Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

09-11-2015 om 17:28

Makkelijke peuter, moeilijke puber?

Misschien slaat het wel helemaal nergens op en maakt mijn moeder me iets wijs Maar dit is wat me altijd verteld werd. Als een kind als peuter heel makkelijk was, dan word hij als puber heel moeilijk. En andersom. Als peuter moeilijk, dan een makkelijke puber. Bij ons klopte het op één na. Ik en mijn oudste zus waren ontzettend lastige peuters maar hele makkelijke pubers. Mijn jongste broertje en zusje waren hele makkelijke peuters maar bij hen heeft mijn moeder echt met de handen in het haar gezeten toen ze pubers waren, dat was één en al drama en brutaliteit. Alleen de middelste van ons gezin deed er niet aan mee, die was zowel als peuter als puber heel makkelijk en meegaand.

Nu heb ik een hele makkelijke peuter en dat is heerlijk natuurlijk. Maar als ik daar eens mijn opluchting over uit tegen mijn moeder krijg ik bovenstaand verhaal te horen met de waarschuwing: wacht maar, want als ze nu zo makkelijk is ga je heel wat beleven als ze straks puber is.

Dus eh, wel nieuwsgierig nu eigenlijk. Bij wie van jullie (degenen die al pubers hebben of zelfs al uit de pubers zijn) klopte de theorie van mijn moeder?


Christel

Christel

09-11-2015 om 17:35

Tot op heden

klopt het hier. Oudste was een bewerkelijke peuter, niet lastig, maar hij vroeg veel van me. Hij heeft zijn puberstreken gehad, maar mwah, ik vond het meevallen.

Middelste, inmiddels 15, was een super makkelijk kind, echt daar kon je er 10 van hebben. Nu is het heel moeilijk met hem, ik laat de details achterwege, maar ik weet het vaak echt niet meer.

Als de lijn zich voortzet krijg ik het over een jaar of 7 weer heeeeeel makkelijk met nummertje drie

Zus

Zus

09-11-2015 om 18:23

Hier niet

Mijn oudste was een makkelijke peuter en is nu nog steeds makkelijk ook al zit ze volop in de puberteit.
Geldt ook voor jongste tot nu toe (is bijna 13). Dus bij ons klopt het niet!
Mijn broer was trouwens een lastig peutertje en is nu als veertiger nog steeds lastig .

Nee

Oudste dochter: hevige peuterpuberteit, makkelijke puber
Jongste dochter: makkelijke peuter, makkelijke puber

skik

Dees

Dees

09-11-2015 om 18:39

Hier niet

Mijn nichtjes 1 makkelijke peuter en heerlijke puber, 2 terrorpeuters en terrorpubers.

Hadewich

Hadewich

09-11-2015 om 18:41

Hier niet

Twee makkelijke peuters en nu twee makkelijke pubers.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 18:48

Hier ook niet

Twee hele makkelijke peuters en anderhalve makkelijke puber (de jongste is 14 en tot nu toe is hij makkelijk...).

Klopt hier wel

Maar vooral omdat ik niets begreep van autisme en de basisschool al helemaal niet. Als puber zijn het lieve schatten met voorspelbaar gedrag.

Maar sommige kinderen zijn gewoon makkelijk van karakter en niet elke puber gaat 'puberen'. Ik ken ook wel kinderen in de familie die hetzij moeilijk danwel makkelijk van karakter waren en bleven.

Katniss

Katniss

09-11-2015 om 19:09

Nee hoor

Hier klopt het ook niet. Ze waren redelijk bewerkelijke peuters en behoorlijk puberende pubers.

Moni

Moni

09-11-2015 om 19:29

Hier niet

Dochter was een makkelijke peuter en ook een makkelijke puber.
Jammer dat niet iedereen erbij zet of het om een jongen of meisje gaat.
Dat kan ook nog verschil maken.

Katniss

Katniss

09-11-2015 om 19:34

J/M

Hoe zie jij dat verschil, Moni? Volgens mij zijn meisjes over het algemeen bewerkelijker dan jongens, zowel als peuter als als puber. Jongens beginnen wel later met puberen dus als de meiden klaar zijn, rond een jaar of 16/17, beginnen de jongens.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 19:40

Katniss

16/17 om te beginnen is wel heel erg laat hoor! Jongens beginnen gemiddeld twee jaar later dan meisjes en de meeste meisjes beginnen in groep 8/brugklas.

Moni

Moni

09-11-2015 om 19:47

Katniss

"Hoe zie jij dat verschil, Moni? Volgens mij zijn meisjes over het algemeen bewerkelijker dan jongens, zowel als peuter als als puber."

