Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kinderen koud gekleed in winter

Het valt mij op dat zoveel kinderen veel kouder gekleed gaan dan de mijne. De meesten hebben een longsleeve aan, evt. een hemd eronder en dan een winterjas erover en dan vind ik die jassen ook nog best dun.
Die van mij dragen hemd, longsleeve en voor buiten een trui en dan een dikke winterjas erover.
Ook de dames zelf vind ik vaak koud, die dragen meestal ook een dunne blouse en vrij dunne winterjas. Nu ben ik juist iemand die het niet snel koud heeft; ik heb de thermostaat op hooguit 18 en loop tot diep in de herfst met alleen een trui naar buiten, maar nu in de winter draag ik wel een hemd, longsleeve en dikke trui onder mijn jas. En bij erge kou ook een muts en handschoenen.

Hoe kleden jullie jezelf en de kinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn kinderen

dragen een hemd en een trui (katoen.) Buiten dragen ze een goede winterjas.

Ikzelf draag alleen een trui (katoen) zonder hemd of iets eronder. Buiten loop ik in een soort zomerjas, iets dikker.

Man heeft een t-shirt onder zijn trui en buiten een goede winterjas.

Gr Pham

Roos Vicee

Roos Vicee

20-01-2010 om 12:15

Pffff!

Ik krijg het al warm als ik alleen al lees wat jij aanhebt als je naar buiten gaat!
Nee, wij gaan niet zo dikgekleed de winter door. Zelf draag ik een hemdje oid met een longsleeve of dunne trui of shirt. Als het echt heel koud is heb ik wel eens een wat dikkere trui of vest aan, maar daaronder dan zelden iets met lange mouwen.
Mijn jongste van 8 heeft ook nooit drie lagen over elkaar aan. En hij heeft een hekel aan 'gebreide' truien dus het is meestal een longsleeve of tricot trui. Daaronder óf alleen een hemd of alleen een t-shirt, nooit alletwee.
Onze meiden dragen nog wel eens over hun shirt of longsleeve-achtig iets een vest maar ook nooit een hemd meer tegenwoordig.
Oudste zoon ook geen hemd en meestal een longsleeve met als het koud is een tricot vest oid. Maar dat vest is dan meer uit dan aan.
Toen het vroor werd er door de fietsers wel handschoenen, sjaal en soms (alleen als het écht koud is ivm hun haar ) een muts gedragen. Maar nu hooguit alleen handschoenen als ze 's ochtends de deur uitgaan. Bij thuiskomst zitten ze gewoon in hun tas. Ze fietsen of lopen zich wel warm. En in huis is het met 18 hooguit 19 graden ook niet koud.

Tihama

Tihama

20-01-2010 om 12:17

Verschil

Mijn dochter heeft het nooit koud. Die draagt dus momenteel hooguit 1 hemd plus long sleeve. Als ze buiten speelt, gooit ze ook het liefste haar (dikke) winterjas uit. Ik ben er vrij zeker van dat er mensen zijn die denken dat ik het kind verwaarloos .

Mijn zoon daarentegen draagt momenteel bergen kleding. Die heeft het veel sneller koud.

Ik herinner me al jaren geleden een discussie met een buurvrouw. Die stond er bij mijn dochter op aan te dringen dat ze een jas aan moest bij het buiten spelen, want 'het was zo koud'. Ik zei toen:'ZIJ hoeft geen jas aan omdat IK het koud heb'.

Aangezien ze allebei zelden ziek zijn, zie ik geen reden iets te forceren. Ze zijn 8 en 12. Oud genoeg om aan te geven wat ze willen. De kasten hangen vol, idem handschoenen en mutsen.

Ieders thermostaat werkt anders. Ik heb een collega die in de zomer met dikke truien loopt. Ik heb er ook een die momenteel nog steeds in t-shirt loopt. Leven en laten leven.

