Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marianna

Marianna

09-06-2013 om 23:22

Mag ik nu nog een paracetamol? (of 2..)

Hallo.

Ik wordt helemaal gillend gek van de kiespijn, maar kan morgenochtend om 9 uur pas bij de tandarts terecht. Ik heb om 21.00 uur vanavond de 7e paracetamol van vandaag genomen (500mg, kruidvat) maar op dit moment zit ik helemaal finaal tegen de muur te bonken. Het is niet uit te houden! Kan ik nu nog voor ik ga slapen een paratemol innemen zodat ik in ieder geval kan proberen om een paar uur slaap te pakken te krijgen? Hoeveel kan je er maximaal veilig van nemen, buiten de aangegeven dosering om? Nu naar een weekendtandarts is geen optie, heb geen vervoer en mijn kinderen liggen te slapen, die kan ik niet alleen laten. Moet het dus puur doen met paratecamol tot morgenochtend. Iemand die mij kan adviseren hierin? Ik wordt écht gillend gek!!!

Max doses

Wat een ellende! sterkte vannacht.

Ik lees op internet:
Max 4 gram per dag (= 8 tabletten van 500 mg)
25 gram wordt als dodelijk beschouwd.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Yvon Meijer

Yvon Meijer

10-06-2013 om 00:02

Ibuprofen en koelen.

Ik had dit een tijdje geleden ook. De paracetamol kan je afwisselen met ibuprofen. Er is ook ibuprofen in bruispoeder, die werkt sneller. Vraag anders de dienstdoende arts hoe veel je mag nemen. Verder hielp hier koelen: ijskoude slokjes water nemen en een koude natte washand tegen de wang. Sterkte, ik weet wat voor hel het is, vreselijk.

Combineren

Paracetamol en ibuprofen mag je combineren. Vraag voor de zekerheid anders de huisarts. Een combi werkt soms veel beter. Sterkte, het klinkt vreselijk pijnlijk!

Vic

Vic

10-06-2013 om 11:35

Mijn huisarts

Volgens mij huisarts kun je 'veilig' de dubbele dagdosis nemen. Dat moet je geen week doen, maar een of twee dagen zou moeten kunnen. Hopelijk is het niet meer nodig en helpt de tandarts je snel van je pijn af!

bosruiter

bosruiter

10-06-2013 om 17:37

Regelmaat

Ik zit op het moment ook aan de pijnstillers.Ik ben begonnen met om de 4 uur 2 paracetamol.Advies van een arts in het ziekenhuis.Niet wachten tot de pijn weer komt,maar de pijn voor zijn.

Cicade

Cicade

10-06-2013 om 18:39

Of sterke drank

Zal geen arts je aanraden, maar werkt super. Kleine slokjes sterke drank door je mond spoelen en weer uitspugen ( of opdrinken ).
Werkte super toen ik gekmakende kiespijn had.
Maar hopelijk ben Henny Hock inmiddels van de pijn verlost.

Cicade

Cicade

10-06-2013 om 18:39

Of sterke drank

Zal geen arts je aanraden, maar werkt super. Kleine slokjes sterke drank door je mond spoelen en weer uitspugen ( of opdrinken ).
Werkte super toen ik gekmakende kiespijn had.
Maar hopelijk ben Henny Hock inmiddels van de pijn verlost.

Marianna

Marianna

10-06-2013 om 21:04

De pijn duurt nog wel even.

Ik heb de afgelopen nacht nog contact gehad met de huisartsenpost voor advies nadat ik huilend van de pijn de trap af gestommeld was en mocht nog wat paracetamol en brufen achterover slaan. Uiteraard geen brufen meer in huis, dus daarvoor mijn buurvrouw (de enige in de straat waar om 2 uur 's nachts nog licht brandde) lastig gevallen en die had nog.

Vandaag dus op pad naar de tandarts. Dat viel even tegen. Wegens het niet hebben van een aanvullende tandartsverzekering (wist ik) moet ik het zelf betalen (wist ik ook) echter kan het niet op rekening, maar moet ik aan kunnen tonen vóór de behandeling plaatsvind dat ik het geld ook daadwerkelijk bij mij heb. En daar liep ik tegen een probleem aan. We zitten in de bewindvoering en mijn weekbudget (wat ik op vrijdag krijg) was bij lange na niet toereikend genoeg om geholpen te kunnen worden. Na een hele dag proberen mijn bewindvoerder te bellen kwam ik tot de ontdekking dat zij op vakantie is in het buitenland en volgende maandag pas terug komt.

