Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-12-2013 om 14:48
Net dit artikel gelezen:
http://www.ouders.nl/nieuwsbrief/link.php?M=956&N=298&L=671&F=H
Volgens mij hebben wij een betere manier.
1. Geef je kind een loopfiets als het 2 of 3 is zodat het goed leert balanceren.
2. Geef je kind een fietje met zijwielen zodat het goed leert trappen
Nou nog even beide vaardigheden combineren:
3. Haal de zijwielen en de trappers van het fietsje af, berg de loopfiets op en laat het kind 'loopfietsen' op het fietsje om het aan de balans van de echte fiets te laten wennen.
4. Monteer na een week of twee de trappers weer, zet het kind op de fiets en geef het een duwtje.
Goeie kans dat het direct wegfietst, tenminste dat was bij ons het geval...
05-01-2014 om 20:23
Wijze woorden van het artikel
Houd er inderdaad gewoon rekening mee dat sommige kinderen ergens nog niet aan toe zijn. Het kan je uitkomen of niet, maar stomweg doorzetten hélpt gewoon niet altijd. Mijn oudste kinderen liepen laat en ze fietsten ook pas laat. Ze waren allebei al 7 voordat ze zonder zijwielen fietsten, maar toen konden ze het ook binnen 2 dagen alsof ze al maanden los fietsten. De jongste was gelukkig wat sneller, die heeft nog op zijn 12" los leren fietsen.
Hier in de buurt heb ik ook mensen gezien die vonden dat hun kind met 5 jaar wel los moest kunnen fietsen "want dat konden bijna alle kinderen en dus dat van hun ook". Weekend na weekend kwamen ze hun rondjes om de straat doen. Het kind liet zich schreeuwend voortduwen door vader of moeder, trapte nauwelijks en wilde niet. Het zette weinig zoden aan de dijk. Ik heb niet de indruk dat toen ze eenmaal wel konden fietsen, dat sneller is gegaan door die weekendlijke rondjes. Daarentegen waren er hier ook genoeg die wel met 3 of 4 jaar los konden. Het bleek geen stimulans voor de niet-fietsers, inclusief mijn eigen kroost.
De jongste bleek overigens omkoopbaar met ijs. Bij de belofte van "zodra je een rondje zonder zijwielen kunt, mag je ijs voor het toetje gaan uitzoeken" kon hij het dezelfde dag nog
05-01-2014 om 21:18
ach ja
Hier kreeg ik regelmatig te horen dat die van mij er laat mee waren, ze hebben allemaal pas rond de 5½ leren fietsen. Eerder waren ze er idd niet aan toe en man en ik hebben ook niet daverend veel zin om naast een onwillig, niet willend/durvend en krijsend kind dat om de haverklap de struiken in stuurt, te blijven rennen. Dan maar even niet, het komt wel!
En dat deed het, want op het moment dat ze echt zelf wilden konden ze het ook allemaal binnen een halfuur.
Oh, voor nummer 2 was een wel fietsend buurtgenootje trouwens wél precies de stimulans die hij nodig had om het zelf ook te willen
Bij jongste heb ik vlak voor de zomervakantie eens langs mijn neus weg laten vallen dat groep-3-kinderen echt állemaal los kunnen fietsen. Oh ja? Ja echt. Mevrouw nam haar fietsje, sommeerde mij mee naar buiten en kon een uurtje later ook los fietsen.
Ziezooo....
06-01-2014 om 10:09
'moeten' kunnen fietsen
Dat zie ik hier ook wel. Een vriendin vond dat haar zoon met vier jaar wel zelf moest kunnen fietsen, want dan kon hij niet meer achterop de fiets. Eigenlijk kon/durfde ze zelf niet zo goed te fietsen met twee kinderen op de fiets.
Verder hier net als bij Tink twee kinderen die beide ook ineens wilden fietsen door "externe factoren". De oudste zat al in groep 3 en zag opeens in dat hij misschien toch wel zou kunnen fietsen, net als al zijn klasgenoten. De jongste moest ineens fietsen (mama! snel, mijn fiets!) toen het buurmeisje van 3 ineens bleek te kunnen fietsen. Beide fietsten ze na plusminus 10 meter vasthouden zelfstandig weg Daarvoor wel eens geprobeerd, maar inderdaad, het werkt niet als ze zelf nog niet willen.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.