Tihama

Zelden een wintertrui

Mijn kinderen dragen nooit een gebreide of dikke trui naar school. Het is meestal goed warm in de klas,en waarom zou je bij kamertemperatuur zo'n dikke trui aandoen.
Liever een T-shirt met een vest oid.
De oudste moet ver fietsen naar het VO, die draagt wel handschoenen en een muts, maar nooit een dikke trui. Want ze fietst hard en haar lijf wordt altijd warm
Volgens mij is met de komst van de cv de dikke truienverkoop flink gedaald.

Brianna F

Brianna F

20-01-2010 om 14:04

Hier

Kinderen fietsen zich warm naar school, dus hemdje en dunne trui, daarover een winterjas.
Ik heb het altijd warm, dus t-shirt zonder iets eronder en winterjas.
Peenvogel: voor iemand die zegt het niet snel koud te hebben, beweer je daarna wel het tegenovergestelde. Hemd, longsleeve (wat is dat in hemelsnaam? iedereen schijnt het te kennen)trui. Je hebt wel bijzonder veel aan zeg.

emma43

emma43

20-01-2010 om 14:50

En hier

Mijn kinderen dragen geen hemp,ik heb bij de Hema katoenen shrtjes met lange ene korte mouwen gekocht voor beide.
Zoon(9 jaar) draagt zo een shirt met lange mouw onder zijn longsleeve of met korte mouw onder een sweater.Hij heeft 1 trui voor in het week-end,op school vind hij die te warm.Hij heeft wel een lekker winterjack.
dochter(bijna 15) heeft truitjes en bloesjes en omdat het kouder werd,dacht ik goed te doen, om die Hema shirtjes te kopen,die zou ze er dan onder kunnen dragen ,maar nu draagt ze enkel die simpele shirtjes en blijft de rest in de kast hangen.
Dus hier is zoon warmer aangekleed dan dochter.Maar echt warme truien dragen ze niet.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-01-2010 om 15:34

Zelf

Iedereen, tot aan de vierjarige, beslist hier zelf hoe warm zij/hij gekleed wil gaan. Mijn ervaring is dat kinderen dat uitstekend aangeven.

emma43

emma43

20-01-2010 om 15:43

Longsleeve,brianne en hemp....

is natuurlijk een hemd en een longsleeve is een katoenen shirt met lange mouwen.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-01-2010 om 15:54

Verschilt

M'n zoontje van 4 heeft het niet snel koud, dus die is ook lang met z'n (met een vest gevoerde) zomerjas blijven lopen. Loopt nu bijna altijd in een hemd en longsleeve (Brainna: een longsleeve is een t-shirt met lange mouwen, ofwel een trui van t-shirtstof)
M'n dochertje is nog kleiner, maar geeft wat sneller aan dat ze het koud heeft, vooral koude handen als we buiten zijn. Maar binnen ook regelmatig een longsleeve over een rompertje (met korte mouwen). Als het erg koud is krijgt ze een extra t-shirt, of een romper met lange mouwen. Ze is erg actief en is als het koud is toch veel binnen, dan heeft ze het niet snel te koud.
Ik verbaas me juist vaak de andere kant op: als het boven de pakweg 20 graden is lopen wij allemaal in t-shirts en korte broeken, terwijl ik andere kinderen in de klas dan nog met lange broeken en dikke truien zie lopen. (het kost mij ook moeite om, als de herfst goed bezig is en de temperaturen richting de 15 graden gaat, m'n zoontje zo ver te krijgen dat hij een lange broek en dichte schoenen aan trekt, hij heeft het dan nog niet koud)

Hier

De jongste kleed ik warm aan, die zit meestal aardig stil in de wandelwagen dus heeft inderdaad verschillende laagjes aan. Rompertje, shirtje met lange mouwen, vest en winterjas, en dan ook nog in de voetenzak, wantjes en muts.
De andere 3 mogen het zelf weten, en dat resulteert bij de jongens in een hemd, longsleeve en winterjas, en als het heel koud is muts op en wanten/handschoenen aan, en mijn dochter heeft een hemd, shirt/truitje/tuniek met lange mouwen, vest en winterjas en die loopt ook het liefst tot eind maart met muts, sjaal en handschoenen.

