Kaaskopje
09-09-2013 om 01:15
Laat dit je puber of jongvolwassen kind lezen!
In alle verslagenheid vinden (naam ouders) de kracht om verder te kijken. Bij hun opgebaarde dochter (naam dochter) slaken zij een hartenkreet tot jongeren.
,,Denk na bij wat je doet! Drugs zijn niet onschuldig!'', zeggen zij. Dochter nam zaterdag 31 augustus een vingertopje MDMA. De harddrug leidde tot watervergiftiging. Na een hartstilstand stierf de 20-jarige studente in de vroege woensdagochtend (4 september). Een abrupt einde aan een bruisend en liefdevol leven.
Meer dan tachtig procent van alle festivalgangers gebruikt, dat is het echtpaar (Achternaam) uit (woonplaats) de afgelopen heftige dagen, met veel bezoek van ontzette jongeren, duidelijk geworden.
Spotgoedkoop
Slikken, spuiten, snuiven, en dan los gaan. ,,Je schrikt je wezenloos van alle verhalen. Alcohol is voor studenten vaak te duur op massa-evenementen, maar die rotzooi is spotgoedkoop. Drie euro voor een pilletje, en in overvloed verkrijgbaar.''
Vol verdriet roepen de vader en moeder van (naam meisje) jongeren op om alert te blijven. ,,We zijn dochter kwijt om niks. Deze dood had niet gehoeven.'' In de woonkamer omringen steeds meer bloemen (naam meisje). ,,Van watervergiftiging had ook ik nog nooit gehoord'', vertelt haar zus.
Haar zus (naam overleden meisje) voelde zich zaterdag 31 augustus op het uitverkochte dancefestival Voltt in Amsterdam (op de NDSM-werf van 11 tot 23 uur) niet goed worden. Om negen uur 's avonds nam zij de taxi naar haar studentenwoning, haar vriendin bleef op Voltt. Moeder: ,,Om vijf uur 's middags nam (naam dochter) het vingertopje poeder. Dit spul, MDMA, had zij eerder gekocht. Zij had een paar keer, op festivals, gebruikt.''
Op Voltt heeft (naam meisje) geen druppel alcohol gedronken. Vader: ,,Wel water. In de studentenflat vingen huisgenootjes haar op. Gaandeweg de avond werd zij steeds beroerder. Veel spugen.''
Stevige dorst
(Naam meisje) zal op haar kamer veel water hebben gedronken, dat staat wel vast. Stevige dorst is een bijkomend effect van MDMA, ook bekend als xtc. ,,Alsof je tong aan je gehemelte plakt'', leerde zus via Google.
Zondagmiddag om half vijf kregen haar ouders een telefoontje. In het ziekenhuis lag dochter in coma. Haar huisgenoten hadden 's middags alarm geslagen. Haar toestand was verontrustend verslechterd. Schuim op haar mond en epilepsie-achtige aanvallen.
,,Haar zoutgehalte bleek dramatisch te zijn verlaagd. Drugs kunnen de nieren stilleggen. Daardoor plas je niet meer. Wie grote hoeveelheden water heeft gedronken, kan zichzelf vergiftigen. Door gebrek aan zout ontstaan zwellingen. Een schedel van een jong persoon heeft geen extra ruimte. De zwellingen drukken dan tegen de hersenstam, die komt in de knel. Met fatale gevolgen.''
Tussen de tranen door willen haar ouders hun verhaal vertellen. Dinsdagochtend werd dochter hersendood verklaard. Na het stoppen van de beademing overleed zij die nacht. Zij was in het gezin 'de bindende factor'. Zij mocht niet worden wat zij wilde worden: ,,Rijk."
Kaaskopje
09-09-2013 om 01:16
Aanvullend
Mijn dochter is bevriend met de zus van het overleden meisje. Het is een drama. Omdat de ouders willen dat andere pubers hiervan leren, heb ik besloten het in aangepaste vorm hier neer te zetten.
