Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tops

Tops

28-12-2008 om 12:54

Kinderen en schaatsen

Las vandaag een bericht in de krant over schaatsen op natuurijs in een bepaalde gemeente. Daar is elk jaar een natuurijsbaan en alle kinderen van het dorp kunnen schaatsen, sprak de burgemeester trots.
Zelf heb ik altijd een hekel gehad aan schaatsen. Eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom kinderen schaatsen moeten leren. Natuurijs is er zelden. Is het niet net zoiets als ski-en, ook iets wat niet iedereen kan en niet hoeft te kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantelle

Chantelle

28-12-2008 om 12:56

Tja...

Eigenlijk (en het is inderdaad een beetje onzin) vind ik dat ieder kind in NL de kans moet hebben gehad om te kunnen leren schaatsen. Tis toch wel iets Nederlands. Heb zelf dan ook warme herinneringen aan de koude winters dat we dagenlang op de beek achter ons huis schaatsten (tja, dat zou ik nu dus veel te gevaarlijk vinden).

Schaatsen...

ik moest en zou ladybauers hebben. Die heb ik ook ooit in een ver verleden gekregen van mijn ouders, voor kerst geloof ik.
De keren dat ik ze aangehad heb, kan ik op 1 hand tellen Niet vanwege de geweldige winters hier maar vanwege het feit dat ik schaatsen niet leuk vind, en het ook niet kan LOL (en niet durf!)

Mocht het zo zijn dat er hier echt n laag ijs komt liggen, ga ik er wel met mijn zoon over heen wandelen denk ik? Zodat we toch op het ijs zijn geweest

gula

Tops

Zelf heb ik ook de neiging schaatsen te zien als onderdeel van de Nederlandse 3-eenheid die elk kind zou moeten leren: fietsen, zwemmen, schaatsen. Maar het is eigenlijk wel een beetje kul, ja (wat dat schaatsen betreft dan)
Het zal ook misschien uitmaken waar je woont. Waar ik opgroeide was veel water - er liep een ringvaart dicht bij ons huis - en als het een beetje vroor werd er al snel geschaatst. In mijn herinnering was het bijna elke winter raak, nu zal dat wel niet zo geweest zijn, maar toch wel regelmatig.
Maar een echte fanatiekeling ben ik nooit geworden. Ik vond het wel leuk, maar hield het niet lang vol (snel koude voeten). Op de middelbare school werd er in vorstperiodes altijd door een paar enthousiastelingen (een zat in de jeugdkernploeg van Noord Holland) gesmeekt of we met de klas een tocht gingen schaatsen. Mijn gebeden om gespaard te mogen worden zijn gelukkig altijd gehoord: voor het echt zover was, was de dooi alweer ingevallen. Maar ik heb me altijd een beetje een kneusje gevoeld. Pas toen ik later eens schaatste met een vriendin die uit Valkenswaard komt zag ik dat het nog wel meeviel met me.

Maar ik vraag me nu voor mijn zoontje af of ik ooit schaatsen zal kopen. In Amsterdam is het warmer dan waar ik opgroeide, en het moet hier echt wel ongeveer een week vriezen voor je iets van natuurijs hebt. Maar goed, er komen wel steeds meer kunstijsbaantjes in de stad, dus wie weet...

