Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

MamaE schreef op 08-11-2023 om 15:26:

[..]

Dat. En dat ze op enig moment ook voor zichzelf kunnen zorgen als wij er eens niet zijn.

Ik heb een collega met een zoon van begin twintig en die kan alleen een ei bakken en verder wil hij ook niks leren. Als zij drie weken op vakantie gaat, dan eet hij enkel maaltijdsalades, afgehaald eten en gebakken ei. Dat kan voor drie weken wel, maar mocht hij ooit op zichzelf gaan wonen, dan lijkt me dat vrij beperkt. De afhaal/bezorg maaltijden waren volgens mijn collega in de categorie doner/shaorma/pizza.

Een andere collega heeft een ex die weigerde te koken. Toen zij eens een paar dagen weg was, wilde hij dat ze vooruit kookte. Zij vond dat hij zelf maar iets moest regelen. Dat deed hij niet. De kinderen kregen alleen boterhammen te eten en hij had tegen ze gezegd dat dat de schuld was van hun moeder omdat die niet had willen koken. Vrij snel daarna was de relatie ook uit.

Ik heb nooit echt vooruit gekookt voor mijn echtgenoot als hij eens alleen met de kinderen moest eten. Hij had wel "het recht" dingen uit de vriezer op te maken.  Van rode kool heb ik altijd wel wat over een zo'n restje gaat in de vriezer en kan gebruikt worden door man.  Ook gehaktballen of kippenpoten die over zijn gaan in de vriezer voor later gebruik. Als ik in de zomer weleens heeeel veel tomaten kreeg van iemand met een groententuin dan maakte ik daar "sap" van met wat ui en andere smaakmakers dat kon man ook wel pasta mee maken. 

Rockstar schreef op 08-11-2023 om 10:47:

[..]

Ik vind koken in dezelfde categorie vallen als:

Schrijven
Lezen
Veters strikken
Klok kijken
Jezelf wassen/douchen en aankleden
Tandenpoetsen
Optellen en aftrekken

Het is zó'n basisvaardigheid en zó makkelijk (nogmaals: Ik heb het over simpel en eetbaar, niet over uitgebreid en overheerlijk) dat als je het niet kan, je toch écht wat mankeert.

Dus nee ik kan niet alles (heel veel niet zelfs), maar wel gewoon alle basisvaardigheden die een volwassen mens zonder beperkingen dient te kunnen.

Dit precies dus

het is, zeker nu met YouTube erbij echt onmogelijk om helemaal niets klaar te kunnen maken 

Ik geloof dat de meeste mensen wel een gerecht op tafel kan zetten mbv de recepten op internet en dergelijke. Ik denk dat het vaak een kwestie is van geen zin hebben. Want vroeger  werkten we allebei fulltime en kookten we allebei. Toen ik veel minder ging werken en meer voor de kinderen zorgde, kookte ik voornamelijk. Een enkele keer bood man aan nasi te maken of een appeltaart te bakken, waar ik natuurlijk geen nee tegen zei.

Maar als ik aan man vraag wat hij die avond wilt eten, is het geijkte antwoord; bedenk maar wat. Dus ze kunnen het wel, maar hebben minder zin om zich te verdiepen in de voorbereidingen zoals ingrediënten kopen, tijd vrij maken.
Ik moet bekennen dat ik op drukke dagen ook wel eens aan de anderen vraag welke pizza te kiezen en een pizza laat komen. 
Belangrijke vraag aan TO; wie doet bij jullie de boodschappen? Hebben jullie een weekmenu aan de koelkast hangen, zodat hij weet wat er op die dag ‘ verwacht’ wordt zodat hij er zelf niet over hoeft na te denken of nog even naar de winkel hoeft te rennen. Misschien wilt je man best wel koken , maar heeft hij geen zin in het gedoe vooraf.

Ik doe vaak maaltijden als: 
- Uitje met wat spekblokjes bakken in olie, bonen, bijv. bruine erbij, en daar wat sweet chilisaus doorheen.
- Of macaroni koken, uitje + spek bakken, wat kaasblokjes, rasp of stukken plak erbij, op het bord samen met spinazie ernaast. Eventueel een ei erbij. 
- Gebakken aardappelen (gekookt en daarna gebakken) met een groente bijvoorbeeld bloemkool, met kerriesaus of mosterdsaus, desnoods uit een pakje. Kan heel goed een gebakken vink of karbonade bij maar kan ook zonder vlees.

Ik begrijp wel iemands aarzeling omdat het te makkelijk is. Maar het zijn keurige gezonde maaltijden en als iets makkelijk kan, waarom zou het dan vier sterren moeten hebben? Ik eet zoiets met smaak op zonder per se twee borden te willen eten.

