Tops
28-12-2008 om 12:54
Kinderen en schaatsen
Las vandaag een bericht in de krant over schaatsen op natuurijs in een bepaalde gemeente. Daar is elk jaar een natuurijsbaan en alle kinderen van het dorp kunnen schaatsen, sprak de burgemeester trots.
Zelf heb ik altijd een hekel gehad aan schaatsen. Eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom kinderen schaatsen moeten leren. Natuurijs is er zelden. Is het niet net zoiets als ski-en, ook iets wat niet iedereen kan en niet hoeft te kunnen?
Vonda
05-01-2009 om 01:12
En leeftijd?
Mooi om dit alles te lezen...
Voor mij hoort schaatsen wel in het rijtje thuis van dingen die ik graag zou willen overbrengen op mijn kind.
Paar dagen geleden nog een huilbui gehad bij mijn dochter toen we van het natuurijs afgingen waar ik op de schaatsen stond en zij op de slee meegetrokken werd door Vondaman. Wilde mijn meisje namelijk ook graag 'rolsaatsen'!
Ik zit dus ook al stiekem na te denken over het (ooit) schaatsen leren aan mijn dochter. Ze is euhm 2, nee in maart wordt ze al drie...!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd vanaf welke leeftijd dat redelijkerwijs kan... ik denk dan aan starten met dubbele ijzers en later doorlopertjes.
Groet,
Vonda
Minet
05-01-2009 om 09:01
Nu vonda
Jouw dochter kan prima op dubbele ijzertjes 'rolsaatsen' nu. Als je ze nog niet hebt kun je ook de kleinste maat easygliders kopen met het hulpstukje, waardoor ze ook dubbele ijzers heeft.
Veel ijsplezier!
Minet
reina
05-01-2009 om 11:40
Vonda
Ik heb een prachtige oude foto van mijn dochter op dubbele ijzertjes, ooit gemaakt op 1 maart, terwijl ze in februari 3 geworden was. Je dochter kan nu dus lekker met jou het ijs op, hoor!
Chantelle
05-01-2009 om 12:58
Vonda
Mijn zoontje was drie toen hij krabbelde op dubbele ijzertjes. Doen!
ilsepilse
06-01-2009 om 22:22
Nyed
hier ook , 2 ervaren skeelerboys en ze zijn zo weg op de schaatsen !
ilse
Vonda
08-01-2009 om 22:57
Dank!
Voor jullie enthousiaste reacties Minet, Reina en Chantelle, inmiddels heb ik dubbele ijzertjes gekocht waar ik hopelijk zaterdag met mijn meiske het ijs op ga! Ik verheug me er nu al op!
Eigenlijk dacht ik dat ik er veel te vroeg mee was...
Vonda
Vonda
11-01-2009 om 00:55
... en ze vond het zo leuk....
Even vertellen. Zij de schaatsjes aan en ik ook, maar toen kon ik met geen mogelijkheid ons tweeen in evenwicht houden dus ik de schaatsen maar weer uit en met de schoenen aan met de kleine het ijs op. Meestal met 2 handjes vasthouden, maar soms ook even oefenen met maar 1 hand vasthouden. Ze is er wel doodmoe van geworden maar ze vond het ook geweldig!! Toen zij haar slaapje ging doen (Vondaman was thuis), ben ik nog teruggegaan naar de ijsbaan om nog eens 10 rondjes (wat een overwinning) te gaan schaatsen op vrij bobbelig ijs. Het was een superdag!
Groetjes,
Vonda
Tihama
11-01-2009 om 11:26
Percentage?
Ik ben toch erg benieuwd hoe groot nou eigenlijk het percentage Nederlanders is dat nu aan het schaatsen is.
Afgelopen vrijdag ging mijn dochter met de school schaatsen. De school had Easygliders geregeld. Dochter wist te melden dat 10 van de 18 kinderen in de klas zelf schaatsen meegenomen hadden. Het zou best kunnen dat een deel van die kinderen ze even geleend hadden.
Gisteren op de plas kwamen we 4 van haar klasgenoten tegen. Aan de ene kant heb ik de indruk dat minder dan de helft schaatst, maar dat de helft díe schaatst, nu zo fanatiek is dat die er niet af te krijgen is
Hier in de straat schaatsen overigens álle kinderen en hun ouders zijn al even fanatiek.
Wat is jullie idee? Ik denk ook dat er een relatie is met de streek. Hier is vrij veel water. Van vroeger herinner ik me dat we voornamelijk slootjes hadden en dat schaatst toch minder leuk.