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

28-12-2008 om 14:49

Geen verplichting maar wel leuk

Ik vind schaatsen helemaal geen belangrijk deel van de opvoeding. Ik vind het in elk geval in tegenstelling tot zwemmen en fietsen niet iets wat ieder kind zou moeten kunnen. Maar schaatsen kan natuurlijk wel heel leuk zijn. Zeker als er natuurijs ligt wat ook een bepaalde sfeer met zich meebrengt is het natuurlijk wel leuk om het een keer te gaan proberen. Misschien vinden je kinderen schaatsen hartstikke leuk en misschien ook helemaal niet. Ik zou persoonlijk wel mijn kinderen in de gelegenheid stellen om te kijken of ze het leuk vinden.
De vergelijking met skieen gaat ook niet helemaal op wat dat betreft omdat er hier ter plaatse nou eenmaal weinig skie mogelijkheiden zijn. Als ik in Oostenrijk zou wonen bijvoorbeeld zou ik vast ook mijn kinderen ïn de gelegenheid hebben gesteld om te kijken of ze skieën leuk vinden. Alleen hier in Nederland is dat lastig. Er zijn wel kunstski banen maar die zijn vrij prijzig en het heeft weinig nut als daarna toch niet the real thing gaat doen.
Schaatsen hoeft verder van mij helemaal niet maar als er een soort collectieve schaatsfeer onstaat kan ik me voorstellen dat je kinderen het ook willen proberen.
Zelf vind ik schaatsen wel leuk maar ben niet heel fanatiek. Mocht het lukken om volgende week te schaatsen op natuurijs ga ik echter wel een keer schaatsen. Ik ga normaal een paar keer per jaar naar een kunstschaatsbaan maar dat is meer om de jongste kinderen een plezier te doen.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2008 om 15:03

Toch doen

Ik heb ooit te horen gekregen dat ik niet meer mocht schaatsen. Het risico dat er iets mis zou gaan met mijn ogen als ik een smak zou maken werd te groot bevonden. Ik had toen net kunstschaatsen gekregen, maar was er nog erg onhandig op. Mijn dochters hebben daardoor niemand, vader schaatst ook niet, die met ze het ijs op kan. Ja, lopend, schuifel schuifel over het ijs. Ik vond dat eng, maar ik had dat er wel voor over. Ik vind namelijk toch echt dat ze de kans moeten krijgen om zelf te ontdekken of schaatsen leuk is of niet. Het kan dan misschien zeldzamer worden dat er geschaatst kan worden, maar je ziet op dit moment maar weer dat het nog steeds mogelijk is.

Leandra

Leandra

28-12-2008 om 16:34

Hier

Vorige week zondag zijn we met het hele gezin naar de ijsbaan geweest. Ik had ruim 20 jaar niet meer geschaatst. Zoon van 7 had ook nog nooit geschaatst en jongste van 3 uiteraard ook niet. Oudste vond het leuk en ik vond het geweldig om weer op de schaats te staan! Nu ben ik dus blij dat het vriest en heb m'n schaatsen al laten slijpen. Voor oudste heb ik schaatsen besteld en voor jongste heb ik nog dubbele ijzers. Ik heb zelf goede herinneringen aan deze winterpret, al ben ik een koukleum en schaats niet urenlang buiten. Ik hoop dat mijn kinderen er ook plezier aan beleven. En het zijn Friezen, dus ze moeten wel .
Trouwens, hier krijgen de kinderen ook schoolschaatsen vanaf groep 5. Maar ja, als je het niet leuk vindt, moet je het niet doen.

Groetjes Leandra

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2008 om 19:07

Als ze ouder worden

ben je er gelukkig niet meer bij nodig

Lys Lionne

Lys Lionne

28-12-2008 om 19:22

Manlief en ik...

Wij schaasten beiden niet meer, maar onze kinderen vinden het helemaal geweldig hoor. Gisteren nog met ze naar een ijsbaantje geweest, maar beiden vonden dat toch lang zo leuk niet als een échte (kunst)ijsbaan Over een aantal weken gaan ze schaatsen op een 400 meter baan, kunnen ze ervaren hoever die dames en heren topschaatsers moeten voor één rondje hahaha.

Maar een must, nee dat vind ik het niet. En zeker niet als ze het zelf al niet leuk vinden.

