Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Hombre

Hombre

17-12-2013 om 14:48

Leren fietsen

Net dit artikel gelezen:

http://www.ouders.nl/nieuwsbrief/link.php?M=956&N=298&L=671&F=H

Volgens mij hebben wij een betere manier.

1. Geef je kind een loopfiets als het 2 of 3 is zodat het goed leert balanceren.

2. Geef je kind een fietje met zijwielen zodat het goed leert trappen

Nou nog even beide vaardigheden combineren:

3. Haal de zijwielen en de trappers van het fietsje af, berg de loopfiets op en laat het kind 'loopfietsen' op het fietsje om het aan de balans van de echte fiets te laten wennen.

4. Monteer na een week of twee de trappers weer, zet het kind op de fiets en geef het een duwtje.

Goeie kans dat het direct wegfietst, tenminste dat was bij ons het geval...

Hanne.

Hanne.

17-12-2013 om 15:02

veel wegen naar Rome

Ach er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Ik heb een hele andere methode gebruikt dan in het artikel en ook weer een andere dan die jij gebruikt. En dan ging het ook bij ieder kind weer anders.

Maar vooruit 'mijn' methodes

Kind 1: Vroeg met 2.5 of de zijwielen er af mochten. 3x een stukje er achteraan gerend en toen fietste het kind zelf.

Kind 2: Wilde niet. De 'Hombre methode' toegepast en trappers van de fiets gehaald. Balans was prima, maar ja, wilde nogsteeds niet. Heeft 2 jaar met zijwielen naar school gefietst. Pas toen er een beloning aan werd gekoppeld gingen mochten de zijwielen er af.

Kind 3: Waren we een beetje vergeten. Met 3,5 jaar gezegd dat de zijwielen er af gingen. Kind riep o en riep na 10 meter laat maar los, nu kan ik het zelf wel.

Enne, alle kinderen hadden vanaf 2 de beschikking over een fietsje. Alleen kind 3 had een loopfiets. Kind 1 heeft nooit begrepen hoe je je daar mee voortbewoog.

Aiselle

Aiselle

17-12-2013 om 17:52

hier

Ik haal de zijwielen er pas af als ze de verkeersregels kennen en stoppen als ik dat zeg. De oudste is 7 en kan nog niet eens fatsoenlijk opdrachten opvolgen als hij fietst. De jongste gaat dus echt nog niet óók meefietsen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-12-2013 om 18:13

En hier

was oudste 3,5 en besloot toen zelf dat de zijwieltjes van haar fietsje afmochten en toen reed ze gewoon weg.

Jongste is nu 5 en rijdt nog steeds het liefst op zijn loopfiets. Hij kon toen hij 4 was wel fietsen, maar wil daarbij perse een fietshelm op voor de veiligheid

Ik zie nogal eens kleine kinderen tobben op een 16inch waar ze nog helemaal niet oppassen. Mijn ervaring is dat een kind met de voeten goed op de grond moet kunnen en dus het beste kan starten op een 12inchje.

Vera*

Vera*

17-12-2013 om 19:24

En hier

Zodra zoon van 3.5 jaar grote neef van 5 zonder zijwielen zag fietsen wilde hij ook en dat was in twee uurtjes gepiept.
Dochter wilde erg graag fietsen maar paste nog niet op de 12 inch. Zij wilde de fiets om de zoveel tijd passen en toen ze bijna 4 paste het en kon ze met haar voetjes goed bij de trappers. Drie maanden later fietsen ze zonder zijwieltjes.

Rafelkap

Rafelkap

17-12-2013 om 19:28

een vriendje te spelen vragen

Vraag een vriendje te spelen die al kan fietsen.
Onze zoon wilde er niets van weten, maar een vriendje deed het even voor, gaf wat aanwijzingen en voila: onze zoon kon fietsen!

amk

amk

17-12-2013 om 19:33

aiselle

hier worden ze geacht met 7 met de klas door de stad te fietsen met 4 begeleiders! En ze mogen niet achterop.

Net als bij Vera

Oudste zag haar nicht 5 5 fietsen en wou ook. na een uurtje oefenen fietste ze los met 3,5 jaar.

De jongens waren later, zaten lang samen in een fietskarretje en klein van stuk dus pasten niet vroeg op een fietsje. Oudste zoon was 5,5 jaar toen hij na weken, of beter maanden van oefenen los fietste. Hij fiets nog niet erg goed (is 8 en heeft een slechte motoriek). 2e zoon leerde met 4,5 fietsen. Gaat nu goed, sinds kort past hij op een 20" fiets. Dus ga ik vaak met 1 zoon achterop en een zelf fietsend en dan op de terugweg 's middags wisselen.