Hier is het andersom.

Mijn gevoel zegt dat als een meisje makkelijk is als peuter, er meer kans is dat ze dat ook is als puber.
En dat bij een jongen het niet zoveel zegt hoe hij was als peuter.
Maar dat is niet gebaseerd op onderzoek of zo, alleen op mijn gevoel.

Dat zegt niets over dat meisjes als puber volgens mij gemiddeld makkelijker zouden zijn dan jongens. Het gaat mij alleen om de makkelijkere peuters.

Noet

Noet

09-11-2015 om 20:38

volgens de schoolarts

toen ik daar was met dochter uit groep 2 liet ik me ontvallen een vreselijke puberteit te verwachten onder het motto, het moet er toch een keer uit gaan komen. Als peuter was ze heel makkelijk.
Volgens haar zouden makkelijke peuters ook makkelijke pubers.
Ik wacht het gewoon maar af, spreek jullie over een jaar of 10 weer dan kan ik mijn ervaring delen.
Met 20 zijn ze er wel doorheen toch?

Mussie

Mussie

09-11-2015 om 21:09

Beetje onzin lijkt me

Volgens mij hangt een en ander van heel veel factoren af en kun je het niet zo stellen. Ik denk bijvoorbeeld dat een kind dat erg aan zijn of haar moeder hangt, harder zal puberen omdat ze nu eenmaal los moeten komen. Het lijkt me net zo'n wijsheid als Lelijk in de luier, mooi in de sluier. Slaat ook nergens op. Maar goed, voor het lijstje: lastige peuter en lastige puber. En de ander makkelijke peuter en makkelijke puber.
Katniss, mijn jongens begonnen allebei met 13 jaar toch wel te puberen hoor!

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 21:13

Mussie

' Ik denk bijvoorbeeld dat een kind dat erg aan zijn of haar moeder hangt, harder zal puberen omdat ze nu eenmaal los moeten komen. '

Interessant... betekent dat dat Italiaanse mannen harder puberen dan Hollandse?

Ik denk dat er iets niet klopt in jouw gedachtengang. Als een jongen/puber erg aan zijn moeder hangt is hij nog niet los. Het loslaten komt dan later, dat kan met of zonder problemen gaan of alles daar tussenin. Problemen BIJ het loslaten komt juist doordat je als moeder erg aan je kind hangt. Andersom dus.

MamavanSenH

MamavanSenH

09-11-2015 om 21:58

Dus geen verband

In ieder geval tussen makkelijk als peuter-moeilijk als puber. Dan heb ik nog hoop dat ze makkelijk blijft

Nimbo

Nimbo

09-11-2015 om 23:24

Is niet een beetje onzin

maar hele grote onzin!

Mijntje

Mijntje

10-11-2015 om 06:39

makkelijk

Maar wat is makkelijk dan? Wat de een een makkelijk kind vindt, vindt de ander bewerkelijk, lijkt mij.

MamavanSenH

MamavanSenH

10-11-2015 om 09:43

makkelijk

Amper driftbuien en zeker niet buitenshuis, loopt gewoon mee, accepteert nee, leg haar in bed en ik hoor niets meer, huilt zelden. Waarschuwen is zelden nodig, straffen nooit. Bijzonder mens die dat bewerkelijk vind.

Mijntje

Mijntje

10-11-2015 om 10:15

Oh

in dat geval was mijn oudste geen makkelijke peuter: erg ondernemend, erg veel uitdagen met de grootste lol. Maar ik vind dit ook normaal.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

10-11-2015 om 10:22

Moeilijk / makkelijk

Heeft dat ook niet te maken met de flexibiliteit / instelling /houding van de opvoedende ouder?
Oftewel hoe gemakkelijk kan de ouder meeveren met de kinderen?

Yura

Yura

10-11-2015 om 11:39

Hier beide makkelijk

Hier beide kinderen makkelijke peuters en makkelijke pubers (1 jongen en 1 meisje).
Over het algemeen wat ik om me heen zie bij familie en vrienden zijn die kinderen die lastig zijn als puber eigenlijk altijd al lastig geweest. Wel zie ik wel bij bijna allemaal dat het zo rond een jaar of 17/18 bij iedereen wel rustiger wordt en dat er te praten valt met puber. Dus ik herken zeker niks in het spreekwoord.
Of meisjes lastiger zijn dan jongens of andersom weet ik niet, ik zie daar geen lijn in. Over het algemeen zie ik wel dat het met jongens lastiger is op de middelbare school. Hebben meer moeite met plannen en zijn sneller afgeleid (door playstation etc.), daarom zitten er ook veel meer meisjes op vwo dan jongens, zeker in de onderbouw. Je hebt er dus wat meer werk aan om ze bij de les te houden.

bloemetje

bloemetje

10-11-2015 om 11:44

waar komt toch...