Ikzelf heb 's winters wel altijd iets met lange mouwen aan, of een shirt met korte mouwen en een vest erover, winterjas erover (maar geen hele dikke winterjas) en af en toe gooi ik voor de leuk een sjaal erbij om. Handschoenen en muts oid heb ik niet eens. En mijn man heeft het nooit koud dus die gaat nog gerust in t-shirt (korte mouwen) en trui op de fiets zitten.

kaatje43

kaatje43

20-01-2010 om 16:14

Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn

maar die van mij dragen vanaf hun 6e geen hemd meer. Alleen een sweater, of een vest met een t-shirtje eronder. Als ze het koud krijgen geven ze dat wel aan.

Hanne.

Hanne.

20-01-2010 om 16:20

Alleen pappa warm gekleed

Hier gaat alleen pappa warm gekleed de rest gaat ook vrij dun gekleed.

Vanmorgen hadden we aan:
pappa: t-shirt korte mouwen, overhemd en trui

ik: t-shirt lange mouwen met daar onder een hemdje met spaghetti bandjes

oudste van 5: t-shirt lange mouwen (had eigenlijk afgesproken dat hij een vest aan zou trekken, maar hij is er tussendoor geglipt) hij vindt dat nl niet nodig

middelste van 3: t-shirt lange mouwen met een hemd er onder

jongste (6 weken): romper t-shirt met lange mouwen.

De baby heeft altijd een lekker warme nek, en verder heb ik nog niemand horen klagen. Hoewel, papa wil nog wel eens zeggen dat hij het te koud heeft, terwijl hij met de auto gaat, en wij lopen/fietsen. En zijn winterjas is ook nog eens de dikste van allemaal.

Smaken verschillen denk ik maar

amk

amk

20-01-2010 om 18:40

Die aanhoudende vorst was even schrikken

want ik had wel geteld 1 trui voor dochterlief.
Als ik lees wat jullie aanhebben Peenvogel slaan bij mij spontaan de vlammen uit, en ik wordt versleten voor een koukleum.

Mijn vierjarige heeft een hemd aan, en dan een longsleeve en een winterjas, wel met muts en sjaal en wanten, maar dat wil ze zelf graag, niet omdat ze het koud heeft maar omdat ze roze zijn.

In school is het ook al zo mega warm en zij heeft het zelf ook erg snel warm. Het liefst loopt ze nu nog op blote voeten.
Zelf heb ik wel snel een vest aan maar dat is omdat ik de kachel niet hoger wil zetten. Met een vest heb ik het prima warm.

Polly Shearman

Polly Shearman

20-01-2010 om 18:46

Amk

"niet omdat ze het koud heeft maar omdat ze roze zijn"

WHOEHAHHAHAHAHAHAH

Ja... fijn dat die meiden nog bestaan... heeeeeeerlijk!!!

Puinhoop

Puinhoop

20-01-2010 om 18:54 Topicstarter

Brianna: of ik een koukleum of bikkel ben?

