Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Meedenken gevraagd: plotseling ds en laptop in huis

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Mijn schoonmoeder heeft zonder overleg met ons "als geheimpje" een ds en een laptop meegegeven aan de kinderen. Ze had zelf een erg dominante moeder en neemt zo achteraf wraak op haar moeder. Is al vaker voorgekomen, daarom hadden we afgesproken dat tussendoor-kadootjes in het redelijke blijven, 10-20 euro, zodat de kinderen nog het verschil voelen met een verjaardag.
Aan die afspraak heeft ze zich nu niet gehouden.

Ze heeft de hardware tussen hun pyama's in hun rugzakjes verstopt. De kinderen zijn 6 en 10.

Nu is de vraag, wat is het beleid? Ik had me erg verheugd op een beeldschermarme vakantie, vooral oudste kan er helemaal los op gaan. De computer neemt dan zijn leven over, het is niet meer sociaal of gezellig, hij vergeet te eten, en ik moet dus wel regels stellen.
Ik wilde deze vakantie juist samen dingen doen, net als wanneer we in een huisje zitten. Dan nemen we ook niets mee, en juist afgelopen zomer was dat erg gezellig. Vond oudste ook.

Ik moet nu op stel en sprong verzinnen wat we doen. Ik heb gezegd dat de boel na de Kerstvakantie retour gaat. Per post want ze wonen ver weg. Maar ondertussen wil ik zoooo graag veel tijd met ze doorbrengen en sorry, niet al mariokartend. Maar als ik die dingen morgen terugstuur ben ik de boeman. Ik vind het zo moeilijk! Man geeft me gelijk maar laat mij het beleid verzinnen, en ik weet het niet zo goed. Moet ik een paar dagen opofferen, beeldschermtotaaldagen? Maar de ervaring leert dat ze pas na een paar beeldschermarme dagen tot spelen kunnen, die tijd mis ik dan. Of moet ik iedere dag twee uur doen en in die tijd zelf gaan mediteren of wenkbrauwen epileren of foto's inplakken?

Ik zit echt even omhoog.
Wat zegt jullie pedagogische hart?

over het relationele gedeelte hoef ik geen adviezen, dit gaat al zo lang als ik kinderen heb en de 12 jaar ervoor dat ik met schoonmoeder omging waren de verhoudingen ook al duidelijk. Dus dat verander ik niet. Maar wat zeg ik tegen de kinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee, nee, nee en nog eens nee!

Jij hebt duidelijk aangegeven dat je dat niet wil hebben. Nou doet ze het toch: ik zou daar een hééééél boos telefoontje aan plegen! En voor wat betreft je kinderen: zou ik zeggen dat je duidelijk van te voren tegen oma hebt gezegd dat je dit niet wilde, dus dát feest gaat niet door.

Gr. Poezie.

merene

merene

27-12-2011 om 20:46

Hmm

Dat is een moeilijke. Hier werkt het in ieder geval niet door een bepaalde tijd met ze af te spreken. Als ze van 17.00 uur tot 17.30 uur mogen wii-en gaan ze op de bank zitten wachten tot het tijd is.

Ik weet het niet hoor, maar ff wat spuien.
Het zijn nogal dure cadeau's, dus het is wel uit te leggen om ze te bewaren tot een speciale gelegenheid. Of tot 8 januari (om het einde van de vakantie te "vieren")

Succes, ik zou hier ook niet blij van worden.

Kan het niet samen?

Het is geen leuk gezicht als je kind in een vakantie als zombie aan een beeldscherm geplakt zit.
Kun je niet iets vinden op de DS of laptop dat je samen moet doen?
Mariakort is iets dat je ook samen kunt spelen (oh nee, dan heb je wel 2 DS-en nodig...)
Mijn kinderen zijn redelijk beeldschermliefhebbend, maar ze doen eigenlijk wel vrij veel dingen samen achter PC en met DS. Wel iets andere leeftijden, 12 en 9. Maar het kan wel, vooral als papa of mama ook meedoet in het spel.

En verder, je zult voldoende ervaring hebben om te weten hoe je met oma om moet gaan. Al kom je soms voor verrassingen te staan. Ik dacht dat ik me toch al 20 jaar redelijk had ingespand om me aan te passen aan en te assimileren in de cultuur van mijn schoonfamilie. Nou, deze Kerst kreeg ik me toch een sneer. Ik ben geen Hollander meer (voel ik me niet in elk geval), maar DAT ben ik dus ook nog niet geworden.