Over schaatsen

wat voor soort schaatsen dragen de kids dan?
Kunstschaatsen of van die dingen die je om je schoenen heen doet met dubbele ijzers?
Mocht het zo zijn dat er ijs komt te liggen en meneertje wil het proberen, moet ik natuurlijk wel schaatsen in huis hebben maar eerlijk gezegd geen idee wat voor???

gula

Guinevere

Guinevere

28-12-2008 om 20:29

Gula: easy gliders

Gula, je moet easy gliders hebben! Dat zijn zeg maar moderne onderbinders, maar dan niet met van die idiote touwen eraan maar met een behoorlijk dichtkliksysteem. Ze gaan meerdere maten mee, want je kunt je eigen schoen gebruiken. De kwaliteit van het ijzer is behoorlijk goed, en ze zijn laag dus geen onnodige belasting voor de enkels.
Hier ook net aangeschaft voor onze 6-jarige, ik denk dat ik ze voor mezelf ook maar weer neem. Heb helaas mijn dure noren moeten verkopen vanwege reuma-voeten.

Thx guinevere

zal eens gaan speuren in de winkel.

gula

Vraag easygliders volwassenen

ik had gisteren al iets gelezen over de easygliders, je kan er ook een extra onderdeeltje bij kopen en dan maak je van een normale schaats een 3-ijzer schaats, dat leek mij handig voor dochtertje.

Vriend vraagt zich af (maat 44 en hij heeft geen schaatsen) of het raar is als hij ook die easygliders koopt, zijn het niet typisch dingen voor kinderen ? Ze gaan tm maat 44.

Guinevere

Guinevere

29-12-2008 om 09:58

Cobi en manda

Nou, het gaat mij niet om de steun, maar ik krijg mijn fraai misvormde teentjes niet meer in de strakke schoen van een normale noor...Ik heb vroeger wedstrijden gereden dus je begrijpt dat het voor mij alles of niks is (tja, da's mijn karakter). Voor mij dus geen noren met "skischoenen" erop, dan kan ik niet diepzitten vanwege de hoge enkels. En ik vind het rééuuuuze grappig om als volwassene op een soort onderbinders te rijden, en dan kan ik mijn wel passende schoeisel ook nog aan.
Voor Mandaman: ik vind het dus reuze cool, die schaatsen. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je in de problemen kunt komen met het bochtenwerk. Als je beentje over doet en je hangt goed schuin in de bochten, kun je met dergelijke lage schaatsen het ijs raken. Maar ik neem aan dat de ambities van Mandaman voorlopig nog iets lager liggen?

Tihama

Tihama

29-12-2008 om 10:58

Easy gliders

Mijn man en zijn familie zijn natuurijsfanaten. Vorig jaar lagen de plassen dicht, dus we zijn wezen schaatsen.
Voor de kinderen hebben we toen Zandstra easygliders gekocht. Dochter (toen 6) bleek het talent geerfd te hebben, want die schaatste razendsnel. Zoon emmerde met zijn Zandstra's. Zijn schoenen waren namelijk niet stevig genoeg. Aangezien hij en ik dezelfde maat hebben, hebben we toen geruild. Ik de Zandstra's onder mijn bergschoenen en hij op mijn noren.
Ik moet zeggen dat het niet slecht schaatste. Je staat er wat laag op ten opzichte van noren, maar voor kinderen vind ik het een prima keuze om te leren schaatsen. Ze waren 35 euro.

En of kinderen het moeten leren? Ach van mij niet.
Ik heb het zelf als kind geleerd met kunstschaatsen op slootjes. Ik was 24 toen ik overstapte op noren (en dat was een zwaar leertraject ;-(
Maar toen ik voor de eerste keer de Loosdrechtse plassen overging, begreep ik de schaatskoorts van mijn schoonfamilie wel in een keer.
Wat is het ongelooflijk mooi om op de schaats door die natuur te gaan!

Tihama

Toch gekocht

net via marktplaats 1 paar easygliders xl, voor die ene keer in de 10 jaar dat vriend een schaats aan gaat trekken lijkt mij dit prima. Nu nog voor dochter maatje S vinden. Ik hou niet van schaatsen bovendien ben ik zwanger dus ik heb een goed excuus, ik heb nog een nieuw paar schaatsen liggen die ik al zeker een jaar of 20 heb.