Inmiddels was ik ook (al huilend) bij de huisarts aanbeland en van deze heb ik in ieder geval zwaardere pijnstillers gekregen zodat ik de nacht doorkom met slaap. Overdags de brufennetjes. Mijn huisarts gaat morgen zelf contact zoeken met mijn tandarts in de hoop dat hij iets kan regelen. En ondertussen gaat de pijn gewoon gillend gekmakend door....

Klaartje

Klaartje

10-06-2013 om 22:22

Ik weet niet wat de kosten zijn

maar kun je het niet bij een famlielid of goede kennis lenen? Desnoods in delen terugbetalen zodat je ook boodschappen kunt doen?

rowan1

rowan1

10-06-2013 om 23:14

Tip

Ik weet dat ik geen reclame maf mag maken, maar neem een Advil liquid samen met een paracetemol, werkte bij super. Advil is duur maar misschien kun je nog wat geld ervoor vrijmaken. Ik had zo weinig pijn meer dat mijn tandarts me een standje gaf, omdat ik de zere plek niet meer goed kon aanwijzen.
Sterkte

rowan

Verdoven

Mijn man had een keer enorme kiespijn op vakantie (bij schoonfamilie) mijn hele arsenaal aan asperine en paracetemol en ibuproven al geprobeerd en nog steeds enorme pijn. De tandarts die hij kende daar (en goed en modern en hugiënisch scheen te werken) was net dat weekend naar zee. Uitgehouden tot maandag met rondom de pijnlijke kies watjes met sterke drank te leggen. Dus niet drinken, alleen watje doordrenken en eromheen leggen.
Niet te gek maken, want het hele stuk van je mond voelt dan als verdoofd aan.
En verder succes en sterkte!
groeten albana
p.s. heeft die bewindvoerder geen vervanging?

Marianna

Marianna

11-06-2013 om 09:43

Meedenkende en meelevende tandarts

Vanmorgen weer bij de tandarts geweest en de situatie uitgelegd. Verteld dat mijn bewindvoerder pas maandag weer in NL is (kon ik haar ook laten zien)

Ik mag om half 12 langskomen, ze gaan me toch helpen, en de rekening komt achteraf.

Ik stond bij binnenkomst te huilen van de pijn, en bij weggaan van geluk en pijn. Nu nog de behandeling overleven (en ik ben doodsbang voor tandartsen en naalden!)

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2013 om 11:05

Marianna

Dat is heel netjes van deze tandarts, sterkte!

En nu?

Marianna, hoe gaat het nu?

Groeten,

Temet

Evanlyn

Evanlyn

11-06-2013 om 13:46

Terecht

Terecht dat je geholpen wordt, dit is toch een noodgeval? Rare tandarts die je dan wegstuurt omdat hij misschien zijn centen niet krijgt zeg. Wat een maatschappij. Ik ken artsen die daar heel anders mee omgaan en dat gewoon als hun bijdrage aan de maatschappij zien (afgezien van belastingen en zo). Net zoals iemand anders boodschappen doet voor de oude buurvrouw (waar die arts dan weer geen tijd voor heeft).

Marianna

Marianna

11-06-2013 om 16:02

Update

Mijn hele tand blijkt finaal door midden gebroken te zijn. Heb nu de keuze uit een wortelkanaalbehandeling of laten trekken. Vooralsnog zit ik eerst aan een zware antibiotica omdat de wortels flink ontstoken zijn. Volgende week woensdag terug komen en dan beslissen of hij er uit gaat of dat ie gerepareerd wordt. Het is (vanaf de voortanden gerekend en dan de voortanden niet meegerekend) de 4e tand. Dus echt nét naast de kiezen. Wortelkanaalbehandeling gaat in totaal 423 euro kosten. Laten trekken kost in totaal 77 euro. Hij gaat er dus uit zodra de ontsteking voorbij is! Nu eerst aan de zware antibiotica en volgens de tandarts moest ik met de 2 dosissen van vandaag vanavond al verschil merken.

Overigens heb ik inmiddels wel mailcontact gehad met de bewindvoerder, mag gewoon de behandeling ondergaan en de rekening naar haar doorsturen.