De paden op de lanen in

Gelukkig is het niet koud. Je kunt ook de komende dagen lekker met ze gaan struinen. Dan is het beeldscherm ook uit beeld.

rodebeuk

rodebeuk

27-12-2011 om 21:29 Topicstarter

Met oma doe ik helemaal niets

die reageert nl op mij alsof ik haar moeder ben en zij een brutale puber. Die beker laat ik graag aan me voorbij gaan. Met een beetje geluk gaat ze huilen. Ik ben echt kwaad, zo'n drukke tijd gehad en dan zo'n gezeik in de kerstvakantie. Bah. Dus dat emotionele stukje slaan we lekker over, ik wil niet meegaan in dat spel. Zelfs als ik alleen maar zeg dat het voor mij vervelend is als ze zich niet aan de afspraak houdt (de beroemde ik-boodschap), gaat ze al los. We hebben verdorie nog over de ds gepraat, een uur voor vertrek, dat we dat pas voor de verjaardag wilden! Dat is ook dat puberale, lekker toch doet ze het dan. Als ik wil dat ze iets niet doet moet ik zeggen dat ik graag heb dat ze dat doet. Uit dergelijk gedrag heb ik al jarenlang opgemaakt dat het niet over mij gaat maar over iets ouds van haarzelf. Het normloze is tot norm verheven. Maar ik dwaal af.
Oh en voor de nieuwen hier je mag geen oma zeggen want dan heeft ze die facelift voor niets gedaan.
Ik zit puur met de kinderen. De oude ds was kapot, ze hebben nu een stapel van acht oude spelletjes (ja mensen, hoe zouden we daaraan gekomen zijn...allemaal nieuw voor 40 euro, nix geen downloads) gevonden die ze weer willen spelen. Ik wil niet mijn kinderen afwijzen omdat ze zin hebben om te beeldschermen, maar ik wil wel een Gewone Normale Kerstvakantie. Graag. Ik moet opletten dat ik niet emotioneel word in mijn reactie op de kinderen, ze te veel afwijs.
Dat met die tijd en dat wachten doen ze hier ook. En als ik zeg tot 12 uur 's ochtends dan ben ik weer de ochtend gebonden.. grr.. want dan willen ze nergens heen...

Ik slaap er nog een nachtje over. Beukman heeft enorm kiespijn en is daarom even uitgeschakeld, heerlijk om dan op het OOL legioen te mogen terugvallen! Bedankt allemaal voor het meedenken.

rodebeuk

rodebeuk

27-12-2011 om 21:31 Topicstarter

Ps dirksmama

sjonge, wij lopen idd beetje gelijk kwa tijdsverloop.
Ach joh, tis allemaal biologisch bepaald moet je maar denken. Je mag wel stamhouders werpen (en vernoemen ook nog mumblemumble al is dat bij jou nr 2 geloof ik voor hun kant) maar verder moet je je plaats kennen.
Kaaskop!

Zo, nou hoor je het eens van een ander...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-12-2011 om 21:35

Tja

Het lijkt mij eerlijk gezegt best lekker in de vakantie als de kinderen een paar uur aan een beeldscherm geplakt zitten, dan kan je nog eens iets voor jezelf doen. Je was toch niet van plan om de hele vakantie verantwoord gezellig te gaan doen?
Kan je het niet beter op z'n beloop laten?

Dendy

krin

krin

27-12-2011 om 21:37

Nou

Wat mijn pedagogische hart zegt... Tegenstrijdige dingen, geloof ik. Zoals dat vakantie ook is dat je doet wat je leuk vindt en te baat neemt wat je in de schoot geworpen wordt, of dat nou een dik pak sneeuw is of een door moeders ongewenst beeldscherm. Maar ook dat beeldschermen inderdaad contactarme eilandjes maken van huisgenoten, en dat je je dan als buitenstaander zo verdomd alleen kunt voelen dat je niet eens meer kunt genieten van de rust om in bad te liggen bubbelen of je wenkbrauwen te doen. En alles wat je nu aan gezellig-met-z'n-allen aandraagt, zal als minder attractief alternatief worden gezien. It's a lose-lose situation. Leg je daar dus maar alvast bij neer: jij bent hoe dan ook de boeman
Dus. Je hebt al gezegd dat ze na de vakantie (pas) teruggaan. Dat kun je niet meer terugnemen. Dan komen paal en perk in zicht. Bij de beeldschermverslaafde hier (de junior junk, de senior junk is beyond reform) helpt begrenzen redelijk. En dan het moment dat hij mag zo ver mogelijk naar achteren schuiven, of juist vroeg op de dag, dan heb je het maar gehad. Een uur per dag, of nu in de vakantie langer, maar hooguit twee. Je kunt ook dag om dag doen, misschien? Wij hebben in de vakantie vaak de regel dat we allemaal een dag mogen invullen, en de rest doet dan mee, zonder zeuren. Zoiets valt ook nog te proberen.
Overigens kan meespelen met karten even gezellig zijn als samen een spelletje doen aan tafel, hoor. Als het irritante muziekje heel zacht (of liefst uit) mag.

