Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kritiek van je (volwassen) kind


Wilmamaa schreef op 19-10-2023 om 20:47:

Tegelijk bedacht ik laatst dat het merendeel van de Nederlandse jongvolwassenen zich de ogen uit hun kop moeten schamen als ze zeuren over hun jeugd. De meesten hebben het financieel goed gehad, een liefdevol thuis gehad, normen en waarden geleerd, een opleiding naar eigen keuze kunnen volgen en een partner gevonden die (grotendeels) geaccepteerd wordt ongeacht geslacht, geloof, huidskleur, sociale klasse. Moet je dan 'zeuren' dat je moeder je iets minder vaak knuffelde dan je achteraf wilde, of dat je vader er teveel bovenop zat dat je je huiswerk maakte?

Dit is typisch zo’n post waar je beter 2x over na had kunnen denken en het dan niet had moeten plaatsen. Wat een lelijke veroordeling vol met aannames. Wie ben jij om dit te bepalen voor zo’n groot gedeelte van een bevolking?

Moederkareltje schreef op 19-10-2023 om 21:32:

Volgens mij is opvoeden geen exact vak en maakt een ouder keuzes vanuit zijn beste intenties en wilt hij zijn kind graag liefdevol tot volwassenen begeleiden. 

Het is echt te kort door de bocht dat je dit voor alle ouders in het algemeen stelt. Alsof iedereen handelt uit de beste intenties (nee). En je kind liefdevol tot volwassene willen begeleiden en dat daadwerkelijk doen… daar kan nogal een gat tussen zitten.

Lieveheersbeest schreef op 19-10-2023 om 22:37:

[..]

Het is echt te kort door de bocht dat je dit voor alle ouders in het algemeen stelt. Alsof iedereen handelt uit de beste intenties (nee). En je kind liefdevol tot volwassene willen begeleiden en dat daadwerkelijk doen… daar kan nogal een gat tussen zitten.

Ik denk dat wanneer je zelf een liefdevolle jeugd hebt gehad je referentiekader zo is dat je je niet kunt voorstellen dat er ouders zijn die hun kinderen bewust slecht behandelen. 

Ikzelf weet dat het bestaat maar ik kan me er geen voorstelling van maken.  

Ik denk dat dit bij MoederKareltje ook speelt.

Als puber en jong volwassene vond ik mijn ouders erg saai maar nu ik ouder ben waardeer ik met terugwerkende kracht dat er nooit drama was thuis. Ik kijk terug op een fijne jeugd.

dat denk ik ook. En dat is niet erg, maar dat is een goed moment om te luisteren naar en lezen over anderen, ipv je eigen conclusies te delen.

En daarom is het goed om een tegengeluid te laten horen.

Moederkareltje schreef op 19-10-2023 om 21:32:

Ik ben zelf nu moeder en heb nu een diepere dimensie van liefde leren kennen nu ik zelf een kind heb. Ik begrijp mijn ouders nu veel beter en de band met hen is ook veel beter. Ik heb twee zussen die mijn ouders niet willen zien en helaas ook geen kinderen willen dus die zullen nooit tot dat niveau van liefde en begrip komen. Dat vind ik jammer voor alle partijen en een groot gemis. De in mijn ogen werkelijke essentie van het bestaan ontgaat hen.

Zo dan. Au namens alle mensen die geen kinderen kunnen/willen/zullen krijgen.

Moederkareltje schreef op 19-10-2023 om 21:32:

...

Ik ben zelf nu moeder en heb nu een diepere dimensie van liefde leren kennen nu ik zelf een kind heb. Ik begrijp mijn ouders nu veel beter en de band met hen is ook veel beter. Ik heb twee zussen die mijn ouders niet willen zien en helaas ook geen kinderen willen dus die zullen nooit tot dat niveau van liefde en begrip komen. Dat vind ik jammer voor alle partijen en een groot gemis. De in mijn ogen werkelijke essentie van het bestaan ontgaat hen.

Sorry, maar wat een arrogantie en veroordeling tegenover mensen die bewust kindvrij zijn. Zij zouden nooit diepe liefde kennen noch begrijpen waarom we bestaan; sorry maar ik krijg even braakneigingen. 
Als de essentie van ons bestaan zit in ons voor te planten, heel prima dat je die gedachte hebt, maar dan ben je voor mij toch vrij simpel. 

Lieveheersbeest schreef op 19-10-2023 om 22:32:

[..]

Dit is typisch zo’n post waar je beter 2x over na had kunnen denken en het dan niet had moeten plaatsen. Wat een lelijke veroordeling vol met aannames. Wie ben jij om dit te bepalen voor zo’n groot gedeelte van een bevolking?

Sorry dat jij dit zo opvat, maar ik heb er juist heel lang over nagedacht. Al weken voor dit topic werd geopend. Zoveel kinderen die in bittere armoede leven, in oorlogssituaties leven, uitgehuwelijkt en verminkt worden,  moeten vluchten, in vervuilde wereldsteden wonen. En de nederlandse kinderen hebben het gewoon goed, wonen in tot de top 10 van gelukkigste landen. 

En dan klaag je dat je ouders "altijd maar naar Frankrijk op vakantie" gingen, zoals een van mijn kinderen ooit deed.  Sorry, dat noem ik prinsessengedrag. Toch begrijp ik, zoals ik al schreef, ook wel dat klagen ook bij opgroeien hoort. 


Wilmamaa schreef op 19-10-2023 om 23:16:

[..]

En dan klaag je dat je ouders "altijd maar naar Frankrijk op vakantie" gingen, zoals een van mijn kinderen ooit deed.


