Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

Wij koken allebei, afhankelijk van wie eerder thuis is. Vriend kon een paar jaar geleden ook niet koken (lees; zelfs eieren wist hij te verpesten). Inmiddels kookt hij echt wel lekker. Hij zweert overigens bij lekker en simpel punt com en volgt een recept minutieus. 

Een gezonde, weldenkend man/vrouw komt er bij mij dus niet mee weg dat hij/zij niet kan koken... nee, t zal niet hoogdravend worden, maar als iemand wíl, kan hij/zij het echt wel leren!

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 17:24:

[..]

Sorry, maar bij sommigen wordt het niet beter omdat het voor hen prima smaakt.

Maar dan is er toch helemaal niets aan de hand? 

MamaE schreef op 07-11-2023 om 16:41:

De taken verdelen naar wat ieder goed kan en/of liever doet is prima. Iemand inhuren daarvoor ook. Maar de heg snoeien of de ramen wassen zijn geen dingen die je elke dag doet. Maar voor bepaalde dagelijkse dingen kun je niet echt iemand inhuren. Bijvoorbeeld koken. Ik vind het erg onvolwassen als iemand zegt 'ik kan niet koken en ik wil het ook niet leren'. Stel ik verongeluk morgen. Dan heeft mijn man wel voor zichzelf en voor ons kind te zorgen.
Zie het voorbeeld dat iemand van Tootietoover haar ex die eiste dat hij haar leerde koken.

Tuurlijk zijn dingen lastig als je ze niet kunt. Maar dan kun je het wel leren. Dat kost de een meer moeite dan de ander, maar ik geloof niet dat het niet te leren is. Tenzij iemand heel zwaar spastisch of volledig blind is is of zo.

Waarom is het onvolwassen als iemand niet wil leren koken? Vriendin en haar man koken nooit ze vinden het niet leuk teveel gedoe en rommel. Ze gaan uit eten of bestellen wat, dat werkt al tig jaar voor hun en dat zou volgens jou onvolwassen zijn? Zal het doorgeven, maar vriendin kennende neemt ze nog niet eens de moeite om haar wenkbrauw op te trekken bij zo'n opmerking 

Ik kook graag maar als het een verplichting zou zijn, dan gooi er direct de pollepel bij neer

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 17:22:

[..]

Maar daar begint het al.
Welk gehakt? Varken, rund, kalf, kip, mengeling? Roerbak je dit en zo ja met welke kruiden of kneed of kap je het eerst met andere kruiden en eventueel uien of knoflook? Zit er al kaas in je pos saus, zo ja welke, en welke kaas ga je toevoegen; vervolgens: voeg je die kaas toe in je saus of strooi je ze op het gerecht?

Zoveel mogelijkheden, begrijp echt wel dat er mensen zijn die hierin hun weg kwijtraken.

Maar dit kun je toch allemaal niet echt fout doen? Tuurlijk, er zijn veel mogelijkheden. Maar of je nu kipgehakt gebruikt of rund of wat dan ook, dat maakt niet uit. Ook niet wanneer je de kaas toevoegt. Zolang je een gaar maaltijd op tafel krijgt, heb je gewoon gekookt. Ook als het niet echt een culinair hoogstandje is. 

Door gewoon te doen leer je het en je leert ook vooral wat níet lekker is door fouten te maken. Heb je kipgehakt gebruikt maar vind je dat nergens naar smaken in een bolognese gerecht? Dan gebruik je de volgende keer rundergehakt. Er is dan echt geen man overboord. 

Index224 schreef op 07-11-2023 om 18:32:

[..]

Maar dit kun je toch allemaal niet echt fout doen? Tuurlijk, er zijn veel mogelijkheden. Maar of je nu kipgehakt gebruikt of rund of wat dan ook, dat maakt niet uit. Ook niet wanneer je de kaas toevoegt. Zolang je een gaar maaltijd op tafel krijgt, heb je gewoon gekookt. Ook als het niet echt een culinair hoogstandje is.

Door gewoon te doen leer je het en je leert ook vooral wat níet lekker is door fouten te maken. Heb je kipgehakt gebruikt maar vind je dat nergens naar smaken in een bolognese gerecht? Dan gebruik je de volgende keer rundergehakt. Er is dan echt geen man overboord.

Wauw. 
Weet even niet meer te zeggen dan wauw. 

Yumi schreef op 07-11-2023 om 18:31:

[..]

Waarom is het onvolwassen als iemand niet wil leren koken? Vriendin en haar man koken nooit ze vinden het niet leuk teveel gedoe en rommel. Ze gaan uit eten of bestellen wat, dat werkt al tig jaar voor hun en dat zou volgens jou onvolwassen zijn? Zal het doorgeven, maar vriendin kennende neemt ze nog niet eens de moeite om haar wenkbrauw op te trekken bij zo'n opmerking

Ik kook graag maar als het een verplichting zou zijn, dan gooi er direct de pollepel bij neer

Hebben ze ook kinderen. Met twee volwassenen is dit misschien financieel haalbaar maar voor een gezin met kinderen wordt dit al snel veel te duur.

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 18:38:

[..]

Wauw.
Weet even niet meer te zeggen dan wauw.