Tihama
Prulletje
11-01-2009 om 14:01
Afkomst
Inderdaad is het ook hier duidelijk afkomst gerelateerd. Ik woon in Amsterdam west. Als het mooi weer is dan ontmoet je in de speeltuin of in de pierebadjes in de buurt ongeveer 80% allochtonen. Maar nu op het ijs? 100% kaaskoppen! Maar het kost natuurlijk tijd. Als er vijf jaar achter elkaar geschaatst kan worden dan komen de Nieuwe Nederlanders vanzelf wel. Maar als het nu weer tien jaar gaat duren voor er een beetje geschaatst kan worden, dan wordt integreren in de Nederlandse schaatscultuur lastig!
Prulletje
Massi Nissa
11-01-2009 om 14:11
Hier anders prulletje
Bij mij in de buurt op de lokale vijver zie ik heel veel allochtone kindjes - zonder schaatsen. Ze hebben veel plezier. Ik denk inderdaad dat we een stuk of wat strenge winters achter elkaar moeten krijgen, dan komen die schaatsen vanzelf.
Groetjes
Massi
IngridT
11-01-2009 om 14:54
Streek-gerelateerd
Ik schreef het ergens anders ook al, maar hier, op de grens van Groningen/Friesland/Drenthe denk ik dat 290 van de 300 leerlingen van onze basisschool zelf schaatsen hebben, en al een week of 2 dagelijks op de ijsbaan of andere wateren in de buurt te vinden zijn. Grotendeels met ouders, die ook allemaal zelf schaatsen.
Ik hoorde op het nieuws dat men dacht dat er vandaag ongeveer 200.000 nederlanders op de schaats stonden. Da's 1 op de 70 nederlanders!!. Ik vond dat gezien de lokale ervaringen eigenlijk maar weinig! Ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen. Alleen in ons lullige dorpje schaatsen vandaag al een paar duizend mensen volgens mij!
Ingrid (man met jongens nu weer voor de 2e keer vandaag op pad voor waarschijnlijk voorlopig de laatste schaats actie.. Dochter had er nu even genoeg van)
IngridT
11-01-2009 om 14:57
En oh ja,
Op de hele school hebben we denk ik ongeveer 4 a 5 niet-autochtone kinderen. Van 2 daarvan (de zonen van de lokale chinees) weet ik in elk geval dat ze schaats-loos zijn.
reina
11-01-2009 om 15:27
Afkomst
Ik ben net een paar uur op het ijs geweest en kijk steeds naar buiten waar ik al 2 dagen schaatsende kinderen en volwassenen zie, vooral vandaag is het heel druk met langsschaatsende mensen,. Ik heb 1 Surinaamse jongen gezien en nog 1 'gekleurde' moeder met 3 kinderen. ls er vaker koude winters komen zal het percentage allochtone schaatsers zeker toenemen, daarvan ben ik overtuigd.
Tijgeroog
11-01-2009 om 18:57
Hier
Wij stonden vandaag inderdaad zonder schaatsen op het ijs. Er ligt nog zoveel sneeuw dat we daar ook veel pret mee kunnen beleven, dus wij zijn van een berg het ijs op gesleed. Op het ijs veel mensen op schaatsen, maar dus ook veel kinderen met een slee. (overigens zijn mijn kinderen 3,5 en 15 maanden, dus te jong om al (echt) te schaatsen. Slee is dus veel leuker)
Tirza G.
11-01-2009 om 19:58
Streekgebonden
Als je in Zeeland woont, zoals wij, zul je niet snel leren schaatsen. De laatste keer dat mijn kinderen op schaatsen stonden van 2002. En daarvoor 1996. Mijn oudste is 18
Tirza
Temet
11-01-2009 om 20:33
Prulletje
Lees jij toevallig het Parool? Laatst een fotoreportage over de kunstijsbaantjes waarvan er in Amsterdam inmiddels een flink aantal zijn. En daar schaatsen ook de allochtone kindertjes op. Daar kan je namelijk schaatsen huren. Ik kan me levendig voorstellen dat allochtonen niet direct de dringende behoefte hebben om die dingen voor hun kroost aan te schaffen: goedkoop zijn ze niet en hoevaak gebruik je ze nou helemaal? Als je bent opgegroeid met het idee dat schaatsen moet denk je er vast anders over, maar als je wiegje in het Rifgebergte heeft gestaan geef je je geld denk ik liever ergens anders aan uit.
Ook hier in Oost (vijver Oosterpark): veel allochtonen op het ijs, maar de meesten zonder schaatsen. Deed aan de lol niet af trouwens.