Annet

Annet

29-12-2008 om 23:14

Easy gliders geprobeerd (en snel andere schaatsen gekocht)

Zoon van 6 had vanochtend de kans om op natuurijs de easy gliders te proberen in zijn maat. Dat was geen succes. Hij kan een beetje skeeleren en hij kan heel aardig skiën. Motorisch is hij redelijk handig. Met de easy gliders lukte het alleen achter een stoel. Zijn enkels sloegen erg om. Het werd wat beter toen we zijn gewone hoge schoenen gebruikten in plaats van zijn sneeuwlaarzen. De banden konden toen wat strakker.
In de middag Nijdam verstelbare schaatsen gekocht. Hij heeft maat 32 en deze waren vanaf 34-37. Ze konden aardig aangetrokken woren. Na een 20 minuten oefenen met deze schaatsen kon hij veel harder dan op de easy gliders en hij kon zonder stoel!
Die easy gliders zullen best wel werken maar niet als er maar enkele dagen per jaar ijs ligt. Dan werken schaatsen met schoen toch een stuk makkelijker. Dat motiveert hem veel meer om te oefenen.

Annet

Annet

29-12-2008 om 23:16

Kleine aanvulling

De Nijdam verstelbare schaatsen waren 40 euro, dus het prijsverschil met de Easy gliders is er nauwelijks (die zijn 35 euro)

Vera*

Vera*

29-12-2008 om 23:46

Ja, schaatsen

Mijn man heb ik leren kennen bij de studentenschaatsclub. Ik kon er in het begin écht niets van en na drie jaar kon ik het best aardig. Manlief heeft twee keer de elfstedentocht geschaatst en schaatst zelf nog twee keer in de week. Dochter heeft nu Raps (noren) met softboots en zorgt dat op zondag haar vader om half negen uit bed komt om naar de ijsbaan te gaan. Daarnaast is man nog starter (hij doet de 'pang'). Ik vind schaatsen ook nog steeds leuk maar erg vermoeiend kwa zien.

Vera*

Vera*

30-12-2008 om 09:44

Cobi

Wij zijn drie dagen bij opa en oma geweest. Gisteren was opa jarig maar hebben ze wel even geschaatst. Manlief wacht liever op natuurijs.... Oftewel hij gaat vandaag in ieder geval wel en morgen worden er maar weinig oliebollen gebakken denk ik.

reina

reina

30-12-2008 om 09:46

Schaatsen!

Er wordt bij ons huis nog niet geschaatst, maar ik verwacht dat elk moment, het ijs is schitterend! Ik zal alle schaatsen eens van zolder plukken voor mensen die langs komen, want er zullen er idd een aantal zijn wiens kinderen geen schaatsen meer hebben, onze kinderen hadden ook ooit easygliders vab zandstra, dat ging heel goed. Later kwamen daar noren bij (ze hebben allebei jaren schaatsles gehad op de Jaap Edenbaan, brr,elke zaterdag 's ochtends vroeg daar naar toe) en voor de een kunstschaatsen en de ander hockeyschaatsen. Zelf leerde ik het ooit op de oude houten gevallen en schaatste daarna zowel op Noren als op kunstschaatsen. Het is héél onverstandig met dat been van mij, maar ik denk toch dat ik het weer ga proberen, het kriebelt nou wel heel erg en wie weet wanneer het weer kan! (en ik heb het geluk van het ijs zo mijn tuin weer in te kunnen stappen als het niet goed gaat) Allemaal veel schaatsplezier!!