Was jij dat niet, die in de vakantie iedereen alle mogelijke bezigheden liet verzinnen, en dat je dan een hele lijst met activiteiten had om uit te kiezen? Misschien moet je die er weer in gooien, dan wordt het begeerlijke beeldscherm wellicht onschadelijker, als een van de vele (zelfverzonnen) opties.

Chippie

Chippie

27-12-2011 om 22:05

Ander geluid...

Ik ga me niet bemoeien metje (schoon)moederrelatie maar bekijk het even vanuit mijn kant. Als ik later oma ben ga ik soms mijn kleinkinderen heerlijk verwennen en mijn kinderen hier en daar financieel steunen. Rode beuk, jullie hebben het goed maar niet riant. Ik kan me dus goed voorstellen dat ik als oma zou denken, het is kersttijd, ik ga kinderen financieel ondersteunen en mijn kleinkinderen verwennen. Een laptop en DS. Een leuk en nuttig cadeau. Ik zou het ook niet onder de kerstboom leggen maar tussendoor geven (omdat de verwachtingen bij de volgende kerst veel te hoog gespannen zijn). Het is een groots, van de zotte cadeau maar gegeven uit een goed hart. En wat is er nu heerlijker dan geven? En zo heel vreemd vind ik het niet dat kinderen van 10 en 6 een DS en laptop hebben en dat ze daar een uurtje per dag in de vakantie op spelen (normaal is het hier een half uurtje per dag). Dan blijft er nog genoeg tijd over om allerlei 'verantwoorde' dingen te doen. En vakantie is hier juist ook voor lekker niksen, hangen, beetje klungelen op computer, etc

rodebeuk

rodebeuk

27-12-2011 om 22:06 Topicstarter

@dendy

sinds de jongens een laptop hebben van school zitten ze er iedere dag achter als ik het aan henzelf over laat, en dan liefst dat uurtje tussen vijf en zes. Ze weten niet eens meer wat je anders kan doen als je thuiskomt. Dat stoort me, alleen maar die achterhoofden zien. Ik vind dat echt heel ongezellig. Het duwt ook de rest van het gezinsleven naar achteren, ze claimen me dan de hele avond. Daar word ik nou gek van. Ze vergeten te eten, huiswerk te maken enz. Dat had ik nou net een beetje in het gareel.
Dus nee, ik zit niet te wachten op beeldschermkoppen.

rodebeuk

rodebeuk

27-12-2011 om 22:22 Topicstarter

Chippie

Ds en laptop waren gewoon uit voorraad. Niet gekocht voor de kinderen. Leuk en nuttig? Nee. We hebben al vier computers in huis.
Ze wilde die DS aan jongste geven en moest toen iets voor oudste erbij pakken ter compensatie. Dus rommelt ze ergens nog een ouwe (Windows 5) laptop erbij. En zegt tegen de kinderen dat ze het niet tegen mama en papa mogen zeggen. Daardoor voelen die kinderen zich echt heel naar. Ze zaten echt met witte gezichtjes in de trein.
En dat met goed maar niet riant, daar ga ik bijna van janken. Het wordt heel persoonlijk maar geloof me, je steunt een gezin niet met een ds en een laptop. Zeker niet als ze een uur geleden nog hebben gezegd die nu niet te willen. Als je een gezin wilt steunen dan vraag je je af wat ze nodig hebben, en eventueel stem je dat af. Er is dus ook geen sprake van dat dit zorgvuldig gekozen en met voorpret gekochte kado's waren. Het was gewoon een spontaan gebaar. Daar zie ik het voor aan, en ik heb verder ook geen grote verwijten. Ik wil alleen die rustige vakantie zo graag.
Het contrast met mijn eigen ouders is gigantisch. Achter de schermen hebben die ons enorm gesteund, en bij mijn schoonouders is het precies andersom. Veel bombarie, grote dozen, radiostilte als we om praktische hulp vragen. Het is niet voor niets dat mijn man eigenlijk vrijwel met zijn ouders gebroken had voordat we elkaar leerden kennen. De initiatieven zijn de laatste 20 jaar altijd van mij uit gegaan, het leek me beter om ze niet helemaal te mijden. Het contact is heel broos, en ik kan hier niet te veel uitweiden.