Waar komt toch die behoefte vandaan om zaken te veralgemeniseren? Om te proberen jongens en meisjes in 'hokjes' te duwen (makkelijk, moeilijk), om de proberen in algemene patronen te ontdekken tussen peuter en puber? Ik bedoel: je weet toch dat dat niets, echt helemaal niets, zegt over jouw kind?

Flexibiliteit ouder

Sinbads vrouw: "Heeft dat ook niet te maken met de flexibiliteit / instelling /houding van de opvoedende ouder?
Oftewel hoe gemakkelijk kan de ouder meeveren met de kinderen?"

Nou ik kan je uit ervaring melden dat mijn al dan niet flexibele opvoeding drie totaal verschillende kinderen heeft opgeleverd. Waarbij de eerste al bakjes met nagelschaartjes e.d. van de commode aftrapte toen ze nog maar drie dagen oud was. Ik had nog niet eens de tijd gehad om mijn "flexibiliteit/houding/instelling" in de opvoeding in te zetten.

Dus nee, het "nurture"-effect van makkelijke of moeilijke kinderen waag ik te betwijfelen. Kinderen zijn volgens mij gewoon heel verschillend, ook in hetzelfde gezin en bij dezelfde opvoeding.

MamavanSenH

MamavanSenH

10-11-2015 om 13:22

Hier toevallig

Tot nu toe twee hele makkelijke kinderen en ik denk dat het deels karakter is en deels de manier waarop we ermee omgaan. Geen problemen maken van dingen die geen probleem hoeven te zijn bijvoorbeeld. Zo wilde S als baby echt niet alleen in bed liggen. Nou ja, dan toch niet? Niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn, dan heb je ook geen moeilijk kind. Maar ik geloof dat ze ook qua karakter gewoon echt makkelijker zijn dan leeftijdsgenoten gemiddeld. En dat zal wel aangeboren zijn.
Nu maar hopen dat dat zo blijft . En de eerstvolgende keer dat mijn moeder zegt dat ze in de puberteit lastig gaan worden omdat ze nu zo makkelijk zijn kan ik dat van de tafel vegen.

mamavan

Of het zin heeft om met je moeder in discussie te gaan (en het 'van de tafel te vegen') weet ik natuurlijk niet, maar je kunt zoiets ook gewoon af doen met: "ach dat zien we dan wel weer".

En dat je van niet moeilijk doen ook een niet moeilijk-doend kind krijgt, dat strookt niet geheel met mijn ervaring. Bij onze vierde (en laatste) was ik inmiddels gepokt en gemazeld en heel relaxed en makkelijk. Maar het is toch wel het dwarste en meest niet-te-hanteren exemplaar van allemaal geworden. En hoewel ze pas 7 is, geloof ik nu al niet dat dit een makkelijke puber gaat worden ook

Jamie

Jamie

10-11-2015 om 19:00

Yura

'Hebben meer moeite met plannen en zijn sneller afgeleid (door playstation etc.), daarom zitten er ook veel meer meisjes op vwo dan jongens, zeker in de onderbouw.'

In de bovenbouw zitten er opeens meer jongens?

Maar goed, jouw cijfers kloppen niet voor heel Nederland. Er gaan vrijwel precies evenveel jongens als meisjes naar de brugklas VWO maar er komen meer meisjes in de bovenbouw.

pag 20-22 http://www.eurocollege.nl/assets/pdf/pdf_03afdbd66e7929b125f8597834fa83a4.pdf

Injel

Injel

10-11-2015 om 19:56

nog niet

mijn dochter is eigenlijk altijd heel relaxed geweest. Als peuter, als kleuter, als basisschoolkind. Nu ze puber is, botst ze af en toe met haar vader, maar verder vind ik haar nog steeds heel makkelijk.

Maar ze is de deur nog niet uit, het kan nog veranderen

Mussie

Mussie

10-11-2015 om 20:07

Haha Jamie

Ja het was wat uit de losse pols opgeschreven. Puberden die Italiaanse mannen maar eens! Dan zouden ze dus wat losser komen volgens mijn theorie. Alleen zouden ze dan wel heel hevig puberen en ik weet niet wat de mamma's dan zouden doen.

en dan...

Heb je ook nog 'midlife', de overgang, de penopauze, de zieke en de bejaarde. Allemaal levensfases waar je karakter getest wordt.
En de tropenjaren als de kinderen klein zijn.
En dan als die allemaal samenvallen binnen een gezin.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.