Veroordeel dan je eigen kind, in plaats van dat te projecteren op de meerderheid van de jong Nederlandse bevolking.

En ter aanvulling: de ellende van een ander maakt niet dat jij je gelukkig moet prijzen. Je kan het beter hebben en nog steeds in een shit situatie zitten die je niet verdiend hebt.

Lieveheersbeest schreef op 19-10-2023 om 22:37:

[..]

Het is echt te kort door de bocht dat je dit voor alle ouders in het algemeen stelt. Alsof iedereen handelt uit de beste intenties (nee). En je kind liefdevol tot volwassene willen begeleiden en dat daadwerkelijk doen… daar kan nogal een gat tussen zitten.

Wat vreemd dat jij een positieve opmerking van een ander zo negatief opvat. Hoezo kun je niet in het algemeen zeggen dat de meeste ouders hun kinderen opvoeden vanuit de beste intenties?  Niemand baart toch een kind om dat eens lekker te gaan mishandelen? Het is alleen lastig om die goede intenties ook altijd uit te voeren.  En  het beeld van goede intenties verschilt.  Zelfs de ouders van de kinderen van Ruinerwold hadden in hun eigen ogen goede intenties. 

Wilmamaa schreef op 19-10-2023 om 23:25:

[..]

Wat vreemd dat jij een positieve opmerking van een ander zo negatief opvat. Hoezo kun je niet in het algemeen zeggen dat de meeste ouders hun kinderen opvoeden vanuit de beste intenties? Niemand baart toch een kind om dat eens lekker te gaan mishandelen? Het is alleen lastig om die goede intenties ook altijd uit te voeren. En het beeld van goede intenties verschilt. Zelfs de ouders van de kinderen van Ruinerwold hadden in hun eigen ogen goede intenties.

Het is geen positieve opmerking die ik negatief opvat, het is een kijk op de wereld waar wij in leven waar ik het niet helemaal mee eens ben. Vandaar dat ik het belangrijk vind om er een kanttekening bij te plaatsen.

Er zijn ouders die baren zonder daar echt over na te denken. En er zijn verrassend veel ouders die egocentrisch zijn, hun kind mishandelen, verwaarlozen en/of misbruiken. Maar het lijkt alsof die hier van tafel geveegd worden, want…?

Heel eerlijk? Als jij echt gelooft dat Gerrit Jan van D. De beste intenties had, dan valt er weinig te bediscussiëren. Die man heeft zijn kinderen jarenlang opgesloten, seksueel misbruikt en mishandeld. Als je daar achter kunt staan (want zijn intenties waren goed), spreken we niet dezelfde taal.

Lieveheersbeest schreef op 19-10-2023 om 23:23:

[..]

Veroordeel dan je eigen kind, in plaats van dat te projecteren op de meerderheid van de jong Nederlandse bevolking.

En ter aanvulling: de ellende van een ander maakt niet dat jij je gelukkig moet prijzen. Je kan het beter hebben en nog steeds in een shit situatie zitten die je niet verdiend hebt.

Ja, natuurlijk. Maar daar gaat dit toch ook niet over? De meerderheid van de kinderen heeft gewoon een normale jeugd gehad. En dat zij dan toch klagen, hoort bij het losmaken van de ouders. Dat zeg ik al meerdere keren. Maar ze moeten wel beseffen dat je niet meteen een slechte jeugd hebt gehad als je moeder een keer te laat bij het schoolplein stond. 

Er zijn zeker veel  kinderen in nederland die het niet makkelijk hebben, maar zeker geen meerderheid. 

Lieveheersbeest schreef op 19-10-2023 om 23:36:

Heel eerlijk? Als jij echt gelooft dat Gerrit Jan van D. De beste intenties had, dan valt er weinig te bediscussiëren. Die man heeft zijn kinderen jarenlang opgesloten, seksueel misbruikt en mishandeld. Als je daar achter kunt staan (want zijn intenties waren goed), spreken we niet dezelfde taal.


Uiteraard niet! Maar hij was daar zelf wel van overtuigd vanuit zijn vreemde religieuze denkbeelden. En tegen die kinderen zeg ik echt niet dat hun kritiek prinsessengedrag is! 

Wilmamaa schreef op 19-10-2023 om 23:43:

[..]

Uiteraard niet! Maar hij was daar zelf wel van overtuigd vanuit zijn vreemde religieuze denkbeelden. En tegen die kinderen zeg ik echt niet dat hun kritiek prinsessengedrag is!

Dus het zou geen prinsessengedrag zijn, maar je zou wel zeggen dat hun vader zijn best heeft gedaan om hen, met de beste intenties, op te voeden? Dat het alleen lastig is om die goede intenties ook altijd uit te voeren. En het beeld van goede intenties verschilt. 

Dan vind ik persoonlijk dat je ergens een stuk terug de afslag gemist hebt   Maar dat is mijn bescheiden mening.

Ik heb niet het idee dat dit topic gaat over ouders die een keer te laat op het schoolplein stonden. Ik krijg wel de indruk dat jij daarover ff je spui kwijt moest en dit daar de uitgelezen plek voor vond. Maar ik denk dat je daarmee bagatelliseert waar veel volwassen kinderen mee worstelen. Los van mishandeling en misbruik.

Niet alle ouders hebben goede intenties, sommige gebruiken hun kinderen ter meerdere eer en glorie voor zichzelf, sommige gebruiken hun kinderen om hun woede op af te reageren en sommige gebruiken hun kinderen seksueel voor het eigen genot. Sommige mensen gebruiken hun kinderen om er financieel beter van te worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.