Dit draadje was echt alleen maar begonnen om mijn beeldschermbeleid voor de komende weken uit te zetten. Ik ben ook met opzet niet in Relaties gaan zitten. Ik vind dat ik het heel aardig in de vingers heb momenteel, met mijn schoonmoeder. Het is veel, veel moeilijker geweest vroeger.

rodebeuk

rodebeuk

27-12-2011 om 22:23 Topicstarter

Oh en krin

Bedankt voor het meedenken, hier kan ik wat mee!

Zombiedag

Persoonlijk kan ik je aanraden wat ik pasgeleden gedaan heb. Eén zombiedag. Verplicht onbeperkt beeldscherm. Rest van de tijd doen we of we gewone mensen zijn.
Op de zombiedag niet uit de pyama, mama ook de hele dag met ogen aan het beeldscherm geplakt. Ontbijt? Pak maar wat, je weet waar het staat. Lunch? Idem. Tussendoor. Zelfde, en pak voor mij ook een zak chips.
Avondeten: boterham met cup-a-soup en een appel of banaan.
Na het avondeten waren ze erg blij dat er nog kaarten gepost moesten worden en we de deur uitgingen.
Bij het slapengaan was het wel: morgen weer? Nee dus, jullie hebben je dag gehad. Morgen museum

En ja hoor...interactieve displays...

Maar goed, met verwijzing naar de zombiedag kon ik wel hardmaken dat ze hun portie beeldscherm voor de rest van de week wel binnen hadden.

En voor schoonfamilie...ach gewoon weer even door de gebruiksaanwijzing bladeren en die even diep in de kast wegzetten. Diep ademhalen en ach jakkes, het is gewoon balen als ze zo doen.

Rosase

Rosase

27-12-2011 om 22:41

Accepteren en loslaten

Teruggeven is nu even geen optie meer.

De beeldschermen zijn erbij deze vakantie en daar moet je het mee doen. En gezien de leeftijd van je oudste denk ik dat je ervan uit mag gaan dat dit in de toekomst ook wel zo zal blijven.

Wat ik doe is af en toe een lummeldagje in plannen. Kids achter de beeldschermen is toch wel het ideale moment om een ommetje te maken met man, je benen even te harsen, lekker uitgebreid in bad te gaan, even te winkelen...
En de rest van de tijd begrenzen. Mijn 9-jarige dochter mag 2x per dag een half uurtje. Ook uit lijfsbehoud, want anders is ze niet te genieten. Ik laat ze dus even los en jaag ze er daarna weer vanaf. Tijdstip is afhankelijk van het dagprogramma, en door mij te bepalen dus.

Overigens is mijn ervaring ook dat hoe minder je er zelf een issue van maakt, hoe minder interessant die dingen worden. Het is ook het verbodene dat het nou juist zo interessant maakt.

rodebeuk

rodebeuk

27-12-2011 om 22:45 Topicstarter

Kmoet naar bed!

Bedankt allemaal, ik denk dat het me gewoon allemaal wat veel was. We waren net door kerst heen, eerst mijn familie en toen 2 dagen bij de schoonpiepul, en dan zo'n verrassing in de trein naar huis. Ik had nog gesuggereerd om langer te blijven, anders was het niet eens gebeurd.

Ik geniet zooo van geen school, geen werk en lekker thuis samen! Daaraan lees ik mijn stress-levels af. Het ware misschien beter geweest als ik dit draadje niet gestart was en er eerst over geslapen had, maar ik voelde me zo alleen omdat Beukman kiespijn heeft, schoonmama dus tsja, niet echt helpt en ja, mijn eigen moeder moet ik natuurlijk ook wel missen zo deze tijd van het jaar.