Yura
09-09-2013 om 10:28
Wat erg
Ik vind het ook schrikbarend hoezeer drugs is ingeburgerd in de Nederlandse samenleving. Je bent echt een uitzondering als je niet gebruikt. Een bekende van mijn ging laatst naar een hele grote voetbalwedstrijd van 2 Duitse clubs, liters bier gingen erdoorheen, maar het bleef gezellig, iedereen liep door elkaar. Wat is het verschil met Nederland en waardoor is er hier zoveel agressie bij zo'n wedstrijd? Ja, de drugs dus. Als er weer eens iets uit de hand loopt, zoals de strandrellen in Hoek van Holland, dan geeft de politie en de gemeente de alcohol de schuld. Hebben ze dat nou echt niet in de gaten, wat de werkelijke oorzaak is? Op elke willekeurig feestje, zelfs familiefeesten zoals bruiloften of een dorpsfeest zie je jongeren met klapperende kaken en wijde pupillen, ook genoeg veertigers trouwens, brave huisvaders met dito baan. Ja als de ouders het al normaal vinden ...
Een neefje van mij ging laatst met een bus vanuit onze woonplaats naar een festival in Amsterdam. Het was dus gewoon een bus met onbekenden van elkaar, je kon daar een kaartje voor kopen. Echt iedereen (muv hijzelf en zijn vriend zegt hij) zat te snuiven in die bus, dat is toch absurd. Wat ik bedoel is dat het dus zo normaal is dat je het gewoon in het zicht van onbekenden doet, niet eens een beetje stiekem op het toilet ofzo. Ik houd mijn hart vast als mijn kinderen die leeftijd krijgen. En ik vraag me af wanneer hier nou eens wat aan gedaan wordt.
Katniss
09-09-2013 om 10:54
Eng
Ik heb vroeger heus wel eens een joint gerookt maar van pillen of andere drugs heb ik me altijd afzijdig gehouden. Ook toen overleden er al mensen aan XTC en de laatste jaren is de handel in foute pillen alleen maar toegenomen. Ik heb ook wel eens gelezen dat de meeste drugsverslaafden niet de typische junks zijn, maar vooral hoogopgeleide zwaar onder druk staande werkende mensen.
In de voorlichting van mijn puber kies ik de harde lijn. Hard drugs, dus ook feestelijke pillen, zijn levensgevaarlijk. Er gaan kinderen aan dood. Gelukkig moet ze er nu nog niets van hebben (is ook nog jong), maar ik blijf er wel alert op.
Kaaskopje
09-09-2013 om 19:25
Op mijn werk
Vooral op zaterdag kwam het op mijn werk nog wel eens op praatje 'uitgaan' en 'verkering' met jonge collega's en ik kwam daardoor tot de ontdekking dat het ook op de werkvloer een leuk handeltje opleverde voor een van de collega's. Uitgaan doe je met pillen op zak. Ik heb vroeger ook wel eens wat geëxperimenteerd en geblowd, maar ik denk dat dat kinderspel was vergeleken met wat er nu rondgaat.
passiebloem
09-09-2013 om 19:41
yura
Kaaskopje, wat een afschuwelijk verhaal! Heftig en ernstig!
Yura, je verhaal over het veelvuldig gebruik van drugs klopt van geen kanten. Het grootste aantal verslaafden in Nederland is nog altijd aan alcohol. Vraag aan de gemiddelde werker uit de verslaafde zorg en die zal het bevestigen. Heel veel problemen ontstaan door te veel drank. Rellen in het uitgaansleven, huiselijk geweld etc.... Maar alcohol is zo ingeburgerd dat veel mensen dit niet onder ogen willen zien. Komt er een afschuwelijk verhaal over drugs voorbij en kunnen we weer opgelucht de drugs de schuld geven. Dat is voor veel mensen ver van mijn bed show! Ik denk dat er heel wat meer hoogopgeleiden zijn die regelmatig te veel drinken dan die drugs gebruiken.