Guinevere

Guinevere

30-12-2008 om 09:49

Niet best annet

Je hebt m.i. geen handige zet gedaan, Annet. Je trekt je kind schaatsen aan die minstens 3 maten te groot zijn. Het kan niet anders dan dat ie daar in hangt als een aardappelzak. SChaatsen hoor je precies passend te kopen, liever zelfs kleiner dan dat. Anders ga je schuiven in de schoenen met blaren als gevolg. Ook schaats je dan in de schoen in plaats van mét de schoen.
Vaak gaan mensen te grote schaatsen ook nog opvullen met veel sokken en trekken ze de veters te strak aan. Daardoor loop je het risico je voet af te knellen.
Geen wonder dat je kind wankelde met (sneeuw)laarzen op zijn easy gliders. Die laarzen geven geen enkele steun. En zoals je het beschrijft klinkt het alsof je zoon zwakke enkels heeft, dus júist dan moet je niet op hoge, te grote noren gaan "rijden".
Je had beter wat door kunnen zetten met de hoge schoenen op de easy gliders, een kind moet ook zélf leren recht op de schaatsen te gaan staan. Passende schoenen zijn daarbij stap één. Met hangen in een stuk hard plastic gaat het echt niks worden. Dus ik zou die harde noren beslist nog een jaar of wat in de kast terugleggen en je zoon weer op de (goed geslepen) easy gliders zetten.
Groet Guinevere (jarenlang schaatsles verzorgd bij diverse ijsverenigingen en tevens ex-wedstrijdrijder)

Tihama

Tihama

30-12-2008 om 10:43

Annet

"Met de easy gliders lukte het alleen achter een stoel. Zijn enkels sloegen erg om. Het werd wat beter toen we zijn gewone hoge schoenen gebruikten in plaats van zijn sneeuwlaarzen. "

Dat lijkt op mijn verhaal met mijn zoon. Die had klittebandschoenen die te los zaten. Ik heb zelf ervaren wat het verschil is tussen bergschoenen met easygliders en noren en ik kan je verzekeren dat voor kinderen die easygliders (MET stevige schoenen dus) een prima keus zijn.

Het voornaamste verschil is de hoogte. Als er sneeuw ligt, dan zijn noren wat fijner. En als je snel door bochten wilt, maar die hellingshoek halen de meeste kinderen toch nog niet

Ik heb vanochtend even met dochter drooggeoefend. Ze heeft haar bergschoenen aangedaan met de easygliders en op het vloerkleed even wat streken gedaan. Het viel me weer op hoe recht haar enkels bleven.
Het is met easygliders dus wel heel belangrijk om echt goed stevige schoenen te hebben.

Tihama

Annet

Annet

30-12-2008 om 11:35

Jullie hebben helemaal gelijk!

Ik ben nu voor het snelle succes gegaan en voor het gemak van 'voor jaren schaatsen in de kast hebben'.
In ons deel van het land is zelden natuurijs (en als het is er, is het maar een klein stukje om te krabbelen) en de indoor baan is me ook te ver weg. Schaatsles zal er wel nooit van komen.
Ik heb overigens geen noren gekocht maar ijshockeyschaatsen.

Nasha the first

Nasha the first

30-12-2008 om 16:46

Vandaag

even geschaatst....heb voor alledrie schaatsen via mp gekocht, ben nu 25 euro voor 3 paar in totaal kwijt....nieuwe kosten ongeveer 40 euro zag ik vandaag, ze gingen als zoete broodjes overigens. Wel handig, sommige zijn 4 maten, die kun je verstellen....maar dan nog, er ligt hier bijna nooit ijs, dus ik vind het prima, oudste kon het al snel weer, de jongste 2 krabbelden nog wat, maar ach, ze hadden plezier!