Nou ja.
Ik denk dat het 1 zombiedag wordt en daarna idd het gewone ritme. Ga ik die dag wel de boodschappen doen e.d. Normaal overleg ik dit soort dingen met de kinderen maar door het loyaliteitsgedoe met schoonma was dat geen optie.
Eerst morgen maar eens Vet Genieten. De kinderen gaan met vrienden naar een kinderconcert en wij gaan ge2en naar het Kamermuziekfestival in Utrecht. Doen we niet zo vaak samen, zulke dingen, dus super zin in!
Bedankt, jullie zijn geweldig!

dc

dc

27-12-2011 om 22:54

Uh, lekker houden

Ik zou die dingen echt houden. En in overleg met de kinderen bepalen welke dagen computervrij zijn, en een paar dagen inlassen dat ze lekker onbeperkt hun gang mogen gaan.

Je kinderen hebben toch ook recht om door oma verwend te worden? Ik zou daar echt niet tussen willen gaan staan. De invulling van de tijd daarentegen kun je -in overleg natuurlijk- zelf bepalen.

Margriet*

Margriet*

27-12-2011 om 22:58

Ik zou de

beeldschermtijd juist 's ochtends doen. Als je uit bed komt een uurtje beeldschermen en daarna uit. Dan worden er andere dingen gedaan. Werkt hier met twee beeldschermjunks van 6,5 en 11 prima.
Het is ook een beetje dubbel vind ik als je ze nu houdt maar aan het eind van de kerstvakantie die dingen teruggeeft. Zou ik niet kunnen verkopen aan mijn kinderen. Ook dat zou ik structureren. Of direct terug of houden, niet een beetje van dit en een beetje van dat. Maar goed dat is je eigen keus.

Rode beuk

Ik lees ook in je berichten dat de vakantie anders gaat lopen dan jij had gepland. En geloof me, dat gaat de komende jaren nog vaker gebeuren, zonder dat oma daar de oorzaak van is :o)

Lizelot

Lizelot

28-12-2011 om 09:58

Laten gaan

Rode beuk,mijn eerste reaktie was ook dat oma kinderen mag verwennen,geven wat ze niet mogen,laten doen wat ze thuis niet mogen.Maar ik lees nu dat de relatie met je schoonmoeder anders is.Dus is je reaktie ook anders,ik heb ook 2 heel verschillende oma;s,ik herken het wel.Maar je kinderen hadden eerder al een DS,jullie hebben thuis al 4 computers.Dus lijkt me dat het computeren niet meer wordt door 1 laptop erbij.De DS nu weer nieuw dus even heel belangrijk,geef ze dan een uurtje in de ochtend,bij het wakker worden,is nu hier ook,ik even achter de pc,zoon op de bank met de WII,tot mijn ochtendhumeur verdewenen is en ik aanspreekbaar ben .de rest van de dag alles uit,vanmiddag een half uurtje en als ik eten ga koken.Werkt prima.Zoon heeft nu net een nieuwe DS,maar ook al heeft hij die van oma gekregen,hier gelden gewoon onze regels,dus ook de DS van oma gaat na een uurtje uit.Nieuw of niet!!!
Zoon heeft ook WII party gekregen,dat doen we ook samen.Is net zo leuk als Ganzeborden of iets dergelijks.
Ik zou de spullen niet terug sturen.Ik zou het gewoon laten.

tonny

tonny

28-12-2011 om 10:25

Onze ouwe strippenkaart

Een van onze kinderen refereerde eraan met kerst: onze strippenkaart vroeger.

Zoals jullie weten zijn allevier mijn kinderen inmiddels 20-plus, dus in hun jonge jeugd waren er nog geen laptops en ds-sen beschikbaar. Wel een TV en toen ze daar wat te vaak voor zaten, heb ik op gegeven moment een strippenkaart ontwikkeld. Elke strip was een kwartieer, geloof ik, en die strip was tevens een bepaald bedragje waard. Elke vrijdag kwam er een nieuwe strippenkaart en wat je aan het eind van de week over had, kon worden omgezet in klinkende munt. Ze konden dus zels beslissen hoeveel kijken hen waard was.

Inderdaad zijn beeldschermende medemensen buitengewoon ongezellig en onbenaderbaar, en dat wordt er voorlopig niet beter op vrees ik. Ik snap je helemaal Rodebeuk.

