IngridT
12-05-2014 om 15:54
Mag jullie puber meerijden met een chauffeur van twijfelachtig allooi??
Situatie: as weekend sportwedstrijd. Klein team, 4 jongens,, allemaal haar of 16,17 met veel spullen. Afstand: 150 km van huis.
Normaal rijden met 1 of 2 ouders mee.
Nieuwe team begeleider is knul van 19 die vorig jaar nog in het team zat. Leuke knul, naar geen echt stevig type. Weinig verantwoordelijkheidsgevoel, veel branie. Hij heeft vorig jaar zijn rijbewijs gehaald. Liep altijd op te scheppen hoe mooi hij kon slippen en hoe hard hij door de bochten kon. Heeft een paar maanden terug zijn eigen 2e hands autootje Total loss gereden in een eenzijdig ongeluk (sloot in op een stil buitenweggetje). Ik was niet verbaasd. Sterker nog, had al eerder tegen zoon gezegd dat het me niets zou verbazen als ie een ongeluk zou krijgen. Gelukkig is ie er zelf goed afgekomen, maar dat ie de foto's van het wrak op de whats app rondstuurde vond ik op zijn zachtst gezegd vreemd. Alsof het stiefvader of zo.
Nu heeft ie ( als begeleider van het team) het plan opgevat een busje te huren en met zijn allen zonder ouders te gaan. 150 km heen en 150 km terug. Hij is de enige 18 plusser.
Ik heb het mijn zoon verboden. Desnoods rij ik zelf, maar ik wil mijn kind niet bij deze knul in de auto hebben.
Mee eens?? Ben zelden van de keiharde statements, maar dit zit me gewoon niet lekker...
Ingrid
Katniss
12-05-2014 om 15:55
Eens
Ik ben ook niet zo van het verbieden, maar hier zou ik ook een stokje voor steken als ik het zou weten.
Sukran
12-05-2014 om 16:09
En zoon?
Mee eens, geen haar op m'n hoofd maar wat vindt zoon zelf? Toen ik 16/17 was, bedacht ik zelf al dat het niet handig was om bij dat soort gasten in te stappen...hield (en houd) teveel van het leven!
Leen13
12-05-2014 om 16:15
Mag niet
Vraag inderdaad aan je zoon wat hij zelf zou willen?
En bied aan hoe dan ook dat hij tegen deze figuur mag zeggen dat het niet mag van zijn ouders. Als hij het zelf niet wil zeggen.
Melle
12-05-2014 om 16:29
Niet doen
Ben het met je eens. Voor mij is dit geen twijfelgeval, niet eens op het randje, maar luide bellen en knipperende lichten. Mogen de andere teamleden wel met hem meerijden?
Flanagan
12-05-2014 om 16:30
Contact met sportvereniging
Kan je dit opnemen met de sportvereniging zodat de begeleider gewaarschuwd is door de vereniging. Het bravoure gedrag zal de sportvereniging ook niet erg waarderen, lijkt mij.
Daar de meeste sportweekenden in de kantine eindigen, zou ik er niet aan moeten denken dat mijn kind bij een beschonken 19- jarige in de auto stapt. Mijn kind weet dat bij twijfelachtige situaties het ons altijd kan bellen.
druif
12-05-2014 om 16:32
bij twijfel niet inhalen
Ik probeer altijd mijn gevoel te volgen in zulke situaties. En je krijgt meer spijt als je het tegen je gevoel goedkeurt en het mis gaat, dan wanneer je angst onnodig bleek te zijn.
De dingen waar ik het meest spijt van heb in mijn leven, zijn de beslissingen die ik tegen mijn gevoel in genomen heb. Omdat ik me door anderen liet overhalen.
Tigress
12-05-2014 om 16:53
Nee
Ik zou de rillingen ervan krijgen. Zo'n stelletje pubers in een bus met een onervaren chauffeur. Als die chauffeur het puberale gedrag zelf ook maar amper is ontgroeid, gaat bij mij ook het alarm af. Die gaan in bravoure niet voor elkaar onderdoen en dan heb je de poppen pas echt aan het dansen.