Aiselle

Aiselle

17-12-2013 om 20:43

amk, met 7 jaar?

Ik vind dat nogal wat voor 7-jarigen. Die van mij is echt net 7 en die kan met mij fietsen, maar zodra er 1 ander kind bij zou zijn zou het al teveel afleiding zijn.

Ik denk ook dat hij kinderen in de klas heeft die helemaal niet kunnen fietsen of die geen fiets hebben.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-12-2013 om 21:22

ligt aan de omgeving

Mijn dochter reed met 4 rondjes door de buurt en met 6 al alleen door de wijk, maar ik zou haar nu nog niet los laten fietsen in een grote stad. Ze is inmiddels 11.

Het ligt volgens mij echt aan de omgeving waar een kind opgroeid

Aiselle

Ook dat is een kwestie van oefenen. Hier fiets ik iedere dag 2,5km van en naar school met een net 5 jarige, een 6 jarige en een 9 jarige. Terug gaan er regelmatig vriendjes mee, dus dan fiets je zo met nog 1 of 2 meer erbij. Gaat altijd prima, ondanks dat we 2x een erg drukke weg over moeten.
Wel heb ik 1 duidelijke regel: je mag alleen zelf fietsen als je op de fiets ALTIJD luistert en altijd meteen doet wat ik zeg. Niet luisteren betekent weer een poosje achterop. En dat willen ze echt niet.

Aiselle

Aiselle

18-12-2013 om 09:57

Ja, dat zal schelen

Als ik zoiets zou zeggen tegen mijn 7-jarige, klom hij meteen achterop Ik moet hem echt dwingen om te fietsen. Zelf wil hij niet.

Maar ondanks dat we een paar keer per week 1,5km naar school fietsen, vergeet hij bij de helft van de zijstraten te kijken. En laatst riep ik linksaf, ging hij naar rechts. Ja maar ik dacht dat we die kant op moesten. En dan zonder te kijken een boog terug. Levensgevaarlijk.

Ik kan aanwijzingen geven tot ik een ons weeg, maar het dringt niet door.

Nummer 2 zou wel graag willen fietsen, maar die luistert voor geen meter. Bovendien ontsteekt die al in woede als nummer 1 voorop fietst over de stoep als hij zelf met zijwieltjes over de stoep fietst. Dan krijgen we enorme race/schreeuw/abrupt-stoppen taferelen. Nee, nummer 2 mag pas als nummer 1 niet meer afgeleid is en als nummer 2 zelf luistert.

amk

amk

18-12-2013 om 10:06

Aiselle

ik vind het ook gekkenwerk.
Maar ik fiets wel met mijn dochter van 8 en haar 2 vriendinnen al vanaf hun 6e door een lastige stad. Maar ik ken deze meisjes goed, ze luisteren al letten ze zelf nauwelijks goed op (wordt overigens wel al beter, ze steken hun hand tenminste uit)

Ik zou in jou geval de training voor nr 2 niet laten afhangen van de vorderingen van nr 1. Want dan kan nr 2 nog lang wachten en moet het dan in sneltreinvaart als nog leren omdat de schoolactiviteiten je er toe dwingen.
Hier hebben ze verplichte fietslessen vanaf groep 3.

Tango

Tango

18-12-2013 om 10:59

loopfiets

Hier leerde zoon (nu 9) met 4 jaar zonder zijwielen fietsen inderdaad doordat hij een loopfiets had. Trappers van de fiets afhalen hebben we nooit gedaan, leek me veel teveel gedoe. Hij vroeg of de zijwielen eraf mochten en reed zo weg.
Dochter (nu 12) was ruim 5 toen ze het ook ineens kon. Had geen loopfiets gehad, wel een grote step waardoor ze leerde haar evenwicht te bewaren. Maar bij haar hebben we heel wat meer geoefend en steeds maar weer de zijwielen erop gezet als het niet ging, totdat ze het dus ook zelf vroeg.
Ze mochten pas meefietsen met mij als ze op een 16 inch pasten. Dochter kon dat meteen toen ze los fietste, bij zoon duurde dat wat langer want hij was jonger en een stuk kleiner.
Vanaf groep 5 mochten ze alleen naar huis komen fietsen vanuit school, ongeveer 2 km met bijna alleen fietspad.
Ik moet zeggen dat ze (helaas) allebei niet dol zijn op fietsen. Dochter moet nu wel want zit op het voortgezet onderwijs. Ze is blij dat ze maar 10 minuten hoeft te fietsen. Zoon gaat nog het liefst met de auto naar school, maar ik probeer wel 2 keer per week te fietsen. De andere 3 dagen werk ik en breng ik hem met de auto omdat ik daarna meteen door rijd naar het werk.