Dus ofwel een strippenkaart/stempelkaart verzinnen, en op gezette tijden die fijne speeltjes achter slot en grendel. Duidelijkheid voor alles. Ik heb weliswaar elders gepleit voor nuance, die kan altijd nog worden toegepast bij tijden van ziek-op-de-bank of zo

Sterkte ermee. Het is waardeloos als iemand die tot je naaste familie behoort zo keihard je grenzen negeert en zich tussen jou en je kinderen posteert. Erg vervelend!

Rafelkap

Rafelkap

28-12-2011 om 12:36

Bij oma

ojee, ik dacht dat mijn schoonouders erg waren. Kinderen kregen met de kerst een enorme doos met een houten dierentuin erin (zonder beestjes). Dat wordt dus 1 x in elkaar zetten en daarna niet mee spelen (oudste) en jongste ziet het niet staan (is 4 + en ik heb nog zo gezegd hij is 2 jaar). Nu dus zeker 1 m2 erbij en die ruimte kunnen we niet missen. Zou het het liefst op marktplaats zetten maar dat kunnen we niet maken. Man gaat nu proberen te vragen of we het daar kunnen stallen.
Hebben de jongens het al gezien? Kunnen ze het op een andere lokatie (bij oma) zetten om daar mee te spelen?
Ziet oma ook meteen dat ze dan niet van haar kleinkinderen kan genieten, die kijken dan naar een beeldschermpje ipv naar haar
Alleen 1 probleempje, dan willen je kinderen graag vaak naar oma

Chippie

Chippie

28-12-2011 om 13:10

Iedereen zit er emotioneel wel eens doorheen...

Sterkte daarmee, maar rationeel begrijp ik het niet. Er zijn al vier (!) computers in huis en een DS was er ook al eens. Dus er wordt gecomputerd. Dan is het tch niet anders dan anders: grenzen stellen. Daar doe die extra laptop toch niets aan af. Hier mogen ze in de vakantie een uur laptoppen of DS-en.

Primavera

Primavera

28-12-2011 om 14:55

Gewoon de beeldschermvrije vakantie blijven houden

Wij houden ook wel eens een beeldschermvrije vakantie. Als de kinderen dan toch stiekem een beeldschermprodukt zouden meenemen al of niet met compliciteit van opa en oma, dan zou mijn reactie zijn: maar dat hadden we niet afgesproken. Ik zou de DS en laptop vervolgens innemen tot het einde van mijn vakantie en daarna op de gebruikelijke wijze doorgaan. Nu toch beeldschermtijd instellen komt me teveel over als een soort beloning voor het stiekem doen, aangezien bij vragen het antwoord nee zou zijn geweest en ik wil stiekem doen op geen enkele wijze belonen.
Als volleerd moederkreng zou ik er ook nog even aan toe voegen dat als ik chagerijnige gezichten moet zien omdat het stiekeme plannetje niet gelukt is het spul acuut terug gaat ipv dat ze het aan het einde van de beeldschermloze vakantie alsnog mogen houden.
Groeten Primavera

sinas

sinas

28-12-2011 om 15:31

Mmm

zit er niet iets anders achter? Ik dacht eigenlijk ook dat het ging om het niet in huis willen hebben, maar er zijn dus al 4 pc's? En er was al eerder een DS, maar die was stuk? Wat is er dan moeilijk aan om gewoon te zeggen, tja, leuk, gekregen, maar de regels over de 4 pc's waren voor de vakantie al gemaakt en duidelijk, daar verandert deze laptop en ds niks aan. Het probleem ligt duidelijk dieper dan die laptop en DS en speelt meer op het relationele tussen jou en je schoonmoeder.

rodebeuk

rodebeuk

28-12-2011 om 16:23 Topicstarter

Geslapen

...als een os. En nog steeds heel moe.
Mooi concert van Janine Jansen gehoord, kinderen zijn met vrienden naar ander concert.

Er kleeft idd veel meer aan. Ik wil ook niet de hele relationele vuile was buiten hangen hier, dus ik laat dat stuk ff liggen.