Thanks allemaal voor het meelezen, meedenken, en gewoon meeleven. Ik laat nog zeker weten hoe het is afgelopen

Marianna

Ik wil je even een tipje aan de hand doen, ik hoop maar dat het geen onzin is. Ik begrijp dat je die tand wilt laten trekken en niet wilt laten herstellen vanwege de kosten. Je zou kunnen proberen je bewindvoerder ervan te overtuigen dan het trekken een slechte keus is. Dat levert namelijk een zichtbaar gat in je gebit op, en daarmee ben je minder representatief, wat je kansen op de arbeidsmarkt vermindert. Waarbij ik er dus vanuit ga dat a) je nu niet werkt (misschien klopt dat helemaal niet), b) werk zoekt (misschien heb je wel een ontheffing) en c) dat gat inderdaad zichtbaar is (wat niet hoeft, bij mij nu twee gaten en je ziet er niks van; maar dat zijn/waren kiezen).

Maar áls je nu niet werkt en áls je wel naar werk zoekt dan kan dat een argument tegenover de bewindvoerder zijn om toch kosten te maken om die tand te behouden. Ik moet eraan denken omdat ik wel eens gelezen heb van een sociale dienst die een gebitssanering betaalde om een uitkeringsgerechtigde een betere kans op werk te geven.

In elk geval fijn dat er nu wat gebeurd is, wel jammer dat het leed nog niet helemaal is geleden, maar met een olifantendosis antibiotica zal dat hopelijk niet lang meer duren.

Groeten,

Temet

liever even anoniem

liever even anoniem

11-06-2013 om 16:57

Marianna en temet

Marianna, wat ben ik blij dat jij geholpen kan worden! Eigenlijk schaam ik me plaatsvervangend dood dat iemand zoveel pijn moet lijden omdat die er financieel niet goed voorstaat! Gelukkig heb je een tandarts gevonden met wie wat te regelen valt.
Dit soort pijnbestrijdende behandelingen zouden eigenlijk in het basispakket moeten horen, maar zo'n opmerking is tegenwoordig not done, geloof ik.

Temet, je hebt gelijk, maar het is een heleboel geld dat heel hard aan komt! En als ik eerlijk moet zijn: ik zit niet in de schulden, maar heb wel een benedenmodaal inkomen. En gaten in mijn kaak omdat ik dure behandelingen ook niet kan betalen, of aanvullende verzekeringen, of kronen. Eens per jaar controle en een simpel gaatje vullen, en dan uitsluitend ná een begroting te hebben gezien, dat kan er nog af, maar dan houdt het ook echt op. Mijn getrokken kiezen waren nog te redden geweest, maar ik kan niet zomaar even 400 euro of meer ophoesten.
Sociale status is steeds vaker af te zien aan iemands gebit. Een keurig recht en goed onderhouden gebit versus scheve tanden en kiezen of zelfs gaten omdat er elementen ontbreken. Heel pijnlijk, maar als ik moet kiezen tussen de vaste lasten betalen en schulden voorkomen, of mijn gebit, kies ik toch voor het voorkomen van schulden waardoor ik nog minder over hou. Ook al heb ik een baan. Want ook steeds meer werkende mensen hebben weinig te besteden (hoger eigen risico, huurverhoging, lager netto loon en huurtoeslag sinds 1 januari).
Alleen als het echt een voortand is, zal ik er aan moeten geloven, maar laten we hopen en bidden van niet, want mijn wasmachine speelt inmiddels ook in reservetijd en hapert steeds vaker. Om maar eens een zwaard van Damocles te noemen die boven mijn spaarpotje hangt!
PS: om die discussie al vast de kop in te drukken: hier geen telefoonabonnementen, tablets, dure auto's, vakantie buiten de deur of luxe televisieschermen.

Liever even ano

Ik gaf de tip dan ook juist omdat ik weet dat het veel geld is, een bedrag dat voor iemand met een heel laag inkomen en zeker voor iemand in de schuldsanering eenvoudigweg niet te betalen is. En wie in de sanering zit kan ook niet lenen, dus het kan gewoon niet. Tenzij de bewindvoerder geld vrijspeelt omdat het als een noodzakelijke uitgave wordt gezien. Vandaar mijn insteek. Met alle mitsen en maren die ik erbij heb gezet.