Niet te min is het goed om jongeren te waarschuwen voor drugs, specifiek de vervuilde XTC pillen. Ik ben de waarschuwingen al tegen gekomen. gr Passiebloem
Leen13
09-09-2013 om 20:03
hier ook
Besproken met name met zoon. Maar dan ook concreet dat je de herkomst van de pillen niet kent en dat ze dan vervuild zijn en je een groot risico loopt op gezondheidsschade. Ik weet dat hij vrienden heeft die pillen gebruiken maar tot nu toe gelukkig niet gezien bij zoon. Maar dan wil ik wel dat hij precies weet wat er nu is met die pillen en niet alleen maar dat XTC dodelijk kan zijn om het gevaarlijke er even ongenuanceerd in te wrijven.
Het meisje dronk alleen water, je moet wat drinken waar opgeloste stoffen in zitten en de pil zorgde voor dat ze het vocht niet meer kwijtkon, een lichamelijk dramatisch effect.
Besproken dat er soms ook controleurs van de GGD zijn en dat je daar dan altijd gebruik van moet maken om pillen te laten controleren.
Afkloppen maar volgens mij zeilen we hier wel doorheen.
mirreke
09-09-2013 om 21:05
Katniss
Niet alleen hardrugs. Hedendaagse wiet is zo sterk dat het gelijk staat aan harddrugs. Helemaal geen drugs zou ik zeggen. Het is chemische rotzooi dat rare reacties in je hersenen kan triggeren, vooral in nog niet volgroeide hersenen, dt wil zeggen tot 24! Jaar.
Nu heb ik een heel klein lettertype in mijn typevenster. N bug?
Yura
09-09-2013 om 23:16
Passiebloem
Ik heb mijn verhaal nog even terug gelezen. Maar ik begrijp niet wat je bedoelt met: "je verhaal klopt van geen kanten". Ik begin met een mening: " ik vind het ook schrikbarend etc". Nou wat ieder schrikbarend vind is persoonlijk, dus daarvan kun je niet zeggen dat het niet klopt, dat is een mening. De tweede zin: "je bent een uitzondering etc", daar kun je inderdaad over discussieren, want dat breng ik als een feit en is inderdaad niet met cijfers te onderbouwen. Ik had moeten zeggen, dat ik de indruk heb dat ... Verder noem ik voorbeelden van wat mensen in mijn omgeving hebben mee gemaakt, dus wat daar nou onzin aan is? Dus inderdaad een zin in een heel verhaal klopt niet helemaal. Maar de bewering: "je verhaal klopt van geen kanten" slaat ook helemaal nergens op.
Verder probeer ik nou juist te zeggen dat er ongemerkt zoveel drugs wordt gebruikt (tenminste die indruk krijg ik uit verhalen), dus dat is inderdaad helemaal niet bekend bij de instanties en dus niet terug te vinden in de cijfers (die indruk heb ik dus he).
Yura
09-09-2013 om 23:22
Nog even
Nee die strandrellen was ik niet bij, dus is misschien een voorbarige conclusie. Maar ik herken op een bruiloft of een dorpsfeest wel wie er wel en niet wat gebruikt heeft, daarvoor heb ik teveel gezien en dat zijn er erg veel helaas. Ik heb kennissen die geen flauw idee hebben dat hun echtgenoot wel eens wat snuift op een feestje. En dan heb ik het over veertigers met normale banen (ict'ers, loodgieters, directeuren name it), een koophuis en puberkinderen.
passiebloem
10-09-2013 om 08:04
Yura
" Je bent echt een uitzondering als je niet gebruikt. Een bekende van mijn ging laatst naar een hele grote voetbalwedstrijd van 2 Duitse clubs, liters bier gingen erdoorheen, maar het bleef gezellig, iedereen liep door elkaar. Wat is het verschil met Nederland en waardoor is er hier zoveel agressie bij zo'n wedstrijd? Ja, de drugs dus. Als er weer eens iets uit de hand loopt, zoals de strandrellen in Hoek van Holland, dan geeft de politie en de gemeente de alcohol de schuld. Hebben ze dat nou echt niet in de gaten, wat de werkelijke oorzaak is?"
