viridantia
26-02-2010 om 21:41
Kunnen, typen, autorijden en dansen zei mijn moeder
"daar heeft iemand (m/v) zijn hele leven wat aan". Met als gevolg dat ik op rijles, dansles en typecursus moest in mijn tienerjaren.
En ze had gelijk. Kunnen autorijden speekt voor zich, met 10 vingers kunnen typen is ook altijd handig voor werk en studie. (Stijl)dansen was toch minder nodig maar ik ben toch iets zekerder op feestjes (lees: iets minder horkerig op de dansvloer).
Maar nu mijn vraag: is die lijst uit te breiden? Ik zelf zou denken aan goed kunnen converseren en niet alleen met leeftijdgenoten. Altijd handig later op recepties waar je niemand kent en dergelijke.
wat is volgens jullie nog een goede vaardigheid die absoluut goed is om te hebben maar die je niet op school leert?
viridantia
Charrie
01-03-2010 om 15:22
Nooit te oud
Het meest belangrijke vind ik dat als je iets niet kunt, dat je dan nooit te oud bent om het te leren. Dat als je ouders je iets niet hebben bijgebracht, dat er dan wel een ander mens is te vinden die het je tegen betaling of gratis wil leren. Als je het nodig blijkt te hebben.
Biene M.
02-03-2010 om 08:03
Algemene ontwikkeling
Dat had ik eerst ook genoemd, maar toen toch geschrapt. Omdat ik denk dat ouders die een brede algemene ontwikkeling hebben dat vanzelf aan hun kinderen doorgeven. En ouders die het niet hebben, geven het niet door aangezien je algemene ontwikkeling niet snel uit een boekje of bij een cursus kunt leren, in tegenstelling tot de andere punten die genoemd zijn.
Zouden er ouders zijn die kranten gaan lezen, musea gaan bezoeken, boswandelingen gaan maken met een bomen- en paddenstoelenboekje op zak zodat ze hun kinderen een algemene ontwikkeling kunnen bieden?
krin
02-03-2010 om 12:59
Nadenken en doordenken
Als ik vroeger zei: 'jamaar, ik dacht...', dan was steevast het antwoord van mijn ouders: 'Je moet niet denken, maar nádenken.' Hoogst irritant, maar ze hadden natuurlijk wel gelijk. De vaardigheid die dus wat mij betreft nog achter Maylises mooie lijstje aan kan, is de bereidheid altijd de andere kant van elk verhaal te onderzoeken, je in te leven in andermans standpunt. Het verbreedt de blik, vergroot de verdraagzaamheid en houdt vooroordelen binnen de perken. In het gunstigste geval. In het ongunstigste geval maakt het je vreselijk besluiteloos, maar dat terzijde.
Mamvantwee
02-03-2010 om 13:02
Zelfredzaamheid in de sociale omgeving
Daar komt het volgens mij zo'n beetje op neer. Als sociaal wezen moet je rekening houden met de anderen om je heen, terwijl je ook voor jezelf moet kunnen opkomen.
In de praktijk probeer ik mijn kinderen dus te leren om zichzelf te redden. Zelf nadenken, zelf conclusies trekken, zelf ruzies oplossen. Klusjes in het huishouden (anderen helpen), zoals tafel dekken en de was in de wasmand doen (ze zijn nog klein he). Maar ook zwemmen en verkeersregels. Verantwoordelijkheid voor je eigen daden en toegeven als je fout zit. Rekening houden met de gevoelens en belangen van anderen.
Autorijden en typen zie ik dan als resultaten van zelfredzaamheid, waarbij je kiest wat je nodig hebt in je leven. Typen vind ik niet nodig, ik heb het ook geleerd zonder les. Autorijden is handig, maar niet noodzakelijk als je in de grote stad woont bijv.
Dansen kun je zien als een vorm van sociaal overleven: meedoen met de groep waarin je leeft om erbij te horen.
groet, Mamvantwee
viridantia
02-03-2010 om 20:52
En en het curriculum van mijn finishing school wordt
-dansen
-typen
-stijldansen/muziekkennis
-etiquette
-culinaire kennis en wijnproeven
-skien, zeilen, schaatsen en bridge
-budgetteren,tering naar nering zetten, financiele en actuariele termen begrijpen
-presenteren
-converseren
-debatteren
-iets weten over kunst, muziek, literatuur
-kalm blijven in alle sociale situaties
-weten welke kleren en welke kleuren je staan
-weten hoe je make-up en valse wimpers moet opdoen, je haar in een Grace Kelly rol kunnen doen (v)
-kennis van (andere) religie's
-kanjertraining (kende ik niet !)
-basale kennis van wetten en staatsinrichting
-zelf basale dingen repareren (fiets, auto, kleding, meubel)
-kaartlezen en navigatie
-ehbo en wat medische kennis van het eigen lichaam
-zelfverdediging
Als ik ooit een finishing school opricht dan wordt het dit. bedankt voor de suggesties allemaal!
Damajo@
02-03-2010 om 22:55
Empathie
Het stimuleren van empathisch vermogen vind ik erg belangrijk.
Damajo
Monique D*
06-03-2010 om 16:41
Aanvulling lijstje
- Met geld om kunnen gaan. Weten dat een budget niet oneindig uitrekbaar is. Niet meer geld uit willen geven dan wat je ontvangt. Dat houdt in dat er keuzes gemaakt moet worden.. wat heel moeilijk kan zijn. Een duur artikel aanschaffen betekent dat je andere producten moet laten staan. Ook ervan bewust zijn dat aan leningen of afbetalingen ook rente aan vastzit, waardoor je meer moet betalen dan de prijs van het product. Altijd een appeltje voor de dorst hebben. Weten dat bedrijven die jou aanbiedingen o.i.d. aan willen smeren dit niet als liefdadigheid doen, maar dat zij er ook aan willen verdienen.
- Wederzijds respect. Respect hebben voor anderen. Maar ook jezelf respecteren. En er bewust van zijn dat men respect moet verdienen.
- Iemand kunnen vergeven. Eventueel na berouw hem een tweede kans kunnen geven.