We hebben duidelijk computerregels die goed werken. Maar een van de regels is dat met nieuwe dingen meer tijd gespeeld mag worden, juist om dat verboden fruit-effect te killen. En laat dat nou ff slecht uitkomen met de vakantie. Verder hebben we een druk jaar achter de rug en is jongste in onze ogen nu juist eens toe aan spelen zonder beeldscherm, omdat hij per augustus de overstap had gemaakt naar een klas met beeldschermen. Hij is pas zes en de kapla begint stof te vangen. Ik weet het, judgmental, maar zo staan wij er nu eenmaal in.
Verder hadden we de regel dat je voor je zevende verjaardag een DS mag vragen. Misschien onzinnig, maar dat was de regel, en als die voor oudste gold moet ie ook voor jongste gelden.
Wat de hardware betreft: die laptop is gewoon ouwe meuk, we hebben geen tijd om daar iets van te maken. Als jongste dan de DS mag houden heeft oudste netto niets.

Het was gewoon een onbezonnen actie van schoonmoeder maar helaas de laatste in een lange reeks. Haar intentie zal heus wel deugen maar de rek is er bij ons uit. Ik probeer heus waardering op te brengen voor haar intentie. Maar op de een of andere manier zoekt ze het altijd in het overtreden van normen, verzonnen of vaststaand, en zijn het altijd acties die andere mensen energie kosten. Hebben al van alles geprobeerd om onze eigen houding aan te passen, om over verwachtingen maar niet te spreken. Die liggen al jaren buiten naast de keukendeur.
Kinderen zijn ook nog heel moe en sloegen elkaar bij het ontbijt alweer de hersens in om die ene DS.
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik sta er alweer een stuk rustiger in. Ik ga ook niets terugsturen, meer laten verdwijnen/uitdoven. Of jongste nu nog een DS wil voor zijn verjaardag zal tegen die tijd wel blijken.

sinas

sinas

28-12-2011 om 16:34

er is nu een tegengestelde regel in werking getreden. Daar zit hem dus de angel. Dan is het aan ouder om daar dus een middenweg in te vinden.

Margriet*

Margriet*

28-12-2011 om 17:32

Tja

Regels moeten af en toe aangepast worden (flexibel als het kan, star als het moet). Kun je toch verkopen, door invloeden van buitenaf kan het wel eens anders zijn. Dus nieuwe dingen die onverwachts binnenkomen daar geldt niet hetzelfde voor. Het is maar hoe jij het brengt.
De een een half uur de DS, de ander een half uur computeren. Dan ruilen. Als dat niet werkt helemaal niet meer die dag.
Ik vind PrimaVera erg streng. Volgens mij is het niet van deze tijd om het beeldscherm de hele vakantie te verjagen. Het is nu winter en dan doe je minder buiten. Bovendien kun je ook beeldschermen doseren en daarnaast nog genoeg leuke dingen doen. Volgens mij is het streven te hoog en vraag ik me af of beeldschermen nou zo schadelijk zijn dat ze twee weken ontzegt moeten worden (is dat ooit wetenschappelijk onderzocht dat het goed zou zijn om beeldschermen twee weken te ontzeggen, ik bedoel wat is de winst). Ik denk niet dat ze dan eerder tot spelen komen. Structuren is al de helft.

Margriet*

Margriet*

28-12-2011 om 17:33

Bovendien

Deed oma stiekem, niet de kinderen!

Annet

Annet

28-12-2011 om 19:29

Om de dag

Ik zou bepalen dat jongste de ds alle oneven dagen mag gebruiken, maximaal 40 minuten per dag. En de oudste alle even dagen.
Dit tot jongste 7 wordt. Dan mag hij immers een eigen ds vragen voor zijn verjaardag. Dat kan dan deze ds zijn of een helemaal nieuwe.
De laptop zou ik alleen voeren met educatieve cdroms die dit systeem nog aankunnen. Geen internet dus.
Ik heb nog wel wat engelstalig spul liggen zoals 'wie-is-het' in het Engels en een serie PC Genius voor jonge kinderen (ook in het Engels).

's ochtends

ik zou de beeldschermtijd ook 's ochtends doen, heb je het maar gehad. Waarbij ik aanteken dat mijn zoon (dochter heeft nog niks met computers) veel matineuzer is dan ik, dus dan zou ik mooi in zijn beeldschermtijd kunnen uitslapen ofzo.

vrijgevige oma's - het wil wat. Zoon kreeg ook een spelcomputer van oma toen ze uit Indonesië terugkwamen. gelukkig geen DS, maar een goedkope. Was er toch niet blij mee, en ik heb mijn normen inzake beeldschermen al zwaar laten vervagen...

Groeten, (en fijne vakantie!)

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.