Maar ook een kaaskop-vriendin van mij heeft onlangs met haar beide dochters (5 en 8) op de kunstijsbaan geschaatst omdat die kinderen geen eigen schaatsen hebben, en ze ook niet van plan is ze aan te schaffen.
Groeten,
Temet
Prulletje
11-01-2009 om 21:14
Klopt temet
Op het gratis ijsbaantje aan de Sloterplas waar je gratis schaatsen kunt lenen is de verdeling inderdaad normaal. Maar deze week heb ik op het natuurijs echt alleen maar kaaskoppen gezien. Waarschijnlijk zit de rest van de buurt nog steeds op het kunstijsbaantje
Maar nogmaals, dat heeft dus tijd nodig, denk ik. Als het weer het toelaat.
Prulletje
Margriet*
11-01-2009 om 21:54
Klopt prulletje
helaas zijn de schaatsen ondertussen niet meer gratis, aan de Sloterplas, zijn er te veel verdwenen. Eerst waren ze gratis (begin kerstvakantie) toen moest je borg betalen (of sleutels achterlaten) en afgelopen zondag kostte het 3 euro, is nog altijd goedkoper dan Museumplein.
Maar hier ook weinig anders gezien dan kaaskoppen, wel veel kinderen op het ijs, maar zonder schaatsen.
In Geuzenveld komt ook een ijsbaantje (bij cafe de Oostoever).
Vindt het wel jammer, toch weinig mensen hier op het ijs, het echte schaatsgevoel leeft niet zo. Wel geschaatst maar in Slotervaart zijn veel plekken niet veilig of slecht. Een volgend keer ga ik toch maar de buurt uit, richting polder.
Tihama
12-01-2009 om 10:06
Geen hype
Ook al zou er elk jaar ijs liggen: dan nog steeds is het maar 1 keer per jaar. ’s Zomers staan de files naar de stranden zodra het weer even mee zit. Is dat ook een hype? De vrijdag voor de krokusvakantie staan de files naar Oostenrijk voor de wintersport. Is dat dan ook een hype?
Ik denk dat iedereen die iets om schaatsen geeft, gewoon weet dat je het moment moet pakken, omdat het per definitie maar tijdelijk is. En mensen die niets om schaatsen geven, herkennen vermoedelijk niet het zalige gevoel dat schaatsen geeft. Ik hoorde een interview met een motorrijder in de Dakarrace. De vraag ging erover of je een beetje gek moest zijn om mee te doen aan zo’n race. Hij zei: “Ik moet er niet aan denken om een marathon te lopen, maar hier geniet ik van.”. En zo is het maar net. Ieder zijn passie.
Tihama
reina
12-01-2009 om 16:08
Tops
Ten eerste: "Nieuwe sport" ik stond er opeens bij stil vanwege die ene Surinaamse jongen die hier kwam schaatsen en waarover ze (hij en zijn vrienden) zelf veel lol maakten. En een hype? Welnee, er zijnn iet zoveel schaatsplekken, dus iedereen die wil schaatsen ging naar dezelfde plekken (behalve de mensen, die zoals wij, geluk hadden langs het ijs te wonen) en als je een toertocht wil rijden zat je toch vast aan die 20 plaatsen. En iedereen ging tegelijkertijd omdat het nou eenmaal maar heel zelden vriest en je niet kunt wachten tot morgen, want dan is de vorst misschien alweer weg (zoals vandaag idd het geval is). Jij houdt er kennelijk niet van, ik snap niet waarom heel Nederland uit z'n dak gaat omdat oranje speelkt, want ik hou niet van voetbal-op-tv, maar ik kan me wel voorstellen dat het leuk is als je er wél van houdt! (Files met Pasen richting Ikea vind ik weer bezopen ) Enne, ijsbanen kosten geld, natuurijs niet Het verschil tussen natuurijs en ijsbaanijs is een beetje het verschil tussen zwemmen in een zwembad en in open water, het is net dat beetje méér!. En nee, je hoeft het niet te kunnen, maar het is wel leuk als je het wel kunt
Bastet
13-01-2009 om 07:17
Tops
Veel mensen wilden tochten schaatsen,die georganiseerd waren,vandaar de drukte op sommige plekken.
Groetjes,Bastet
Bastet
14-01-2009 om 07:39
Tops
Nee,mij vindt je daar ook niet hoor.Maar als die rijen naar het strand er staan,spreekt ook niemand van een hype....
Groetjes,Bastet