Dit stuk klopt van geen kanten. Je doet voorkomen of alle agressieproblemen door drugs worden veroorzaakt. Dat zijn je eigen observaties, maar die kloppen niet. Er wordt namelijk veel meer alcohol gedronken dan dat er drugs gebruikt wordt en je gaat er vanuit dat de drugs alleen in Nederland gebruikt worden, want die duitse voetbalsupporters laten het alleen bij bier.
"Ik heb kennissen die geen flauw idee hebben dat hun echtgenoot wel eens wat snuift op een feestje. En dan heb ik het over veertigers met normale banen (ict'ers, loodgieters, directeuren name it), een koophuis en puberkinderen."
Hoeveel kennissen heb jij die regelmatig veel te veel drinken ook waar minderjarige kinderen zij zijn? Alleen dat is geaccepteerd.
Je maakt het drugsprobleem enorm groot, met het gevaar dat het werkelijke probleem, een veel te grote alcoholconsumptie gebaggetaliseerd wordt.
gr Passiebloem
Yura
10-09-2013 om 08:37
Drinken
Passiebloem: "Hoeveel kennissen heb jij die regelmatig veel te veel drinken ook waar minderjarige kinderen bij zijn?" Precies evenveel, dat zijn namelijk dezelfde mensen. Dat is ook het gevaar, iedereen wijt dan hun gedrag aan teveel alcohol (hun ouders, hun echtgenotes) en inderdaad, wat jij schrijft alcohol is geaccepteerd (en is dus in het openbaar gebruikt terwijl de neus op het toilet is vol gestopt). Ik juich het dan ook van harte toe dat die leeftijdsgrens naar 18 jaar gaat, nu nog iets doen aan de makkelijke verkrijgbaarheid van drugs. Juist omdat dat niet via de officiele kanalen gaat is daar geen controle op en geen leeftijdsgrenzen, hoe vaak ben jij in het verkeer op drugs gecontroleerd en hoe vaak heb jij moeten blazen?. Eentje van die kennissen is aangehouden met een veel te hoog alcoholpromillage en moest een verplichte cursus volgen. Niemand heeft geconstateerd dat hij op dat moment ook zijn neus vol had en daar is dus ook niks aan gedaan. Alleen het alcoholgebruik is dus mee geteld in de statistieken. Drugs gebruiken waar kinderen bij zijn ken ik slechts 1, maar dat is inmiddels dan ook een ex-echtgenoot van een vriendin. Helaas echter moet je je toch aan de omgangsregeling houden van de rechter, drugsgebruik en drankgebruik of niet, op straffe van dwangsommen, gelukkig zijn de kinderen inmiddels veilig meerderjarig geworden.
Alcohol is zeker een heel groot probleem, maar ik ben van mening dat het drugsgebruik wordt onderschat. Ik ben ervan overtuigd dat er meer problematische drinkers zijn dan drugsgebruikers. Maar een deel daarvan gebruikt ook drugs en dat heeft niemand in de gaten.
Fiorucci
10-09-2013 om 09:08
Yura
Duitse hooligans zijn behoorlijk berucht, dus die vlieger gaat niet helemaal op natuurlijk....verder objectief en cijfermatig bekeken zit er niet veel verschil in gebruikers tussen beide landen.
Kaaskopje
10-09-2013 om 11:24
Drank en drugs
Ik weet er denk ik niet veel meer van dan 'jullie', maar ik denk dat onder jongeren wel degelijk veel gebeurt door pilletjes al dan niet in combinatie met drank.