loopfiets

Mijn jongste snapt het hele principe van fietsen niet. Eerst niet op een driewieler, toen kreeg hij voor zijn 3e verjaardag een loopfiets en 'loopt' daar idd op, maar het principe van afzetten en laten glijden snapt hij niet. Op een driewieler trapt hij 3 keer en dan stopt hij. Hij snapt niet (of wil niet snappen) dat je door moet blijven gaan. Hij is nu 4,5 jaar en ik hoop dat het hem komend voorjaar toch echt gaat lukken. Op dit moment is de interesse er totaal niet en gaat het dus ook niet lukken.

Aiselle

Aiselle

18-12-2013 om 11:22

Gaat wel mee vallen

In de onderbouw fietsen ze helemaal niet met school. We bouwen het rustig op: nu gaat #2 met zijwieltjes over de stoep naar school, straks los over de stoep, en dan los op het fietspad. De route en de regels zijn dan bekend. Waarschijnlijk kan hij nu al los fietsen, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Maar heeft iedereen in groep 3 bij jullie dan een fiets? Of zijn ze dan verplicht die te kopen vanwege de fietslessen? Ik denk dat er hier toch meerderen zijn zonder fiets. Zeker van dat gezin met 5 kinderen op school (en eentje nog niet) die 10m van het schoolhek wonen. Aan de andere kant zijn dat nou wel weer de mensen die je je oude fietsje kado doet, dus misschien hebben ze er eentje (zeker geen 5). Maar zelfs ons (NL) buurjongetje van 5,5 heeft nog geen fiets. Zijn broers zijn ook pas met 6 jaar begonnen.

Dalarna

Dalarna

18-12-2013 om 13:08

Dandy en Aiselle

Een kind wat niet los kan fietsen met vier jaar en gemiddeld is qua lengte maar wel moet fietsen naar school kun je beter een 16 inch fiets geven. Als het kind dan vervolgens moet oefenen met los fietsen kun je dat weer op een 12,5 doen maar als je kind lang is en nog langer wacht met los fietsen kan een 12,5 juist weer te klein zijn om het te leren.

Met zeven nog met zijwieltjes fietsen vind ik bijna te gek voor woorden. Als mijn kind nog zo naar school moet fietsen zou ik iets anders bedenken want daar vind ik een 7 jarige echt te oud voor. Ik begrijp dat ze zijwieltjes moet omdat ze niet luistert? Dus ze kan wel los fietsen?

In dat geval: stoppen met die zijwieltjes en oefenen in de kerstvakantie met het naar school fietsen. Ze moet vóór jou fietsen en ze moet op alle afgesproken plekken stoppen, wachten tot jij naast haar staat en als je ja zegt mag ze weer verder. Rekening houden met een ander brullend kind zou ik dan al helemaal niet doen Oefenen dus in de vakantie zonder jongste en tegen jongste zeggen dat je als hij niet zo schreeuwt en moppert jij de volgende vakantie met hém gaat oefenen.

Aiselle

Aiselle

18-12-2013 om 13:16

Dalarna

Heb je het nou tegen mij? Volgens mij was ik toch niet zoooo onduidelijk? Ik heb geen 7-jarige op zijwieltjes.
Mijn 7-jarige fietst los, maar die zou ik niet in een groep laten fietsen. Mijn 4-jarige fietst met zijwieltjes, en die mag niet los naast mij fietsen totdat ik minder op de oudste hoef te letten.

Katniss

Katniss

18-12-2013 om 13:57

Apart

Mijn jongste was nog geen 4 toen ze zonder zijwieltjes kon, en dat was in mijn omgeving toch behoorlijk vlot. En dan hier al die verhalen van 2/3 jarigen die het al kunnen, apart.
Oudste was 4 toen ze het leerde, en beide kinderen hebben het met de methode 'middagje er achteraan rennen' onder de knie gekregen (natuurlijk met papa, want dat is niets voor mij

Dalarna

Dalarna

18-12-2013 om 14:47

aiselle

Je zei: "Ik haal de zijwielen er pas af als ze de verkeersregels kennen en stoppen als ik dat zeg. De oudste is 7 en kan nog niet eens fatsoenlijk opdrachten opvolgen als hij fietst. De jongste gaat dus echt nog niet óók meefietsen "

Ja dan lees ik dat je oudste gen opdrachten opvolgt dus niet stopt als jij dat zegt dus dat de zijwielen er nog op zitten. Ik kan er niets anders van maken

3 jaar is zeker snel

Hier in de omgeving ken ik ook een aantal kinderen die al met (net) 3 los konden fietsen. Volgens mij zijn de kinderen tegenwoordig een stuk vlotter door de loopfiets. Overigens kon (wilde) mijn oudste pas fietsen toen hij al bijna 6 was, dat was hier heel laat.