IngridT
12-05-2014 om 16:57
Dank u.
Had eigenlijk niet anders verwacht van jullie, maar had even behoefte aan wat morele back up.
Dank jullie wel. Heb overigens al tegen zoon gezegd dat hij zich rustig mag verschuilen achter het verbod van zijn suffe ouders.
Overigens was het busje huren een plan van de vader van de chauffeur in spe. Hmm. Hoezo blinde vlek....
Ingrid
Sindbads vrouw
12-05-2014 om 17:04
De soep
Wordt meestal niet zo heet gegeten. De kans is heel groot dat hij nog geen personenbus mag huren, meestal moet de minimum leeftijd voor dat soort fullsize auto's 25 jaar zijn.
en los daarvan: Mijn zoon zou niet mee mogen
Wel zou ik aanbieden om zoonlief dan maar zelf te brengen, maar dat is dan een ander verhaal
Kaaskopje
12-05-2014 om 17:13
Huren
Volgens mij heeft Sinbads vrouw gelijk. Aan huren worden voorwaarden gesteld bij jongeren. Lang leve die voorwaarden!
Sindbads vrouw
12-05-2014 om 17:25
LOL
Ik ben als ouder zo blij met het internet en alles wat je daarop kunt vinden
Geeft me heel veel rust als er weer en woest plan bedacht wordt, en ik alleen maar hoef af te wachten totdat ze tot de conclusie komen dat het niet haalbaar is.
Lang leve alle kleine lettertjes die je op het internet kunt vinden LOL
skik
13-05-2014 om 00:18
Huurvoorwaarden
Ik dacht ook meteen: daar hoef je je geen zorgen over te maken, want ze mogen toch nog geen auto huren als ze nog geen 23 zijn, maar helaas, bij sommige verhuurbedrijven mag je al vanaf 18 jaar een auto huren, bij de meesten 'pas' vanaf 19 én reeds één jaar in het bezit van een rijbewijs en bij Hertz mag je zelfs een bestelbus huren met studentenkorting als je onder de 24 bent.
Maar afgezien van dat: ik zou mijn kind ook verbieden met deze wegpiraat op stap te gaan. Een paar jaar geleden zijn hier twee meisjes omgekomen die met een onverantwoorde (door het stappen oververmoeide) chauffeur zijn meegereden. Zolang je er nog wat over te zeggen hebt moet je dat vooral doen.
skik
Hombre
13-05-2014 om 07:11
Nee
Kun je heel lang heel erge spijt van krijgen.
Alle jongens van die leeftijdscategorie zijn in zekere mate een gevaar op de weg, maar dit lijkt een extra risicovol exemplaar.
Kijk eens naar deze statistiek:
Pas vanaf ca 25 jaar wordt het een beetje acceptabel. De combinatie van testosteron en gebrek aan ervaring is levensgevaarlijk.
Puck
13-05-2014 om 09:19
ook niet
Ik krijg al de kriebels als mijn zoon van bijna 16 zo ver weg moet voor een toernooi en ook wij verbieden hem ommet dit soort onverantwoorde chauffeurs mee te rijden, ook naar reguliere wedstrijden. Hier zijn 2 jongens in het team die oudere broers hebben van dat "twijfelachtig allooi" die wel eens rijden. Ik heb ook aan de leiders van het team gezegd aan het begin van het seizoen dat ik niet wil dat mijn kind met hen meerijdt.
Thursday Next
13-05-2014 om 09:24
nee, brrr
En zelf een busje huren lukt dan misschien niet, maar dat kan natuurlijk ook via blinde-vlek-vader die het een schitterend plan vindt.
Thursday Next
13-05-2014 om 09:24
nee, brrr
En zelf een busje huren lukt dan misschien niet, maar dat kan natuurlijk ook via blinde-vlek-vader die het een schitterend plan vindt.
Haaknaald
13-05-2014 om 09:42
Nee!