Om je even vollediger te informeren: mijn hemden zijn van katoen en een longsleeve? Zo noemen ze tegenwoordig een hemd met lange mouwen. (Vroeger droegen de dames bloesjes en de heren overhemden, maar de longsleeves zijn meestal van dikker katoenen materiaal. Ik ken er geen Nederlands alternatief voor, anders zou ik die liever gebruiken. Dus O.T.: wie biedt?)
De trui draag ik alleen als ik naar buiten ga. Het is hier in het noorden tegenwoordig niet warmer dan 5 graden Celsius, en het dooit nog maar pas. Mijn jas is een soort regenjas van de marine, vrij dun, vandaar die trui. Hij is wel lekker water- en winddicht.
En dan mijn stelling dat ik het doorgaans niet snel koud heb: dat hoor ik nogal eens van andere mensen. Als ik in de zomernacht op een terrasje zit, ben ik na het spookuur vaak de enige die nog met blote armen en benen zit en buiten blijven wil. Tot een aardig eindje in het najaar loop ik op mijn trouwe sandalen, zonder sokken, als iedereen z'n winterschoenen alweer uit de kast heeft gehaald. Maandagavonden, als ik zing, trek ik het ene na het andere laagje uit, terwijl anderen dan staan te bibberen en als we er buiten eentje opsteken, ben ik de enige zonder jas. Als er bezoek komt, klagen ze vaak dat het bij mij zo koud is binnen en of de thermostaat een beetje hoger mag.
Daarom: ik beschouw mezelf door al die reacties niet meer als iemand die het snel koud heeft. Maar het vroor hier de afgelopen weken flink en er lag een pak sneeuw, en toen viel het me temeer op dat mijn kinderen de enigen leken met een trui onder hun jas.
En neehoor, ik veroordeel andere moeders niet, dat was niet de bedoeling. Ik las altijd in de opvoedboekjes: kleed je kind zoals je jezelf kleedt, en daarom lette ik op wat de moeders zelf eigenlijk droegen en dat vond ik er ook frisjes uitzien.
Ik ben trouwens graag buiten, in de tuin bezig of op straat, dus ik zou het met een longsleeve en dunne jas niet redden in dit weer!

Irene

Irene

20-01-2010 om 20:31

Hmm

Hangt volgens mij ook wel af van hoe warm je het in huis stookt. Hier is het binnen een graad of 18 en dan is een trui of vest wel lekker. De oudste gooit die steevats uit en speelt op zijn kamer in een shirtje zonder verwarming aan. Die heeft het gewoon nooit koud.
Overigens krijgen ze naar school ook niet zulke warme kleren aan want daar is het altijd bloedheet binnen, bah! En voor buiten een dikke winterjas, muts en wanten. Dat dan wel (als het vriest tenminste)

Balletmama76

Balletmama76

20-01-2010 om 20:53

Hier...

dochter is geen echte koukleum, zij heeft dan wel een dikke winterjas, maar doet meestal ook maar een longsleeve aan en een lange broek en laarzen. Handschoenen eerder zelden.

Ik ben een echte koukleum, zeker bij werk:
Een longsleeve, daarover een dikkere trui en 2 TNT-jassen.
Daarbij skionderbroek, een paar katoenen sokken en nog een paar dikke duitse wolsokken en erover heen een spijkerbroek. Hierbij nog een sjaal en handschoenen zonder fingers (anders kan ik de brieven niet goed pakken).
En natuurlijk winterlaarzen - het was de eerste keer dat ik hier in NL überhaupt winterlaarzen gekocht heb. Dacht tot laatste week, dat het niet hoefde en heb dan mijn denial wat nederlandse winter aangaat toch maar opgegeven.
Geen echte UGGs, maar wel in de stijl van, van een andere merk - en ze zijn heerlijk warm. Ik had ze veel eerder moeten kopen, maar goed, ik dacht echt niet, dat het zo lang zo koud blijft hier.

Mijn koukleum-record was nog toen de gevoelstemperatuur bij -15 lag en ik s'avonds met de hond moest lopen.
Sjaal om mijn hoofd. 3 truien over elkaar, erover heen mijn duinenjas en hierover nog eens een groot wollen omslagdoek, dat ik uit de achterste hoek van mijn kast getrokken heb. Hierbij wanten.
Maar ik had het wel lekker warm op deze manier, ook al was het niet echt een catwalk-outfit...

Rieke

Rieke

20-01-2010 om 21:02

Korte mouw

mijn 7 jarige heeft een tshirt met korte mouw aan, wel een hemd eronder. Hij heeft het snel warm in de klas. Thuis wil ie ook geen trui aan, best.
En hij draagt wel een hemd en een warme winterjas voor buiten. Sinds de sneeuw heeft hij een soort suede bontlaarzen, die draagt hij nog steeds, staat wel leuk bij dat tshirt : )
En ik ben een koukleum, hemd, shirt, trui of vest, en zeker handschoenen, sjaal en muts voor buiten. Nu nog steeds.

Hoe lang ben je buiten?

..dat maakt toch echt wel uit.