Ik lees bij een paar reacties dat er gesproken is over o.a. vervuilde drugs, maar daar is dit meisje niet aan overleden. Dit meisje heeft na gebruik zo'n enorme dorst gekregen, dat ze zichzelf letterlijk heeft doodgedronken met water, na een vingertopje van dat spul. Ik denk dat veel gebruikers inmiddels weten dat er foute drugs bestaan, maar dan denk je het goed te doen (voor zover je dit goed kunt doen) en dan blijkt een bijwerking een onnoemelijke dorst te zijn. Als je dat niet weet, weet je niet wat je overkomt en ook niet dat je daar niet aan toe mag geven.
Yura
10-09-2013 om 11:32
Ja maar
Cijfermatig zit er misschien niet veel verschil. Maar waar ik mee zit is de vraag: wat zeggen die cijfers? Drugs koop je in het zwarte/grijze circuit, daar zijn dus geen verkoopcijfers van bekend. De meeste gebruikers zullen het ook niet aan de grote klok hangen dat ze gebruiken, waar iedereen wel mag weten dat ze af en toe een biertje (of 10 of 20) drinken. Ik ben er redelijk van overtuigd dat het meisje waarmee deze draad begon nergens als drugsgebruiker was geregistreerd, en dat haar ouders ook niet wisten dat ze wel eens wat gebruikte of van plan was dat deze keer voor het eerst te proberen, toch is ze nu dood. Was het goed gegaan dan hadden haar ouders nooit geweten dat ze wat gebruikt had.
Dus nee ik ben niet te overtuigen door objectieve cijfers in dit geval, wel waar het om gebruik van alcohol of sigaretten gaat.
Kaaskopje
10-09-2013 om 15:57
Drugs
Drugs, of het nu pilletjes zijn, hasj, weed o.i.d., is een stemmingmaker en ik weet zeker dat dat in combinatie met alcohol alleen maar versterkt wordt.
Ik denk ook dat er nog steeds meer alcohol gebruikt wordt dan drugs, maar als je het vergelijkt met mijn jeugd en de jeugd van nu, dan is het drugsgebruik veel algemener geworden. In mijn tijd was je toch een beetje een halve hippie, of ging je om met 'buitenlanders', als je je aan de hasj waagde, nu slikt een groot deel van danceparty-gangers (ook van mijn leeftijd) pilletjes om de feestvreugde te vergroten. En naar een avondje 'gewoon' stappen kun je ook al bijna niet meer met ondersteuning van iets. In veel gevallen zal het effect in de zin van agressie meevallen, maar ik denk wel dat situaties makkelijker kunnen escaleren als iemand dubbel beïnvloed is. Het meisje waar ik mee begon had overigens helemaal geen alcohol gedronken.
passiebloem
10-09-2013 om 22:04
drugsgebruik vroeger en nu
Kaaskopje, misschien ben jij veel ouder dan ik, maar in mijn jeugd werd er toch veelvuldig geblowd onder jongeren. Ik heb heel wat klasgenoten zien blowen, was toen vrij geaccepteerd. Inmiddels is de hash een stuk sterker als toen. De generatie die iets ouder is als ik hebben veelvuldig geexpirementeerd met LSD en er waren toen ook veel meer heroine gebruikers, dat is gestabilseerd. Hoor je dat nog wel eens dat mensen met heroine experimenteren? Er komen volgens mij weinig nieuwe gebruikers bij.
Yura, jij kan wel niet in officiele cijfers geloven, maar volgens mij kan verslavingszorg redelijk inschatten welk middelengebruik het meest voorkomt en voor de meeste problemen zorgt. Niet iedere gelegenheidsgebruiker zal zich melden bij verslavingszorg. Maar ook niet iedere gelegenheidsdrinker melt zich daar. In grote lijnen zien zij een afspiegeling van het gebruik. En dan is alcohol met stip het grootste probleem.
