze hebben er ook spelletjes voor. Dus hoe moeilijk ook: gun ze even de lol van hun terugverworven schat.
Maar dan wel samen. Dus of een spelletje dat ze om en om kunnen spelen (zo doen mijn jongens, ook 10 en 6, dat ook als het een spel is dat ze niet op 2 dssen kunnen spelen).
En ik neig ook naar een soort strippenkaartidee. Toen oudste jonger was, maakte ik voor hem in vakanties weleens een soort takenbord, zoals ze op school hadden. Dat gaf hem structuur om de dag leuk door te komen. Daarop voortbordurend kun je een dagindeling maken waar de ds deel van uitmaakt, maar ook kapla, lego, een spel met z'n allen, buiten spelen, huishoudelijke klusjes, gezamenlijke lunch etc. Zo zal vooral je jongste het gevoel hebben dat hij alle vrijgeid heeft, terwijl jiij toch een flinke stem hebt in wat hij gaat doen. En misschien werkt het voor je oudste ook wel goed. Bij mij moeten ze altijd even schakelen als ze ineens een of twee weken vrij hebben.
Overigens is mijn ervaring dat de jongens helemaal niet de hele dag aan alle apparatuur vastgeplakt zitten. Als er net een nieuw spel is wel, maar er gaan ook rustig weken voorbij dat de ds niet uit de la komt.
Succes!
Primavera
29-12-2011 om 09:05
Niet van deze tijd?
Wat bedoel je met niet van deze tijd? Niet in de winter of niet nu anno 2011?
Wij hebben wel eens beeldschermloze vakanties. Meestal zijn die gerelateerd aan bezoek van hun italiaanse grootouders. Vanwege de afstand en het moeilijk kunnen reizen van ze zien ze de kinderen gemiddeld 1 keer per jaar. Soms in de zomervakantie en soms in de kerstvakantie. Die hebben vast geen behoefte om die ene keer dan beeldschermzombietjes te mogen aanschouwen.
Zo wie zo hebben we hier de regel dat op bezoek of bezoek ontvangen betekent dat beeldschermen uitgezet worden. Menselijk contact gaat voor spelletjes. Hetzelfde gaat op in die weinige weken per jaar dat wij als ouders ook vrij zijn.
Het gaat er niet om dat een beeldschermvrije vakantie ergens goed voor zal zijn, het gaat erom dat beeldschermen tijd kosten die je op dat moment liever anders met z'n allen besteed. Ik vraag me juist af waarom in deze tijd een kind iedere dag minstens een half uur tot een uur achter een scherm zou moeten zitten. Waar is dat goed voor? Zonder kunnen ze zich ook wel best vermaken.
Voor de rest van het jaar hebben we geen verboden voor beeldschermen, alleen de regel dat ze wat meer naar onder en in het prioriteitenlijstje staan en dus na huiswerk, na sport, na vriendjes, na buitenspelen en na opruimen komen wat in de praktijk de tijd die ze erachter zitten behoorlijk beperkt.
Groeten Primavera
rodebeuk
29-12-2011 om 11:35
Heel kort over beeldschermvrij
Dit moet iedereen voor zichzelf weten.
Wat ik zeg gaat dus alleen maar op voor ons gezin.
Ik vind het goed om regelmatig prikkelarm door het leven te gaan. Dat opent ruimte voor zaken die anders ondersneeuwen. Computer, DS, smartphone is allemaal instant gratification, onmiddellijke prikkels. Het dooft onbestemde onlustgevoelens en houdt je weg bij zaken die meer en langere voorbereiding behoeven voordat ze rendement opwerpen. Bij een boek moet je er bijvoorbeeld soms in komen, misschien wel 90 pagina's lezen zonder dat je geboeid bent.
En wat die gedoofde onbestemde onlustgevoelens betreft: die komen weer tot leven als de computer uitgaat. Dan moet dat allemaal nog afgehandeld worden, dat gaat vaak ten koste van mijn slaap.
Verder is TV of computer voor het slapengaan ook de verkeerde soort prikkel, het wekt iets in je. Hoe dat precies heet en gaat is al door Tihama uitgelegd, en de neuroloog van Elisa zei het ook.
Onze vakantie is altijd zonder comp, tel en DS en dat bevalt uitstekend. Ook op reizen hebben wij de DS altijd thuisgelaten. Het resultaat: de reizen naar familie, 3 tot 8 uur in de trein, zijn nu de jongens ouder worden vaak een gelegenheid om rustig samen te zijn, wat te staren, wat te kletsen. We komen heel ontspannen en uitgerust aan. Ik zou dus niet mijn kinderen willen leren dat het wachten tijdens vervoer of in wachtkamers dichtgestopt moet worden met beeldschermen, maar dat geldt alleen en uitsluitend voor mij.