Ik heb mijn kinderen toen ze op de basisschool zaten leren koken, heb zelfs eens toen zoon in groep 4 zat een kookfeestje gegeven en was verbaasd dat er kinderen waren die niet eens behoorlijk groenten konden snijden. Met de puberteit kon ik ze juist hartstikke kwaad op z'n pubers maken door te zeggen, nu is het jullie kookbeurt. Pick your battles, dus dat heb ik laten zitten. Dochter heeft eenmaal op kamers prima leren koken. Ik weet niet hoeveel moeite zoon erin gaat steken nu hij op zichzelf gaat wonen. Hij weet de basis, maar het interesseert hem niet zo. Maar dat kan zich nog prima ontwikkelen. Als je maar weet met welke kant van het mes je moet snijden.

Miepjecody schreef op 08-11-2023 om 17:19:

[..]

Dit precies dus

Mijn jongste kind heeftpraktijkschool en kan meerdere dingen uit dit rijtje niet. Maar een eenvoudige maaltijd maken lukt hem prima. Want hij houdt van eten. Het is dus onwil en wat ik de topicstarter wil aanraden: maak het niet jouw probleem. Jij bent niet thuis, ze zoeken het maar uit.

citroentje schreef op 08-11-2023 om 18:53:

[..]

Mijn jongste kind heeftpraktijkschool en kan meerdere dingen uit dit rijtje niet. Maar een eenvoudige maaltijd maken lukt hem prima. Want hij houdt van eten. Het is dus onwil en wat ik de topicstarter wil aanraden: maak het niet jouw probleem. Jij bent niet thuis, ze zoeken het maar uit.

Precies, lang leve Mac D en alle andere take out! 

Auwereel schreef op 08-11-2023 om 18:25:

Ik heb mijn kinderen toen ze op de basisschool zaten leren koken, heb zelfs eens toen zoon in groep 4 zat een kookfeestje gegeven en was verbaasd dat er kinderen waren die niet eens behoorlijk groenten konden snijden. Met de puberteit kon ik ze juist hartstikke kwaad op z'n pubers maken door te zeggen, nu is het jullie kookbeurt. Pick your battles, dus dat heb ik laten zitten. Dochter heeft eenmaal op kamers prima leren koken. Ik weet niet hoeveel moeite zoon erin gaat steken nu hij op zichzelf gaat wonen. Hij weet de basis, maar het interesseert hem niet zo. Maar dat kan zich nog prima ontwikkelen. Als je maar weet met welke kant van het mes je moet snijden.

Oja? Want jij heb je kinderen zodra ze een mes konden vasthouden groente leren snijden? Met een schilmes, of een ui snipperen met een koksmes vanaf 3 jaar? 

Kom zeg. Kinderen van 7 a 8 jaar die dat nog nooit gedaan hebben vind ik echt niet zo bijzonder hoor. Dat zullen de meesten wel zijn. 

citroentje schreef op 08-11-2023 om 18:53:

[..]

Mijn jongste kind heeftpraktijkschool en kan meerdere dingen uit dit rijtje niet. Maar een eenvoudige maaltijd maken lukt hem prima. Want hij houdt van eten. Het is dus onwil en wat ik de topicstarter wil aanraden: maak het niet jouw probleem. Jij bent niet thuis, ze zoeken het maar uit.

En hier weer een oordeel. Zelfs jouw kind die verder niks kan, want zit op de praktijkschool (dit denk ik even héél kort door de bocht op uit jouw tekst op te maken), kan koken. Dus ieder ander die het niet kan wil gewoon niet. 

Wat weten we verder van de topicstarter... die niet meer heeft gereageerd trouwens hè. Misschien is zij wel een feeks van een vrouw die veel te bang is dat haar man de anti-aanbakpannen met de verkeerde soort olie verwarmt ofzo, en denkt hij wel bekijk het maar, ik doe het toch niet goed. Of hij durft niet. Komt ook gewoon voor bij volwassen mannen hoor, faalangst.  

troelahoep schreef op 08-11-2023 om 19:17:

[..]

Oja? Want jij heb je kinderen zodra ze een mes konden vasthouden groente leren snijden? Met een schilmes, of een ui snipperen met een koksmes vanaf 3 jaar?

Kom zeg. Kinderen van 7 a 8 jaar die dat nog nooit gedaan hebben vind ik echt niet zo bijzonder hoor. Dat zullen de meesten wel zijn.