Niet te min is het goed om jongeren te waarschuwen voor het gebruik van verdovende middelen en alcohol. In mijn omgeving zie ik geen huisvaders/ moeders die drugs gebruiken. Ik hoor van mijn neefje van 16 dat er een enorme druk is in het uitgaangsleven om fors alcohol te gebruiken. Ook andere jongeren vertellen dit. Als je geen alcohol drinkt wordt je daar op aangekeken. Ik vind dat echt zorgelijk, ook omdat alcohol de hersens aantast. Voor degene die wel in cijfers geloven, hier nog wel een link http://link.springer.com/article/10.1007/s12453-010-0722-6
groeten Passiebloem
dirksmama
11-09-2013 om 05:11
bruiloften
Ik denk dat ik toch op een heel ander soort bruiloften kom dan Yura. Want ik heb wat zij beschrijft nog nooit gezien op een bruiloft (pas nog eentje gehad).
dirksmama
11-09-2013 om 05:13
heel triest
Ik vind het verhaal van dit meisje trouwens heel heel triest.
Maar als ik het goed begrijp is zij dus overleden aan watervergiftiging?
Dan lijkt het me zinnig om pubers te leren (naast geen drugs gebruiken, maar goed, dat schijnt heel moeilijk te zijn) dat extreme dorst niet gelest kan worden met water drinken, en dat ze bij zichzelf en vrienden drommels goed opletten dat er niet teveel gedronken wordt.
Kaaskopje
11-09-2013 om 11:20
Dirksmama
Precies. De ellende is dat dit niet altijd in gezelschap gebeurt. Dit meisje is niet goed geworden en is naar huis gegaan. Daar heeft ze zonder toezicht haar dorst gelest. Althans dat was de intentie.
Kaaskopje
11-09-2013 om 11:31
Passiebloem
Over heroïne hoor je inderdaad niet vaak meer. Ik weet ook niet of die behoeft er nog is nu er zoveel op de markt is wat een prettig gevoel kan geven.
Ik ben even in de vijftig. Toen ik voor het eerst met hasj in aanraking kwam, ik denk dat ik toen 18 was, vond ik dat reuzespannend, want eigenlijk was dat heel schimmig gebied (vond ik). Toen ik op kamers ging, 20 jaar oud, was het in mijn omgeving niet bijzonder meer om te blowen. Toen ben ik er ook in meegegaan. In mijn schooltijd was het nog niet aan de orde. Daar was gewoon roken al spannend genoeg.
In het uitgaansleven wordt, voor wat ik ervan meekrijg, niet zozeer veel gedronken tijdens het uitgaan, maar daarvoor al. Drank in een kroeg is te duur om echt veel van te drinken.
Yura
11-09-2013 om 13:15
Bruiloften
Dat is grappig, de tekst van Dirksmama zou zomaar door 1 van de betreffende echtgenotes kunnen zijn geschreven. Ik had het vroeger ook totaal niet door tot mijn man mij erop begon te wijzen. Maar goed, ik houd er verder over op het zal inderdaad allemaal best wel mee vallen dan.
Dalarna
11-09-2013 om 16:28
Kaaskopje
Ik wil graag weten wat ze had moeten doen in deze situatie? Ze had flinke dorst en mag dan niet drinken?
Dorst
11-09-2013 om 20:09
Dalarna, sportdorstlessers
Daar zitten ook allerlei zouten en mineralen in. Water zit helemaal niets in. Je moet tijdens extreme dorst ook je zouten blijven aanvullen.
dirksmama
12-09-2013 om 01:52
Yura
Ik denk echt dat je op een ander soort bruiloften komt.
Bij ons in de familie wordt al nauwelijks alcohol geschonken.
Fiorucci
12-09-2013 om 07:38
Yura
Juist onder jongeren, zeker de jonkies, wordt ook flink gedronken, maar dat vindt dus ook plaats in het grijze circuit. Immers, zij kunnen niet zelf drank kopen. Dus drinken ze mee met oudere vrienden. Er zijn bezorgbedrijfjes die jou van alles kunnen voorzien en het thuis bezorgen. Die vragen niet om een ID. Er zijn jongeren die drank pakken van hun ouders. Dus die cijfers moet je dan net zo zeer wantrouwen natuurlijk.