Ik heb ook het idee dat veel mensen nogal licht gekleed gaan. Van een verwarmd huis naar een verwarmde school, een paar minuten op de fiets of in de (niet meteen maar toch wel snel) verwarmde auto naar de verwarmde school of werk. Ja, dan heb je niet zoveel nodig.

Het is met name als je lang te voet of met de fiets onderweg bent en vooral als je dan ook nog onverwacht wordt opgehouden (bus komt niet, wandeling valt langer uit) heel prettig om het warm te houden. Ik trek daarvoor graag op andere momenten een laagje uit.

Ik herken de observatie van peenvogel dus wel en ik vind het nogal zinloos om kledingstijlen te vergelijken zonder de lifestyle (sorry voor het woord) erbij te betrekken. Wij doen weinig met de auto, en als je een half uur bij nul graden op de vertraagde intercity wacht of een keer dwars de stad door moet met een flinke oostenwind is het erg fijn om goed gekleed te zijn. Da's wat anders dan 10 minuten woonwerk op de fiets.

Wat we dragen: kinderen wollen ondergoed, longsleeve en katoenen of wollen vest, winterjas (oudste dons). Muts en wanten. Man en ik hemd/T-shirt, longsleeve/overhemd, jasje of wollen trui. Drie lagen onder de jas.

Mijn conclusie is eigenlijk ook dat de verwarming op veel plaatsen wel een graadje lager zou kunnen, als ik zie hoe weinig mensen nu aanhebben.

@Yta: zelf bepalen werkt bij mijn kleuter hier erg slecht. In de herfst wilde hij nog steeds een korte broek aan. En dan met van die woede-aanvallen als je een ander voorstel deed 's ochtends... blij dat we dat gehad hebben.

Guinevere

Guinevere

20-01-2010 om 21:46

Hier

Nou, zoon van 7 draagt hier bij deze temperatuur een "longsleeve" en buiten een niet te dikke winterjas. Absoluut geen hemd, dat vindt hij lelijk. Toen het laatst zo koud was heb ik 'm zowat moeten dwingen om een sweatvest erbij aan te trekken. En oh ja, wij stoken op 18 graden hier in huis.
Zoon van 2 draagt nu een rompertje met korte mouwen en daarover een dun truitje oid. Toen het vroor een gebreide coltrui.

Guinevere

Guinevere

20-01-2010 om 22:32

Sinilind

Sini, ik was ook zo'n moeder met een peuter zonder wanten en muts en sjaal op de fiets. Want hij weigerde het botweg op/aan te trekken. Dat duurde trouwens niet héél lang! Hoewel, verder dan wantjes en zijn capuchon wil meneer niet gaan.

Mijn zoon van 6

Mijn zoon wil pertinent geen hemd. Dus doen we soms een t-shirt. Maar over het algemeen gaat hij met een shirt met lange mouwen en zijn winterjas erover de deur uit. En dan moet ik nog opletten dat hij zinj jas dicht doet, haha.
Waar hij het van heeft weet ik niet want ik ben een enorme koukleum. Maar hij heeft het nooit koud.

En mijn kleintje

En mijn jongste van 2,5 heeft een romper met korte mouwen aan, daarover een shirt met lange mouwen of soms een fleecetrui of zo. Plus jas.
Hij heeft in de buggy wel handschoentjes en een muts (hoewel het me niet altijd lukt om die muts op te krijgen haha).

Annet

Annet

20-01-2010 om 23:12

Extra laag is hier afgeleerd

want die extra laag gaat toch uit.
Hier dus ook alleen een t-shirt met lange mouwen aan. Heel soms een trui (een dunne) ook zonder iets eronder. Zoon heeft het altijd warm.
In die koude weken is hij door mij gedwongen een dikke winterjas te dragen en handschoenen. Tijdens het schaatsen ook een muts. Dit vond hij niets (behalve de handschoenen) maar hij heeft het geaccepteerd.
Nu draagt hij weer een dunne winterjas en geen handschoenen.