Ik houd het hier wat beknopt want mijn beeldschermvrije chillweek gaat nu in. Ik wilde alleen nog even Primavera bijvallen... iedereen een fijne jaarwisseling gewenst!
Chippie
29-12-2011 om 14:22
Sorry, beetje lachwekkend...
Ik vind alles best wat men vindt over een half uur computeren op een dag, DS mee in auto. Lachwekkend vind ik het feit dat de ouders blijkbaar wel meer dan een half uur mogen beeldschermen en dat men zeer regelmatig op OO zit Mijn kinderen beeldschermen minder dan ikzelf (en dan reken ik mijn werkuren nog niet eens mee).
'Onbestemde lustgevoelens' ik kan er weinig mee en volg je niet. Maar er blijven nog circa 11,5 uur per dag over om andere dingen te doen dan beeldschermen. En als je mijn zoon een Donald Duck geeft, dan is hij niet terug te krijgen op deze aarde.
Beelschermvrije vakanties, ik vind het prima, maar - geloof het of niet - hier gaan altijd de computers en DS-en uit - als er bezoek/vriendje komt. Ze mogen dan Wii-en met z'n allen.
tonny
29-12-2011 om 15:02
Prikkelarm
'Ik vind het goed om regelmatig prikkelarm door het leven te gaan. Dat opent ruimte voor zaken die anders ondersneeuwen.'
Daar vind ik niks lachwekkends aan, het stemt tot nadenken. de mens van nu heeft kennelijk constant verstrooiing nodig.
'Computer, DS, smartphone is allemaal instant gratification, onmiddellijke prikkels. Het dooft onbestemde onlustgevoelens en houdt je weg bij zaken die meer en langere voorbereiding behoeven voordat ze rendement opwerpen.'
Dat past prima bij de bezinning in deze tijd van het jaar
Wilma
29-12-2011 om 15:52
Ik vind dat stiekume irritant
Maar dat komt misschien omdat ik hier op net zo'n broos richeltje loop als ik het over mij en m'n schoonfamilie heb en ik sommige dingen dus erg herken.
Zelf de beeldschermtijd bepalen en de rest moet gewoon even bekoelen (uit ervaring, helaas), oma deed weer eens wat. Zoiets kost trouwens bergen energie.
Ik begrijp trouwens dat de kinderen wisten dat die dingen tussen hun pyama's zaten verstopt? Vind ik nog irritanter dan dat zij zo'n kado wil geven. Waarom stiekum? Een opa of oma hoort een tweede snoepje (ik noem maar wat) 'stiekum' met een knipoog te geven ("hier kind, pak er nog maar eentje"), maar niet een ds en een laptop.
Sterkte ermee en laat je vakantie niet verknallen !
dirksmama
29-12-2011 om 16:46
Beeldschermvrij of wat dan ook vrij
Ik vind dat je best kunt vragen van je gezin om af en toe vrij van wat dan ook te zijn.
Rode Beuk waardeert beeldschermvrije momenten. Ik heb datzelfde met geluiden. Ik vind niets heerlijker dan in een huis te zijn waar geen muziek van radio, TV, CD of spel te horen is. Op zulke momenten mogen de huisgenoten DS-en, maar met koptelefoon op.
In restaurants met achtergrondmuziek smaakt het eten me vaak minder goed.
Margriet*
29-12-2011 om 17:16
Primavera ja duh
Bij ons gaan beeldschermen ook uit als er bezoek is, daar was mijn commentaar niet op gericht. Maar als het stroomt van de regen dan is aan het eind van de dag een film of een spelletje op de WII geen probleem bij mij. Dan zie ik niet in dat het prikkelend zou zijn, bij onze kinderen zorgt het voor ontspanning (ja na uren worden ze alleen maar hyper). In de zomer wordt er veel minder 'gebeeldschermd' doordat er buiten veel meer mogelijk is en op vakantie bijna alleen op de heen en terugweg in de auto. Dan is er op de camping van alles te doen. Vorig jaar toen het hier sneeuwde in december waren ze constant buiten. Het gaat om het evenwicht. Bij ons kunnen ze dat aardig zelf reguleren (gisteren zaten ze 4 uur te Monopolyen en uren te lezen) en hangt het af van wie er aan speelkameraadjes zijn. En als ze het niet zelf reguleren dan ben jij er als ouder om dat te doen.
Ik vind hem wel raak, waarom zelf wel OOLen en je kinderen het ontzeggen.... En met Smartphones kan ik me niet voorstellen dat je die ook twee weken niet gebruikt. Ik ben geloof ik meer voor een middenweg....