En inderdaad, er is al een verband tussen sociaal-economische status en de staat van het gebit, en dat verband zal alleen maar sterker worden. Al doe ik mijn best de boel wat in balans te brengen, want ik ben financieel niet slecht af maar zit desondanks met twee gaten ivm ontbrekende kiezen (alleen zie je dat niet).

Groeten,

Temet

Gat

Ik mis 1 hoektand en ondanks beugel heb ik nog steeds een zichtbaar gat, waar de 3e tand zou moeten zitten. Ik heb toch werk gevonden, zo enorm hoeft het niet op te vallen volgens mij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mirreke

mirreke

11-06-2013 om 19:07

Hier ook geen txandartsverzekering

En 2 afgebroken kiezen in mijn geval. Geen pijn gelukkig, en de wortel zit er nog in. Op een plek die niet opvalt, tenzij ik uitbundig lach, en dat doe ik nogal eens. Voorlopig laat ik het zo, maar als ik het laat repareren doe ik het zwart.

Idd kun je iemands financiële status binnenkort aan het gebit aflezen.

@marianna, wat fijn dat je toch geholpen wordt. Gelukkig maar. Vind t van de arts niet meer dan normaal, eigenlijk.

mirjam

Marianna

Marianna

11-06-2013 om 20:37

Status en werk enzo

Ik werk parttime en heb daarop dus een aanvullende uitkering. Gelukkig heb ik geen vreselijk representatieve baan waarbij ik het visitekaartje van het bedrijf speel, dus deze tand kan ik idd wel missen (als kiespijn! Haha!). Mijn eerste keuze was idd repareren, omdat ik dus geen gapend gat in mijn gebit wou hebben, maar 3 mensen hebben mij vandaag verzekerd dat de betrefffende tand niet eens opvalt met praten, alleen met uitbundig breeduit lachen.

De beslissing was al helemaal snel genomen om te laten trekken toen mijn vriendin (die ik gemiddeld 4x in de week spreek, al 6 jaar lang!) mij vanmiddag liet zien dat zij exact dezelfde tand al jaren mist! Dat was mij dus nog nooit opgevallen!

Verder zijn er ook bij mij 2 kiezen (1 links onder en 1 rechts boven) afgebroken en daarvoor gaan we in overleg met de tandarts ook naar kijken wat daar aan te doen valt. Dat zijn eigenlijk de enige mankementen aan mijn gebit.

Ik ben dus heel erg blij dat mijn tandarts mee wil denken en dus ook wil helpen. De eerste dosis antibiotica is er vanmiddag ingegaan en of het nou whisfull thinking is of niet, ik heb nu al het idee dat het aanslaat. Voor mij gevoel is de druk en de pijn een heel stuk minder.

Volgende week woensdag gaat de betreffende tand er dus gewoon uit!

(1 bijkomend voordeel, mijn dochter heeft al geruime tijd een dubbele tand (melktand is er nog niet uit, grotemensen tand is allang door) en die vind mij nu zo dapper dat ze heeft besloten om haar melktand ook te laten trekken!)

Tandartshulp

Zoveel jaar geleden, ten tijde van Simons en Dekker, was al duidelijk dat de tandartshulp uit het ziekenfonds zou leiden tot meer gezondheidsschade (abcessen, infecties, scheef gebit en erger). Het is een politieke keuze geweest. Ik weet niet of dat nog steeds mogelijk is, maar heel lang geleden kon ik geen ziekenfondstandarts vinden in Amsterdam en toen heb ik een tijdje een particuliere tandarts betaald. Maar als het echt om ingrepen als wortelkanaalbehandeling ging of kiesextractie dan kreeg ik van mijn huisarts een verwijzing naar de kaakchirurg, die wel betaald worden.

lennest

lennest

11-06-2013 om 21:19

Het is toch idioot?

Als je geld hebt, heb je vrienden is een tekstdeel uit een oud liedje. Zullen we er naar aan toevoegen: als je geld hebt, ontbeer je geen zorg! Dat is toch te gek voor woorden? Marianna, je hebt niet alleen de kosten van de tandarts maar ook de kosten van de antibiotica want die gaan ten koste van je eigen risico. En wellicht betekenen deze rekeningen wel een week met nauwelijks eten! Echt, een kamerlid zou dit ook eens moeten ervaren voordat ze zomaar een streep zetten door zorg, noodzakelijke zorg. Een tand opofferen omdat je het niet kunt betalen, bizar!