Jij weet natuurlijk precies wat alle kinderen krijgen aangeleerd van huisuit. Omdat mijn zoon het toen leuk vond, dacht ik dat andere kinderen dat ook wel zouden kunnen, komkommer en eieren snijden. Mijn fout dat ik niet door had dat ze dat op die leeftijd niet hoeven te kunnen. 

Best mogelijk dat daar kinderen tussen zaten die nu de sterren van de hemel koken, terwijl mijn zoon simpele maaltijden maakt, wat volgens anderen weer heel kwalijk is. Ik geloof niet dat mijn zoon de inhoud van mijn kruidenkastje kent, bijvoorbeeld. Maar met 8 wist hij wel welke kant van het mes snijdt, dat wisten ze toen niet allemaal 

troelahoep schreef op 08-11-2023 om 19:22:

[..]

En hier weer een oordeel. Zelfs jouw kind die verder niks kan, want zit op de praktijkschool (dit denk ik even héél kort door de bocht op uit jouw tekst op te maken), kan koken. Dus ieder ander die het niet kan wil gewoon niet.

Wat weten we verder van de topicstarter... die niet meer heeft gereageerd trouwens hè. Misschien is zij wel een feeks van een vrouw die veel te bang is dat haar man de anti-aanbakpannen met de verkeerde soort olie verwarmt ofzo, en denkt hij wel bekijk het maar, ik doe het toch niet goed. Of hij durft niet. Komt ook gewoon voor bij volwassen mannen hoor, faalangst.

Dat heeft ze/hij niet geschreven hoor 

troelahoep schreef op 08-11-2023 om 19:17:

[..]

Oja? Want jij heb je kinderen zodra ze een mes konden vasthouden groente leren snijden? Met een schilmes, of een ui snipperen met een koksmes vanaf 3 jaar?

Kom zeg. Kinderen van 7 a 8 jaar die dat nog nooit gedaan hebben vind ik echt niet zo bijzonder hoor. Dat zullen de meesten wel zijn.

Het toch niet heel gek dat ze op jonge leeftijd al helpen. Mijn kleuter van 5 helpt ook gewoon met de groenten snijden of de spaghetti in de pan gooien. Kunnen ze prima en ik ben nog geen kleuter (vriendjes van en huidige kleuter is de jongste) tegen gekomen die dat niet leuk vindt. Voor mij als ouder is het een ander verhaal. Kost namelijk wel oplettendheid, energie en heel veel tijd tijdens het koken. 

RaSa schreef op 08-11-2023 om 19:45:

[..]

Het toch niet heel gek dat ze op jonge leeftijd al helpen. Mijn kleuter van 5 helpt ook gewoon met de groenten snijden of de spaghetti in de pan gooien. Kunnen ze prima en ik ben nog geen kleuter (vriendjes van en huidige kleuter is de jongste) tegen gekomen die dat niet leuk vindt. Voor mij als ouder is het een ander verhaal. Kost namelijk wel oplettendheid, energie en heel veel tijd tijdens het koken.

Dat kan natuurlijk, maar jouw referentiekader is niet de maat der dingen. Van mijn 4 kinderen vinden er 2 het leuk maar die andere 2 vonden daar op die leeftijd echt nog niks aan. Mijn dochter had ooit als kleuter een kookpartijtje bij een vriendinnetje. Die ouders zijn er vrij snel mee gestopt want geen kind vond het leuk en 2 hadden na een minuut al snijwonden dus op die leeftijd is dat nog niet zo vanzelfsprekend.

troelahoep schreef op 08-11-2023 om 19:17:

[..]

Oja? Want jij heb je kinderen zodra ze een mes konden vasthouden groente leren snijden? Met een schilmes, of een ui snipperen met een koksmes vanaf 3 jaar?

Kom zeg. Kinderen van 7 a 8 jaar die dat nog nooit gedaan hebben vind ik echt niet zo bijzonder hoor. Dat zullen de meesten wel zijn.

Ik vind het ook raar hoor, als een kind van 8 geen groente kan snijden. Wat mij betreft is het vrij normaal om een kind vanaf een jaar of 3 al wel een broodje of een stukje fruit te laten snijden en te laten helpen met koken, bijvoorbeeld met het snijden van groente. 

Bij mijn kinderen op het kinderdagverblijf leren kinderen vanaf een jaar of 2 al om zelf fruit te snijden, drinken in te schenken, brood te smeren etc. En dat kunnen ze vanaf die leeftijd ook echt al wel leren. 

Kan een kind van 8 niet zelf een appel snijden of een stukje komkommer dan verbaasd mij dat wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.