Mijn kinderen rijden niet mee met chauffeurs van twijfelachtig allooi. Mijn kinderen zijn nog geen pubers maar moeten soms wel meerijden met andere ouders. Schooluitstapjes, sportwedstrijden en nog wat van die dingen. Ik probeer altijd op de hoogte te zijn wie er rijden en probeer dan een beetje te sturen in met wie mijn kind meerijd.
De moeder met een rondom gedeukte auto, die ik door het dorp zie rijden terwijl ze fietsers snijdt, de stoep meepakt in de bocht, met piepende banden stopt voor het stoplicht krijgt mijn kind niet in de auto. Uiteindelijk werd die moeder bedankt voor de aangeboden diensten, ze hoefde niet mee, er waren meer ouders die geweigerd hadden hun kind in die auto te laten meerijden.
Pubers met een rijbewijs, zeker van die branie jongens dat zou ik echt niet goed vinden voor mijn kind. Die verantwoordelijkheid kan zo'n kind nog niet aan.
Ilva
15-05-2014 om 16:27
Nee!
Inderdaad, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt. Net als LiesK houd ik het op school ook altijd in de gaten. Toen mijn oudste nog op de basisschool zat heb ik school verboden om mijn zoon bij een bepaalde vader in de auto te zetten. De man vond het normaal om zijn auto over de stoep te rijden terwijl er kinderen liepen, hem daar te parkeren en zijn kinderen uit de school te gaan halen. Als de man al niet eens weet waar je je auto mag parkeren vertrouw ik het verder ook niet.
Dus een 19 jarige zo'n afstand met een groep kinderen. Nee, waarschijnlijk zelfs niet als hij rustig was geweest. Gewoon te weinig ervaring.
Dalarna
15-05-2014 om 17:03
Ilva
Tja, dat vind ik altijd zo vreemd. Je ziet dat die man niet kan parkeren dus je geeft je kind niet mee met hem. Dat kan ik nog begrijpen maar de kans is natuurlijk groot dat je kind vervolgens instapt bij iemand die het ook niet helemaal goed doet. Je weet het gewoon nooit en nu creëer je een soort schijnveiligheid die er natuurlijk niet is. Mensen die prima parkeren kunnen ook onzeker zijn op de snelweg...
Ilva
15-05-2014 om 20:17
Ook houding
Ik had er niet bijgeschreven maar het was ook de houding van de man. Ik zag hem deze keer uitstappen dus zei ook tegen hem dat dit niet kon. Meestal was hij al weg van de auto als ik er lang liep. Ik zei tegen hem dat dit niet kon, als reactie kreeg ik: Jij bent een vrouw, en vrouwen hebben niets te zeggen. (Toen kreeg hij nog meer te horen van de andere vrouwen die in de buurt waren). De meeste ouders die vaak reden kende ik vrij goed. Deze man niet.
En van deze man wist ik dus zeker dat het niet goed zou gaan.
Gelukkig heeft hij geen kinderen meer op school. Ik zie hem dus niet meer. Maar zou jij je kind dan wel met hem mee laten gaan, Dalarna?
skik
15-05-2014 om 20:41
Schijnveiligheid Dalarna?
Nee, je weet niet of de andere ouder waar je kind dan bij in de auto terecht komt wél veilig rijdt, maar je weet in elk geval dat de stoeprijdende vader dat niet doet. Jij noemt het schijnveiligheid, ik risicoreductie. Of laat jij je kind rijden met iemand die zes bier op heeft, omdat een andere chauffeur wel net zo veel gedronken kan hebben?
skik
Stenna
15-05-2014 om 20:48
nee hoor
Waarschijnlijk kan hij ook helemaal geen huurauto krijgen, op zijn leeftijd en met zo kort zijn rijbewijs. En dat is niet voor niks, dat doen de verhuurbedrijven omdat jongeren (jongens, moet ik zeggen) zoveel ongelukken maken. Kun je ook in alle verkeerststatistieken zien. Dus wat Dalarna zegt is niet zinvol, jongens tussen 18 en 25 veroorzaken wel heel veel meer verkeersongelukken dan anderen die niet zo goed parkeren. Mijn zoon mag ook niet in de auto bij 1 teamgenoot die net zijn rijbewijs heeft, van mij. Dan breng ik hem liever zelf. Zeker niet bij zo'n braniegeval en dan met alleen een stel opgefokte (door de sport-adrenaline + pubertestostero) jongens bij elkaar. Geen haar!