Mijn dochter

heeft gisteren voor het eerst "geschaatst". Ze is nu vier en uit logeren bij pake en beppe (voor het eerst alleen) en mijn schoonouders hadden nog doorlopertjes liggen van mijn man en zijn broers/zusje. En ze vond het best leuk, maar ze was geen natuurtalent. Zal ze wel van haar moeder hebben
Ik hou niet van schaatsen, skieën, sneeuw, ijs en kou. Ik kan er wel van genieten als de kinderen het naar hun zin hebben, en ik vind de december maand best leuk, maar ik zou het ook prima vinden als we kerst met 25 graden buiten konden vieren.
Dus nee, onze kinderen hebben niet van ons leren schaatsen (alhoewel manlief het wel erg goed kan) maar ze tonen er ook nauwelijks interesse in.

Tango

Tango

31-12-2008 om 14:14

Esmee

Hoe kan je nu al van je kind van 4 zeggen dat het geen natuurtalent is. Ik vind het al knap dat een kind van 4 kan schaatsen. Mijn zoontje van 4 begint er nog niet eens aan. Mijn dochter van 7 heeft het van de week voor het eerst gedaan op de kunstijsbaan in het centrum met gehuurde schaatsen. Ging hartstikke goed.
Ik twijfel echter ook sterk over het aanschaffen van schaatsen omdat er zo zelden ijs ligt. En als ik dan lees dat je eigenlijk bij een paar easy gliders ook nog bergschoenen moet kopen (want nee, die hebben mijn kinderen niet), denk ik laat maar zitten. Dan liever via marktplaats een paar schaatsen die je in maat kan verstellen. Eerst maar afwachten hoe lang het blijft vriezen.....

nyed

nyed

31-12-2008 om 17:09

Mijn zoon van 10

Die had gisteren mama's kunstschaatsen vanachter de schotten op zolder opgedoken.
Het zijn eigenlijk bruine kunstschaatsen voor heren.
Ik maat 38 en hij nu maat 36/37.
Hij kan al goed skaten hij vindt het prachtig hij heeft vandaag de hele dag op het ijs gestaan met zijn stoere bruine schaatsen.
Voor dochter van 4 een paar van die kleine ijskrabbers gevonden die zonen ook nog hebben gedragen.
Kortom hier veel ijspret.

reina

reina

31-12-2008 om 18:12

Tango

Bergschoenen zijn echt niet nodig, hoor, als je er maar stevige schoenen bij aan doet, maar dat lijkt me sowieso wel lekker in de kou. En een natuurtalent op natuurijs hoeft je kind niet te zijn om er wel veel lol aan te beleven (al duurt dat vaak even, want de eerste keer is het best eng en koud )

Zo blij met dit draadje!

..tot nu toe heb ik alleen maar mee gelezen, maar dat gaf me wel voldoende kennis om het bordje "Viking - Easy gliders - Raps" op een ijzerwarenhandel op te merken. Nog even geaarzeld en dan toch gisteren na ons voortijdig vertrek bij Cleverland (hadden de trein van 15:57 al voor de kenners) meteen doorgefietst naar die winkel. Er kwamen allemaal mensen met grote dozen naar buiten, zo'n mooi gezicht!

Ik had zelf nog een beetje geaarzeld of schaatsen nou bij de opvoeding hoort, met dat weinige ijs van tegenwoordig. Maar manlief is een zwaarschaatsende Groninger, dus dat legt ook gewicht in de weegschaal.

En vanochtend bleek dat oudste van 7 zo wegschaatste op de Easy Gliders! Zo schattig. Er kwam een heel woud aan herinneringen bij me op. Ik ben opgegroeid in een dorp aan de (ex-)Zuiderzee. Leren op de slootjes en in 76 en 79 op het bevroren IJmeer gestaan! Prachtig toch...

Bedankt allemaal!

Tango

Ik was er zelf niet bij, dat van dat natuurtalent was wat mijn schoonouders zeiden. Als geintje overigens, vooral omdat ze na een halfuur weigerde verder te schaatsen en ook thuis bij mijn schoonouders riep dat ze niet nog een keer wilde schaatsen.
Dus wat mij betreft kan ze makkelijk een natuurtalent zijn, dat zullen we dan waarschijnlijk nooit weten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.