Raar artikel verder. Wij zijn ook meer van de Hombre-methode.

Yaron

Yaron

22-12-2013 om 16:47

Hier

De oudste was 4 jaar en een paar maanden na een paar weken oefenen met de loopfiets, fietsen met wieltjes vond hij niet fijn.
Tweede was 3 jaar en 9 maanden, een paar keer op de loopfiets en hij fietste zo weg, zonder dat weer het door hadden.
Derde was ook 3 jaar en 9 maanden, zij fietste eerst afwisselend op de fiets met zijwieltjes en de loopfiets.
Jongste was 3 jaar en twee maanden, zij fietste al met net 2 op het fietsje met zijwieltjes en daarna veel op de loopfiets. Zij is bijna vier en fietst al een aantal maanden naast mij, wel door een rustig dorp met af en toe een lastige oversteek, ze kan goed remmen en opstappen en ik fiets er altijd naast, dus in noodgevallen heb ik haar zo bij haar arm gepakt.
Naar school hoeft niet op de fiets, naast af en toe fiets ik met 4 kinderen door het dorp, de oudste twee letten zelf op, die fietsen al een paar jaar zelfstandig overal heen, ze zijn 9 en 11. De derde van 6 volgt mijn aanwijzingen en dat gaat ook prima, volgens jaar zal zij ook veel zelfstandig kunnen.

Yaron

Yaron

22-12-2013 om 16:50

in de buurt

Hier is het vrij normaal dat kinderen van 3 jaar al zonder zijwieltjes fietsen, dus de mijne zijn geen uitzondering. De kinderen in groep 1 en 2 met zijwieltjes zijn hier meer een uitzondering.

hier

Beiden kregen met 2,5 jr een loopfietsje waar ze met wat oefening al snel heel behendig in bleken. Daarna kregen ze een fietsje met trappers. Op aanraden van een bekende zonder zijwieltjes en de oudste reed daarmee weg met 3,5 en de ander met iets later. Ik weet niet beter dan dat zijwieltjes af worden geraden omdat het speelt met je evenwichtsgevoel en het een kind juist niet verder helpt.

zijwieltjes

zijn zelfs oorspronkelijk bedoeld voor gehandicapte kinderen, heb ik wel eens gehoord!

Dalarna

Dalarna

23-12-2013 om 08:54

logisch mamahippie

Vroeger had je ook geen kinderfietsjes, kreeg je een blok op de trapper en een duwtje als je een jaar of 8/9 was....

Hanne.

Hanne.

23-12-2013 om 12:12

hoe vroeger?

Hoe lang geleden hebben we het dan over? Ik heb zelf ook op een fiets met zijwieltjes leren fietsen. En dat is toch minimaal 30 jaar geleden.

Yaron

Yaron

23-12-2013 om 12:17

vroeger

Ik heb fietsen geleerd toen ik 3 was, wel zonder zijwieltjes, ik werd op de fiets gezet, een duwtje en fietsen maar. Is 37 jaar geleden, wel had bijna iedereen toen een step, wat volgens mij net zo goed was voor het leren van evenwicht houden als een loopfiets. Zijwieltjes waren er volgens mij bijna niet. Ik had wel een enorme wil om dat soort dingen ook te kunnen als jongste in ons gezin en in de buurt.

Dalarna

Dalarna

24-12-2013 om 20:47

Hanne

Het ging er even om dat het niet zo gek is dat zijwieltjes voor gehandicapten zijn ontwikkeld en pas later gebruikt werden voor kinderfietsjes.

Hanne.

Hanne.

27-12-2013 om 15:38

reactie op de blokje

Mijn vraag was een reactie op dat je 'vroeger' geen kinderfietsjes had en pas als je 8/9 was met een duwtje leerde fietsen.

In mijn 'vroeger' van begin jaren 80 hadden kinderen wel een eigen maat fietsje en zijwieltjes

zijwieltjes

waren oorspronkelijk bedoeld om gehandicapte kinderen te leren fietsen, ergens in de jaren 70. Heb ik een keer gehoord bij een lezing over sensomotorische ontwikkeling van kinderen, waarin een aantal 'hulpmiddelen' voor kinderen werden aangestipt die de ontwikkeling van kinderen eerder vertragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.