Dalarna
15-05-2014 om 21:12
Stenna
Wat heb ik gezegd? Ik reageerde alleen maar op de reactie van Ilva toch?
Dalarna
15-05-2014 om 21:16
Ilva en skik
Nee, ik laat mijn kind liever niet met die man meerijden maar ik zie even niet waarom dan een ander kind wel de klos is, van een moeder die hem dus niet kent of gezien heeft. Als ik werkelijk inschat dat kinderen niet veilig zijn bij zo iemand in de auto dan ga ik niet zeggen dat mijn kind niet bij hem in de auto mag maar ga ik zeggen dat hij niet geschikt is om een klas kinderen te rijden.
Skik: risico-reductie, mooi woord, helemaal mee eens maar dan nog: het blijft een risico als je je kind meegeeft met een ander. Ik heb daar ook nog steeds moeite mee hoor. Bij oudste ga ik vaak mee naar de wedstrijden, bij jongste bijna nooit en dat is lastig. We hebben hem wel gezegd dat hij alleen bij de ouders van bepaalde kinderen in moet stappen en gelukkig zijn dat ook net zijn vrienden. Van de rijkunst van één ouder hebben wij niet zo'n hoge pet op inderdaad, maar zoon zelf ook niet, dat scheelt We denken overigens dat anderen minder moeite hebben met zijn rijstijl en het is ook algemeen bekend hoe hij rijdt in het team dus in dit geval voel ik mij niet geroepen om hem te verbieden te rijden.
Marjoleine64
15-05-2014 om 22:34
Meegemaakt...
Onze zoons gaan regelmatig met de scouting op kamp. Vaak dichtbij, soms ook verder weg. Vaak rijden er ouders, maar ook de leiding heeft beschikking over auto's al dan niet eigen of van hun ouders. Onze oudste (toen bijna 15) reed eens (met nog 2 jongens) mee met een jonge vent (20, 21) die leiding van de scoutsgroep was. In een behoorlijk oude jeep, met een heel zwaar beladen aanhanger erachter. De bestuurder was een ervaren chauffeur en (hebben we van meerdere kanten gehoord) zeker niet roekeloos op de weg. Maar wat ze meegemaakt hebben had heel makkelijk verkeerd kunnen aflopen, gelukkig is het bij een spannend avontuur met materiaalschade gebleven. De aanhanger was niet alleen heel zwaar, maar ook verkeerd beladen, had te weinig kogeldruk. Toen ze in Zuid-Limburg op de snelweg omlaag reden (met max. 70 km/uur) zijn ze in een slinger gekomen, en eerst tegen de linkerkant geschaard en even later tegen de rechterkant. Gelukkig reed er een andere scouting-auto achter die direct knipperlichten aan kon zetten, en was het rustig op de weg (10 uur 's avonds).
Kortom: je hebt niet alles in de hand. Neemt niet weg dat ook ik mijn zoon niet zomaar met een chauffeur zou laten meegaan waar ik op voorhand al geen vertrouwen in heb.
Ilva
16-05-2014 om 23:36
Dalarna
Ik heb ook gemeld aan school dat ik deze man niet geschikt vond om te rijden. Ik heb het verder niet meer veel in de gaten houden maar mijn zoon wel duidelijk gemaakt dat hij nooit bij deze man in de auto mag stappen. Jongste mag ook niet bij jongetje uit de klas gaan eten als zijn vader hem komt halen. Moeder loopt altijd, vader komt met de auto. En de kinderen zitten los in de auto. Zoon weet dit en kijkt dus eerst wie de kinderen komt ophalen. En als het moeder is mag hij van mij mee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.