En levensgevaarlijk

En gevaarlijk! Wij hebben een kennis die we vorig jaar konden bezoeken met een bloedvergitiging op de IC van het ziekenhuis. Dat bleek veroorzaakt door een onstoken kies (waarvan hij overigens amper last had gehad, de zenuw was al dood dacht ik). Dat was kantje boord geweest en hij ondervind nog steeds de naweeën. Zijn tenen en vingers hebben een fikse klap gehad door die bloedvergitiging en zijn nog steeds niet 100%
Wilde het gisteren niet zeggen...maar zoiets kan het gevolg zijn van een ontstoken kies/tand. Naar ik begreep zijn tanden/kiezen een veel voorkomende oorzaak van ernstige bloedvergiftigingen omdat ze dicht bij de bloedbanen liggen (ofzoiets? ben het even precies kwijt).
groeten albana

even niet

even niet

12-06-2013 om 16:38

Hier ook ellende

Kiezen onder zijn links en rechts getrokken. Moest de behandeling (alles eruit en gebit ivm de kosten) afbreken omdat ik de rekening van 165 euro niet kon betalen. Uiteindelijk heeft de kerk dit betaald. Overgebleven tanden zijn nog toonbaar maar zwak, er kan ieder moment weer een ontsteking optreden dus ik heb een voorraad pijnstillers in huis. Idem dito met de eigen bijdrage van medicijnen, heb al een achterstand en een aanvraag bijzondere bijstand waar al gezegd werd dat ik er niet op hoef te rekenen. Hier wordt je echt niet blij van. Het verkleint je kansen op de arbeidsmarkt, tast je eigenwaarde aan en komt erdoor in een isolement, ik wel tenminste, ga niet graag meer naar een feestje oid.

even niet

even niet

12-06-2013 om 16:41

Ps albana

Voor mij is het helemaal gevaarlijk om een onsteking te krijgen omdat ik geen milt meer heb. Eigenlijk zou ik een kuur ab in huis moeten hebben, maar ja, de kosten weer he? Bij veel iboprufen moet je eigenlijk ook maagbeschermers slikken maar die heb ik laatst ook laten staan, waren 15 euro. De huisartsen zien dit steeds vaker en hebben al aan de bel getrokken. Ach, er komt zo weinig vergrijzing meer op den duur

Kunstgebit even niet

Ik dacht dat gebit trekken, kunstgebit en de bijbehorende reparaties vergoed werden in het basispakket?
Ik zou even contact opnemen met je verzekeraar. Is er misschien geen contract van je zorgverlener, in dit geval de tandarts, met je zorgverzekeraar?

liever even anoniem

liever even anoniem

12-06-2013 om 18:53

Net als even niet

Ik heb bijna geen kiezen meer, maar "mag" nog geen kunstgebit omdat ze mijn tanden te goed vinden om te trekken. Lang zal dat niet duren, want ik kauw met die tanden en zie de slijtplekken steeds groter worden. Ik heb er nog geen last van, maar het gaat een keer mis en dan moet dat er ook uit. Krijg ik alsnog mijn kunststof eethoek.....
Ik heb nog tanden en kan voorzichtig lachen, maar echt breed lachen zit er niet in. En de ellende met eigen risico ken ik, plus allerlei behandelingen die niet meer vergoed worden maar eigenlijk wel nodig heb. Gelukkig kan ik oud worden met mijn kwaaltjes, maar de kwaliteit van leven wordt er niet beter op, net als mijn werkinzet. Ik wil wel, maar kan steeds minder goed meekomen door diverse aandoeningen.
Feestjes e.d. bezoek ik hierdoor al lang niet meer, net als hobbies, omdat al mijn energie in overleven zit, en voor clubjes voor de kinderen geldt hetzelfde.
Ik ben nog geen vijftig, maar als dit "ouder worden" is, zo uitzichtloos met alleen maar pijn en zorgen......?

liever even anoniem

liever even anoniem

12-06-2013 om 18:54

Albana

Ontstekingen in je tandvlees en kaak kan ook een hartaanval uitlokken. Ach, ruimt lekker op, zullen we maar zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.