Yura
12-09-2013 om 08:46
Dirksmama
Dat weet ik wel hoor, was alleen om aan te geven hoe weinig mensen het door hebben. Bij ons is het met name bij een bepaalde groep familieleden van mijn man waar dit gebeurt. Als ik een bruiloft van mijn familie, van vrienden of collega's heb dan ben ik er ook redelijk zeker van dat er (nagenoeg) niks gebeurt. Maar de echtgenotes van de betreffende heren drinken alleen water en hebben het niet door. Een van de mannen is op vrij jonge leeftijd overleden aan zijn hart, en ik denk dan: "tja dat is niet zo raar he", maar de echtgenote heeft tot op de dag van vandaag niet door dat dat mogelijk een oorzaak is geweest. Op dat moment had de man niks gebruikt hoor, maar wel jarenlang met enige regelmaat.
Yura
12-09-2013 om 09:00
Fiorucci
Dat wist ik niet, goed om te weten. Dat ze het van de ouders kunnen pakken is logisch natuurlijk, staat meestal niet achter slot en grendel. Enerzijds vertrouw ik mijn kinderen wat dat betreft, anderzijds hebben wij altijd hooguit 2 flessen wijn in huis, dus dat risico is hier heel beperkt gelukkig. Als je 1 van die 2 flessen open maakt, valt dat nogal op . Maar van dat bestellen wist ik niet. Toevallig vroeg ik laatst aan dochter (2e klas) hoe een meisje dat zij kent en dat rookt dan aan haar sigaretten kwam. Dochter legde uit dat ze dan bij de AH gaat staan en gewoon een onbekende aan klampt met de vraag of die sigaretten voor haar wil kopen. Wat een rare mensen heb je toch rondlopen he? Want blijkbaar lukt haar dat altijd. Dochter heeft zelf ook eens zoiets gedaan, die wilde met vriendinnen naar het zwembad en was als enige nog geen 14 (jonge leerling) en mocht dus als enige niet zonder begeleiding naar binnen. Toen heeft ze ook iemand gevraagd of ze mee naar binnen mocht. Maar ja dat vind ik toch van een iets andere orde dan drank of sigaretten voor iemand kopen. Ik hoop dat het met het verhogen van de leeftijdsgrens naar 18 ook wat beter wordt wat dat betreft, ik vermoed dat het juist de vaak wel net 16-jarige vriendjes zijn die alcohol voor anderen kopen. Misschien zijn die met 18 wat ouder en wijzer. 1,5 jaar geleden is de broer van een vriendje van zoon af gevoerd met een ambulance van school. Hij had een joint gerookt in het rookhok. Zoon en zijn vrienden zijn daar behoorlijk van geschrokken, want ze kwamen net langs lopen toen de ambulance bezig was. Ik hoop dat dat voldoende af geschrikt heeft voorlopig. Maar ik schrok er ook wel van, de jongen was pas 15 (niks aan over gehouden gelukkig) en dan denk je dat je kind veilig op school is en dan zo'n telefoontje. Ik zou toch aardig pissig zijn ook op de school als ouder. Snap sowieso niet dat kinderen onder de 16 in het rookhok mogen.
Yura
12-09-2013 om 09:01
Oh dochter zit al in de 3e haha, anders zou ze juist wel een hele oude leerling zijn.
Dalarna
12-09-2013 om 09:08
Dorst
Maar is dat alleen in dit geval zo, dus na die MDMA? Normaal is het toch niet erg om extreme dorst met water te lessen?
Yura
12-09-2013 om 09:21
Hoeveelheid en tijd
Ik dacht dat als je meer dan 3 liter water binnen een uur drinkt je het risico op watervergiftiging gaat lopen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.