Primavera
30-12-2011 om 17:38
Niet mee eens
Ik vindt de vergelijking zelf wel OOLen en je kinderen niet met games laten spelen helemaal geen rake vergelijking.
Ten eerste lijkt het me volstrekt normaal dat er voor ouders andere regels gelden als voor kinderen. Ik mag een heleboel dingen die mijn kinderen niet mogen, alcohol drinken, bepaalde nachtfilms zien, tot diep in de nacht achter een PC zitten, enz.
Ten tweede hangt het af van waarom iemand een beeldschermvrije tijd instelt.
Als het om tijd samen gaat dan zullen de ouders op hetzelfde moment ook niet achter hun beeldschermpje blijven zitten en juist iets met de kinderen doen en ze mogen er best voor kiezen dat die dingen samen doen nou eens zonder beeldscherm kunnen. Voor zover ik van Rodebeuk heb begrepen is zij nu ook offline gegaan.
En echt, zelfs met smartphones mee op vakantie worden die hier echt niet gebruikt om op een forum te hangen. (Wel om foto's mee te maken of als routeplanner bij nieuw te ontdekken paden of na kinderbedtijd werkmails mee te kunnen beantwoorden). Een dag met de kinderen in de auto zitten of langer kan verder ook echt zonder schermpjes zonder dat ze zich vervelen of lastig worden, dus daarvoor hoeven we ze ook niet mee.
Als het erom gaat dat kinderen te verslaafd gedrag gaan tonen waardoor een afkiktijd wel handig wordt om in te plannen dan zie ik ook niet in waarom de ouders niet achter een computer zouden mogen zitten.
Ik beweer nergens dat beeldschermvrije vakanties moeten, iedereen is vrij om daarin te bepalen of en hoe ze dat wil organiseren. Het gaat me er alleen om dat zo'n opvoedregel wel door anderen gerespecteerd moet worden en niet van buitenaf moet geprobeerd te worden om dat stiekem of niet te overulen met het idee dat dàt toch niet meer van deze tijd is. Het is geen probleem dat de grootouders die kinderen in hun eigen huis laten DS-en, maar stiekem meegeven omdat ze het niet met de opvoeding van hun kleinkinderen eens zijn zou ver over mijn grenzen heen gaan en het dus gewoon niet tollereren.
Groeten Primavera
rodebeuk
31-12-2011 om 16:34
Ik kom nog even kijken...
De kinderen spelen algauw 2 uur per dag, soms minder, een spelletje op de PC (Lego star wars the complete saga, ze hebben nog niet alle levels) maar verder worden de (school-)laptops en de DS niet gebruikt. Door het jaar heen gingen ze daar vaak telkens weer op (ze liggen op te laden, dat moet thuis, en er kan geen beperkende software op omdat ze niet ons eigendom zijn). We genieten van de rust, het is dus allemaal erg meegevallen. Die ene zombiedag waren ze ook nog bij een vriendin dus dat was super-timing.
Verder zal het wel een forum-dingetje zijn dat er toch weer wat gesteggel komt bij een dergelijk onderwerp, ook al zeg ik expliciet dat ik het alleen over mezelf heb. Alsof dit soort dingen te persoonlijk wordt voor mensen die andere keuzes maken... wat mij betreft, doe het allemaal op je eigen manier!
Of Chippie mijn gevoelens herkent zal me dus worst wezen, te meer daar je over gevoelens sowieso niet kunt discussiëren. En wat betreft het verschil tussen ouders en kinderen: de term "lachwekkend" vind ik niet zo prettig gekozen, maar dat zal wel weer met gesteggel en persoonlijke dingetjes te maken hebben. Maar Chippie heeft zeker een punt. Het is zinloos en hypocriet om kinderen zaken te verbieden die je zelf als volwassene niet vol kunt houden. Zonder meer waar. Ik kies er zelf voor om sommige dagen behoorlijk veel te computeren en andere helemaal niet. Dat vind ik prettiger dan iedere dag een half uur tot een uur, omdat het er dan in gaat sluipen en minder een bewuste keus lijkt te worden. Voor volwassenen wordt het dan routine, dat vind ik gevaarlijk (voor mezelf), en bij kinderen zie je dat het een soort verworven recht wordt, iets wat ze ook willen als ze iets anders leuks ervoor moeten wegleggen. De goede opletter zal dus zien dat ik soms een tijd niet op OOL ben, en dat ik een andere dag vaak in een draadje reageer.
Dus Chippie, daar heb je gelijk in, als je echt regelmatig cold turkey eist kwa beeldscherm van je kinderen dan moet je dat zelf ook doen.
Nou, lijkt me wel weer genoeg zo. Ik wens jullie allemaal een heel prettige en veilige (kan hier op zolder nog de knallen horen) jaarwisseling!