Serieus, je bent zo in shock dat je niet inhoudelijk kunt reageren? Dit is wel dé manier om (steeds beter) te leren koken. Het hoeft niet gelijk met de beste kruiden en de beste combinatie. De eerste 3 jaar dat ik op mezelf woonde gebruikte ik überhaupt nooit kruiden. Nu denk ik achteraf, wat smakeloos. En zo vaak per ongeluk pasta klaargemaakt voor een heel weeshuis ipv 2 personen. Of pasta dat net niet helemaal gaar was of juist te sledderig. Maar ik heb er niets aan overgehouden, hoor. Ik kon in elk geval koken en mezelf daarmee in leven houden. 

MamaE schreef op 07-11-2023 om 16:41:

De taken verdelen naar wat ieder goed kan en/of liever doet is prima. Iemand inhuren daarvoor ook. Maar de heg snoeien of de ramen wassen zijn geen dingen die je elke dag doet. Maar voor bepaalde dagelijkse dingen kun je niet echt iemand inhuren. Bijvoorbeeld koken. Ik vind het erg onvolwassen als iemand zegt 'ik kan niet koken en ik wil het ook niet leren'. Stel ik verongeluk morgen. Dan heeft mijn man wel voor zichzelf en voor ons kind te zorgen.
Zie het voorbeeld dat iemand van Tootietoover haar ex die eiste dat hij haar leerde koken.

Tuurlijk zijn dingen lastig als je ze niet kunt. Maar dan kun je het wel leren. Dat kost de een meer moeite dan de ander, maar ik geloof niet dat het niet te leren is. Tenzij iemand heel zwaar spastisch of volledig blind is is of zo.

Ik ken wel iemand, alleenstaand, die nog nooit in zijn hele leven gekookt heeft en die man was gewoon een zeer gerespecteerd lid (😁) van de samenleving. Hij was zelfs een unicum in zijn vakgebied. 

Als au pair had mijn familie ook het liefst dat ik voor ze kookte. Nu kon ik dat als 18 jarige helemaal niet, en voor die paar weken konden ze wel wat fixen, maar de gewone au pair kookte gewoon dagelijks. Ik kende er wel meerderen die dat deden. 

Tuinfluiter schreef op 07-11-2023 om 18:40:

[..]

Hebben ze ook kinderen. Met twee volwassenen is dit misschien financieel haalbaar maar voor een gezin met kinderen wordt dit al snel veel te duur.

Ze werken beide en hebben een goed inkomen, toen er kinderen kwamen is er niets verandert. 

Index224 schreef op 07-11-2023 om 17:15:

[..]

Maar zo erg is dat toch niet? Dan weet je de volgende keer dus dat je beter moet kijken welke groenten je erdoorheen gooit. Als je het gewoon vaak doet en veel fouten maakt, wordt het steeds een beetje beter.

Maar dat is met alles zo natuurlijk. 

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 17:22:

[..]

Maar daar begint het al.
Welk gehakt? Varken, rund, kalf, kip, mengeling? Roerbak je dit en zo ja met welke kruiden of kneed of kap je het eerst met andere kruiden en eventueel uien of knoflook? Zit er al kaas in je pos saus, zo ja welke, en welke kaas ga je toevoegen; vervolgens: voeg je die kaas toe in je saus of strooi je ze op het gerecht?

Zoveel mogelijkheden, begrijp echt wel dat er mensen zijn die hierin hun weg kwijtraken.

Sommige mensen eten om hun buik te vullen met een enigszins gezonde maaltijd, andere appreciëren een goed bereide smakkelijke maaltijd zonder gebruik van pakjes, zakjes en kant en klare sauzen. Het is maar net waar je van houdt geen van beide fout maar ik weet wel waar mijn voorkeur ligt.

Tuinfluiter schreef op 07-11-2023 om 18:40:

[..]

Hebben ze ook kinderen. Met twee volwassenen is dit misschien financieel haalbaar maar voor een gezin met kinderen wordt dit al snel veel te duur.

Ook zonder kinderen kan je volwassen zijn (dat was het onvolwassen standpunt namelijk). 

Mevrouw75 schreef op 07-11-2023 om 18:47:

[..]

Maar dat is met alles zo natuurlijk.

Precies! Met koken niet anders. 

Index224 schreef op 07-11-2023 om 18:51:

[..]

Precies! Met koken niet anders.

Maar niet iedereen kan alles en hoeft alles te kunnen. 

Gingergirl schreef op 07-11-2023 om 16:40:

Mijn man kan ook echt niet koken. Het is bij hem geen onwil want hij probeert het echt wel ( al jaren) maar zelfs de meest simpele dingen mislukken ook nog altijd. Zelfs iets opwarmen lukt niet. Ik vind daar niks van want ik weet dat hij er altijd erg zijn best op doet en echt wel wil maar het lukt hem gewoon niet. Youtubefilmpjes, simpel recept of verspakket met instructie werkt niet voor iedereen. Hij is weer goed in andere dingen wat mij niet lukt, iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen. En gelukkig vind ik koken leuk.

Je legt gebakken aardappels op een bakplaat, later stukje zalm erbij in de oven

Zakje sla of sperziebonen en klaar.

Dat kan echt iedereen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.