Koud he

Toen het zo koud was gaf ik ze toch wat laagjes aan. Liever wat uittrekken dan te weinig kleding aan. Dochter is geen koukleum maar zoon wel. Huilen, tranen met tuiten, tijdens het sleeën. Ik heb dikke handschoenen en sneeuwlaarzen moeten halen, toen ging het wel. Hij wordt dan ook helemaal blauwig, haha. Beweging geeft ook veel warmte. Zelf draag ik schoenen met daarin gewoon pantykousen. Daarmee ben ik gewoon in het bos door de sneeuw gaan wandelen. Van het lopen worden mijn voeten echt wel warm hoor! Op mijn werk heb ik meestal dunne kleding aan, maar zet ik de verwarming lekker hoog (ik zit stil), als ik thuis ben dan gaat het fleece vest aan en de ramen open terwijl ik opruim en poets.
Vroeger, toen ze nog baby's waren, hanteerde ik altijd de regels "kleed je kind niet warmer of kouder dan je je zelf kleedt" en "beter te koud dan te warm".

Maxx

Maxx

21-01-2010 om 12:47

Zoon van een eskimo

Mijn zoon draagt alleen een t-shirt. Meestal met korte mouwen. In de winter soms een met lange mouwen, maar lang niet altijd. Hemden draagt hij niet. Truien ook niet. Hij heeft niet eens truien.
Als hij druk aan het spelen is gooit hij meestal zijn jas uit. Ook als het heel koud is. Enige uitzondering is wind. Als het hard waait dan houdt hij zijn jas aan.
Hijis zelden ziek dus het zal wel ok zijn zo. Ik bemoei me er niet (meer) mee. Hij is oud genoeg om zelf te bepalen wat hij nodig heeft aan kleding.
Maxx

Bosmeer

Bosmeer

21-01-2010 om 15:43

Hier

Mijn oudste heeft het altijd warm. Loopt ook midden in de winter het liefst zonder jas buiten. Omdat ik dat niet aan kan zien moet hij er toch eentje aan. Maar ook in de koudste vriesnacht draagt hij géén pyama. Hij ligt onder zijn dekbed met enkel een onderbroekje aan. Ga ik 's avonds even bij hem kijken, dan zie ik soms nóg de zweetparels op zijn voorhoofd staan. Hij heeft het gewoon echt niet nodig.
Zijn broertje is precies het tegenovergestelde. Hij draagt zelfs midden in de zomer het liefst een badstof pyama met lange pyamabroek. En dan kruipt hij nog diep weg onder zijn dekbed.
Bosmeer

Terpi

Terpi

22-01-2010 om 08:37

Nogmaals baby en moeder

Ik heb het dan ook anders geleerd, precies om de reden die Pelle aangeeft namelijk dat een baby een stuk minder beweeglijk is en daarom sneller koud wordt. Ik heb altijd aangehouden (en zo ook geleerd van de kraamhulp) dat de baby hetzelfde aanhad als ik *plus* 1 extra laagje. Dus niet zelf in tshirt stof lopen en de baby in fleece hullen maar vergelijkbare dingen plus 1.

Niet zo strict

Natuurlijk heb ik er rekening mee gehouden dat ik het door beweging warmer had, de baby had in zijn wagen dan wel een dekentje bij zich. In de buikdrager ging ik er vanuit dat er lichaamswarmte van mij naar de baby ging. Ik heb er alleen voor gewaakt dat ik niet zo'n ingepakte zweetbaby had. Dat leek me niet gezond. Ah well, ze hebben het overleefd

liora

liora

22-01-2010 om 09:09

Hemd en longsleeve

Hoi,

Waarom geen hemd meer vanaf 6 jaar? Is een hemd een kinderachtig kledingstuk? Ben benieuwd!

En longsleeve, wat een woord inderdaad. Ik ken het alleen van Marktplaats en kwam er zo achter dat er inderdaad een groep mensen is (de 'ze') die dat woord gebruikt. Een alternatief lijkt me: shirt met lange mouwen. Ik ken ook echt niemand die longsleeve zegt.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.